صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 104
    الصورة الرمزية hawash78
    hawash78 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: استراتيجية حضانة الفوركس .. تحتاج لإكسبيرت ضرووووري

Salam Shabab!

First i appolagize for not wrtting in Arabic, i don't have an Arabic keyboard!

Let me tell you this is one of the best forums out there, i have been following it for some time now and i would like to contribute a little bit. I will start writting an EA today... (Br. Wadhah you can count on me on this one you work too hard so let us help you a little bit)

Talk to you guys later, till then keep the good work!

الصورة الرمزية وضاح عطار
    وضاح عطار غير متواجد حالياً عضو مميز ومشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hawash78 مشاهدة المشاركة
    Salam Shabab!

Let me tell you this is one of the best forums out there, i have been following it for some time now and i would like to contribute a little bit. I will start writting an EA today... (Br. Wadhah you can count on me on this one you work too hard so let us help you a little bit)

أهلا بك أخي العزيز

وبارك الله فيك على المساعدة التي ستقدمها .
    توقيع العضو
    اثنان لا يجتمعان علم وسوء خلق

الصورة الرمزية Alnagaf
    Alnagaf غير متواجد حالياً موقوف

Salam Shabab!

مرحبا بك اخي في منتداك
    و ان شاء الله نتوقع منك الخير الكثير

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وضاح عطار مشاهدة المشاركة
    أخي العزيز

أولا هذا المؤشر مشفر .

ثانيا الاكسبيرت ليس سهلا كما تظن ولا أستطيع أن أعدك بعمله في وقت معين .
    يكفينا اهتمامك والله يا باشمهندس .. و أعلم أن ضغط الشغل عليك ثقيل ربنا يكون في العون بإذن الله .. أنا هحاول أجيب لحضرتك المؤشر مفتوح الكود .. و خد وقتك و ربنا يقدم الخير بإذن الله .

في المرفقات مؤشر مفتوح الكود على نفس فكرة و عمل المؤشر السابق .. أنا عارف إني تعابك معايا باشمهندس وضاح و كل المبرمجين أنا عارف إنهم مشغولين بس معلش مالناش غيركم يا جماعة .. احنا تربيتكم في الفوركس برضه . و أي استفسار أو اقتراح أنا موجود بإذن الله .
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

المؤشر مفتوح الكود أرفقته في المشاركة اللي فاتت و منتظر رد من المبرمجين .. لكن محتاج اهتمام بالاستراتيجية نفسها من الشباب لعل يكون فيها خير لينا .. أنا اشتغلت لايف بيها من أسبوعين و حتى الآن أكبر خسارة لي هي 6 نقاط فوق فرق الاسبريد ، كما أنها على ما أرى من أبسط و أسهل الاستراتجيات .. و غالبا يكون السر في البساطة .

الصورة الرمزية AYMAN_DOMAIN
    AYMAN_DOMAIN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    المؤشر مفتوح الكود أرفقته في المشاركة اللي فاتت و منتظر رد من المبرمجين .. لكن محتاج اهتمام بالاستراتيجية نفسها من الشباب لعل يكون فيها خير لينا .. أنا اشتغلت لايف بيها من أسبوعين و حتى الآن أكبر خسارة لي هي 6 نقاط فوق فرق الاسبريد ، كما أنها على ما أرى من أبسط و أسهل الاستراتجيات .. و غالبا يكون السر في البساطة .
    اخى العزيز هذا المؤشر لم ولن يخسر لسبب بسيط انه بيعيد رسم نفسه مثله مثل مئات المؤشرات اللى بنشوفها من وقت للتانى
    وتجربتها انك تفتح فريم الدقيقة عشان الوقت بس وتشوف آخر سهم كان امتى وتتابع السعر هتلاقى مفيش اسهم جديدة 000يمكن بيتكسف ولا حاجه بس لو قفلت الشارت وفتحته تانى هتلاقى السهم موجود فى وقت كنت انت فيه موجود بس هو مكنش موجود فيه ومنين يودى فين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AYMAN_DOMAIN مشاهدة المشاركة
    اخى العزيز هذا المؤشر لم ولن يخسر لسبب بسيط انه بيعيد رسم نفسه مثله مثل مئات المؤشرات اللى بنشوفها من وقت للتانى
    وتجربتها انك تفتح فريم الدقيقة عشان الوقت بس وتشوف آخر سهم كان امتى وتتابع السعر هتلاقى مفيش اسهم جديدة 000يمكن بيتكسف ولا حاجه بس لو قفلت الشارت وفتحته تانى هتلاقى السهم موجود فى وقت كنت انت فيه موجود بس هو مكنش موجود فيه ومنين يودى فين
    أولا شكرا جزيلا على المشاركه و التفاعل ... أما بالنسبة للمؤشر فهو ليس مؤشر فراكتل ولا يعيد رسم نفسه ولا يعتمد على أي لوغاريتم زيجزاج وليس أبدا كالـ ( super signal - sweet spot finder - shi silver trend - zig and zag - alt trend - ...... ) .. فمكتبة مؤشراتي بها أكثر من 3000 مؤشر كلهم مجربين و أستطيع أن افرق بين المؤشرات جيدا .. و لو كان هذا المؤشر من أمثال المؤشرات التي تعيد رسم نفسها على الشارت لكان من الاولى أن يعيد رسم نفسه و يظهر على بداية الانعكاس و ليس كما تلاحظ بعد مستوى معين من الانعكاس .. و لو فتحت حضرتك كود المؤشر لفهمت قصدي فهو يعتمد على كسر مستوى معين من نسبة تغير السعر مع الوقت .. و لو حذفنا كلمة مع الوقت في الجملة الأخيرة لكان بالضبط مماثل لمؤشر تقاطع متوسطين حسابين .. كما أني أستخدم هذا المؤشر منذ زمن لكن كتأكيد مع استراتيجيات مختلفة .. و أستخدمه وحده بنفس الأسلوب المشروح مسبقا في المشاركات أسبوعين ديمو و أسبوعين لايف .
    عموما انا فكرتي تافهه جدا .. لو أننا عندنا إشارة متوسطات ظهرت على فريم الساعة و على الربع ساعة أيضا و دخلنا على إشارتها و أغلقنا الصفقة على نفس الإشارة المعاكسة لكن على فريم الربع ساعة .. لو فكرت فيها و جربتها ستجد أنك إما أن تجني ربح جيد جدا .. أو تغلق الصفقة على خسارة بسيطة جدا .. لكني أستخدم هذا المؤشر ولا أستخدم المتوسطات لإن إشارته أسبق من المتوسطات .
    و إذا كنت ترى المؤشرات التي تظهر إشاراتها على هيئة أسهم و نقاط مؤشرات غير موثوقة فلتجرب أنت أن تفتح صفقات ديمو على فريم الدقيقة بهذا المؤشر وحده و تخرج عند عكس الإشارة .. و تفتح نفس العملة و تفتح عليها صفقات ديمو بناء على تقاطع متوسطات و تخرج عند عكس الإشارة و توافيني بالملاحظات .

آسف على الإطالة لكني كنت أحب أن أوصل وجهة النظر كاملة .. و شكرا لحضرتك مرة أخرى على المتابعة .

م / محمـود حجـاب

أولا شكرا جزيلا على المشاركه و التفاعل ... أما بالنسبة للمؤشر فهو ليس مؤشر فراكتل ولا يعيد رسم نفسه ولا يعتمد على أي لوغاريتم زيجزاج وليس أبدا كالـ ( super signal - sweet spot finder - shi silver trend - zig and zag - alt trend - ...... ) .. فمكتبة مؤشراتي بها أكثر من 3000 مؤشر كلهم مجربين و أستطيع أن افرق بين المؤشرات جيدا .. و لو كان هذا المؤشر من أمثال المؤشرات التي تعيد رسم نفسها على الشارت لكان من الاولى أن يعيد رسم نفسه و يظهر على بداية الانعكاس و ليس كما تلاحظ بعد مستوى معين من الانعكاس .. و لو فتحت حضرتك كود المؤشر لفهمت قصدي فهو يعتمد على كسر مستوى معين من نسبة تغير السعر مع الوقت .. و لو حذفنا كلمة مع الوقت في الجملة الأخيرة لكان بالضبط مماثل لمؤشر تقاطع متوسطين حسابين .. كما أني أستخدم هذا المؤشر منذ زمن لكن كتأكيد مع استراتيجيات مختلفة .. و أستخدمه وحده بنفس الأسلوب المشروح مسبقا في المشاركات أسبوعين ديمو و أسبوعين لايف .
    عموما انا فكرتي تافهه جدا .. لو أننا عندنا إشارة متوسطات ظهرت على فريم الساعة و على الربع ساعة أيضا و دخلنا على إشارتها و أغلقنا الصفقة على نفس الإشارة المعاكسة لكن على فريم الربع ساعة .. لو فكرت فيها و جربتها ستجد أنك إما أن تجني ربح جيد جدا .. أو تغلق الصفقة على خسارة بسيطة جدا .. لكني أستخدم هذا المؤشر ولا أستخدم المتوسطات لإن إشارته أسبق من المتوسطات .
    و إذا كنت ترى المؤشرات التي تظهر إشاراتها على هيئة أسهم و نقاط مؤشرات غير موثوقة فلتجرب أنت أن تفتح صفقات ديمو على فريم الدقيقة بهذا المؤشر وحده و تخرج عند عكس الإشارة .. و تفتح نفس العملة و تفتح عليها صفقات ديمو بناء على تقاطع متوسطات و تخرج عند عكس الإشارة و توافيني بالملاحظات .

آسف على الإطالة لكني كنت أحب أن أوصل وجهة النظر كاملة .. و شكرا لحضرتك مرة أخرى على المتابعة .

م / محمـود حجـاب
    اخى الكريم اذا صح كلامك يبقه انا بجد محتاج كشف نظر لان بعيونى التنتين شايفه بيعيد رسم نفسه
    تقبل خالص تحياتى
    اخوك ايمن

Salam Shabab!

والله تسلم ياباشا ... وبعدين وجودك معانا كفاية لا تقولي عربي ولا انجليزي ولا يهمك اللي في القلب وصل والله و ده مالوش لغة .. أنا زيك والله بحب المنتدى ده جدا و بنتمي إليه بس خبرتي في البرمجه قليلة بطبيعة إني مهندس ميكانيكا فماليش في البرمجه للدرجة دي علشان كده بلجأ دايما لحبايبنا هنا في المنتدى لما بحتاج حاجة و هما عمرهم مابيتأخروا .. و أنا زيك والله مقدر مجهودهم و مشفق والله على مستر وضاح و غيره من مبرمجينا و المشرفين كلهم من ضغط الشغل و الطلبات اللي عليهم .. أما بالنسلة للإكسبيرت اللي طلبته فلو حضرتك تقدر تقوم بيه بجد يبقى ليك جزيل الشكر لإني عايز أجرب الفكره دي كإكسبيرت من فترة بس ماكنتش عارف أحولها إكسبيرت .. و لو نفع و اشتغل كويس زي مانا راسمله و عمل أرباح هخلي الحاجة أمي تديعلك كل يوم في الفجر والله كمان .. و لو انت من مصر يبقى ليك عزومه محترمه جدا من إيد الحاجة برضه .
    تشكر بجد على المداخله الجميلة دي .. و ربنا معاك .. و منتظرين الجديد ، و أنا موجود لأي استفسار .

م / محمـود حجـاب

الصورة الرمزية EgyptionPro
    EgyptionPro غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

المؤشر الاول والثانى لا يظهران عندى على التشارت على برنامج AlTrade

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AYMAN_DOMAIN مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم اذا صح كلامك يبقه انا بجد محتاج كشف نظر لان بعيونى التنتين شايفه بيعيد رسم نفسه
    تقبل خالص تحياتى
    اخوك ايمن
    لو تقصد بيعيد رسم نفسه يعني يظهر و يختفي و يظهر تاني فده طبيعي جدا بس على نفس الشمعة .. بالظبط برضه لما متوسطين يتقاطعوا و يرجعوا ينفرجوا تاني و بعد كده تيقاطعوا فعليا زي خطي الاستوكاستيك لما يلمسوا بعض و بعد كده ينفرجوا و بعد كده يلمسوا بعض فعليا و يتقاطعوا و هكذا .. لكن عمره ماهيقعد يمشي مع البارات ولا عمره ماهيظهر قبل شمعة واحده حتى من شمعة التداول الحالية .. كل اللي ممكن يحصل إنه يظهر في وسط شمعة التداول الحالية و يختفي و يظهر تاني عليها هي برضه .. من الآخر انتظر لاكتمال الشمعة اللي ظهر عليها و لما تكتمل عمره ماهيتحرك من مكانه غير لما يظهر نقطة تانية .
    و بجد أنا سعيد والله إن فيه حد بيناقشني و متابع يا مستر أيمن ... ربنا يكرمك .. بس جرب زي ماقولت لحضرتك تنتظر اكتمال الشمعة اللي ظهر عليها و تابعه .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyptionPro مشاهدة المشاركة
    المؤشر الاول والثانى لا يظهران عندى على التشارت على برنامج AlTrade
    جرب تحذف كل ملفات البرنامج و تحذفه و تعيد تستيبه من أول و جديد على الجهاز لإن نفس الموضوع ساعات كان بيحصل معايا بس لما نضفت الكمبيوتر من الفيروسات اتعدل

لو تقصد بيعيد رسم نفسه يعني يظهر و يختفي و يظهر تاني فده طبيعي جدا بس على نفس الشمعة .. بالظبط برضه لما متوسطين يتقاطعوا و يرجعوا ينفرجوا تاني و بعد كده تيقاطعوا فعليا زي خطي الاستوكاستيك لما يلمسوا بعض و بعد كده ينفرجوا و بعد كده يلمسوا بعض فعليا و يتقاطعوا و هكذا .. لكن عمره ماهيقعد يمشي مع البارات ولا عمره ماهيظهر قبل شمعة واحده حتى من شمعة التداول الحالية .. كل اللي ممكن يحصل إنه يظهر في وسط شمعة التداول الحالية و يختفي و يظهر تاني عليها هي برضه .. من الآخر انتظر لاكتمال الشمعة اللي ظهر عليها و لما تكتمل عمره ماهيتحرك من مكانه غير لما يظهر نقطة تانية .
    و بجد أنا سعيد والله إن فيه حد بيناقشني و متابع يا مستر أيمن ... ربنا يكرمك .. بس جرب زي ماقولت لحضرتك تنتظر اكتمال الشمعة اللي ظهر عليها و تابعه .
    سعيد ولا محمود
    ياباشا دا انا بقه اللى سعيد سعد اسعد الله ايامك وتصدقنى شوفته بعنيه الاتنين مش واحده بس والاسهم عماله تترسم فى اماكن كنت ملاصق الشاشه وقتها ولم تظهر بها اى اسهم 00مجرد بس ما بقفل الشارت وارجع افتحه تانى الاقى الاسهم فى الاماكن اللى ماكنتش فيها وده عن متابعة لصيقة برق برق يامعلم مش تظهر وتختفى للحظة

عندك حق يا مستر أيمن والله .. المؤشر بتاع الأسهم ده ضايع فعلا .. معلش والله حقك عليا .. لكن أنا واثق والله من المؤشر الأولاني .. معلش يا باشمهندسين المؤشر الثاني فيه مشكلة هضطر أحذفه لحد مالاقي مؤشر غيره .. يظهر إن شكلها مافيش إكسبيرت و عيونا هتتمقق مع الشارتات .

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة