صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 31
    الصورة الرمزية إسلام1983
    إسلام1983 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي !!! سنقتله ونشرب من دمه كمان !!!

بسم الله الرحمن الرحيم،
    إخواني وأخواتي الكرام،
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
    أما بعد،

كثيرا سمعت وقرأت أنه تم قتله بحثا:

الهيدج

ولكنني كلما بحثت في المنتدى لم أجد أنه قتل بحثا، بل أجد تعليقات بسيطة وآراء مختلفة،

فمنهم المؤيد بشروط، ومنهم المعارض، بل معارض بشدة، ومنهم يجعل منه استراتيجية وبغض النظر عن مكان أو وقت الدخول،

فوالله احترت معكم، الله المستعان،

فطلبي هو:

لماذا لا نقتله بحثا وتمحيصا وتدقيقا ومتابعة تفصيصا وتفصيلا في هذا الموضوع،

وأرجو عدم إبداء الآراء الخاصة (المعارضة للهيدج)،
    فنحن نريد من يؤيده بل ويؤيده بشده، نريد ممن يؤيده أن يذكر تفصيلا (تكرما وفضلا) كيفية ذلك،
    حتى تعم الفائدة،

وحتى أختصر عليكم سأضع أسئلة بسيطة إن أجبنا عليها نكون قد استوفينا الموضوع كاملا إن شاء الله:

1- متى ندخل بالهيدج بدل الستوب لوز (لا أريد الكلام عليه كاستراتيجية)؟
    أ- هل عند تحليلك بأنه سيعود أدراجه للهدف؟
    ب- أم عند صدور أخبار قوية ومن الممكن أن تؤثر على صفقتك والتي حتى الآن محققة أرباح وهناك أمل للوصول للهدف المنشود؟
    ج- أم هل في الربح؟ أم في الخسارة؟ أم عند تصفير الصفقة المراد تهديجها (الدخول عكسها بالهيدج)؟
    د- أم في أوقات الذبذبة؟
    هـ- أم للاستفادة من التصحيحات؟
    أم غيرها؟

2- متى يفك الهيدج؟
    أ- هل عند الوصول لمقاومات أو دعوم قوية ونظن بأنه لن يخترقها أو يكسرها؟
    ب- ولنفرض بأنك فككته عند هذه المقاومة أو الدعم القويين جدا، ومع هذا لم يحترمها السعر بل كسرها وداس عليها كمان ههههههههههه فماذا نفعل؟
    ب- أم عند تصفير الصفقة الرئيسية؟
    أم متى؟

3- متى تضاعف العقود في الهيدج؟

نسمع الكثيرين يقولون:
    الأهم متى نفك الهيدج <<< كلام جميل ولكن:
    ولا واحد منهم يقوم متى نفكه؟

أرجو منكم الإهتمام بالموضوع والإجابة على الاستفسارات (مشكورين ومتكرمين ومتفضلين) بارك الله فيكم.

فالموضوع حتى الآن لم يقتل بحثا، فلعلنا نذبحه ونشرب من دمه في هذا الموضوع
    ههههههههههههههههههههههههههه

ومشكورين
    آخر تعديل بواسطة إسلام1983 ، 17-02-2009 الساعة 09:50 AM

الصورة الرمزية Metzawel
    Metzawel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: !!! سنقتله ونشرب من دمه كمان !!!

طبعاً أنا من المؤيدين .. وحالياً أقوم ببعض تعديلات جوهرية على طريقتى الخاصه .. وقريباً إن شاء الله سأعرضها عليكم على أن يتطوع أحد الأعضاء بإدارة ورشه لتجريبها .. وذلك لعدم تفرغى التام .. أما بالنسبه لإستفساراتك .. فهى تشمل أكثر من طريقة هيدج .. وصعب جداً الإجابه عليها .. لأن الإجابه مثلاُ على متى يتم مضاعفة العقود .. فكثير من طرق الهيدج لا تتعامل مع مضاعفة العقود .. وقد يكون فى طريقه من الطرق مضاعفه .. أقصد الكلام والإستفسارات عام جداً

الهيدج بحوره واسعه يا صديقى .. ومحاولاتى الضئيله فيه هى أبتكار طريقة تمشى مع الترند وتكتشف الإرتداد البسيط من عكس اتجاه الترند .. وبالتالى أعمل الآن على تعديل طريقتى .. وعن قريب ستكون متاحه للتجريب

عموماً أى أفكار فى الهيدج أحب أطلع عليها .. قد أستفيد منها فى التطوير .. كما أتذكر من ساعدونى من قبل فى التطوير .. أسامه سيد وسمير صيام وكثيرين من الأعضاء الكرام

أتمنى أن نوفق فى شرح الهيدج وإبتكار طريقه له فى يوم ما

الصورة الرمزية إسلام1983

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Metzawel مشاهدة المشاركة
    طبعاً أنا من المؤيدين .. وحالياً أقوم ببعض تعديلات جوهرية على طريقتى الخاصه .. وقريباً إن شاء الله سأعرضها عليكم على أن يتطوع أحد الأعضاء بإدارة ورشه لتجريبها .. وذلك لعدم تفرغى التام .. أما بالنسبه لإستفساراتك .. فهى تشمل أكثر من طريقة هيدج .. وصعب جداً الإجابه عليها .. لأن الإجابه مثلاُ على متى يتم مضاعفة العقود .. فكثير من طرق الهيدج لا تتعامل مع مضاعفة العقود .. وقد يكون فى طريقه من الطرق مضاعفه .. أقصد الكلام والإستفسارات عام جداً

الهيدج بحوره واسعه يا صديقى .. ومحاولاتى الضئيله فيه هى أبتكار طريقة تمشى مع الترند وتكتشف الإرتداد البسيط من عكس اتجاه الترند .. وبالتالى أعمل الآن على تعديل طريقتى .. وعن قريب ستكون متاحه للتجريب

عموماً أى أفكار فى الهيدج أحب أطلع عليها .. قد أستفيد منها فى التطوير .. كما أتذكر من ساعدونى من قبل فى التطوير .. أسامه سيد وسمير صيام وكثيرين من الأعضاء الكرام

أتمنى أن نوفق فى شرح الهيدج وإبتكار طريقه له فى يوم ما

أخوي متزاول،
    أولا بانتظار طريقتك وشرحها قريبا إن شاء الله،
    ثانيا: بما أنك قيد تطوير طريقتك أتمنى أن تتابع معنا فمن المؤكد أن الأساتذة سيعرجون على الموضوع ويفيدونا بارك الله فيهم،
    ومشكور على المرور الطيب

الصورة الرمزية Ahmed Hamed
    Ahmed Hamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا جماعه معلش انا اتاخرت عليكو بس انا متابع معاكو لاني فاتح عمليات هيدج و مستني افكها. ربنا يسهل.

الصورة الرمزية إسلام1983

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Hamed مشاهدة المشاركة
    يا جماعه معلش انا اتاخرت عليكو بس انا متابع معاكو لاني فاتح عمليات هيدج و مستني افكها. ربنا يسهل.
    أخوي أحمد،
    والله أتمنى من الإخوة المخضرمين والأساتذة أن يتفضلوا ويتكرموا علينا بتوضيح فكرة الهيدج،
    فما زلت أريد أن أتعلمه،
    والله الموفق

الصورة الرمزية Metzawel

كده كده أنا أجازه حتى يوم السبت القادم .. وعشان أشرح طريقتى محتاج وقت وعملى عليها .. وكمان محتاج حد يطبقها يوم بيوم ويطلع الأعضاء على النتائج .. طب ممكن مساعده يا شباب .. بصراحه نفسى أوريكم الطريقه .. بس محتاج حد يتابع بالإشراف على الورشه

امبارح عملت بيها 67 نقيطه .. والنهارده حتى الآن 105 نقيطه .. وربنا يخليلنا الأخبار اللى حركت السوق شويه .. ولسه فيه أخبار تانى كمان ساعات قليله

وطبعاً انا بقول نقيطه لأن حجم عقود الهيدج بيكون أصغر خمس مرات من حجم العقود بناء على التحليل الفنى أو الأساسى .. بصراحه أنا مبسوط لأنى رجعت للمجال تانى .. ونفسى أقدم شئ للمنتدى وأعضائه .. وياريتنى شاطر فى أى حاجه تانيه غير الهيدج .. كنت قلتها برضه

لو ينفع نبدأ عملى بكره وبعده قبل ما أختفى تانى عشان الشغل .. يا ريت

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الهيدج هو الدخول فى صفقة معكاسة للصفقة الحالية وذلك لاحد السببين
    1. للمحافظة على الربح الحالى
    2. وقف الخسارة الحالية

ولايوجد سبب اخر غيرهم
    واستخدامه يرجع لكل شخص وهدف منهم من يريد وقف الخسارة ومنهم من يعمل بايليوت ويعرف انه فى موجة تصحيحية ويريد ان يستفيد منها ويكمل الاتجاه الاصلى
    ومنهم من يستخدم طرق متاجرة هيدج
    وهناك من يستخدمه بديل للاستوب املا فى الربح بدل من الخسارة
    وهناك من يستخدمه فى حالة كسر قمة او قاع بدلا من الاستوب واملا فى اغلاق لصفقة الحالية لحين اختبار القمة او القاع المكسور

الصورة الرمزية أبومحمود
    أبومحمود غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    2. وقف الخسارة الحالية

ولايوجد سبب اخر غيرهم
    واستخدامه يرجع لكل شخص وهدف منهم من يريد وقف الخسارة ومنهم من يعمل بايليوت ويعرف انه فى موجة تصحيحية ويريد ان يستفيد منها ويكمل الاتجاه الاصلى
    وهناك من يستخدمه فى حالة كسر قمة او قاع بدلا من الاستوب واملا فى اغلاق لصفقة الحالية لحين اختبار القمة او القاع المكسور
    السلام عليكم ، بعد أذنك أبو عبدالرحمن أود إضافة نقطتين لما ذكرت أستخدمها للضرورة

الأولى : أذا تركت الجهاز لأي سبب النوم مثلاً أضع أوردر معلق للهدج في موقع الوقف .
    الثانية : أذا كان عندي فرصة للعمل مدة ساعة مثلاً وسأتغيب بعدها عن المتابعة لساعات طويلة ولاتوجد من وجهة نظري فرصة حقيقية أدخل مباشرة بعقدين هدج بدون أهداف وستوبات حتى تتضح الصورة . وماحدش يسأل مش حاعرف أجاوب .

الصورة الرمزية jnene
    jnene غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله
    والله أنا نفسي أتعلم الهديج لما أسمعه عن المتاجرة به
    ولكن لما قرأت مشاركة الأخ أبو عبد الرحمن فهمت القليل عن أستخدامه ويا ريت لو كنت أعرفه قبل اليوم
    أمس كنت داخل شراء على الدولار فرنك وهبط السعر كثيرا ولكنه لم يصل للستوب طبعا النزول لم يكن وارد بحسباتي لهذه الدرجة
    المهم أنا كان عندي أمل بصعود هذا الزوج فلو كنت أعرف أستعمل الهديج كنت هدجت مبارح ولكن لجهلي بالموضوع دخلت بعملية شراء جديدة من أخر سعر وصله وبالفعل خرجت بربح 50 نقطة من العقد الأخير والأول كان خسران 120 نقطة فالمحصلة كانت خسارة 70 نقطة وقفلت الموضوع على الخسارة وطبعا شفنا اليوم وين وصل السعر فلو كنت مهديج على قولتكم كان ممكن أخرج على صفر من الصفقة الأولي و120 ربح من المهدجة
    لكن مالنا نصيب
    على العموم أرجو من كل من يملك خبرة بالموضوع طرحها هنا لأن هذه المشكلة تواجه الجميع ويا ريت نلاقي حل لها

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jnene مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    ولكن لما قرأت مشاركة الأخ أبو عبد الرحمن فهمت القليل عن أستخدامه ويا ريت لو كنت أعرفه قبل اليوم
    أمس كنت داخل شراء على الدولار فرنك وهبط السعر كثيرا ولكنه لم يصل للستوب طبعا النزول لم يكن وارد بحسباتي لهذه الدرجة
    المهم أنا كان عندي أمل بصعود هذا الزوج فلو كنت أعرف أستعمل الهديج كنت هدجت مبارح ولكن لجهلي بالموضوع دخلت بعملية شراء جديدة من أخر سعر وصله وبالفعل خرجت بربح 50 نقطة من العقد الأخير والأول كان خسران 120 نقطة فالمحصلة كانت خسارة 70 نقطة وقفلت الموضوع على الخسارة وطبعا شفنا اليوم وين وصل السعر فلو كنت مهديج على قولتكم كان ممكن أخرج على صفر من الصفقة الأولي و120 ربح من المهدجة
    لكن مالنا نصيب
    على العموم أرجو من كل من يملك خبرة بالموضوع طرحها هنا لأن هذه المشكلة تواجه الجميع ويا ريت نلاقي حل لها
    كويس انك متعرفهوش
    الهيدج مشكلته لو انت مش بتعرف تستخدمه وازاى تفكه يبقى الاستوب افضل
    يعنى لو انت هدجت امبارح هتتعامل مع الهيدج ازاى لانه وقتها هتبقى بتتعامل مع صفقتين وليس صفقة واحدة ولازم تكون عارف كويبس جدا ازاى تقفل الاتنين او تقفل واحد منهم ولو متعرفش هيؤثر جدا على النفسية

الصورة الرمزية Metzawel

كويس انك متعرفهوش

الهيدج مشكلته لو انت مش بتعرف تستخدمه وازاى تفكه يبقى الاستوب افضل
    يعنى لو انت هدجت امبارح هتتعامل مع الهيدج ازاى لانه وقتها هتبقى بتتعامل مع صفقتين وليس صفقة واحدة ولازم تكون عارف كويبس جدا ازاى تقفل الاتنين او تقفل واحد منهم ولو متعرفش هيؤثر جدا على النفسية
    تمام يا أبو عبد الرحمن
    وكمان المشكله مش فى إنك تهمل هيدج .. المشكله إزاى تفكه بعد كده .. وإمتى تفكه .. أصعب كتير من إنك ترضى بستوب لوز .. ده كمان ممكن يكون أكتر من صفقه مهدجه .. حتتعامل مع كل دول إزاى بقى

الصورة الرمزية إسلام1983

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Metzawel مشاهدة المشاركة
    كده كده أنا أجازه حتى يوم السبت القادم .. وعشان أشرح طريقتى محتاج وقت وعملى عليها .. وكمان محتاج حد يطبقها يوم بيوم ويطلع الأعضاء على النتائج .. طب ممكن مساعده يا شباب .. بصراحه نفسى أوريكم الطريقه .. بس محتاج حد يتابع بالإشراف على الورشه

امبارح عملت بيها 67 نقيطه .. والنهارده حتى الآن 105 نقيطه .. وربنا يخليلنا الأخبار اللى حركت السوق شويه .. ولسه فيه أخبار تانى كمان ساعات قليله

وطبعاً انا بقول نقيطه لأن حجم عقود الهيدج بيكون أصغر خمس مرات من حجم العقود بناء على التحليل الفنى أو الأساسى .. بصراحه أنا مبسوط لأنى رجعت للمجال تانى .. ونفسى أقدم شئ للمنتدى وأعضائه .. وياريتنى شاطر فى أى حاجه تانيه غير الهيدج .. كنت قلتها برضه

لو ينفع نبدأ عملى بكره وبعده قبل ما أختفى تانى عشان الشغل .. يا ريت

أخي المتزاول،
    الله يعطيك العافية،
    وياليت تقوم بفتح الورشة وسنتابع معاك إن شاء الله حتى نتعلم طريقتك بارك الله فيك،
    ولكن لا بد أن تشرف عليها أنت لأنك صاحب الطريقة فلا بد من وجود بعض الخفايا أو اللمسات الخفيفة في طريقتك، فعلى الأقل واصل معنا شهر وسنتابع نحن إن شاء الله،
    ولك مني كل الود والتقدير
    ومشكور

الصورة الرمزية إسلام1983

2. وقف الخسارة الحالية

ولايوجد سبب اخر غيرهم
    أستاذي بو عبدالرحمن،
    جزاك الله خير وبارك الله فيك،
    وأتمنى أن توضح كيف ومتى يفك الهيدج بناء على كل طريقة (مع ذكر أرقام حتى تكون الصورة واضحة)،
    أنا أدري بأنني سأتعبك ولكن لك أجر المعلم إن شاء الله،
    وكذلك لك مني الدعاء في ظهر الغيب إن شاء الله،
    ومشكور

الصورة الرمزية إسلام1983

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبومحمود مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ، بعد أذنك أبو عبدالرحمن أود إضافة نقطتين لما ذكرت أستخدمها للضرورة

الأولى : أذا تركت الجهاز لأي سبب النوم مثلاً أضع أوردر معلق للهدج في موقع الوقف .
    الثانية : أذا كان عندي فرصة للعمل مدة ساعة مثلاً وسأتغيب بعدها عن المتابعة لساعات طويلة ولاتوجد من وجهة نظري فرصة حقيقية أدخل مباشرة بعقدين هدج بدون أهداف وستوبات حتى تتضح الصورة . وماحدش يسأل مش حاعرف أجاوب .

ههههههههههههههههههههه

أخوي بو محمود،
    الله يعطيك العافية،
    ولكنني سأسلك أيضا:
    طيب وضعت الأمرين وخرجت ورجعت ووجدت ربح 200 نقطة والأخرى خسرانة بطبيعة الحال،
    فمتى تفك الهيدج؟ وكيف تتصرف إن فككته وعكس السعر معك أكثر؟
    أتمنى ألا تبخل علينا بارك الله فيك،
    ومشكور

الصورة الرمزية إسلام1983

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jnene مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    لكن مالنا نصيب

أخوي جنين،
    وعليك السلام ورحمة الله وبركاته،
    الحمد لله على كل حال،
    وأتمنى أن نستفيد من هذا الموضوع سويا،
    وتكون الفائدة عامة وشاملة إن شاء الله،
    ومشكور على مشاركتك ومتابعتك

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة