النتائج 1 إلى 3 من 3
    الصورة الرمزية dramr71
    dramr71 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

05 بناء على طلب الأعضاء شرح للطريقة التى تضمن ربح يومى 1%

نبدأ مع بعض
    حأتكلم شوية و بعدين أشرح على الشارت
    و على فكرة الكلام دة حصرى لمنتدى المتداول العربى
    لأن هنا فى ناس محترمين و فيه تفاعل
    بس يا رب اللى هأقوله يتم تنفيذة بدقة و ألتزاااااااااام
    هو دة مفتاح النجاح
    تانى نقطه رجاء رجاء رجاء
    يتم التجربة الأول لمدة أسبوع على الأقل فى الديمو للمحترفين و شهر فى الديمو للمبتدأين
    لأن النظام دة مش بيصلح لكل الناس....
    والله يا أخوانى بعد كذا يوم فوجئت بعصبيه و أضطراب بعد أول ساعه من بدايه عملى اليومى
    و كسرت الماوس بعد 3 أيام
    و كنت خأخسر أصدقائى بعد أسبوع
    فكفاية ساعة يوميا و بلاش طمع (طمع المكسب الواحد يقول أنا كسبت 1% بسهوله نخليهم 2%)
    أو طمع الخسارة (يقول أدخل تانى عشان أعوض) و هنا الكارثه
    و الكلام دة ينطبق على الفوركس كله
    بس فى الأسكالبنج أكتر عشان بعد ساعة الأعصاب بتبوووووووظ
    المهم
    نبدا: (على فكرة كل الخطوات مهمه جدا)
    1- نتأكد من أن الجهاز سليم و غير بطىء و لا يوجد به مشاكل
    2- وصله النت ثابته (مش مهم السرعه) المهم الثبات
    3- تدخل غرفة مغلقه (عشان التركيز)
    4- تكون لوحدك (عشان لما تخسر متحسش بالخجل امام هذا الشخص او من الممكن يؤثر فيك فى قرارات البيع و الشراء فأنت صاحب قرارك)
    5- فنجان القهوة ... مهم جدا جدا
    6- مفيش موسيقى او تلفزيون او هاتف(عشان التركيز)
    7- نغلق الماسنجر و أمثاله (عشان التركيز)
    8- نسمى بالله الرحمن الرحيم
    9- تدعوا لوالدى بالصحة و الرحمه و لكم مثلها و لو حصل خسارة اوعى تدعى عليا ... انا مليش ذنب انا بنقل خبرة مش أكتر و لن تحصل الا على رزقك اللى مكتوب لك.

نبدأ فى الناحية العملية
    1-زى ما قلنا نفتح ديمو عشان نطمئن على فهمنا للطريقه, و خذها منى حكمه ان طول ما انت بتخسر على الديمو عمرك ما حتربح على الحساب الحقيقى و العكس صحيح.
    2- نختار الشركة المناسبه و انا مش عارف ايه نظام المنتدى فى الكلام عن الشركات بس مبدأيا أفتح حساب عند أف أكس سول و فى الأخر ممكن نتناقش براحتنا فى موضوع الشركات لأنى عندى فكرة ممكن تربحنا مع بعض بس خلونى أتأكد أنها تنفع.
    3-نراجع أزواج العملات لمعرفة فارق السبريد فلا يجب أن يزيد عن 3 إلى 4 بيب و ممكن زوج واحد يكون 9 بيب و هو المجنون او فى مقوله أخرى (الأهبل) اللى هو الأسترلينى ين عشان دة حركته كبيرة موووووت و دة يعمل شغل بس الزج دة يجيب الضغط و السكر و الزهايمر و الشلل الرعاش و الحقيقة يا أخوانى أنا أشتغلت 80% من شغلى عليه عشان كدة كنت مضغوط بس عملت 193 عملية فى الزوج دة فى 4 أيام و الحمدلله كان الربح كويس.
    4- و نلاحظ أن الأزةاج المناسبه هى
    اليورو دولار
    اليورو أسترلينى
    اليورو ين
    النيوزلندى دولار
    الأسترالى دولار
    5-يجب أن نحدد العمله او العملات التى سوف نعمل بها و من ثم نبدأ فى تحديد قيمه اللوت و نعرف كم يمثل من حجم الحساب , ينصح بأن لا يتعدى 2% من حجم الحساب و يستحسن 1% من قيمه الحساب, ههههههههههه طبعا هذا لن يحدث , نعم انى اضحك لأنى لم أنفذ كلام مستر روبورت مؤلف الكتاب و قد وصف الشخص الذى يتاجر ب 4% من قيمه الحساب بأنه يدعى سكالبر كامى كازى أو الأسكالبر الأنتحارى , و صراحه أنا وصلت فى أحيان إلى 10% و أكثر من زوج فى نفس الوقت و الحقيقة ممكن نسمى دة الأسكالبر الجشع , بيتهيألى مش محتاج أقول أنه أكتر من كدة يبقى ..... هو بأة يسمى نفسه لأن دة عايز يخسر عقله ... أيوة عقله مش فلوسه.

6- تفتح الشارت اليومى , ثم الأربع ساعات, ثم الساعة و النص و الربع و فى كل مرة بتحدد أتجاه السوق لغايه لما تكون فكرة ... تمام كونت الفكرة عن الأتجاه العام و الأتجاه اليومى و خلال الساعه .. تمام التمام .... تنسى هذا الأتجاه و تحطة فى العقل الباطن فأنت لن تستخدمه إلا فى التريلنج ستوب, عشان تزود أرباحك, أما غير كدة فأنسى هذا الموضوع .

7-نفتح شارت الدقيقة, نركز فيه شويه و حتلاقى انه شارت الدقيقه اللى بيحصل فيه هو نفس اللى بيحصل فى الخمس دقائق و الربع ساعه و الساعه و اليوم ..... ألخ
    الشارت هو الشارت و نرسم خطوط ترند كبيرة على البع ساعة لغاية الربع أسمها خطوط ترند و بعد كدة فى الخمسه و الدقيقه أسمها ميكرو ترند و هو دة اللى حنشتغل عليه.

و هو دة الكتاب للى مش متابع (فى المرفقات)

ممكن نكمل غدا
    سورى يا جماعه
    يا ريت نثبت الموضوع لغايه نهايه الشرح عشان الواحد يحس فعلا ان الموضوع شيق و مهم لو هو كدة فعلا
    و عشان الاقيه فى وشى كل أما أفتح المنتدى و أكمله باذن الله
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة سمير صيام ، 29-10-2007 الساعة 09:51 AM سبب آخر: تعديل الاحالة لمواقع اخرى

الصورة الرمزية Alnagaf
    Alnagaf غير متواجد حالياً موقوف

افتراضي رد: بناء على طلب الأعضاء شرح للطريقة التى تضمن ربح يومى 1%

في الإنتظار على نار
    و شكرا لك

الصورة الرمزية محمود عامر
    محمود عامر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: بناء على طلب الأعضاء شرح للطريقة التى تضمن ربح يومى 1%

متابعين معك اخي الكريم و جزيت خيرا ووالديك