صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1234567
النتائج 91 إلى 104 من 104
    الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: استراتيجية حضانة الفوركس .. تحتاج لإكسبيرت ضرووووري

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_hassan مشاهدة المشاركة
    معرفتش ابعت على الخاص لازم ..المشاركات 50

كنت عاوز اعرف انت اتعلمت لوحدك ةلا مع كورس؟

وفى كورسات فى طنطا؟؟؟ ومستواها اية ؟
    يا باشا أنا تحت أمرك في أي وقت والله .. و ده ميلي على الياهو ضيفه عندك و كلمني في أي وقت تحب :

و على فكره أنا ماخدتش كورسات أبدا .. بس أنا قرأت أكتر من 300 كتاب كامل إنجليزي و عربي و بعد كده دخلت السوق و بدأت أجرب الحاجات العملية اللي قرأتها في الكتب و مسجل عندي أكتر من 2000 استراتيجية أو طريقة للتداول مجربهم عن فهم .. الخلاصة إن ماحدش أبدا هيديك السر على طبق من ذهب لإن مافيش سر اصلا .. لو فيه سر هيكون في المتاجر نفسه مش هيكون أبدا في طريقة المتاجرة الخاصة بيه .. لإني مقتنع إن الحلول في إيدينا و بسيطة مش محتاجة مننا غير إننا نفكر كويس و نختار كويس و نلتزم و نكون متزنين نفسيا .. انت كده على الطريق الصح يا أحمد .. خليك بس دايما تدور على العلم و اتعب شوية لإن العملية محتاجة تعب في البداية فعلا و أكيد تستحق .. و أنا موجود يا باشا وقت ماتحتاجني .
    آخر تعديل بواسطة وضاح عطار ، 22-07-2009 الساعة 08:47 PM

الصورة الرمزية ahmed_hassan
    ahmed_hassan غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الف شكر على الاهتمام الكبير دة ..
    واعذرنى على التاخير النت عندى زبالة

300 كتاب كامل إنجليزي و عربى.. 2000 استراتيجي....
    انت طلعت استاذ ..وعمرك 21 بس يعنى مستقبلك كبيييييييير..

اوعى تفهمنى غلط..دة مش حسد دة حقد بس .هههههة
    ربنا يكرمنا ان شاء الله

الصورة الرمزية khaled777
    khaled777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله

إذا تكرمت تخبرني كيف تريد صنع الاكسبريت ، العملة ، والفريم وغير ذلك ..

وإن شاء الله إذا قدرت عليه فعلت ..

وشكراً جزيلاً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled777 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

إذا تكرمت تخبرني كيف تريد صنع الاكسبريت ، العملة ، والفريم وغير ذلك ..

وإن شاء الله إذا قدرت عليه فعلت ..

وشكراً جزيلاً

والله انت تشكر يا باشمهندس خالد على الاهتمام
    فيه مؤشر مرفق و هو مؤشر مشهور اسمه SSL_Channel
    انا كنت عايز إكسبيرت بيفتح و يقفل بناء على إشارات المؤشر تماما لكن مع إضافات مهمه ( ممكن أفتح الصفقة بناء على إشارة المؤشر من فريم معين و اقفلها بناء على إشارة معاكسه من فريم أصغر - و إذا استمرت الإشارة على الفريم الأول لفتح الصفقة لم تنكسر ثم أتت إشارة آخرى في نفس الاتجاه من الفريم الاصغر يفتح برضه الإكسبيرت صفقة مع الإشارة دي و يقفلها مع عكسها من نفس الفريم الصغير )
    عموما حضرتك لو قرأت الموضوع كله هتفهم قصدي كويس
    أخونا الكبير ( ساق الجواء) كان عملي إكسبيرت لسه امبارح .. المفروض إنه بنفس المواصفات دي .. لكن أنا لما جيت أعمله فيجوال باكتيست لاقيته في الباكتيست بيفتح و يقفل على نفس الفريم مع إني مغير الإعدادات و مخليه يقفلها على فريم مختلف .. و كمان كان في الباكتيست بيفوت إشارات كامله مايدخلش خالص أو يدخل و مايخرجش مع الإشارة التانيه .. بصراحه كان شكله سيء في الباكتيست و مش معارف العيب منين
    عموما في المرفقات المؤشر و الإكسبيرت اللي عملهولي ( ساق الجواء ) ياريت تطل عليه و تقولي حضرتك ممكن تعملنا واحد جديد أو تشوف إيه العيب في ده .. و ياترى الإكسبيرتات اللي بتستخدم أكتر من تايم فريم ممكن يتعملها باكتيست ولا في الباكتيست مابعرفش آخد المعلومات غير من فريم واحد ؟
    و بجد بشكر حضرتك مرة تانية و منتظر ردك

محمـــود حجـــاب
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية حسين الصائغ
    حسين الصائغ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخ محمود هوالأكسبرت اللي تفضل الأخ ساق الجواء بعمله فيه شيء خطأ ؟ لأنني كنت اود ان احاول تجربته فأذا فيه خطأ اخبرني لو سمحت حتى اؤجل الأختبار لما بعد التصحيح
    انا اود من فضلك ان تزودني بشركة تسمح بتشغيل برامج الأكسبرت لأفتح معها حساب وهمي لتجربة اكسبرتك فلقد فتحت اكثر من حساب ولكن يبدو ان بعض الشركات لاتسمح بتشغيل الأكسبرت , انا لدي شركة ماستر فوركس لكن احتاج الى شركة اخرى وشكرا لك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسين الصائغ مشاهدة المشاركة
    أخ محمود هوالأكسبرت اللي تفضل الأخ ساق الجواء بعمله فيه شيء خطأ ؟ لأنني كنت اود ان احاول تجربته فأذا فيه خطأ اخبرني لو سمحت حتى اؤجل الأختبار لما بعد التصحيح
    انا اود من فضلك ان تزودني بشركة تسمح بتشغيل برامج الأكسبرت لأفتح معها حساب وهمي لتجربة اكسبرتك فلقد فتحت اكثر من حساب ولكن يبدو ان بعض الشركات لاتسمح بتشغيل الأكسبرت , انا لدي شركة ماستر فوركس لكن احتاج الى شركة اخرى وشكرا لك

بالنسبة للشركة فأي شركة عندها ميتاترادر أكيد الإكسبيرت هيشتغل عليها و مافيش شركة بتمنع الإكسبيرتات من المتاجره على حساباتها خصوصا غن حضرتك بتجرب في حساب ديمو .. هنا يبقى عيب عدم عمل الإكسبيرت على حسابك مش عيب من الإكسبيرت اعتقد إنه عيب من السيستم عند حضرتك .. ياريت تنزل برنامج ألتريد مثلا إحنا أغلبنا بنجرب شغلنا عليه الأول و تجرب عليه الإكسبيرت لو ماشتغلش أعتقد هيكون العيب في السيستم بتاع الجهاز عند حضرتك .
    الخطأ اللي أنا أعتقد إنه موجود في الإكسبيرت اللي عملهولنا ( ساق الجواء ) أعتقد إنه خطأ في المعادلات مش خطأ في طريقة عمل الإكسبيرت .. يعني الإكسبيرت شغال و بيفتح صفقات لكن شروط فتح الصفقات و إغلاقها مش زي مانا عايز بالظبط .. و الكلام ده هيثبتهولنا الباشمهندس خالد إن شاء الله .
    عموما أنا موجود لأي استفسار .. حضرتك حاول تجرب تشغله عادي جدا على أي برنامج ميتاترادر أيا كانت الشركة و لو فيه أي مشكلة عرفني .

الصورة الرمزية khaled777

جزاك الله كل خير أخي الكريم ، استفسار بسيط ، ولي عودة ان شاء الله للرد عليك

هل هذا المؤشر كما فهمت هو (( موفينج أفريج ـ متوسط متحرك ـ ) بإعدادات معينة ؟ ،،

إذا كان كذلك فسيكون أسهل بكثير علي في صنع اكسبريت له .وكما تحدد من الشروط ..
    وأبشر به

وإلا فالموضوع سيكون أصعب ..
    آخر تعديل بواسطة khaled777 ، 21-07-2009 الساعة 03:31 PM

الصورة الرمزية khaled777

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    والله انت تشكر يا باشمهندس خالد على الاهتمام
    فيه مؤشر مرفق و هو مؤشر مشهور اسمه SSL_Channel
    انا كنت عايز إكسبيرت بيفتح و يقفل بناء على إشارات المؤشر تماما لكن مع إضافات مهمه ( ممكن أفتح الصفقة بناء على إشارة المؤشر من فريم معين و اقفلها بناء على إشارة معاكسه من فريم أصغر

حياك الله أخي الحبيب ، يمكن هذا ببساطة إذا عرفنا تحديداً إعدادات الموفينج التي يستخدمها .

و إذا استمرت الإشارة على الفريم الأول لفتح الصفقة لم تنكسر ثم أتت إشارة آخرى في نفس الاتجاه من الفريم الاصغر يفتح برضه الإكسبيرت صفقة مع الإشارة دي و يقفلها مع عكسها من نفس الفريم الصغير )
    عموما حضرتك لو قرأت الموضوع كله هتفهم قصدي كويس

مفهوم قصدك ياباشا، وكنت قرأت الموضوع سابقاً
    لكن شخصياً لا أظن أن هذا من مصلحتنا .
    حيث أننا كنا من البداية اعتمدنا على الفريم الأصغر إن كان فيه خير فعلاً ..
    ومن الواضح أن إشاراته ستكون متقلبة جداً .

بل لو سرنا على نفس المنوال من فتح صفقة مثلاً من فريم 5 دقائق ، وتغلق بناء على فريم الدقيقة سيكون أضمن إن شاء الله

أخونا الكبير ( ساق الجواء) كان عملي إكسبيرت لسه امبارح .. المفروض إنه بنفس المواصفات دي .. لكن أنا لما جيت أعمله فيجوال باكتيست لاقيته في الباكتيست بيفتح و يقفل على نفس الفريم مع إني مغير الإعدادات و مخليه يقفلها على فريم مختلف .. و كمان كان في الباكتيست بيفوت إشارات كامله مايدخلش خالص أو يدخل و مايخرجش مع الإشارة التانيه .. بصراحه كان شكله سيء في الباكتيست و مش معارف العيب منين
    عموما في المرفقات المؤشر و الإكسبيرت اللي عملهولي ( ساق الجواء ) ياريت تطل عليه و تقولي حضرتك ممكن تعملنا واحد جديد أو تشوف إيه العيب في ده .. و ياترى الإكسبيرتات اللي بتستخدم أكتر من تايم فريم ممكن يتعملها باكتيست ولا في الباكتيست مابعرفش آخد المعلومات غير من فريم واحد ؟
    و بجد بشكر حضرتك مرة تانية و منتظر ردك

الله يكرمه أخونا ساق الجواء أعرفه تماماً ، ولكن أفضل من يفيدك بذلك هو المبرمج نفسه ..

محمـــود حجـــاب
    تشرفنا يعم ، ولعلمك أنا لست مبرمج إلى الآن ولكن أطمح أن أكونه يوماً ما

والإجابة بالاقتباس

الصورة الرمزية حسين الصائغ
    حسين الصائغ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذ محمود شكرا لردك انا كما قلت لحضرتك شغال معي برنامج الماستر فوركس حقيقي وديمو والأكسبرت شغال في الأثنين لكن برنامج مثل التريد لايفتح صفقات للأكسبرت لا علىالحساب الديمو ولا الحقيقي واعتقد من فترة قيل ان الأكسبرت اصبح غير مسموح به مع التريد وكذلك نزلت مع (ميتاترايدر و cmc4fx و تريد لان) كلها بعد ان اعمل الخطوات اللازمة لعمل الأكسبرت لاتعمل بالمرة بينما تظهر صفقات كما قلت لك في الماستر فوركس لذا طلبت برنامج من شركة اخرى لأن الماستر يعمل معه 2 اكسبرت آخرين ولااريد مزيد من اللخبطة معه وشكرا على اهتمام
    وان شاء الله من يكمل التصحيح للأكسبرت اشاركك النتائج التي تظهر عندي وياريت يكون في تنسيق بيني وبينك حتى انت تجرب على ازواج وانا اجرب على ازواج اخرى او نجرب على نفس الأزواج ولكن من شارتات مختلفة حسبما ترى انه الأصلح مع اني لااملك حاسبة خاصة بي لكن اود المساعدة ويمكن اقدر عليها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled777 مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير أخي الكريم ، استفسار بسيط ، ولي عودة ان شاء الله للرد عليك

هل هذا المؤشر كما فهمت هو (( موفينج أفريج ـ متوسط متحرك ـ ) بإعدادات معينة ؟ ،،

إذا كان كذلك فسيكون أسهل بكثير علي في صنع اكسبريت له .وكما تحدد من الشروط ..
    وأبشر به

وإلا فالموضوع سيكون أصعب ..

هو المؤشر فعلا بيعتمد بداية على الموفينج لكن مش بالإعدادات العادية دي .. أنا مش عارف برمجيا بالظبط بيعتمد على إيه .. لكن هو بيأكد الموفينج بمعادله من معادلات زخم القوى تقريبا .
    و بإذن الله يا أكبر مبرمج مافيش حاجة صعبه عليك .

الصورة الرمزية m10000
    m10000 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا بشغل الاكسبرت على ميتا تريدر fxdd و شغال 100% معايا

الصورة الرمزية wajdyss
    wajdyss متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لاكسبيرت SSL_Channel

قال سبحانه وتعالى
    { وأتوا البيوت من أبوابها }

من سمح لك بكسر الاكسبيرت ؟
    كان يجب عليك ان تطلب الكود مني وليس كسره

من سمح لك بحذف اسمي وبياناتي من الكود ؟
    اليس أنا من صمم هذا الاكسبيرت بنسخه السبعة ؟

من سمح لك بالتعديل على الاكسبيرت ؟
    كان الاولى بك ان تطلب التعديل مني وأنت تعرف جيداً اين تجدني

حسبي الله ونعم الوكيل

توقيع العضو
    مبرمج MT4 , MT5

يمكنكم الاستماع للقرآن الكريم 24/7
    https://forum.arabictrader.com/t265331.html

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wajdyss مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لاكسبيرت SSL_Channel

قال سبحانه وتعالى
    { وأتوا البيوت من أبوابها }

من سمح لك بكسر الاكسبيرت ؟
    كان يجب عليك ان تطلب الكود مني وليس كسره

من سمح لك بحذف اسمي وبياناتي من الكود ؟
    اليس أنا من صمم هذا الاكسبيرت بنسخه السبعة ؟

من سمح لك بالتعديل على الاكسبيرت ؟
    كان الاولى بك ان تطلب التعديل مني وأنت تعرف جيداً اين تجدني

حسبي الله ونعم الوكيل

والله يا باشمهندس أنا ماكسرتش حاجة ولا كنت أقصد ألغي حقوق حضرتك .. بالعكس والله
    أنا كنت منقطع عن المنتدى و عن الفوركس فترة طويله بسبب الامتحانات و غيره .. و لما رجعت كنت بجرب الإكسبيرت بتاع حضرتك علشان أنزله هنا في الموضوع لاقيته مش شغال خالص .. قومت فتحت موضوع جديد و ده اللينك بتاعه و هتلاقيني كاتب فيه إن الباشمهندس وجدي هو اللي عمل الإكسبيرت ده بس هو فجأة وقف مش شغال و كنت عايز أعدل فيه ، و ماكنتش أقصد أبدا الغي حقوق حضرتك .. بالعكس أنا كان نفسي حضرتك تكون أول واحد يرد عليا و يقولي الإكسبيرت وقف ليه .. و كمان أرفقت باكتيست للإكسبيرت بتاع حضرتك و أنا بقر إن حضرتك أول واحد عمله بالطريقة دي .. لكن حضرتك بقالك فترة مش متابع معانا في المنتدى فاخويا الكبير ساق الجواء بكل حسن نيه كان بيحاول يساعد و شغلهولي تاني مش أكتر .
    وده اللينك بتاع الموضوع اللي أنا طلبت فيه إن حد ينقذني و يشغلي الإكسبيرت بتاع الباشمهندس وجدي .. و كان المفروض حضرتك تكون أول اللي يردوا لإنه بتاع حضرتك .
    https://forum.arabictrader.com/t76704.html
    وبعدين أنا ماليش خلفيه في برمجة الإكسبيرتات ، و لما طلبت من حضرتك الإكسبيرت في اول مرة كنت متوقع إن حضرتك تديني نسخه مفتوحه منه مش نسخه مقفوله .

عموما أنا متأسف جدا جدا يا باشمهندس .. و أنا معترف تماما بفضل حضرتك في الإكسبيرت ده .. لكن الإكسبيرت كان فيه مشكلة ماكنتش عارف أحلها و ماحبيتش أنزله قبل ماحلها و طلبت حلها و حد من المبرمجين حلهالي و ماكانش أي حد يقصد حذف حقوق الملكية الفكريه لحضرتك على الإكسبيرت .
    و بتأسف مرة تانيه نيابة عن ساق الجواء لإن اكيد برضه هو ماجاش في باله كده و حاول يساعدني على قد مايقدر
    متأسف وياريت الأسف بس يرضي حضرتك عني .. لكن والله يعلم إن ماحدش أبدا كان يقصد كده .

الصورة الرمزية wajdyss
    wajdyss متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة

والله يا باشمهندس أنا ماكسرتش حاجة ولا كنت أقصد ألغي حقوق حضرتك .. بالعكس والله
    أنا كنت منقطع عن المنتدى و عن الفوركس فترة طويله بسبب الامتحانات و غيره .. و لما رجعت كنت بجرب الإكسبيرت بتاع حضرتك علشان أنزله هنا في الموضوع لاقيته مش شغال خالص .. قومت فتحت موضوع جديد و ده اللينك بتاعه و هتلاقيني كاتب فيه إن الباشمهندس وجدي هو اللي عمل الإكسبيرت ده بس هو فجأة وقف مش شغال و كنت عايز أعدل فيه ، و ماكنتش أقصد أبدا الغي حقوق حضرتك .. بالعكس أنا كان نفسي حضرتك تكون أول واحد يرد عليا و يقولي الإكسبيرت وقف ليه .. و كمان أرفقت باكتيست للإكسبيرت بتاع حضرتك و أنا بقر إن حضرتك أول واحد عمله بالطريقة دي .. لكن حضرتك بقالك فترة مش متابع معانا في المنتدى فاخويا الكبير ساق الجواء بكل حسن نيه كان بيحاول يساعد و شغلهولي تاني مش أكتر .
    وده اللينك بتاع الموضوع اللي أنا طلبت فيه إن حد ينقذني و يشغلي الإكسبيرت بتاع الباشمهندس وجدي .. و كان المفروض حضرتك تكون أول اللي يردوا لإنه بتاع حضرتك .
    https://forum.arabictrader.com/t76704.html
    وبعدين أنا ماليش خلفيه في برمجة الإكسبيرتات ، و لما طلبت من حضرتك الإكسبيرت في اول مرة كنت متوقع إن حضرتك تديني نسخه مفتوحه منه مش نسخه مقفوله .

عموما أنا متأسف جدا جدا يا باشمهندس .. و أنا معترف تماما بفضل حضرتك في الإكسبيرت ده .. لكن الإكسبيرت كان فيه مشكلة ماكنتش عارف أحلها و ماحبيتش أنزله قبل ماحلها و طلبت حلها و حد من المبرمجين حلهالي و ماكانش أي حد يقصد حذف حقوق الملكية الفكريه لحضرتك على الإكسبيرت .
    و بتأسف مرة تانيه نيابة عن ساق الجواء لإن اكيد برضه هو ماجاش في باله كده و حاول يساعدني على قد مايقدر
    متأسف وياريت الأسف بس يرضي حضرتك عني .. لكن والله يعلم إن ماحدش أبدا كان يقصد كده .

اخي الكريم

الاكسبيرت موجود في منتدى الجيران بصيغة mq4 بتاريخ 14-5-2009 أي قبل اكثر من شهرين ولن اغضب اذا قام احدهم بالتعديل عليه واحتفظ بحقوقي كمبرمج للاكسبيرت

ويمكنني ارسال الرابط لك ، وأنا لم اضع رابط الموضوع الموجود في منتدى الجيران لأني متأكد بأن الادارة ستحذف رابط الموضوع ، ولكن يمكنك وضع هذه الجملة في جوجل وسيظهر رابط الموضوع

أقدم لكم اليوم اكسبيرت wajdyss_SSL_Channel_Chart الذي يعتمد على مؤشر SSL_Channel_Chart

أما أن يتم كسر الاكسبيرت ويتم حذف اسمي منه بعد برمجتي لـ 7 نسخ سابقة منه فهذا شيء لا يُعقل

كان الأولى بالمبرمج ان يطلب الكود مني أو يقوم ببرمجة الاكسبيرت من الصفر (فالمؤشر متوفر للجميع) وليس مجرد تعديل وحذف جميع ما يمت لي بصلة

ليس هناك اسهل من التواصل معي

ايميلي موجود في جميع مؤشراتي واكسبيرتاتي

وبالنسبة لعدم انتباه المبرمج
    فهذا شيئ لا يُعقل
    فقد قام بمسح هذه الجُمل

بسم الله الرحمن الرحيم
    اسم المؤشر
    ايميلي

فكيف لم ينتبه ؟

سامحنا الله واياكم

تحياتي
    آخر تعديل بواسطة wajdyss ، 22-07-2009 الساعة 07:35 PM