صفحة 1 من 9 1234567 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 122
    الصورة الرمزية السوهاجى
    السوهاجى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Thumbs up طريقة مربحة جدا واحنا عارفينها بس مش بنستخدمها

إلى اخواتى فى منتدانا المتداول العربى

الاول انا مش بشارك كتير فى المنتدى على قد ما بشوف المواضيع الممتازة اللى كل يوم فيها جديد

نظرا لضيق وقتى ومشغوليتى بدراستى

طبعا اغلبنا عارف موضوع الماكسب التراكمية وفكرة عملها والموضوع دا مش جديد وشفناه قبل كدة فى موضوع اخونا الفاضل ابو عبد الله وكمان فى السلم والثعبان

وانا هتكلم شوية عن السلم والثعبان قبل ما ادخل للموضوع. وارجو ان احنا لا نمل لأن الموضوع كبير شوية

---

فكرة السلم والثعبان عبارة عن مبلغ تبدأ بيه وقيمته الف دولار وبعد سبع شهور تحصل على مليون دولار وستمية الف . تسحب المليون ليك وتخلى فى الحساب ستمية الف

والشهر الثامن تعمل مليون دولار من الستمية رأس مالك الثابت

ومرفق لكم الجدول بمراحله الاثنين وكل مرحلة فى صورة

وطبعا للتوضيح لان فى ناس ممكن تكون مسمعتش عن الجدول . ودا برده مش موضوعنا بس المقدمة طويلة شوية معلش

وطبعا طريقة السلم والثعبان تنص على مية واربعين نقطة فى الاسبوع

وبعد اربع شهور بتكون كسبت تسعين الف دولار . بتاخد منهم اربعين ليك تسحبهم من حسابك ويظل خمسين الف دولار فى الحساب عشان تكمل بيهم المرحلة الثانية .

والمرحلة الثانية عبارة عن ثلاث شهور ويكون معاك من الخمسين الف دولار . مليون وستمية الف دولار .
    والشهر الثامن زى ما قلنا تبدا بالستمية من جديد بعد ما حضرتك سحبت المليون فى نهاية الشهر السابع

...

دلوقت نتكلم شوية عن الموضوع اللى انا عايز اتكلم فيه وفاتح موضوع جديد عشانه

ايه رأيكم لو فعلا حققنا المكاسب دى مش مجرد كلام على جداول بس نضرب المدة بتاعة السلم والثعبان فى اربعة .

يعنى بدل من سبع شهور تبقى 28 شهر

والمرحلة الاول : بدل ما كانت اربع شهور . هتنتهى بعد 16 شهر وناخد اربعين الف وخمسين الف يظلوا فى الرصيد لتكملة المرحلة الثانية .

والمرحلة الثانية : بدل ما كانت ثلاث شهور . هتنتهى بعد 12 شهر وناخد مليون من الرصيد وستمية الف يظلوا فى الرصيد .

وبدل ما كنا نزحم نفسينا ونضغط على اعصابنا عشان نحصل على مية واربعين نقطة فى الاسبوع . نحاول بس نحصل على خمسة وتلاتية نقطة فقط فى الاسبوع يعنى ( سبع نقاط فقط كل يوم )
    سبع نقاط فقط كل يوم ومن مبلغ قيمته الف دولار !!! وبعد 16 شهر يكون عندى تسعين الف دولار اخد منهم اربعين اسحبهم واكمل المرحلة الثانية بخمسين . والمرحلة الثانية تستغرف ( 28- 16) = 12 شهر ويكون عندى مليون وستمية الف دولار .

نعم فعل لو انتا تقدر تجيب سبع نقط بس كل يوم ومش اكتر لان السوق زى ما احنا عارفين بيغرينا وفى

ناس كتير مننا تقدر تجيب اكتر من سبع نقط بس لو حققنا سبع نقط بس مش هيقدر السوق يدوسلنا

على طرف أو بمعنى تانى مش هيقدر يتلكك لينا ويخسرنا .

وبكدة فى خلال سنتين واربع شهور ( 28 ) شهر نحصل على مبلغ وهمى وقيمته مليون وستمية الف
    دولار

وغير كدة هناخد بعد اول 16 شهر من المدة الكلية اربعين الف ونكمل المسيرة بخمسين الف فى الحساب .

---------

طبعا انا عارف اللى انا قلته دا مش جديد وفى ناس قالت عن المكاسب التراكمية كلام كتير قبل كدة

بس انا ليا وجهة نظر احب اقولها ممكن حد يكون فى حاجة انه يقراها تفيده ولو بحاجة بسيطة لان

المنتدى زى ما فيه ناس الحمد لله على علم وخبرة فى الفوركس فى ناس مبتدئين لسة محتاجين كتير .

انا فى اعتقادى لو الواحد يقدر يعمل تلتين نقطة او اربعين نقطة يوميا . ممكن يوم يخسر سبعين واعتقد

كلكم موافقين معايا على الكلام دا . مفيش حد هدفه انه يكسب تلاتين كل يوم ومش بيخسر ابدا فى يوم من الأيام .

غير كدة لو جمعنا المكاسب بتاعته فى الاخر لا اعتقد انه بعد 28 شهر يكون عمل مليون وستمية الف دولار . غير الاربعين اللى هياخدهم بعد اول 16 شهر .

وكل دا بسبع نقط بس فى اليوم مش اكتر وانا قلت ان اكتر من سبع نقط ممكن السوق يغرينا ونخسر .

والخسارة هتبقى كبيرة نظرا لان فى المكاسب التراكمية تعتمد على العقود الكبيرة المتزايد وكلنا عارفين كدة كويس ..

عشان كدة سبع نقط انا شايف انها معقولة جدا . وفعلا لو فكرنا ان احنا ننفذ الكلام دا . هيفرق معانا كتير

وفى النهاية انا عايز اشوف ارائكم ايه فى الكلام دا . انا عارف ان الموضوع مش جديد بس وجهة نظر مش

اكتر. بس لو الكلام دا فعلا نقدر نمشى عليه وبنظام . عايزين نتناقش على انسب طريقة مضمونة فى السبع نقاط .

مع انى عندى احساس ان فى ناس ممكن ترد رد سلبى مش ايجابى . بس انا متفائل خير ان شاء الله .

الصورة الرمزية R@MY
    R@MY غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: طريقة مربحة جدا واحنا عارفينها بس مش بنستخدمها

فكره جيده نرجو المتابعه ومحاوله وضع استراتيجيه للسير عليها فالاستراتيجات كثيره ولكن المهم الالتزام لنختار استراتيجيه سهله ونسميها استراتيجيه السبع نقاط تحياتي اخي السوهاجي
    آخر تعديل بواسطة R@MY ، 12-07-2007 الساعة 03:57 PM

الصورة الرمزية *الرفاعي*
    *الرفاعي* غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فكرة ممتازة

وهذه تفيد المبتدأ أكثر من غيره
    يطلع السلم من أوله وعلى مهل
    مش بعجله يطلع السلم

و الا راح ياكل على راسه
    وهذه الطريقة عامل عليها بس الفرق بيني وبينك 3 نقاط

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nokiy مشاهدة المشاركة
    فكره جيده نرجو المتابعه ومحاوله وضع استراتيجيه للسير عليها فالاستراتيجات كثيره ولكن المهم الالتزام لنختار استراتيجيه سهله ونسميها استراتيجيه السبع نقاط تحياتي اخي السوهاجي

اخوى nokiy الاول بشكرك على مرورك الطيب واهتمامك وردك على الموضوع يزيدنى اشتياق للفكرة

تحياتى لك

الصورة الرمزية ميدو اللذيذ
    ميدو اللذيذ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى الكريم السوهاجى .... انا زيك مابشركش كتير وده راجع لسببين اولهما انى اوقات بقرأ ارقام فلكيه لحد دلوقتى ( وانا بقالى حوالى شهرين بتعلم فوركس ) مش قادر استوعبها .. وتانى سبب هو انى لحد دلوقتى ماجتليش الجرأه - مش انى افتح حساب حقيقى - لأ الاكتر من كده انى خايف افتح حساب ديمو ( او اهاب الموقف ) فشكرا لك لمساعده بعض المبتدأين امثالى فى التعرف على ما يفيدهم ويشجعهم ...... وللامام يا باشا
    آخر تعديل بواسطة ميدو اللذيذ ، 12-07-2007 الساعة 04:09 PM

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرفاعي 20 مشاهدة المشاركة

فكرة ممتازة

وهذه تفيد المبتدأ أكثر من غيره
    يطلع السلم من أوله وعلى مهل
    مش بعجله يطلع السلم

و الا راح ياكل على راسه
    وهذه الطريقة عامل عليها بس الفرق بيني وبينك 3 نقاط

متشكر على مرورك للموضع وتجاوبك بطرح رأيك . وياريت تقولنا الفرق بينى وبينك يعنى عشر نقاط ؟

طيب وياريت تفيدنا لو عندك ملحوظات تحب تقولها نظرا لانك مجرب موضوع المكاسب التراكمية .

وتحياتى لك

الصورة الرمزية aboaly
    aboaly غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فكره جيده اخى السوهاجى استمر

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو اللذيذ مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم السوهاجى .... انا زيك مابشركش كتير وده راجع لسببين اولهما انى اوقات بقرأ ارقام فلكيه لحد دلوقتى ( وانا بقالى حوالى شهرين بتعلم فوركس ) مش قادر استوعبها .. وتانى سبب هو انى لحد دلوقتى ماجتليش الجرأه - مش انى افتح حساب حقيقى - لأ الاكتر من كده انى خايف افتح حساب ديمو ( او اهاب الموقف ) فشكرا لك لمساعده بعض المبتدأين امثالى فى التعرف على ما يفيدهم ويشجعهم ...... وللامام يا باشا

الاول بشكرك على اهتمامك وردك للموضوع

تانى حاجة عايز اقولهالك مش وحش انك تكون قلقان من الحساب الحقيقى لان ياما ناس تسرعوا وخسروا كتير . لكن مش موافقك على انك تخاف او تقلق بصفة عامة لازم تجرب الديمو مدة كبيرة وكمان تستعمل التحليل الأساسى والفنى وتجرب الاستراتيجيات اللى تناسبك . وخد الموضوع واحدة واحدة . وهنا انا شايف فى المنتدى صراحة مفيش حد بيقصر فى المساعدة ابدا . وتحياتى ليك وربنا يوفقك

الصورة الرمزية السوهاجى

مرفق لكم صورتين توضح المراحل لطريقة السلم والثعبان . والتى سوف نقوم بتطويرها حسب ما تكلمنا عنه .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 01.jpg‏   02.jpg‏  

الصورة الرمزية simpa2000f
    simpa2000f غير متواجد حالياً عضو نشيط

موضوع ممتاز وياريت ترفق جدول يوضح الكلام إللي قلت كيف ال1000 دولار تصبح مليون ما هي نسبه المخاطرة وكيفيه إدارة رأس المال
    ولكم جزيل الشكر

الصورة الرمزية HERO_0
    HERO_0 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شوف أخي الكريم لن افتي في الموضوع وأنتم أعلم مني بالتأكيد

الـ Scalping ( ربح اقل من 10 نقاط ) سيكون جيدا لو كان البروكر يأخذ نقطتين لقنطة سبريد على العقد هذه النقطة الأولى والتي سهل حلها بإذن الله

النقطة الثانية والتي أرقت الناس كثيرا هي إدارة المال في هذا الموضوع
    أو بمعنى آخر استخدام معدل العائد مقابل الخسارة بالصفقة الواحده Risk To Reward Ratio وهي أهم نقطة بل وأهم من التحليل الفني نفسه باي سوق مالي

السكالبنج صعب ان تجد به نظام يتفق مع هذه النقطة بسبب أننا ولنفترض جدلا أنك دخلت شراء على اليورو ابو نقطتين سبريد الهدف 7 مثلا ولنقل بإضافة السبريد هيكون المطلوب (استنزاف ) 9 نقاط يومياً من السوق

المشكلة حتى الآن ليست في الـ 9 نقاط

المشكلة في وقف الخسارة

وقف الخسارة هنا سنجعله كم ؟ 7 ؟ ولنفترض جدلا ايضا ذلك ( 7 + 2 = 9 ) إذا لو ضرب الستوب لا قدر الله هنكون خسرنا -9 مقابل لو حققنا الهدف هنكون كسبنا 7

وهنا اختلت النظرية RRR السابق ذكرها

على الأقل القليل يجب أن يكون العائد مقابل المخاطرة والتي ليست بمقبوله جدا ولكنها تعتبر اجمل الوحشين زي ما بنقول عندنا في مصر لا بد أن تكون 1:1
    يعني هدف 9 وخسارة -9

بخلاف نسبة نجاح الإستراتيجية وهذا موضوع آخر ومرتبط بالنقطة السابقة ولكنه ليس محور حديثنا الآن

ما اود قوله .. حينما تجد استراتيجية ناجحة تحقق منها 14 نقطة ربح مقابل 14 نقطة خسارة ( يعني هدف 16 نقطة من نقطة الدخول ووقف 12 نقطة من نقطة الدخول )

فأهنئك على ما وقعت عليه يديك لأنك وبإذن الله ستحقق هذه الأرقام الجميله بالموضوع

واعتذر إن ضايقك كلامي ولكن هذا هو ارض الواقع .. وهذا كلام الخبراء

همسه :
    ( بنظام به RRR صحيحه ونسبة نجاح 37% تستطيع تحقيق أرباح شهريه متوازنه )

تقبل أجمل تحياتي وتمناتي الصادقة لك بالتوفيق والنجاح

الصورة الرمزية السوهاجى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HERO_0 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شوف أخي الكريم لن افتي في الموضوع وأنتم أعلم مني بالتأكيد

الـ Scalping ( ربح اقل من 10 نقاط ) سيكون جيدا لو كان البروكر يأخذ نقطتين لقنطة سبريد على العقد هذه النقطة الأولى والتي سهل حلها بإذن الله

النقطة الثانية والتي أرقت الناس كثيرا هي إدارة المال في هذا الموضوع
    أو بمعنى آخر استخدام معدل العائد مقابل الخسارة بالصفقة الواحده Risk To Reward Ratio وهي أهم نقطة بل وأهم من التحليل الفني نفسه باي سوق مالي

السكالبنج صعب ان تجد به نظام يتفق مع هذه النقطة بسبب أننا ولنفترض جدلا أنك دخلت شراء على اليورو ابو نقطتين سبريد الهدف 7 مثلا ولنقل بإضافة السبريد هيكون المطلوب (استنزاف ) 9 نقاط يومياً من السوق

المشكلة حتى الآن ليست في الـ 9 نقاط

المشكلة في وقف الخسارة

وقف الخسارة هنا سنجعله كم ؟ 7 ؟ ولنفترض جدلا ايضا ذلك ( 7 + 2 = 9 ) إذا لو ضرب الستوب لا قدر الله هنكون خسرنا -9 مقابل لو حققنا الهدف هنكون كسبنا 7

وهنا اختلت النظرية RRR السابق ذكرها

على الأقل القليل يجب أن يكون العائد مقابل المخاطرة والتي ليست بمقبوله جدا ولكنها تعتبر اجمل الوحشين زي ما بنقول عندنا في مصر لا بد أن تكون 1:1
    يعني هدف 9 وخسارة -9

بخلاف نسبة نجاح الإستراتيجية وهذا موضوع آخر ومرتبط بالنقطة السابقة ولكنه ليس محور حديثنا الآن

ما اود قوله .. حينما تجد استراتيجية ناجحة تحقق منها 14 نقطة ربح مقابل 14 نقطة خسارة ( يعني هدف 16 نقطة من نقطة الدخول ووقف 12 نقطة من نقطة الدخول )

فأهنئك على ما وقعت عليه يديك لأنك وبإذن الله ستحقق هذه الأرقام الجميله بالموضوع

واعتذر إن ضايقك كلامي ولكن هذا هو ارض الواقع .. وهذا كلام الخبراء

همسه :
    ( بنظام به RRR صحيحه ونسبة نجاح 37% تستطيع تحقيق أرباح شهريه متوازنه )

تقبل أجمل تحياتي وتمناتي الصادقة لك بالتوفيق والنجاح

.. الأول انا متشكر جدا على مرورك واهتمامك بالموضوع وتجاوبك .

بس انا كنت عايز اقولك السكالبينج اعتقد على ما سمعت انه خمس نقاط او اقل من خمسة .

ومثلا شركة اف اكس سوليوشن تعتبر السبع نقاط مش اسكالبينج نهائى .

أما بخصوص الهدف السبع نقط دا هيتكون من سبعة نقاط مكسب بالإضافة الى اتنين او تلاتة اسبريد انا معاك .

وممكن وقتها نحط استوب اربعين نقطة . طبعا مش من المنطقى كدة هتقولى .

بس اقولك جرب تدخل من مستوى عالى جدا تدخل شورت وحط تارجت سبع نقاط وتحط استوب اربعين . العملية لو مكسبتش فى خلال ساعة هتكسب فى خلال ساعتين او تلاتة او حتى اربعة . لان هدفك سبعة بس .

وطبعا لان اليوم بالكامل هنركز علشان نجيب سبع نقط بس لذا هيكون دخولنا مفهوش تسرع ولا احد بيجرى ورانا . يعنى هنشوف انسب دخول من منطقة دعم او مقاومة قوية لليوم ونقدر نحقق منها سبع نقاط فى اليوم كله

اما بخصوص الاربعين نقطة استوب استحالة ندخل فى عكس اتجاه الترند لو احنا مركزين فى اليوم لزوج واحد عشان نكسب سبع نقط بس

ومنتظر رأيك مرة تانية عشان نقدر نوصل لحاجة فى الآخر

ومرة تانية بشكرك على تجاوبك فى الموضوع

الصورة الرمزية G-M
    G-M
    G-M غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السوهاجى مشاهدة المشاركة
    .. الأول انا متشكر جدا على مرورك واهتمامك بالموضوع وتجاوبك .

بس انا كنت عايز اقولك السكالبينج اعتقد على ما سمعت انه خمس نقاط او اقل من خمسة .

ومثلا شركة اف اكس سوليوشن تعتبر السبع نقاط مش اسكالبينج نهائى .

أما بخصوص الهدف السبع نقط دا هيتكون من سبعة نقاط مكسب بالإضافة الى اتنين او تلاتة اسبريد انا معاك .

وممكن وقتها نحط استوب اربعين نقطة . طبعا مش من المنطقى كدة هتقولى .

بس اقولك جرب تدخل من مستوى عالى جدا تدخل شورت وحط تارجت سبع نقاط وتحط استوب اربعين . العملية لو مكسبتش فى خلال ساعة هتكسب فى خلال ساعتين او تلاتة او حتى اربعة . لان هدفك سبعة بس .

وطبعا لان اليوم بالكامل هنركز علشان نجيب سبع نقط بس لذا هيكون دخولنا مفهوش تسرع ولا احد بيجرى ورانا . يعنى هنشوف انسب دخول من منطقة دعم او مقاومة قوية لليوم ونقدر نحقق منها سبع نقاط فى اليوم كله

اما بخصوص الاربعين نقطة استوب استحالة ندخل فى عكس اتجاه الترند لو احنا مركزين فى اليوم لزوج واحد عشان نكسب سبع نقط بس

ومنتظر رأيك مرة تانية عشان نقدر نوصل لحاجة فى الآخر

ومرة تانية بشكرك على تجاوبك فى الموضوع

الفكرة جيدة لكن عملية وضع استب 40 نقطة غير منطقية , لانه اذا كسر ترند الزوج او كان هناك خبر ما او حتى تحرك الزوج بشكل مفاجئ اربعين نقطة عكس الصفقة (وهي امور واردة) ولو بنسبة صفقة من كل ست صفقات فالنتيجة ستكون ربح 42 نقطة وخسارة 40 نقطة , وبالتالي عدم تحقيق الفكرة المطلوبة
    الفكرة جيدة ولكن تحتاج ايجاد حل او طريقة اخرى اضمن وقابلة للتحقيق
    وشكرا لك على طرح الموضوع

الصورة الرمزية HAMEED
    HAMEED غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام جميل جدا يا اخي السوهاجي

وانا متابع معك .. ومنتظر اراء باقي الاخوه الكرام

الصورة الرمزية السوهاجى

Smile رد: طريقة مربحة جدا واحنا عارفينها بس مش بنستخدمها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simpa2000f مشاهدة المشاركة
    موضوع ممتاز وياريت ترفق جدول يوضح الكلام إللي قلت كيف ال1000 دولار تصبح مليون ما هي نسبه المخاطرة وكيفيه إدارة رأس المال
    ولكم جزيل الشكر

عزيزى سيمبا

الجدول انا رفقته وهو نفس الجدول المستخدم فى نظام السلم والثعبان فقط اللى مفروض تعمله فى اسبوع نعمله فى شهر . مع الإلتزام بنسبة الدخول اللى مكتوبة فى الجدول وكل شىء . بس الفرق ان احنا بدل ما المفروض نحصل على مية واربعين نقطة اسبوعيا سوف تكون خمسة وتلاتية نقطة اسبوعيا بمعنى سبع نقاط يوميا عشان كدة قلنا فى الموضوع انك تضرب فترة الجدول فى اربعة . وفى خلال 28 شهر يتحق الهدف بدل ما كان 28 اسبوع على طريقة السلم والثعبان .

ارجو انى اكون وضحتلك اللى انتا عايز تعرفه .

صفحة 1 من 9 1234567 ... الأخيرةالأخيرة