صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 109
    الصورة الرمزية نظرة عقلانية
    نظرة عقلانية غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: واقع الفوريكس ! هل رابح ام خاسر ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahia مشاهدة المشاركة
    الاخ نظرية عقلانية
    بارك الله فيك موضوع مفيد ونظرة فعلا عقلانية
    سوق العملات والتجارة بالفوكس ليست بسيطة واعتقد انه ليس لكل من اراد ان يكون فوركسي سيكون كذلك
    ليس الموضوع فقط فهم السوق كما ذكرت او فقط ادارة راس المال او غيره من الادوات اللزمة للعمل بالفوركس
    اضيف الى كل هذه الاشياء طبيعة وشخصية المضارب نفسة وهذه مهمة جدا فليس الناجح ومحقق الارباح الخيالية وان وجدو وموجودون بالفعل مثالا يحتذى بهم وليس الخاسر وان كثروا مثالا ايضا يخيفنا من السوق ونبتعد عنه
    وارى مع كل الاشياء التى ذكرتها ان من يجد في نفسة وطبيعة شخصيته القدرة على العمل بالفوركس فسوف ينجح بدليل نجاح البعض وان كما ذكرت لايتعدون 10% فليس هناك ماهو مستحيل
    هذا راييي اعرف انني لم ادخل المجال بعد ومنذ عام انقب وابحث ولم ادخل حساب حقيقي حتى الآن ليس لأنني غير قادر ولكن اكتشفت انه موضوع ليس بهين ومن الخطأ دخوله غير مكتمل المعرفة به واخطائة كثيرة ومعقدة فالموضوع ليس المام بالتحليل الاساسي ولا استراتيجيات وتحاليل فنية بشكل جامد وكأنك تتحكم بآله السوق من وجهة نظري مطاط فلا يجب التعامل معة بجمود
    على العموم انا متفق معك ولكن نظرتي ليست تشائمية الى هذا الحد
    تقبل ودي
    اشكرك اخي واحمد الله اننا متفقين وصدقني نظرتي ليست تشائم ولكن اكثر صراحة

ولو جلست معي وتحدثنا ساجعل واصور الفوريكس لك بطريقة تحبها ولكن هذه اذا كان بيني وبينك
    ولكن اذا كان موضوع سوف يقراه عضو جديد لازم يفهم الامور بحذر ودقة
    صدقني موضوعي فيه بعد انساني نبيل ليس اكثر
    استطيع ان اكتب موضوع واقول تعالو انا سوف اربحكم 100% وانا سوف اعمل من البحر طحينة سوف اجد عشرون رسالة طلب ادارة حساب ولكن ارفض هذه المبدء والاسلوب

الصورة الرمزية bigo
    bigo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذنا الفاضل نظرة عقلانية ... مساك الله بكل خير
    اتفق معاك تماما فيما تفضلت به و عن تجربتى الشخصية ....
    فى بداية حسابى حققت تقريبا 75% ربح من راس مالى ( قولت خلاص الفوركس فتح لى احضانه ) و بدات الاخطاء التقليدية اولها طبعا الطمع و الدخول بمارجن اكبر فتفاجا باول صدمة فتزلق الى تانى خطا و هو معاندة السوق و محاولة التعويض فتاخد تانى صدمة ....
    المهم راح ال 75 % ارباح و معاهم 50% من راس المال ....
    راجعت نفسى مرة اخرى و ابتديت ادخل بمارجن قليل فى حدود 5% ... و الحمد لله بدات اشوف الربح مرة اخرى هو حاليا ربح قليل طبعا لان راس المال قليل جدا ..
    لكن ربح قليل افضل 100 مرة من الخسارة و مع الوقت الربح القليل ان شاء الله يزيد بزيادة راس المال طبعا العلم و فهم التحليل الفنى لا غنى عنه فى هذا المجال لكن الاهم كما تفضلت حضرتك و من قبلك اخونا ابو عبد الله ادارة راس المال ....
    المارجن شر لابد منه نظرا لاصحاب الحسابات الصغيرة مثلى لكن المهم اننا نستخدمه لصالحنا و ناخد منه اللى يفيدنا ....
    استاذ نظرة شكرا على موضوعك القيم ....
    تقبل تحياتى ....

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الحلو مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

أخى العزيز: نظرة عقلانية

أعرف انك لن تقرأ كلماتى هذه........!!!!!!!!
    اما لكثرة الردود او لوقتك الضيق

فى كلا الحالتين هكون سعيد لو عينيك وقعت على سطورى المتواضعه

ما قلته فى هذا الموضوع هو كلام من العيار الثقيل يصعب على الكثيرين ادراكه خصوصا المبتدأين
    انا فاهم انت قصدك ايه بالضبط بالضبط ...... وهو خير اشكرك على تقديمه

ولكن فى الحياة هناك حقائق يجب ان لا تقال فتأثيرها الهدم والتقبيح
    أخذ عليك فى هذا الموضوع ما أخذته عليك سابقا عندما قلت فى احد المواضيع انك اتكشفت طريقه لا تخسر وارباحها كبيرة و طول عمرى بربح من الفوركس ولكن الان ارباح وهميه .....والله العظيم يا أخى هذه الكلمات دمرت مبتدأين اعرفهم شخصيا
    كانوا يجتهدون ويثابرون عشان طريقه تديهم ان شاء الله 5 نقطه صافى فى اليوم
    قلت مشاركاتهم و تواجدهم واختفوا يأسا فى لفوركس
    بدل الدعم والمقاومة والترند قعدوا يدورا على السر الكونى اللى وجده قدوه اى أحد فى الفوركس أستاذى واستاذ الجميع نظرة عقلانية
    طبعا لم يصلوا لشىء رجعوا لحياتهم العادية بأحباط ما بعده احباط

موضوعك امتعنى لا شك ولكنى اكاد ارى تأثيره على الكثير من أخوننا أحباط ما بعده احباط
    الكلام اللى حضرتك قولته هنا حقيقه ستصل تدريجيا للمضاربين مع الزمن والخبرة
    اما اذا ايدتهاله مرة واحدة بالطريقه دى مش هيستحمل ابدا !!!!!

يا ترى يا استاذ نظرة لو كان الكلام ده اتوجهلك من 10 سنين من اول ما دخلت الفوركس كنت هتعمل ايه ....... اكتفى انك ترد على السؤال ده بينك وبين نفسك

يا بشمهندس انت تقلت الجرعه المرة دى على أخواننا المبتدأين واللى بقالهم فى السوق سنه واتنين

ما قلته ينفع لدردرشه مع الكبار والمحترفين و مع كبار المستثمرين ولكن مينفعش هنا
    هتكلم معاك بصراحه و ربنا يعلم محبتى ليك
    عارف انا جيت الموضوع ده ازاى ؟؟؟؟
    واحد صاحبى على الماسنجر قال بالنص (( اتفرج يا عم على فرد العضلات ))

خلينى اعاملك بالحسابات زى ما اتكلمت فى موضوعك ........عارف ايه انظباع الناس اللى هتقرأ الموضوع
    70% أحباط
    20% هيفهموك غلط زى صاحبى اللى على الماسنجر
    10% مش هيكملوا قراءة الموضوع

ومين اللى فى الاخر خسران ....حضرتك

يا استاذ الجميع انك بنيت هرم فى قلوب الناس فلا تنقص من وزنك فى قلوب الناس

والله من وراء القصد
    ان وصلك منى اساءة فأنى لا اقصدها
    وان وصلك منى ما اريد فهذا ما اتمناه

وبنتهز الفرصه وامسى عليك يا بشمهندس وان شاء الله يكون الاسبوع اللى فات كان كله خير يا استاذنا

ودى و تقديرى
    حقيقة ردك اصدق رد وافضل رد وعلى قولة ام كلثوم (حيرت قلبي معاك ) شوية ساخن وشوية قلبت بارد كلمتين حلوة وكلمتين في العظم وده دليل على اسلوبك الذكي حتى لاتنفر من يقرا او يتقبل النصيحه ونبدا بسم الله

اولا سوف اقرا ردك لاني لم اكتب الموضوع الا لاقرا الردود والتفاعل خصوصا من امثالك الكرام

وانت قلت انه كلام خير وهذه يسعدني وهذه اعتراف منك علىان المضمون فيه خير اذن من واجبك ان

تقنع صديقك الي على الماسنجر الي قالك بص فرد العضلات او هاته انا اقنعه اعمل له غسيل مخ

وحقيقة حكاية ان في الحياة حقائق لاتقال صحيح كلامك ولكن اذا كان الموضوع مجاملة مع الزوجة او رئيس في العمل نجامله شوية لكن الفوريكس صدقني لا

اذا انا جاملت وطبطبت السوق مش بيرحم

انهو احسن

اخوفه واحذره ويعرف الحكاية

او اقول له كله تمام وماتخفش يجامد ياقوي ولايهمك اشتري بيع حتكسب

يعني لازم من الصدق ولو كان قاسيا

وحكاية الربح وهمي او مش وهمي انا ماقلتش وقف او بطلو

ولكن لازم يعرفو دي الحقيقة وحتى لو انا ماقلتش الكلام ده ميصرهم يقروه في موقع او يسمعو بيه

او يتوصلو له زي ماذكرت مع الوقت طيب انا بوفر عليك واقول من بدري يعني بالعكس كنت صادق معاك
    عارف ليه

لانه لو عرف بعدين حيكون الثمن غالي ضياع فلوس وضياع عمر وضياع وقت واحباط

لكن هنا يزعل شوية ويقول نظرة محبط الله يسد نفسه سد نفسنا

لكن حيفتكرني يوم من الايام ويقول والله صادق سواء وقف او كمل وربح

وانت سئلتني سؤال
    لو السؤال ده توجه ليه اول مابدئت ماذا ستفعل؟
    انا سوف اجاوبك هنا

سوف اسئل نفسي سؤالين ؟

1-ليه بخسرو ؟

وبناء عليه حدور في اسباب الخسارة سواء من ناحية العلم والتحليل
    او الادارة والنفسيه
    او دور شركات الوساطة
    وبعدها
    اعرف امكانيات نفسي وطبيعه ظروفي وحجم فلوسي

وحعرف اخذ قرار صحيح بعيد عن العاطفة وعدم المعرفه

والله عندي استعداد اتعلم وابذل جهد يبقى اوكي

والله نفسيتي تسمح وعندي وقت ومتقبل للخساير اذا حصلت يبقى اوكي

والله فهمت شركات الوساطة والاعيبها وطريقة الربح والصفقات يبقى اوكي
    ساعتها

بغض النظر وهمية او حقيقية مش مهم بس انا فاهم ايه الي بيحصل وبناء عليه شغال

انا شايف يتقال ده الكلام في موضوع بدل ان يدور الشخص في حلقة مفرغة ويقعد محتار وهو كل يوم

يشوف رد من هنا ورد من هناك

خليه ياخذها طقة واحدة هنا
    ا
    ان اقتنع وصدق يبقى اوكي وان ماقتنعش وصدق هو حر والايام كفيلة بيه

اما موضوع الحسابات

70% الي حيحبطو

مادام احبطو يعني نجح الموضوع ودليل ان ال 70% هم من الفئة الي اقصدهم وده ممتاز لازم ينتبهو

و 20% الي مش حيفهمو قصدي ده دوري ودور كل شخص قديم يوضح ويجاوب بدون لف ودوران عن كل شيء يعرفه

والي مش حيكمل الموضوع ده امر عادي وله الحريه ورضا الناس غايه لاتدرك
    واستطيع ان انزل موضوع الان يفرفش الكل ويبسطهم واخر حلاوة عادي حقلب 360 درجة لعبتي دغدغه المشاعر
    وبالاخير صدقني مش خسران
    حاخسر ايه
    حاخسر تعاطف مثلا من عضو جديد مصيره يفهم وترجع المحبة والثقة وساعتها تزيد

صدقني يااخ وليد

انا ماكتبتش عشان حد يقولي برافو او موضوع حلو

وانا عارف في بعض الناس حتزعل

لكن كتبت الكلام لوجه الله وكلمة لوجه الله يعني لاتنتظر مديح او رضا احد والزعلان زعل لانه مش

مستوعب لكن يقول محبط او صريح افضل من يقول كذاب والمنتدى والي فيه لم ينبهونا واظهرو

كل شيء امامنا انه وردي يبقى ده واجب

لما تدخل اول يوم للفوريكس بيخلوك تمضي على 50 صفحة و 99% مننا بيمضي ولابيقرا ولو قريت ودققت في الكلام حتفهم كلامي

واخيرا صدقني احترامي زاد لك بعد الكلمتين دي وبالعكس سعيد بردك

وتصدق بالله انا مستغرب

كون ان ردة الفعل عند البعض عكسية 180 درجة
    دليل ان المشكلة مش في الموضوع
    انما في فهم الموضوع

لانه واحد يقول موضوع رائع
    والاخر يقول محبط

وهنا دور الكاتب الي يخلي ليك مساحة تفكر مع نفسك وتسئل وتخش ترد

سلمي على بتاع العضلات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !MMM! مشاهدة المشاركة
    مشكور أخي سمير ... على التوضيح

ولكن هذه تتعلق بإدارة رأس المال .. وليس ذنب المارجن أنه يسهل العمل ... المشكلة بعدم الإدارة بطريقة صحيحة ... وتجاوز النسبة المحددة للإدارة الصحيح .. تبقى المشكلة مشكلته هو وليس مشكلة المارجن
    اولا شكر اخ سمير للشرح والف الف شكر

اخي الكريم

ادارة راس المال والمارجن لايمكن فصلهما عن بعض تقدر تقول هما واحد والمارجن عنصر من عناصر كثيرة تندرج تحت اسم ادارة راس المال

اما حكاية انه ليس ذنب المارجن ؟
    هو ااساس البلاء كله وهو سبب المصايب وفي نفس الوقت هو سر وحلاوة هذه المجال شوف جملة تناقضية بس هذه هيه الحقيقة
    هذه خيط رفيع وميزان من كفتين 50% لكل كفة
    تزود مخاطرة تخش في خطر
    تقل مخاطرة صارت ال 50% عبارة عن 20%

اذن المشكلة في الاثنين
    في الادارة زي ماتفضلت وكلامك صحيح ولاارى اختلاف بيني وبينك

ولكن المارجن هو الي جعل الناس بهذه الوضع والشكل

ولذلك هناك فئة تستطيع ان تستغني عن نظام المارجن ولكن قلة يمكن 10% بس لقدرتهم

وهناك الاغلبية لاتستطيع عليها ان تتكيف وتعرف الامر هذه

واسف على الانشاء

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yamedoa مشاهدة المشاركة
    انا عاوز اقولك على حاجه واحده لحد لما ارجع واكتب مشاركه انا بصراحه اتكيفت جدا من كلامك وبصراحه انت اسم المعرف فعلا على مسمى
    تقبل ودى ولنا مشاركه قريبا
    هات معاك ورق ؟؟؟
    ولو في ؟؟؟؟ هات

عشان نتكيف ونحن بنكتب

بهزر معاك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigo مشاهدة المشاركة
    استاذنا الفاضل نظرة عقلانية ... مساك الله بكل خير
    اتفق معاك تماما فيما تفضلت به و عن تجربتى الشخصية ....
    فى بداية حسابى حققت تقريبا 75% ربح من راس مالى ( قولت خلاص الفوركس فتح لى احضانه ) و بدات الاخطاء التقليدية اولها طبعا الطمع و الدخول بمارجن اكبر فتفاجا باول صدمة فتزلق الى تانى خطا و هو معاندة السوق و محاولة التعويض فتاخد تانى صدمة ....
    المهم راح ال 75 % ارباح و معاهم 50% من راس المال ....
    راجعت نفسى مرة اخرى و ابتديت ادخل بمارجن قليل فى حدود 5% ... و الحمد لله بدات اشوف الربح مرة اخرى هو حاليا ربح قليل طبعا لان راس المال قليل جدا ..
    لكن ربح قليل افضل 100 مرة من الخسارة و مع الوقت الربح القليل ان شاء الله يزيد بزيادة راس المال طبعا العلم و فهم التحليل الفنى لا غنى عنه فى هذا المجال لكن الاهم كما تفضلت حضرتك و من قبلك اخونا ابو عبد الله ادارة راس المال ....
    المارجن شر لابد منه نظرا لاصحاب الحسابات الصغيرة مثلى لكن المهم اننا نستخدمه لصالحنا و ناخد منه اللى يفيدنا ....
    استاذ نظرة شكرا على موضوعك القيم ....
    تقبل تحياتى ....
    وهذه تجربة رابعه في الموضوع اذن لم نخترع شيء كله واقع
    واشكرك على الصراحه واتمنى ان تكون وصلت للطريق الصحيح وتكون عوضت الخساير او في طريقك لتحقيق ذلك واسعدني ردك كثيرا

الصورة الرمزية fa4ad
    fa4ad غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي احلم ب1000 واخسر واكسب 1000 خير من وضيفه باقل من1000

بسم لله الرحمن الرحيم
    الشكر لله ولك اخي ولادارة المنتدى على كل ماتقدمون من خير وموضوعك مهم ومشجع وسوف يتوقف عنده كل مبتدئ وخبير ونقاط هامة جدا وذلك عن الفوركس والخسارة بالفوركس لاكن نريد من ربح وكيف ربح وكيف لك انت او غيرك استمر لمدة 10 و20 سنه دون يفلس او يخرج من السوق براس ماله انت اول سبب يبقيني داخل السوق حيث انني بلغت عامي الثاني بالفوركس محقق ارباح وخسائر لاكني بعد قراءة هذا الموضوع اصبح لدي امل اكبر بانني بعد 10 سنوات ساكون باذن الله مثلك اوافضل يكفيني من السوق تحقيق الذات وامل بالحياة دون التوقف والتوسل عند ابواب الوزارت ليقدمو وظيفه ب1000 دولار بالشهر . وانا اكسب هذا المبلغ بيوم واحد بالفوركس
    فانا بعالم الفوركس ادير راس مالي بنفسي مهما كان حجمه حتى لو كان دولار واحد بكل فخر واعتزاز دون ان اتوسل لفلان وفلان فذلك اكبر مكسب ومصدر اعتزاز وحفظ كرامه ورزق حلال انشالله .
    اخسر 1000 واكسب 1000 واحلم ب1000فهذا فضل من الله حيث انني لن احتاج لاحد يطعمني والاولادي سنعيش ما حييانا على هذا الامل .
    بارك الله في من اخترعها وسهل الوصول اليها ونفع بها المسلمين وعلمهم الحلم الحر وطريق الربح حتى لو كان حلم سياتي يوم اما تموت او تحقق حلمك وذلك قدرك بكل الحالات .....
    نحن قوم اصبحنا مصدر للجبن واصبح الاعتماد على الراتب والوظيفه هيا اكبر همنا ومصدر رزقنا كان الرزق سبحان الله توقف عليهما . الفوركس تجارة حره ذلك سبب خوفنا حيث اننا لم نعتاد الا على وظيفة او ارث فقط ..
    لم نتعلم الاسلوب الحديث للتجاره ذلك سبب خسارتنا اننا نسابق احلامنا ولا ننتظرها تتحقق يوم بعد يوم
    فالفوركس هي الفا س التي قدمها الرسول صلى الله عليه وسلم للاعرابي وقال له اعمل والبنوك قدمت الفوركس ولم تقل لك اخسر والدليل انها ربح بقائك انت وامثالك اكثر من 10 سنوات .
    شكرا على تقديم النصيحه للدخول بعالم الفوركس من اوسع ابوابه .
    (لو اصبحتم كا الطير تغدو خماص وتعود بطان) هذا الحديث ينطبق على الفوركس & ولو خفنا الطير مازرعنا الحب &اليست كل هذه معرضه للخطر ومع ذلك لم تتوقف
    من يخاف صعود الجبال سيظل طول العمر بين الحفر & امل مفقود اتبعه خير من سؤال الزاد والقوت

الصورة الرمزية ابراهيم احمد
    ابراهيم احمد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نظرة عقلانية مشاهدة المشاركة
    وهذه تجربة رابعه في الموضوع اذن لم نخترع شيء كله واقع
    اخي نظره عقلانيه عدد اعضاء المنتدى اكبر من 8500 عضو يعني حتوصل ل كلمة هذه تجربه 8500
    وفي الاخير على قولة المثل كل واحد بتعلم من كيسه (ماله )

الصورة الرمزية ABU-NOOR
    ABU-NOOR غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخ الكريم نظرة عقلانية جزاك الله خير على هذا الموضوع المهم وحبك النصيحة لاخوانك
    تسمح لي اخي بكم مداخلة
    1- اخي الكريم طرحت مشكلة وكنا نتمنى ان تطرح لها حلا ايضا . حل عملي واضح وصريح من وجهة نظرك وخبرتك الكبيرة. فلا يكفي ان نقول ان نظام المارجن هو فخ و مصيدة من البنوك ونستسلم لهذا الامر بل يجب ان نتدارس الاسلوب العلمي والعملي الصحيحين للتغلب على هذا الفخ او هذه المشكلة في السوق .فنظام المارجن هو المتاح لنا اخي الكريم ويجب ان نتعامل معه لكن بطريقة صحيحة واحترافية وهنا دوركم اصحاب الخبرات ان تعلموا المستجدين على هذا المجال .

2- لغة التخويف و التهويل و المؤامرات التي تحاك لنا في هذا السوق اعتقد انها مبالغ بها وكنت اتمنى ان تكون لغة تبشير و تفاؤل مع حذر افضل حتى لاننفر المستجدين على هذا السوق العظيم ونزرع في وجدانهم الفشل من البداية ونخلي شبابنا فقط عباد للوظيفة والدخل المحدود هذا اذا وجدوا الوظيفة ؟

3- سوق الفوركس سوق حديث واكبر سوق بالعالم واكثره سيولة ومتاح العمل به للجميع وبدون اية حدود فهو فتح باب امل للشباب العربي والمسلم بحياة كريمة وطموحات وابداعات كبيرة . لماذا نترك هذا السوق لغيرنا من الاعداء غربا وشرقا ؟.. بل نحن اولى منهم وفي رايي يجب ان نشجع اكبر عدد ممكن من الشباب العربي لهذا المجال وتدريبه ويجب ان نتكاتف اكثر ونتبادل الخبرات والنصائح فيما بيننا ونتعلم من بعضنا ومن اخطائنا حتى نصل باذن الله كما وصل غيرنا بالعلم والصبر والخبرة المتراكمة . انا لا اقول الامر سهل ومعبد بالورود لكنه ممكن جدا ولامستحيل ابدا مع الحياة .

4- سبب خسائرنا معروفة وهو عدم الالتزام بكل ما تعنيه هذه الكلمة من معنى عدم التزام بالخطة او حجم المخاطرة براس المال او الطمع او الخوف والاستعجال بالوصول- وفي معظمها عدم انضباط نفسي - وهي كلها افات تفشل اي عمل ليس الفوركس فقط ومشاركات الاخوة الخسرانيين –عوض الله عليهم - كلها في هذا المعنى في البداية ارباح (التزام ) ثم خسائر (عدم التزام مثل الطمع او محاولة تعويض خسارة وبالتالي تعدي نسبة راس المال المخاطر بها الى اخره ... ) .

اشكرك اخي نظرة على سعة صدرك وصدقني انت من الاخوة الذين نعتز بهم و نتابع قراءاتهم باهتمام ونسأل الله ان يفيد من علمك ومنتظرين مثل هذه المشاركات النوعية دائما وبارك الله فيكم
    آخر تعديل بواسطة ABU-NOOR ، 17-03-2007 الساعة 07:48 AM

الصورة الرمزية إبراهيم الســــويفي
    إبراهيم الســــويفي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا اخ نظره.... عدو المارجن! ولكن ما ينفعش الشغل بدون مارجن هقولك ليه يعني مثلا انت عاوزني اروح ادفع 1000000دولا علشان اشتري حاجه علشان اكسب فيها5000 دولار واعرض نفسي للمخاطره بالمليون كلها هل هذا عقل لازم مارجن ولازم ديمو لحد ما يتعلم المتاجر ومش ذنب الشركه جهل الناس وعموما استفاده البنوك مقابل قرض المارجن هو الاسبريد وده مصيبه طبعا احسن من اي فوايدولا في اجراءات قرض ولا مش عارف ايه فهو طبعا احسن من انه يقرض شخصا ما اموالا من رايي اشتغل اكتر اتدرب اكتر ماتفتحش حساب حقيقي ال بعد التدريب علي برنامج التداول الخاص بالشركه نفسها وتحقق عليه مكاسب شكرا ارجو التعليق علي ردي خاصه

الصورة الرمزية محـمـود ربـيـع
    محـمـود ربـيـع غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى الغالى نظره
    قرأت موضوعك اكثر من خمس مرات
    الموضوع راقى ومهم للكثير قبل ان يدخل عالم الفوركس
    وهذا هو ردى عليه

الطماع جدا يخسر بالمارجن كول ويتحجج بالسوق وانه مؤامرة مع ان السبب
    بسيط وهو دخل بمارجن مرتفع ففلس مارجن كول

وهذه النوع هو النوع (الفريسة الاسهل والمحببة لشركات الوساطة )

فعلاً كلام اكثر من المظبوط واول قاعده فى هذا السوق
    لا تطمع ... لا تطمع
    انا عرفت ناس كتيرررررر جدا جالهم مارجن كوول بسبب الطمع
    يدخلون السوق معتقدين ان هناك ملعقه من الذهب تغرف لهم
    وترى الواحد منهم يقول يا سلام بعد 50 نقطه راح اضاعف راس مالى وتجده يحسب راح يصير معى كذا وكذا
    وتجده بعد 50 نقطه خسر نصف راس ماله

والنوع الاخر النوع الحريص والمتعلم والذي يقرا كثيرا ويحاول ولكنه بالاخير ايضا يخسر

يخسر 2% ثم 3% ثم 4% ثم يربح ويدور في حلقة مفرغه يربح ويخسر ويجد

نفسه المحصلة راس ماله يتاكل ومع المدى البعيد يفلس او يتعب وهذه النوع

(تحصيل حاصل ) بمعنى دعه يربح فله يوم نسلط عليه المجنون او الباوند

وانا اقول لك ان هذا النوع هم من يملأون المنتديات هنا وهناك
    انهم يشكلون النسبه العظمى من العاملين بالفوركس وخاصة المتواجدين بالمنتديات
    يخسرون ثم يسكبون ثم يخسرون ثم يكسبون
    وهذا يشكل لهم الدعامه الرئيسيه للإستمرار حتى لو خسروا كل راس المال
    وهذا يشكل الدعامه الرئيسيه لشركات الوساطه ايضاً
    فلو اعتمدت الشركات على هذا النوع الذى خسر مارجن كوول فلن تعمل لأن الواحد لو جاله مارجن كوول مرتين تلاته بيسيب المجال خالص
    لكن الشركات تعتمد 90% على هذه الشريحه المتعلقه بالفوركس
    والذى يجعلهم متعلقين بالفوركس هو هذا الربح الذى يحققوه ثم ما بعد يومين او ثلاثه يخسروه فيعودوا ليقولوا نكسب مره اخرى فيسكبوا ثم يخسروا اكثر مما ربحوا وهكذا الدائره

ودورك هو استخدام الحد الادنى من المخاطرة هو سبيل النجاح الوحيد الدائم
    وضع الف خط تحت كلمة الدائم

نعم والله كلام سليم
    انا انصح الجميييييييع لا تتاجر بأكثر من 2 او 3% على اقصى تقدير
    لأن هذا هو السبيل الى النجاح
    لكن تتاجر ب 10% كتيررررررررر فما بالك بمن يتاجر ب 30%
    اعرف من هؤلاء الكثير من يدخلون ب 30% فتكون ضربات حظ يكسبوا نصف راس مالهم او يخسروا كل راس مالهم

السبب الحقيقي هو ان هذه التجارة بشكلها الحالي مصممة ان يخسر الاغلبيه
    ولا ضرر للبنوك ان تربح فئة فسوق يعطوها ربح من الناس الخاسرة بمعنى

نعم يا غالى كلامك سليم
    وانا اقول ايضاً انه لابد ان يكون هناك ناس تكسب حتى يكونوا بمثابة الدعايا للفوركس
    يعنى لازم يدعوا 10 او حتى 20% يكسبوا ليكونوا دعايا للخاسرين ان يدخلوا الفوركس
    كل تجاره ولها دعايه واعلانات بالملايين هذه الدعايا هم الرابحون الذين يعملون كدعايا مجانيه للفوركس فيدخل غيرهم ليكسب فيقع فى الخساره ثم هم انفسهم الرابحون يشكلون دعايا وامل جديد للخاسورن مره اخرى ان يدعوا اموال جديده لان هناك غيرهم يربح..... هل تفهم قصدى ؟

اما المنتديات فهي مجرد مكان للتحليل وتبادل الخبرات ومناقشة التوصيات
    والاستفادة من الخبرات ليس اكثر ولامانع من من استغلال البعض سواء تسويق

او ترويج او او او والجميع يفهم والبعض يراها حق مشروع والبعض يراها خطا
    ولايوجد شيء ببلاش فهذه علم وكلا يتاجر بعلمه مثل الطبيب يعالج باجر

والكاتب يكتب باجر والعامل يعمل باجر كذلك المضارب يريد اجر ثمنا للخبرة
    يعني كله بزنس في بزنس الي يقول لك غير ذلك لايفهم هذه هيه المنتديات

لايوجد شيء مجاني والمنتديات ليست جمعيه خيرية الا القليل منها
    ومن يقول غير ذلك يراجع نفسه وصديقك من صدقك القول وليس نافقك

كلام سليم كل المنتديات الموضوع بيزنس فى بيزنس

ولكن من ناحية سلبية ولكن من ناحية ايجابيه
    يوجد القلة يساعدو بدون مقابل ولكن قلة ولكن في والحمدلله وحتى من

فعلا الرابح يريد ان يربح لوحده والرابح لا يخبر احد كيف يربح الا القليل جدا جدا كما قلت انت ... القليل ممن يريدون ان يجعلوا اخوانهم يربح فعلا
    ولكن لا يوجد احد يفيد احد حقيقى ولو قلنا للرابحين اخبرونا اسراركم لما اخبرك احد منهم اى شيئ
    العمليه فعلا بيزنس فى بيزنس فقط

اخى الغالى نظره موضوعك اكثر من رائع
    وكما قلت سابقاً انى قرأته اكثر من خمس مرات
    لانه موضوع هام فعلا كلنا نعلم صدقه ولكننا نحاول الابتعاد عن الحقائق

تقبل ارق تحياتى
    اخوك / محمود ربيع

اخى العزيز واستاذى ابو مالك
    استاذى الذى تعلمت منه الكثير من قواعد الترند المكسور
    احزننى كلامك جداً جداً
    ويحزننى ابتعادك عن المنتدى
    واتمنى عودتك مره اخرى ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo_malek_ali مشاهدة المشاركة

خالفت القواعد واعتبرت نفسي بطل الزمان صليت لله ودعوته الرزق وقمت الليل وتجاهلت عن الاسباب والنتيجيه ماذا ؟؟؟!!!! اضطررت الي ان اوقف منذ اسبوعين دراستي لمده عام وتراكمت علي الديون والتحقت بعمل (عتال) اكرمكم الله
    نعم عتال ولا اخجل وانا اعمل بها الان
    بسبب ماذا (انه الفووووركس ايها الساده) بالطبع هيه ليست النهايه وانما هي جوله خسرتها
    ولا اقول انني خسرت كل اموالي في الفوركس

جربت استراتيجيه الترند المكسور اكثر من سنه وبعدها القاهره وغيرهم من كبريات الاستراتيجيات وجدت ان الخطأ مش بيهم وانما بينا نحن اللي مو فاهمين شو يعني استرايجيه ومعتقدين انها معلقه من ذهب

اخوكم ابو مالك
    اخى الغالى شوف انت بتقول ايه يا غالى
    انت تقول انك خااااااالفت القواااااااااعد
    وهذه اول طريق من طرق الفشل فى اى شيئ
    وليس فقط فى الفوركس انه مخافة القواعد
    وفعلاً الاستراتجيات ليست ملاعق من ذهب تغرف الارباح
    مثلاً فى الموسوعه التى قمت انا بفتحها لمتابعة فرص استراتجية الترند المكسور
    يغضب البعض حين يضعوا فرص واقول لهم هذه خاطشه او هذه غير سليمه
    يغضبون لأنى ادقق جدا جدا جدا فى اختيار الفرص المناسبه للدخول
    ويعتقدون ان الاستراتيجيه كنز من الذهب يعطيهم كل يوم قطعة ذهبيه
    لايعرفون انه قد اوجد فرصتين او ثلاثه سليميتن فى الاسبوع كله ندخلهم ونحمد الله عليهم
    لكنه الطمع ... طمع النفس البشريه كما قال الاخ نظره
    وانا اوؤكد لك اننا جميعاً لو مشينا على القواعد السيلمه ولو طبقنا الاستراتجيه بحذافيرها ودخلنا منها الفرص السليمه فقط دووون طمعععععععع
    فبإذن الله لن يخسر اى احد

تقبل ارق تحياتى وارجو عودتك مره اخرى

اخوك / محمود ربيع
    آخر تعديل بواسطة محـمـود ربـيـع ، 17-03-2007 الساعة 02:36 PM

لماذا اجعلك تحلم وتعاني وتتخبط احببت ان اوفر عليك امور كثيرة ليس بان اقول لك لاتشتغل لا بالعكس

كيف اقول لك لاتعمل وانا اعمل

ولكن انا احذرك وانبههك من اطماعكم والاحلام الوردية ليفوق كل واهم وطامع ويقنع بالمنطق والعقل

والقناعه فيربح بالاخر

اخى نظره انا متفق معك تماماً
    لأنى انا ايضاً رأيت الموضوع من وجهة نظر ايجابيه
    وانا ايضاً اعترف ان خسرت الكثير فى بداياتى الفوركسيه
    وانا اسمى معروف فى المنتديات من ايام بداياتى الفوركسيه لما كنت بنادى انى اخسر واخسر وجالى مارجن كول وتعلمت كثيراً الى ان فهمت اللعبه وبدأت فى الربح بفضل الله والان انا امسك حسابات اديرها بفضل الله ... لماذا هذه النقله من الخساره للربح بفضل الله ؟ لأنى ببساطه فهمت هذه الحقائق الذى قلتها فى موضوعك
    وفهمت ان مفتاح الربح فى هذا السوق والوصفه السحريه هى ثلاث اشياء

1) الدخول بنسبة مخاطره لا تتعدى 2 او 3% من راس المال
    2) الالتزاااااااااام التاااااام واتباع استراتجيه واضحه بجمييييع شروطها بدقه
    والاهم من ذلك ان تكون تتقنها تماماً وتعرف اسرارها للربح .... فقد تنج معك طريقه قد لا تنجع مع البعض وهذا يفسر ان تجد فلان يطرح طريقته فى المتاجره ويقول انه يحقق منها ارباح وتجد غيره يخسر اذا اتبعها ... فالسر ليست فى الطريقه ولكن فى احتراف واتقان الطريقه وممارسة السوق فى جميع احواله
    3) عدم الطمع وعدم الغروووووور ... فإذا وقعت فى الطمع فأعلم انك الى ذهاب واذا قلت انا مافيش زى وانا رهيب يبقى دى نهايتك فى السوق

وانا اقدر جداً جداً حرصك على تنبيه الكثير من الاخوه المبتدأيين وتفويقهم فعلاً
    لانهم لازم يفوقوا
    طب احنا فوقنا من الخسااااائر فوالله يشكر كل من ينقل تجربته للأخرين

شكراً لك

اخوك / محمود ربيع

كلامك صحيح ولكن السبريد ايضا من الامور الي تستفيد منه الشركات

وارباح المحترفين تختلف من شخص لاخر منهم من يربح ارباح معقولة بس دائمة وبعض الشهور يكون ربح كبير حسب ظروف السوق ولكن المهم الاستمرارية وليس ربح شهر وخسارة شهر لان ربح 40% شهر ثم خسارة 30% في شهر هيه نفسها ربح 10% في شهر اذن من الاول اشتغل بمنطق وادخل بمنطق لاني لن اضمن ان كل مرة سوف اسلم من خسارة 30%

وحقيقة ان نظام المارجن يرقى لنظام الاسهم بل هو افضل ولكن المشكلة ان الموضوع تحول لجهه عكسية تماما فبدل ان تستغل هذه الميزة وتكسب منها اصبحت نقمة وسبب في الافلاس لان الكثير يقول انا لم ادخل الفوريكس لاحقق 5% او 10% هذه ربح مو مغري وليس منطقي الافضل اروح احطها في مجال اخر
    ونسو ان دكتور او مهندسا لايستطيع تحقيق 10% وان ربح فوريكس 10% في شهر زي مرتب دكتور جامعه لو عندك راس مال فقط 20 الف فما بلاك لو عندك 50 الف
    لذلك استغرب من واحد لايعمل ولايحمل صنعه ويقول 10% ماتنفع
    هل يوجد مجال يجلب ربح 10% في الشهر ونقول عنه قليل هذه طمع لايوجد سوى المخدرات

التجارة التقليدية لاتربح هكذا

اشكرك على المشاركة القيمة

هوا ده الكلام السليم
    المصيبه الكبرى ان الناس فاكره ان الفوركس منجم دهب وهذا انا لمسته عملياً عندما بدأت فى موضوع ادارة الحسابات فوجدت ان من يعطيك راس ماله لتديره يتوقع منك ان تجعله له الضعف فى شهر واحد او ربما ثلاث اضعاف فى شهر
    طبعاً انا اقول له انك تحلم تحلم تحلم فلايوجد شيئ ممكن يضاعف راس مالك فى شهر وكل شهر لانك ببساطه لو بدأت ب 1000 دولار وضاعفتهم كل شهر يبقى بعد سنه هيصبحوا 8.192.000 دولار يعنى ثمانية ملايين دولار من الف دولار فى سنه فقط فهل هذا يعقل يا ساده بالله عليكم
    طب لو حطيت 10.000 دولار تبقى ملياردير بعد سنه ؟
    ولو حطيت 100.000 دولار راح تبقى اغنى رجل فى العالم بعد سنه او اتنين... ههههههههه طبعاً كلام فارغ

وهذا الكلام اوجهه لأى اخ واقول اى حد يغرر بك يوقولك انا راح احقق لك ضعف راس مالك او نصف راس مالك فى شهر فأعلم تماماً انه نصاب نصاب

وفعلاً والله كلام الاخ نظره سليم وهو ان التجاره الفعليه لا تربح كما الفوركس مهما كان نوعها ده حتى تجارة المخدرات لايمكنها تحقيق ضعف راس المال فى شهر وكل شهر فلماذا الطمع إذن ؟؟؟

الطمع اول طريق الى الفشل

وسأقول لك شيئ اعلم انه سيضحكك لأنه الان يضحكنى جداً
    فى بداية دخولى الفوركس
    كنت اتعجب من واحد زى بل جتس
    طبعاً بل جتس ده لمن لا يعرفه صاحب شركة ميكروسوفت واغنى رجل فى العالم
    هل تعرف لماذا كنت اتعجب منه ؟
    كنت اتعجب واقول واحد زى ده لماذا لا يتاجر فى الفوركس
    ويضاعف راس ماله ويسيبه من وجع الدماغ والتسويق وانتاج الجديد
    لأنى كنت اعتقد مثل الجميع ان الفوركس منجم للذهب
    لكن طبعاًَ بل جيتس اذكى من يضيع ثروته فى سوق لا يعرف الرحمه

ولكنى الان اتسائل لماذا واحد زى بل جتس لا يدخل السوق فعلاً
    اى يدخل السوق الفعلى ويشترى بالفعل مع الكبار
    اعتقد انه سيصبح وقتها اكبر صانع للسوق ويتحكم فى السوق لانه اغنى رجل فى العالم اى اغنى من اغنى شخص فى السوق
    لكنى اعتقد ان الموضوع له ابعاد اخرى وان لو كان سوق الفوركس بهذه السهوله حتى لصانعى السوق انفسهم لما كان فات هذا الامر على بل جيتس نفسه
    اليس كذلك ؟

ثم هناك سؤال اخطر يطرح نفسه
    اذا راجعنا اغنى عشر شخصيات فى العالم
    سنجدهم اشخاص يتاجرون على ارض الواقع
    فلماذا لا نرى منهم صناع السوق
    او مستر Tom صاحب شركة اف اكس سوليوشن ؟؟؟
    اذا كانت الفوركس هذه الملعقه الذهبيه التى تغرف ذهباً

تقبلوا ارق تحياتى

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محـمـود ربـيـع مشاهدة المشاركة

هوا ده الكلام السليم
    المصيبه الكبرى ان الناس فاكره ان الفوركس منجم دهب وهذا انا لمسته عملياً عندما بدأت فى موضوع ادارة الحسابات فوجدت ان من يعطيك راس ماله لتديره يتوقع منك ان تجعله له الضعف فى شهر واحد او ربما ثلاث اضعاف فى شهر
    طبعاً انا اقول له انك تحلم تحلم تحلم فلايوجد شيئ ممكن يضاعف راس مالك فى شهر وكل شهر لانك ببساطه لو بدأت ب 1000 دولار وضاعفتهم كل شهر يبقى بعد سنه هيصبحوا 8.192.000 دولار يعنى ثمانية ملايين دولار من الف دولار فى سنه فقط فهل هذا يعقل يا ساده بالله عليكم
    طب لو حطيت 10.000 دولار تبقى ملياردير بعد سنه ؟
    ولو حطيت 100.000 دولار راح تبقى اغنى رجل فى العالم بعد سنه او اتنين... ههههههههه طبعاً كلام فارغ

وهذا الكلام اوجهه لأى اخ واقول اى حد يغرر بك يوقولك انا راح احقق لك ضعف راس مالك او نصف راس مالك فى شهر فأعلم تماماً انه نصاب نصاب

وفعلاً والله كلام الاخ نظره سليم وهو ان التجاره الفعليه لا تربح كما الفوركس مهما كان نوعها ده حتى تجارة المخدرات لايمكنها تحقيق ضعف راس المال فى شهر وكل شهر فلماذا الطمع إذن ؟؟؟

الطمع اول طريق الى الفشل

وسأقول لك شيئ اعلم انه سيضحكك لأنه الان يضحكنى جداً
    فى بداية دخولى الفوركس
    كنت اتعجب من واحد زى بل جتس
    طبعاً بل جتس ده لمن لا يعرفه صاحب شركة ميكروسوفت واغنى رجل فى العالم
    هل تعرف لماذا كنت اتعجب منه ؟
    كنت اتعجب واقول واحد زى ده لماذا لا يتاجر فى الفوركس
    ويضاعف راس ماله ويسيبه من وجع الدماغ والتسويق وانتاج الجديد
    لأنى كنت اعتقد مثل الجميع ان الفوركس منجم للذهب
    لكن طبعاًَ بل جيتس اذكى من يضيع ثروته فى سوق لا يعرف الرحمه

ولكنى الان اتسائل لماذا واحد زى بل جتس لا يدخل السوق فعلاً
    اى يدخل السوق الفعلى ويشترى بالفعل مع الكبار
    اعتقد انه سيصبح وقتها اكبر صانع للسوق ويتحكم فى السوق لانه اغنى رجل فى العالم اى اغنى من اغنى شخص فى السوق
    لكنى اعتقد ان الموضوع له ابعاد اخرى وان لو كان سوق الفوركس بهذه السهوله حتى لصانعى السوق انفسهم لما كان فات هذا الامر على بل جيتس نفسه
    اليس كذلك ؟

ثم هناك سؤال اخطر يطرح نفسه
    اذا راجعنا اغنى عشر شخصيات فى العالم
    سنجدهم اشخاص يتاجرون على ارض الواقع
    فلماذا لا نرى منهم صناع السوق
    او مستر Tom صاحب شركة اف اكس سوليوشن ؟؟؟
    اذا كانت الفوركس هذه الملعقه الذهبيه التى تغرف ذهباً

تقبلوا ارق تحياتى

يا محمود الفوركس ليس السوق الوحيد الذى يكسب فمجال الكمبيوتر بيكسب برضه فمش شرط انه كل ملياردير فى العالم لازم يشتغل فوركس عشان احنا بنعرفه فى مجالات اخرى بتكسب برضه مش كده ولا ايه

صفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة