صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 88
    الصورة الرمزية أحمد الشـرنوبى
    أحمد الشـرنوبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

المجنون ..واللحظات الحاسمة

بيع فى حالة :

- الفرصة من أولها : ظهور شمعة انعكاسية على الساعة
    - للأمان : كسر الترند القصير البنى على الساعة ..

شراء فى حالة :

كسر المقاومة على الأربع ساعات
    (مع مراعاة تأكد الكسر أو انتظار أعادة الاختبار)
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة mg 1.gif‏   mg 2.gif‏   mg 3.gif‏  

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

الاسترالى دولار.. واللحظات الحاسمة

أغلاق شمعة الأربع ساعات فاضل عليه أقل من ساعة ..

وشكلها كده هتقفل على هامر مقلوب

+ أن عندنا ترند صاعد

يبقى بيع

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة ayman.gif‏  

عندى استفسار

بالنسبة لليورو دولار

دلوقتى أنا عندى الترند الصاعد المكسور الأصفر على الأربع ساعات

الترند خلاص اتكسر..وأنا مش عارف استفيد منه أزاى ؟؟

المفروض أن الاتجاه دلوقتى نازل..بس أنا عايز اخده من حتى ميعكسش عليا بالتصحيح لفوق فيها..

يعنى م الاخر عايز اخده فى اخر التصحيح

ممكن أستغل كسر الترند الصاعد على الساعة واخده بيع ..؟

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eeee1.gif‏   eeee2.gif‏  

الباوند دولار

قناة + دايفرجنس بيع

( أنا مش كويس فى الدايفرجنس)
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة hhh1.gif‏  

الصورة الرمزية mogafx
    mogafx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

رايى من رأيى الاستاذ وليد الحلو :
    https://forum.arabictrader.com/671527-5-post.html

الحقيقه هو قال ماقل ودل ...

لو تفتكر أخى Mogafx فى مناقشة سابقة ليا معاك قولتلك اننا مش موجودين فى السوق عشان نجمع معلومات احنا هنا عشان نكسب بالتالى كتر معلومات بدون استخدام مفيد فى متاجرتك هتسبب لك بس اللخبطة ووجع الراس ...

انصحك حاليا خد بريك من تعلم الطرق الجديدة وحاول تستخرج من خبرتك ومعلوماتك طريقة بسيطة تساعدك فى تحقيق ربح صدقنى احيانا بيكون فيه طرق منتهى البساطة وبتعتمد على مبادىء التحليل وبتكون مربحة

خلى البساطة طريقتك وحاول جديا انك تبدأ تستفيد من المعلومات اللى عندك وطبقها بشكل يعطيك ربح

تعرف فيه ناس بتشتغل بس باستخدام الفيبوناتشى وناس بس بتعتمد على النماذج وناس بتعتمد بس على قمم وقيعان وترند زى استراتيجية هذه طريقتى يامراقب ... وهكذا

احنا بنتعلم عشان نزيد حرفية وتزيد معلوماتنا وارباحنا ...
    انت حاليا حطيت اساسات كويسة باللى اتعلمته ثبت الاساسات ده كويس وقويها بالممارسة والتطبيق والاحتكاك وبعدها ابدأ فكر فى اضافة الجديد ...

بالنسبة للشركة افكسول والبرنامج الحقيقة انا بستخدم برنامج التريد فى تحليل او مؤشرات والفرق بينه وبين اسعار افكسول قليل جدا وتقريبا معدوم وعموما انت ممكن تستخدم المؤشرات على والتحليل العام على التريد مثلا واستخراج الدعوم والمقاومات يكون من برنامج افكسول

تحياتى وتقديرى ليك وربنا يارب يوفقك
    بارك الله فيكِ أخت Rona ، و فعلاً أنا إقتنعت بذلك و هحاول أخُدها خطوه خطوه و أشوف برضُه الإستراتيجيات و أفكارها بعد ما أكون ثبتت إللي درسته ، و لما الواحد ياخد وقتُه و يحس إنه متمكن من إللي درسُه و طبقُه بشكل جيد مع خبره جيده يبتدي يفكر في شيء جديد ...

و هنزل برنامج التريد إن شاء الله و أجرب أشتغل عليه بجانب برنامج فكسول ...
    الواحد عاجز عن الشُكر بجد ، جزاك الله الجنه ، و رزقك الله من فضله ...

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عازف الليل مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعاً ،،

وأحييكم على الموضوع المفيد والرائع ،،

لدي سؤال .. في أي الشارتين المرفقين رسم الفيبوناتشي أصح ... وقصدي بالسؤال وحسب شرح الوافي رحمه الله إذا كان لدينا فيبوناتشي من 10 أيام وآخر على 45 يوم فأيهما أصدق في هذه الحالة !
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته:

أهلا وسهلا بك أخى الكريم محمد :

اخبارك ايه؟

اشكرك على تشريفك للموضوع

بالنسبة للفيبوناتشى الشارتين فيبوناتشى صحيح كرسم ...

حسب معلوماتى الفيبوناتشى بيكون اصدق اكتر على شارت الاربع ساعات ومافوق ويفضل ان يكون مرسوم على اخر موجة وميكونش فيها تصحيحات كتير قدر الامكان عشان يكون اقوى وافضل ...

ويزيد المستوى قوة وصلابة لو اجتمع فيه اكتر من مستوى فيبوناتشى يعنى لو رسمنا اكتر من فيبوناتشى على موجات مختلفة واتجمع اكتر من مستوى على منطقة ده بيديها قوة اكبر

رايى الشخصى ان الشارت الاول أصح فترته الزمنية متوسطة وكمان سلوك السعر مع مستوياته واضح انه بيحترمها وده يمكن اكتر شىء بيهمنى التفت ليه بعد مابرسم الفيبوناتشى بشوف سلوك السعر مع المستويات شكله ايه ...

ده رايى الشخصى ويارب أكون أفدتك وانصحك حاول تقرى كتير فى موضوع الفيبوناتشى واستخدامته فى المتاجرة لانه فى رايى من اهم الاداوات اللى ممكن نرسم بيها خريطة الطريق
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jankes khan مشاهدة المشاركة
    الباوند دولار

قناة + دايفرجنس بيع

( أنا مش كويس فى الدايفرجنس)

ماشاء الله عليك أخى جنكيز خان

بالنسبة للدايفرجينس كلامك مظبوط فيه بوادر تشكل دايفرجينس سلبى على الاوسما

الدايفرجينس بنشتغل فيه على القمم او القيعان وبنعتمد على اخر قمتين او اخر قاعين

بالنسبة للدايفرجينس هنا هو بوادر تشكل دايفرجينس لان عندنا قمة واحد والتانية فى طور التكوين لسه مظهرتش هى قمة ولا لأ

هننتظر تكوين القمو التانية على المؤشر وعلى السعر عشان نحكم على الديفرجينس ..

كمان ملحوظة اخدت بالى منها الاوسما بيحب اوى الدايفرجينس دايما تلاقيه عامل دايفرجينس وفى حالتنا ده هو الوحيد اللى عليه بوادر تشكل دايفريجنس المؤشرات التانية كلها كونفرجينس

بالتالى انصحك لما تلاقى عليه دايفريجينس هتبقى عايز فلترة انك تدور على مؤشر تانى موافق على الديفرجينس معاه زى الماكد والسى سى أى والارسى أى ولو ملقيتش غيره هندور على اسباب تانية مقنعة للدخول فى الصفقة تأيد رأى الاوسما
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mogafx مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيكِ أخت Rona ، و فعلاً أنا إقتنعت بذلك و هحاول أخُدها خطوه خطوه و أشوف برضُه الإستراتيجيات و أفكارها بعد ما أكون ثبتت إللي درسته ، و لما الواحد ياخد وقتُه و يحس إنه متمكن من إللي درسُه و طبقُه بشكل جيد مع خبره جيده يبتدي يفكر في شيء جديد ...

و هنزل برنامج التريد إن شاء الله و أجرب أشتغل عليه بجانب برنامج فكسول ...
    الواحد عاجز عن الشُكر بجد ، جزاك الله الجنه ، و رزقك الله من فضله ...
    اهلا وسهلا بيك أخى Moga FX

متشكرة جدا على ذوقك وعلى الدعوتين جزاك الله مثلهم يارب وان شاء الله ربنا يوفقك وتستقر على طريقة تشتغل بيها وتستثمر معلوماتك اللى اكتسبتها وانصحك نصيحة طالما هتشوف استراتيجيات اختار الاستراتيجية اللى تحس انها مريحة بالنسبة لك وقبل الدخول على اى صفقة فيها حلل الزوج اللى هتدخل عليه كلاسيك وفنى وكل شىء وشوف الصفقة تمشى مع تحليلك أو للأ..

وانصحك كمان حاول تختار عملة واحده تدرسها دراسة قوية تحركاتها ومستوياتها وكل شىء عنها وتشتغل عليها الالتزام بزوج عملة واحد فى بداية الطريق بيكون شىء هايل جدا وأستاذ وليد الحلو نصحنى فى البداية بزوج الباوند دولار ايه رايك تجرب تحلله وتدرسه بتعمق تام وتبدأ تشتغل عليه لفترة وشوف النتيجة ...

طبعا ده مجرد اقتراحات والرأى الاول والاخير لك لان كل متاجر وله طريقة تناسبه فى شغله وربنا يارب يوفقك ان شاء الله

تحياتى وتقديرى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية s_jamal
    s_jamal غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخت Rona
    أشكرك على هذا الموضوع المفيد وهذا يدل معدنك الاصيل والطيب ولي سؤال عن
    الدعم والمقاومة عندما أبدأ برسم القمم والقيعان أقف حيران أمام هذه الخطوط ولا أستطيع تحديد مستوى دعم قوي أو مقاومة قوية فهل بالامكان ارشادي ؟
    وجزاك الله خيرا

الصورة الرمزية mogafx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    اهلا وسهلا بيك أخى Moga FX

متشكرة جدا على ذوقك وعلى الدعوتين جزاك الله مثلهم يارب وان شاء الله ربنا يوفقك وتستقر على طريقة تشتغل بيها وتستثمر معلوماتك اللى اكتسبتها وانصحك نصيحة طالما هتشوف استراتيجيات اختار الاستراتيجية اللى تحس انها مريحة بالنسبة لك وقبل الدخول على اى صفقة فيها حلل الزوج اللى هتدخل عليه كلاسيك وفنى وكل شىء وشوف الصفقة تمشى مع تحليلك أو للأ..

وانصحك كمان حاول تختار عملة واحده تدرسها دراسة قوية تحركاتها ومستوياتها وكل شىء عنها وتشتغل عليها الالتزام بزوج عملة واحد فى بداية الطريق بيكون شىء هايل جدا وأستاذ وليد الحلو نصحنى فى البداية بزوج الباوند دولار ايه رايك تجرب تحلله وتدرسه بتعمق تام وتبدأ تشتغل عليه لفترة وشوف النتيجة ...

طبعا ده مجرد اقتراحات والرأى الاول والاخير لك لان كل متاجر وله طريقة تناسبه فى شغله وربنا يارب يوفقك ان شاء الله

تحياتى وتقديرى
    بارك الله فيكِ ، أنا عملت بنصيحتِك و نزلت برنامج Al Trade و البرنامج سهل جداً و مفيش فرق في الأسعار نهائي ، أنا بشكرك جداً بجد ..
    و أنا حاليا مركز على اليورو دولار ، و هاخُد بنصيحتك برضُه و هحاول برضُه أتابع الباوند دولار لإني كمان شوفت ناس مُهتمه بيه و شوفت إستراتيجيات معموله بس للباوند دولار ....

وأنا حالياً براجع تاني على كل إللي درستُه و يومين تلاته إن شاء الله هفتح حساب ديمو للتطبيق فقط و هكون متابع معاكوا هنا بـ مشاركات و تشارتات و مناقشات بإذن الله...

جزاكِ الله خيراً على المساعده و النصائح ...
    مع التحيـه ،،،

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jankes khan مشاهدة المشاركة
    عندى استفسار

بالنسبة لليورو دولار

دلوقتى أنا عندى الترند الصاعد المكسور الأصفر على الأربع ساعات

الترند خلاص اتكسر..وأنا مش عارف استفيد منه أزاى ؟؟

المفروض أن الاتجاه دلوقتى نازل..بس أنا عايز اخده من حتى ميعكسش عليا بالتصحيح لفوق فيها..

يعنى م الاخر عايز اخده فى اخر التصحيح

ممكن أستغل كسر الترند الصاعد على الساعة واخده بيع ..؟
    بالنسبة لليورو دولار لم اقم بتحليله بعد ولكن بصفة عامة عندما يكون لدينا اتجاه هابط مثلا ويوجد ارتفاع تصحيحى ونريد الدخول من منطقة قوية نقوم برسم مستويات الفيبوناتشى فهذا هو تخصصها ولهذا تسمى مستويات فيبوناتشى التصحيحية واقوى هذه المستويات 38 و61 وتكون كل فرصة للصعود فرصة للبيع

اعتقد اليورو دولار سوف يمر بفترة استراحة حاليا ربما تستغرق منه غدا وبعد غد حتى ميعاد قرار الفائدة وتذبذب بين منطقة 680 و600 قبل ان يستكمل رحلته مرة اخرى
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s_jamal مشاهدة المشاركة
    الاخت Rona
    أشكرك على هذا الموضوع المفيد وهذا يدل معدنك الاصيل والطيب ولي سؤال عن
    الدعم والمقاومة عندما أبدأ برسم القمم والقيعان أقف حيران أمام هذه الخطوط ولا أستطيع تحديد مستوى دعم قوي أو مقاومة قوية فهل بالامكان ارشادي ؟
    وجزاك الله خيرا
    أهلا وسهلا بك أخى جمال :

جزانا الله واياكم ان شاء الله اخى الكريم ...

بالنسبة لسؤالك انصحك بهذا الموضوع الرائع للأستاذ محتار وهو من جزئين ان شاء الله سوف يفيدك كثيرا

تحياتى وتقديرى وشرفنى مرورك
    توقيع العضو

بارك الله فيكِ ، أنا عملت بنصيحتِك و نزلت برنامج Al Trade و البرنامج سهل جداً و مفيش فرق في الأسعار نهائي ، أنا بشكرك جداً بجد ..
    و أنا حاليا مركز على اليورو دولار ، و هاخُد بنصيحتك برضُه و هحاول برضُه أتابع الباوند دولار لإني كمان شوفت ناس مُهتمه بيه و شوفت إستراتيجيات معموله بس للباوند دولار ....

وأنا حالياً براجع تاني على كل إللي درستُه و يومين تلاته إن شاء الله هفتح حساب ديمو للتطبيق فقط و هكون متابع معاكوا هنا بـ مشاركات و تشارتات و مناقشات بإذن الله...

جزاكِ الله خيراً على المساعده و النصائح ...
    مع التحيـه ،،،
    ربنا يوفقك ان شاء الله أخى Moga Fx

جزانا الله واياكم ان شاء الله وبالنسبة لليورو دولار كمان ممتاز وزى ماتفقنا اختار فى شغلك اللى يريحك انت وتحب تعمل عليه لان مايناسبك ربما لايناسب غيرك ومايناسب غيرك ربما لن يناسبك و طالما ترى اليورو دولار مناسب اكثر وحابب تشتغل عليه توكل على الله وربنا يارب يوفقك

تحياتى وتقديرى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية mogafx

تِسلمي أخت Rona على الرد والإهتمام ...

و ده تشارت لليورو دولار على الأربع ساعات ، كنت عايز أعرف الدايفرنجس كده صح ولا لأ ، يعني إللي فهمته إنه المفروض الخط مرسوم من تحت في الماكد علشان التقاطع تحت خط الصفر ، و العكس صحيح ، أتمنى تصحيح أو تأكيد المعلومه ...، و ياريت لو في أي تعليق عام على التشرات دي وأكون شاكر جداً لكِ ...

تِسلمي أخت Rona على الرد والإهتمام ...

و ده تشارت لليورو دولار على الأربع ساعات ، كنت عايز أعرف الدايفرنجس كده صح ولا لأ ، يعني إللي فهمته إنه المفروض الخط مرسوم من تحت في الماكد علشان التقاطع تحت خط الصفر ، و العكس صحيح ، أتمنى تصحيح أو تأكيد المعلومه ...، و ياريت لو في أي تعليق عام على التشرات دي وأكون شاكر جداً لكِ ...

السلام عليكم :

اهلا أخى Moga fx

بالنسبة لل دافيراجينيس بنرسم على اخر قاعين انت راسم مظبوط طالما هتستخدم ماكد ابو حطين بنرسم على الخطين اللى موجودين تحت زى مانت راسم كده اما بالنسبة لصحة الدايفريجينس اتفقنا بنرسم على اخر قاعين انا شايفة عندنا قاع واحده بس عالمؤشر والقاع التانية مش متكونة لسه

ولو عايز تتعلم دايفرجينس صح أنصحك بموضوع الاستاذ سمير أفضل مكان هيخليك خبير دايفرجينس

بالنسبة للشارت تمام ماشاء الله عليك الفيبوناتشى ممتاز وكلو تمام
    توقيع العضو

صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة