صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 88
    الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jankes khan مشاهدة المشاركة
    الاسترالى ين

شراء مع بداية الأسبوع

أعادة اختبار الترند الهابط المكسور على اليومى + أعادة اختبار المقاومة السابقة ( الدعم الحال) على الأربع ساعات

(الشراء مع بداية الأسبوع أو انتظار كسر الترند الهابط القصير على الساعة )

الاسترالى ين

شراء مع بداية الأسبوع

أعادة اختبار الترند الهابط المكسور على اليومى + أعادة اختبار المقاومة السابقة ( الدعم الحال) على الأربع ساعات

(الشراء مع بداية الأسبوع أو انتظار كسر الترند الهابط القصير على الساعة )

كلام اكثر من رائع ترند مكسور واعاد السعر اختباره
    وصعد حوالى 140 نقطة واصطدم بعدها بفيبو 50 على الديلى فهبط منه

لا احبذ الشراء من بداية الاسبوع وخصوصا ان السعر الان امامه مقاومة ليست هينة على الاربع ساعات ...
    امكانية الشراء بكسر الترند الصغير على الساعه صحيحة مع البحث عن اسباب اخرى تدعم قرار الشراء قد تظهر وقت الكسر ان شاء الله

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏  
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

افتراضي رد: @اذا كنت مبتدىء وتريد تعلم التحليل الفنى وتحليل الشارت أضف شارتك هنا وتعلم من أخط

النيوزيلندى دولار على الدايلى

سببلى حيرة كبيرة

لكنى بيتهيألى شراء

بالنسبة للنيوزلندى دولار

هناخد بالترند اللى لسه متكسرش لان بيدعمه وجود منطقة دعم قوية متوافقة معاه فى نفس المنطقة

بالاضافة لوجود فيبوناتشى 50 على الديلى كمان فى نفس المنطقة ... ال3 مع بعض مخليين المنطقة ده سد منيع قدام السعر

هنبدأ نفكر هنبيع ولا نشترى من هنا ؟

هل نشترى على اساس ده دعم وبعدين يتكسر؟

ولا نبيع من هنا ؟

لو نزلنا لفريم الساعة هنلاقى عليه ترند هابط له 4 ارتكازات وقريب من مستوى الدعم الديلى

الخطوة 2 هنبدأ ندور على اقرب واقوى مقاومة فى طريق السعر هنلاقى فيه مقاومة عند 837 قوية متفق عليها فريم 4 ساعات وفريم الساعة وقريبة من كسر الترند وعندها فيبو 23 للموجة الهابطة الاخيرة عالساعة والاربع ساعات

يبقى كده جمعنا نقاط فى صالح الدخول شراء وعرفنا اننا هندخل شراء فى حال كسر الترند الهابط ومعاه المقاومة ويدعمنا ارتداد السعر من منطقة الدعم القوية على الديلى والترند

من الناحية التانية البيع هيكون ايمتى؟

هيكون فى حال كسر خط الترند الصاعد ومنطقة الدعم القوية على الديلى ويدعمه وجود نموذج الدبل توب اللى اشار اليه صديقنا MogaFx

حابة بس اضيف معلومة ان تحليل الشارت ليس فقط رسم ترندات والدخول على كسرها والارتداد منها ربما تكون أحدى الطرق ولكن تحتاج الى نقاط اكثر فى صالح الاتجاه لتفادى الاختراقات الكاذبة وحتى نعرف متى يتم الاختراق ومتى يتم الارتداد ...

الشارت فيه اشياء كتير تانية غير الترندات لازم نهتم بيها عشان تدعمنا فى طريق صفقتنا زى النماذج والدايفرجينس والقمم والقيعان ومستويات الفيبوناتشى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏   2.jpg‏  
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mogafx مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيكِ أخت رونا ...
    الأخ جانكيز خان تشارتات ولا أروع ...

بالنسبه للزوج الآخير النيوزلاندي دولار ، أعتقد الدخول بالبيع بمجرد الإختراق سواء خط الدعم المائل ، أو خط الدعم الأفقي تحت نموذج الـ double top العاكس للإتجاه ...
    والله أعلم ...

<<<<<< متابع ...
    اهلا بيك اخى MogaFx وياريت تشاركنا دايما برأيك شىء جميل اننا نتناقش ونعرض وجهة نظر كل واحد فينا للشارت ...

رأيك فى محله ومتفقة معاك
    توقيع العضو

الصورة الرمزية I am Mohammad
    I am Mohammad غير متواجد حالياً موقوف

ربنا يكرمك يا رونا ويقدرك على المعاونة دائما

بس أنا عاوز توصيات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة I am Mohammad مشاهدة المشاركة
    ربنا يكرمك يا رونا ويقدرك على المعاونة دائما

بس أنا عاوز توصيات
    اهلا اهلا محمد:

ربنا يخليك كلك ذوق وده اقل واجب وانا عارفة انك كمان بتحب التعاون وأنك تفيد وعشان كده بدعوك تكون معانا فى الموضوع وتساعدنى

التوصيات ماتلاقيش
    مانت عارفنى مش بحبها ابدا
    لا أديها ولا أخدها
    فيها سم قاتل
    توقيع العضو

الصورة الرمزية mogafx
    mogafx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    اهلا بيك اخى MogaFx وياريت تشاركنا دايما برأيك شىء جميل اننا نتناقش ونعرض وجهة نظر كل واحد فينا للشارت ...

رأيك فى محله ومتفقة معاك
    بارك الله فيكِ أخت Rona
    و أنا هُنا مُشارك للتدريب و التصحيح لي ، وأخيراً إبداء الرأي ...
    و أشكرك على المتابعه و الردود ...

<<<<<<< مِتابع الموضوع ...

الصورة الرمزية أحمد الشـرنوبى
    أحمد الشـرنوبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الدولار ين

بعد أن تم كسر الترند الهابط الأحمر

ننتظر كسر المقاومة على الأربع ساعات وندخل شراء

والهدف هو الترند الهابط البنى

وعكس الصفقة فى حالة كسر الترند الصاعد الأصفر

أو

فى حالة الارتداد من المقاومة 104.64

ننتظر حتى ملامسة الترند الأصفر وندخل شراء

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة j 1.gif‏   j 2.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة أحمد الشـرنوبى ، 27-04-2008 الساعة 08:46 PM

الصورة الرمزية أحمد الشـرنوبى
    أحمد الشـرنوبى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عندى اقتراااااااااح..

ممكن مع تصحيح فرصنا اللى بنحطها هنا

الأخت رونا تحط هيا كمان تحليلاتها الشخصية نتناقش فيها كلنا ..

أيه رأيكم ؟؟

الصورة الرمزية mogafx

الله عليك يا جانكيز ....

عندى اقتراااااااااح..

أيه رأيكم ؟؟
    مُوافـــــــــــــــــــق

الدولار ين

بعد أن تم كسر الترند الهابط الأحمر

ننتظر كسر المقاومة على الأربع ساعات وندخل شراء

والهدف هو الترند الهابط البنى

وعكس الصفقة فى حالة كسر الترند الصاعد الأصفر

أو

فى حالة الارتداد من المقاومة 104.64

ننتظر حتى ملامسة الترند الأصفر وندخل شراء

عندى اقتراااااااااح..

أيه رأيكم ؟؟
    الله عليك يا جانكيز ....

مُوافـــــــــــــــــــق
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

ماشاء الله عليك أخى جنكيز خان شارتاتك أكثر من ممتازة تسلم ايديك

ان شاء الله أعدك بتفصيص شارت احدى العملات تفصيليا باذن الله تحت أمرك يافندم بس غالبا لما برد على اى شارت بيتم ارفاقه فى الموضوع بحلل الزوج وبالتالى بتكون تحليلات شخصية كمان

بالنسبة للدولار ين ماشاء الله عليك ترندات ممتازة ومتفقة معاك مليون فى المية

بالنسبة لى أرشح وأؤيدك اكتر فى نظرة الصعود واعتقد ان شاء الله هيتم كسر المقاومة اللى ذكرتها على الاربع ساعات بس هختلف معاك فى نقطة الهدف هو كلامك سليم فنيا ان هدفنا يكون الترند بس منقدرش نحط هدف جامد وننتظره افضل شىء فى تحديد الاهداف انك تقسم أهدافك حسب المقاومات فى طريقك طالما داخل شراء والمقاومات بنحددها من القيعان والقمم فى طريقنا بالاضافة كمان لو ترندات داخلية أو مستويات فيبوناتشى اللى بيحترمها الازواج بشدة وخصوصا مستويات 38 و61 ...

الدولار ين فيه نموذج كوب وعروة متشكل الان على الاربع ساعات ويتم كسره مع منطقة المقاومة اللى أشرت اليها اخى جنكيز خان وهدفه 200 نقطة وبالتالى النموذج ده هيخلينا نرجح الصعود أكتر من الهبوط لانه نموذج استمرارى وظهور النموذج ده حاليا يدعم مزيدا من الصعود ان شاء الله ...

بالنسبة للهدف 200 نقطة يتم تقسيمهم على مراحل حتى لاينعكس السعر علينا اذا انتظرنا 200 نقطة كاملتين ...

الهدف الاول فى رايى عند المقاومة السعرية الاولى 105.50 على بعد 90 نقطة من منطقة الدخول مع الانتباه لفيبو 50 ديلى عند منطقة 105.20 والهدف الثانى يكون عند فيبو 38 ويكلى عند 106.60 وبهذا نكون حصلنا على ال200 نقطة هدف النموذج كاملين ومقسمين وغالبا وقتها هنكون وصلنا للترند البنى الهابط الذى اشرت اليه ...

السعر حاليا متوقف عند المقاومة ويحاصره من الاسفل الترند الصاعد الصغير الذى كونه منذ 15 ابريل الماضى وان شاء الله يرتد من الترند على اقصى تقدير منه ليكسر المقاومة

ومن ناحية اخرى متى نبيع ؟

الزوج بالاساس فى ترند هابط منذ 11 شهر تقريبا وهو الان فى حالة صعود تصحيحى مكونا لنا على الديلى ترند (باللون الابيض) وهو متوافق على 4 الساعات ايضا وبالتالى بالنسبة لى يبدأ التفكير فى الهبوط بكسر هذا الترند الصاعد الصغير وغالبا سيتم كسر مستوى فيبو 38 لاسفل مع الترند مما يؤيد البيع فى هذه الحالة ونرى وقتها ماذا يعطينا الشارت ايضا من نقاط لصالح الهبوط ...

هذا رأيى الشخصى وليست توصية والله تعالى أعلى وأعلم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏   2.jpg‏   3.jpg‏  
    توقيع العضو

الصورة الرمزية euro trader
    euro trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما رأى الاخت رونا فى شارت الدولار/ ين لو تم الرسم بهذه الطريقه ..

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة uj1.JPG‏   uj2.JPG‏  

الصورة الرمزية mogafx

ما شاء الله تحليلات رائعه ، بارك الله فيكم

ممكن أسأل سؤالين مع الإعتذار إنهم خارج الموضوع ...

دلوقتي أنا درست الكلام ده مع ممارسه على فترات مُتقطعه : التحليل الإخباري ،التحليل الكلاسيكي ،الشموع اليابانيه ،النماذج ، نسب فيبوناتشي ، بعض المؤشرات ، الدايفرجنس ...
    و زي ما كنت كاتب في الموضوع قبل ذلك إني عايز أدرس هارمونيك و إليوت

و بدأت و قرأت الهارمونيك كله على السريع و عرفت أشكاله ...
    و فجأه حسيت إن كل حاجه دخلت في بعض النماذج دخلت في الهارمونِك وإتلخبطت أكتر في فيبوناتشي و جاتلي حالة إحباط من كُتر المعلومات ، و دماغي مش قادره تستقبل معلومات جديده حالياً

السؤال دلوقتي ، هل ينفع الواحد يشتغل على حساب حقيقي بالكلام إللي فات ده "بدون هارمونيك و إليوت" طبعاً بعد التدريب على الديمو لفتره متواصله لمعرفة النتائج ...
    و بعد كده لما الواحد يشتغل على حساب حقيقي إن شاء الله و يبقى مُتمكن بعد فتره من السابق ذِكرُه ، يبتدى يدرس هارمونيك و إليوت و أي حاجه تانيه ؛ بتوسع ....

هل تفكيري سليم ؟ ولا أنا إللي كسلان ولا إيه والله ما بقيت فاهم حاجه

----------------------

السؤال التاني : دلوقتي أنا عجباني شركة فكسول بس برنامج التشارت تبعها هو إللي مشكله ، لإني كتير بشوف الناس تنزل مؤشرات للميتا ترايدر و أكون محتاجها ، إيه الحل ؟ مع العِلم إني فكرت في التحليل على الميتا بس في فرق في الأسعار هو فرق بسيط بس مؤثر برضُه ....

---------------------

أنا بعتذر جداً لو الأسئله خارج الموضوع ، بس طرحتهم هنا لثقتي التامه بإني هلاقي إجابه شافيه بإذن الله ...
    إحترامي و تقديري ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_forex1718 مشاهدة المشاركة
    ما رأى الاخت رونا فى شارت الدولار/ ين لو تم الرسم بهذه الطريقه ..

اهلا وسهلا Eng-Forex

الموضوع نور

أشكرك على مشاركتنا بتفكيرك ووجهة نظرك التى أحترمها جدا أكيد
    وأعتقد أنها لا تتعارض مع رايى ورأى الاخ جنكيز خان

حيث أن القناة لن تعترض طريق السعر على الاقل ليس قبل أن يصل الى منطقة 105.20 وماحولها وهى المنطقة التى أشرت اليها بالانتباه لها لأهميتها
    واذا كانت وجهة النظر ان الشراء يكون من ملامسة الضلع السفلى للقناة الصاعده وجهة نظر أحترمها ولكن بالنسبة لى فى تحليلى لا أعتمد على قنوات تحتوى على ارتدادات داخلية كثيرة بعيدة عن ضلع القناة وايضا نضيف الى ذلك كثرة الذيول الخارجة عن القناة والتى تسمح برسم ترند خارجى صاعد له 3 ارتكازات سيعترض طريق السعر قبل ضلع القناة

بالاضافة الى ان التفكير فى الشراء من الاساس سوف يكون بناءا بناءا على اختراق مقاومة وكسر نموذج على 4 ساعات بالتالى الدخول سيكون من اعادة اختبار المقاومة التى انقلبت دعما بعد كسرها...

هذه وجهة نظرى الشخصية ورايى

بالنهاية اريد أن اوضح ان الشارت وجهات نظر وكما اشرت سابقا ربما نفس النقطة التى انوى الشراء منها بناءا على تحليلى يراها متاجر اخر مكان مناسب جدا للبيع بناءا على تحليله
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏  
    توقيع العضو

ما شاء الله تحليلات رائعه ، بارك الله فيكم

ممكن أسأل سؤالين مع الإعتذار إنهم خارج الموضوع ...

دلوقتي أنا درست الكلام ده مع ممارسه على فترات مُتقطعه : التحليل الإخباري ،التحليل الكلاسيكي ،الشموع اليابانيه ،النماذج ، نسب فيبوناتشي ، بعض المؤشرات ، الدايفرجنس ...
    و زي ما كنت كاتب في الموضوع قبل ذلك إني عايز أدرس هارمونيك و إليوت

و بدأت و قرأت الهارمونيك كله على السريع و عرفت أشكاله ...
    و فجأه حسيت إن كل حاجه دخلت في بعض النماذج دخلت في الهارمونِك وإتلخبطت أكتر في فيبوناتشي و جاتلي حالة إحباط من كُتر المعلومات ، و دماغي مش قادره تستقبل معلومات جديده حالياً

السؤال دلوقتي ، هل ينفع الواحد يشتغل على حساب حقيقي بالكلام إللي فات ده "بدون هارمونيك و إليوت" طبعاً بعد التدريب على الديمو لفتره متواصله لمعرفة النتائج ...
    و بعد كده لما الواحد يشتغل على حساب حقيقي إن شاء الله و يبقى مُتمكن بعد فتره من السابق ذِكرُه ، يبتدى يدرس هارمونيك و إليوت و أي حاجه تانيه ؛ بتوسع ....

هل تفكيري سليم ؟ ولا أنا إللي كسلان ولا إيه والله ما بقيت فاهم حاجه

----------------------

السؤال التاني : دلوقتي أنا عجباني شركة فكسول بس برنامج التشارت تبعها هو إللي مشكله ، لإني كتير بشوف الناس تنزل مؤشرات للميتا ترايدر و أكون محتاجها ، إيه الحل ؟ مع العِلم إني فكرت في التحليل على الميتا بس في فرق في الأسعار هو فرق بسيط بس مؤثر برضُه ....

---------------------

أنا بعتذر جداً لو الأسئله خارج الموضوع ، بس طرحتهم هنا لثقتي التامه بإني هلاقي إجابه شافيه بإذن الله ...
    إحترامي و تقديري ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

رايى من رأيى الاستاذ وليد الحلو :
    https://forum.arabictrader.com/671527-5-post.html

الحقيقه هو قال ماقل ودل ...

لو تفتكر أخى Mogafx فى مناقشة سابقة ليا معاك قولتلك اننا مش موجودين فى السوق عشان نجمع معلومات احنا هنا عشان نكسب بالتالى كتر معلومات بدون استخدام مفيد فى متاجرتك هتسبب لك بس اللخبطة ووجع الراس ...

انصحك حاليا خد بريك من تعلم الطرق الجديدة وحاول تستخرج من خبرتك ومعلوماتك طريقة بسيطة تساعدك فى تحقيق ربح صدقنى احيانا بيكون فيه طرق منتهى البساطة وبتعتمد على مبادىء التحليل وبتكون مربحة

خلى البساطة طريقتك وحاول جديا انك تبدأ تستفيد من المعلومات اللى عندك وطبقها بشكل يعطيك ربح

تعرف فيه ناس بتشتغل بس باستخدام الفيبوناتشى وناس بس بتعتمد على النماذج وناس بتعتمد بس على قمم وقيعان وترند زى استراتيجية هذه طريقتى يامراقب ... وهكذا

احنا بنتعلم عشان نزيد حرفية وتزيد معلوماتنا وارباحنا ...
    انت حاليا حطيت اساسات كويسة باللى اتعلمته ثبت الاساسات ده كويس وقويها بالممارسة والتطبيق والاحتكاك وبعدها ابدأ فكر فى اضافة الجديد ...

بالنسبة للشركة افكسول والبرنامج الحقيقة انا بستخدم برنامج التريد فى تحليل او مؤشرات والفرق بينه وبين اسعار افكسول قليل جدا وتقريبا معدوم وعموما انت ممكن تستخدم المؤشرات على والتحليل العام على التريد مثلا واستخراج الدعوم والمقاومات يكون من برنامج افكسول

تحياتى وتقديرى ليك وربنا يارب يوفقك
    آخر تعديل بواسطة رانيا وجدي ، 28-04-2008 الساعة 08:16 AM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية محمد بن سعـود
    محمد بن سعـود غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم جميعاً ،،
    وأحييكم على الموضوع المفيد والرائع ،،
    لدي سؤال .. في أي الشارتين المرفقين رسم الفيبوناتشي أصح ... وقصدي بالسؤال وحسب شرح الوافي رحمه الله إذا كان لدينا فيبوناتشي من 10 أيام وآخر على 45 يوم فأيهما أصدق في هذه الحالة !
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏  

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة