النتائج 1 إلى 4 من 4
    الصورة الرمزية دكتور محمد
    دكتور محمد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

12 الفوركس هو مصباح علاء الدين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    كيف احوالكم يا شباب
    كل عام وانتم بخير بمناسبة رمضان وايضا العيد

امس خطرت لي فكرة كدا هي غريبة شوية لكن ؟؟؟؟!!!
    كام مرة ندخل علي صفقة لونج مثلا ثم نضع استوب 40 50 نقطة وفجاة السوق يعصف بنا ثم يعاود الارتفاع مرة اخري
    يبقي فعلا الواحد زعلان جداااا

طيب هو اية اللي يخلينا نحط استوب اصلا !!!!!!!!
    عشان السوق ميتحركش ضدنا 100 200 نقطة وياتي شبح المارجن كوول!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    طيب لو مفيش حاجة اسمها المارجن كوول هل فية حاجة تخلينا نقفل الصفقة علي خسارة اكييد هنستنا بكرة او بعد بكرة ان شاء الله والسعر سوف يرتفع مرة اخري ويضرب تارجت .
    معني كدا ان مفيش حاجة اسمها خسارة بالفوركس معقولة دي؟؟!!!

في مشاركة الاخ عمار لما طرح لنا استراتيجية من شركة عالمية
    الحقيقية ان هذة الاستراتيجية رووعة جدااا مربحة جدا والحمد لله
    يعني اكثر من 85% من الصفقات تقفل علي ربح !!!!!!!!
    نشكر الاخ عمار كثيرا
    طبعا علي فريم الساعة بربح 40 نقطة
    ارجع للاستراتيجية ...........
    طيب ما هو فية 15% خسارة
    طيب اية رايك اننا مش حنحط استوب
    وليكن الاشارة جت لونج هندخل الصفقة ثم نحط التارجت بتاعنا 40 نقطة ونسيب الجهاز ساعة ونرجع تاني
    الحمد لله الصفقة في اتجاة الربح وهتضرب تارجت خلاص نرجع كمان بعد ساعة
    لا لاسف السوق اتحرك ضدنا ونزل لتحت !!!!!!!!
    مفيش مشكلة استنا لما الاستراتيجية تقول شورت ادخل علي نفس الزوج شورت علي 20 تارجت
    الصفقة ماشية في طريق الشورت خلاص كسبنا ال20 نقطة
    طيب ما هو اللونج خسرانة 40 !!! لا هي مش خسرانة انا كدا عمال ازود الرصيد عشان المارجن كوول ما ينورش!!!!
    لسة ماشية في الشورت ادخل تاني علي 20 برضة
    اذن انا ربحت 40 نقطة علي لبشورت في انتظار السعر يرتد تاني ويطلع لونج بدا يرتد اهو ادخل صفقة تانية علي اللونج ب20 نقطة او 40 حسب ما انتا شايف
    السعر ارتد طالع فوق وضري تتارجت للونج الاولي والتانية !!!
    انا كدا عملت اية السوق حب يشوطني انا جريت وراة وربحت منة 40 شورت و 40 برضة لونج غير للونج الاساساية؟؟؟؟؟!!!!!!!
    هاهاهاهها السوق مرجعش خالص للونج الاساسية ونازل بقالة 3 ايام مش مهم خسرت اللونج كام يعني 150 نقطة ما انتا كسبت من الشورت بتاع 100 نقطة يعني الخسارة في الاخر 50 نقطة
    كانك حطيط استوب من الاول
    الكلام دا هيحصل كدا اد اية كل شهر مثلا
    اذن المحصلة في النهاية ربح ب 99%

لو سمحتو اي حد عندة راي في ذللك يدخل ويقول اتمني ذللك
    واخوانا محترفي الفوركس ياريت ينورونا !!!!!!!!

الصورة الرمزية fxaqaba
    fxaqaba غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: الفوركس هو مصباح علاء الدين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور محمد مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كيف احوالكم يا شباب
    كل عام وانتم بخير بمناسبة رمضان وايضا العيد

امس خطرت لي فكرة كدا هي غريبة شوية لكن ؟؟؟؟!!!
    كام مرة ندخل علي صفقة لونج مثلا ثم نضع استوب 40 50 نقطة وفجاة السوق يعصف بنا ثم يعاود الارتفاع مرة اخري
    يبقي فعلا الواحد زعلان جداااا

طيب هو اية اللي يخلينا نحط استوب اصلا !!!!!!!!
    عشان السوق ميتحركش ضدنا 100 200 نقطة وياتي شبح المارجن كوول!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    طيب لو مفيش حاجة اسمها المارجن كوول هل فية حاجة تخلينا نقفل الصفقة علي خسارة اكييد هنستنا بكرة او بعد بكرة ان شاء الله والسعر سوف يرتفع مرة اخري ويضرب تارجت .
    معني كدا ان مفيش حاجة اسمها خسارة بالفوركس معقولة دي؟؟!!!

في مشاركة الاخ عمار لما طرح لنا استراتيجية من شركة عالمية
    الحقيقية ان هذة الاستراتيجية رووعة جدااا مربحة جدا والحمد لله
    يعني اكثر من 85% من الصفقات تقفل علي ربح !!!!!!!!
    نشكر الاخ عمار كثيرا
    طبعا علي فريم الساعة بربح 40 نقطة
    ارجع للاستراتيجية ...........
    طيب ما هو فية 15% خسارة
    طيب اية رايك اننا مش حنحط استوب
    وليكن الاشارة جت لونج هندخل الصفقة ثم نحط التارجت بتاعنا 40 نقطة ونسيب الجهاز ساعة ونرجع تاني
    الحمد لله الصفقة في اتجاة الربح وهتضرب تارجت خلاص نرجع كمان بعد ساعة
    لا لاسف السوق اتحرك ضدنا ونزل لتحت !!!!!!!!
    مفيش مشكلة استنا لما الاستراتيجية تقول شورت ادخل علي نفس الزوج شورت علي 20 تارجت
    الصفقة ماشية في طريق الشورت خلاص كسبنا ال20 نقطة
    طيب ما هو اللونج خسرانة 40 !!! لا هي مش خسرانة انا كدا عمال ازود الرصيد عشان المارجن كوول ما ينورش!!!!
    لسة ماشية في الشورت ادخل تاني علي 20 برضة
    اذن انا ربحت 40 نقطة علي لبشورت في انتظار السعر يرتد تاني ويطلع لونج بدا يرتد اهو ادخل صفقة تانية علي اللونج ب20 نقطة او 40 حسب ما انتا شايف
    السعر ارتد طالع فوق وضري تتارجت للونج الاولي والتانية !!!
    انا كدا عملت اية السوق حب يشوطني انا جريت وراة وربحت منة 40 شورت و 40 برضة لونج غير للونج الاساساية؟؟؟؟؟!!!!!!!
    هاهاهاهها السوق مرجعش خالص للونج الاساسية ونازل بقالة 3 ايام مش مهم خسرت اللونج كام يعني 150 نقطة ما انتا كسبت من الشورت بتاع 100 نقطة يعني الخسارة في الاخر 50 نقطة
    كانك حطيط استوب من الاول
    الكلام دا هيحصل كدا اد اية كل شهر مثلا
    اذن المحصلة في النهاية ربح ب 99%

لو سمحتو اي حد عندة راي في ذللك يدخل ويقول اتمني ذللك
    واخوانا محترفي الفوركس ياريت ينورونا !!!!!!!!
    طيب في حال اعطتك الاستراتيجية لونج ودخلت معاها ورجع السعر نزل للاسفل واعطتك شورت ودخلت معاها شورت كمان وبمجرد الدخول شورت رجع ارتد الى نفس نقطة دخول اللونج وزيادة الى اعلى فهل في هذه الحالة يتم اقفال الشورت بخسارة الفارق بين الصفقتين والانتظار حتى وصول تارجت اللونج ...
    اذا كانت الاجابة نعم اقول مهو ممكن يرجع يرتد مرة اخرى للاسفل ويعطي شورت لانو مش بالضرورة لما يعاكسنا السوق يفضل معاكسنا وندخل معو شورت في كل مرة .. ممكن يعطيني شورت مرة واحدة بعد فتح اللونج والارتداد ثاني....
    اما اذا كانت الاجابة لا ذلك يعني ان الشورت واللونج يفضلو مفتوحين وهذا يعني بالضرورة الانتظار الى حين وصل النقطة التي نتوقع عندها الارتداد الى اسفل او وصول التارجت للونج ومن ثم اقفال اللونج والانتظار الى حين زوال خسارة الشورت وفي هذه الحالة يكمن يفضل يسير الى اعلى بعد اقفال اللونج...
    كل الاحتمالات واردة في حركة السعر يا زميلي لان السعر لا يقبل اللا عقد واحدا ليقرر الخسارة او الربح...

الصورة الرمزية وليد الحلو
    وليد الحلو غير متواجد حالياً متداول بلاتيني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxaqaba مشاهدة المشاركة
    طيب في حال اعطتك الاستراتيجية لونج ودخلت معاها ورجع السعر نزل للاسفل واعطتك شورت ودخلت معاها شورت كمان وبمجرد الدخول شورت رجع ارتد الى نفس نقطة دخول اللونج وزيادة الى اعلى فهل في هذه الحالة يتم اقفال الشورت بخسارة الفارق بين الصفقتين والانتظار حتى وصول تارجت اللونج ...
    اذا كانت الاجابة نعم اقول مهو ممكن يرجع يرتد مرة اخرى للاسفل ويعطي شورت لانو مش بالضرورة لما يعاكسنا السوق يفضل معاكسنا وندخل معو شورت في كل مرة .. ممكن يعطيني شورت مرة واحدة بعد فتح اللونج والارتداد ثاني....
    اما اذا كانت الاجابة لا ذلك يعني ان الشورت واللونج يفضلو مفتوحين وهذا يعني بالضرورة الانتظار الى حين وصل النقطة التي نتوقع عندها الارتداد الى اسفل او وصول التارجت للونج ومن ثم اقفال اللونج والانتظار الى حين زوال خسارة الشورت وفي هذه الحالة يكمن يفضل يسير الى اعلى بعد اقفال اللونج...
    كل الاحتمالات واردة في حركة السعر يا زميلي لان السعر لا يقبل اللا عقد واحدا ليقرر الخسارة او الربح...
    سيناريو اخونا fxaqaba متوقع جدا

على فكرة انا بستخدم طريقة مماثله لكده وهى تهديج العقود الخسرانه بطريقه معينه و شربت منا المر فى البداية لو انت بجد خبرتك اقل من سنتين انسى هذا النوع من اللعب مع الماركت الماركت هيأكلك بمنتهى السهوله وحتى لو مشيت معاك مره ولا اتنين
    بس ضربتها هتبقى بالقبر

حاول فى اول سنتين تتعلق بمبدأ (( Cut your lose and let your profit Run ))

ودى و تقديرى
    توقيع العضو
    كبير خبراء الأسواق المالية

الصورة الرمزية npoleon
    npoleon غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هذه متاهة لاانصحك بها .. قد تربكك بكثرة الصفقات وتكون نتائجها سلبية .. اذا كنت مرتاح للستراتيجية التي تتبعها و تريد ان تطمأن اكثر على صفقاتك وتقلل من نسبة الخسائر ادخل مع اتجاه الترند فقط بمعنى اذا كان الترند صاعد انتظر اشارات اللونج فقط واهمل فرص الشروط والعكس صحيح .. ليس بالضرورة ان ندخل مع كل فرص السوق مادمنا نستطيع اختيار الفرص الافضل والأكثر امانا ...وهذا راي قد يكون خاطئ ...تحياتي