مقال هل فى شخص عنده طريقة اعمل بيها 1% من راس المال يوميا بمخاطرة لحد 5% ؟
النتائج 1 إلى 3 من 3

افتراضي هل فى شخص عنده طريقة اعمل بيها 1% من راس المال يوميا بمخاطرة لحد 5% ؟

السلام عليكم شباب
    انا فى مجال الفوركس بقالى سنة و تعبت الحقيقة كل ما ادرس استراتيجية الاقى بيعدي عليها اشهر خسرانه دخلت اول حساب حقيقي عشان اشوف تاثيري على السوق ب 100 دولار طبعا خسرتهم كلهم و كانت الشركة ماركت ميكر فماكنش ليا اى تاثير على السوق و الحقيقة دلوقتى مش فارق معايا ecn او لا المهم اكون عارف الاتجاه و اعمل الصفقة و احط ستوب فوق الممتاز بس ابتدى يتكون عندى قناعة ان محدش عارف السوف هيروح فين 100% هى على طول 50% 50% و حاجة نيلة خالص اما كلنا مش متاكدين و ارجع الاقي ناس عبقرية بتحو ال50% دول لارباح شهرية كتيرة و ناس تانية كاتبة انا بدخل الصفقة و حاطط 10 بيب ستوب تامين بس مش اكتر
    انا بقرا بس و ادرس و افشل و الناس دى طبعا معرفش اتكلم معاها لان معنديش مشاركات (اقل من 50) و هرست موضوع الاحتمالات ده هو لازم حد يقول السر
    ده من اتجاه الاتجاه التانى الناس العباقرة دول بيحطوا استراتيجيات كتير اوى (معظمها ده لو مش كلها) بيعدي عليها اشهر خسارة و غالبا محدش فيهم بيقول بيتاجر ازاى
    ازاى بيحول احتمالية 50% ان السوق يمشي عكس توقعة الى نجاح شهرى مستمر
    مؤخرا جربت موضوع كسر الترند عملت منه حوالى 4% من راس المال بس ده لانى كنت بخطف و اجرى فى شركة ماركت ميكر سبريد قليل جدا و كوميشن قليل اروح بقي شركة محترمة الاقي سبريد اعلى و كوميشن اعلى و مش عارف اخطف و اجرى و على طول السعر بيعكس
    بالنسبالى موضوع الاختراقات الوهمية ده هيجنني 20 و 30 بيب اختراق وهمى! الماركت ميكر ربنا ينتقم منهم
    المهم الطلب :1 - اجابة على السؤال :هل فى شخص عنده طريقة اعمل بيها 1% من راس المال يوميا بمخاطرة لحد 5% و مفيش ولا شهر تقفل سالب ؟
    2- هل حد مستعد يعلمنى لوجه الله حتى لو خاص لو هو مش مستعد يشارك طريقتة مع الناس ؟
    3- اي حد ضاعف الاكونت 10 مليون مرة و الجو ده برافو عليك (انا مش مهتم) الا اذا كنت بتعمل ده بقالك سنتين و انت طالع
    ساعدونى لوجهه الله

اسف على الاطالة

معلش متزعلش منى لو كلامى ممكن يكون تقيل بس دى حقيقة من وجهةةنظرى
    لو انت عاوز تكسب من السوق لالزم يتوفر عندك 4 حاجات مهمة وبعد كدة نتكلم فى الكيفيات والتفاصيل
    اولا تكون بتحب الفوركس مش بتحب تكسب وبس يعنى حب الفوركس للفوركس احساسك وزانت بتتفرج على الشارات كدة وبتحاول تفك الغازة وفرحتك بأنك كسبت الشارت وتوقعك كان الأصح اكتر ما تفرح بالربح المادى

ثانيا ادارة رأس المال وقدرتك على اختيار الفرص الصحيحة المبنية على احتمالات المخاطرة الأقل
    ثالثا رأس مال مناسب لأستراتيجيتك او استراتيجية مناسبة لرأس مالك
    رابعا تخلص من الطمع ثم الطمع ثم الطمع