صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 30
    الصورة الرمزية hussein.magdy
    hussein.magdy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي هل فى شخص عنده طريقة اعمل بيها 1% من راس المال يوميا بمخاطرة لحد 5% ؟

السلام عليكم شباب
    انا فى مجال الفوركس بقالى سنة و تعبت الحقيقة كل ما ادرس استراتيجية الاقى بيعدي عليها اشهر خسرانه دخلت اول حساب حقيقي عشان اشوف تاثيري على السوق ب 100 دولار طبعا خسرتهم كلهم و كانت الشركة ماركت ميكر فماكنش ليا اى تاثير على السوق و الحقيقة دلوقتى مش فارق معايا ecn او لا المهم اكون عارف الاتجاه و اعمل الصفقة و احط ستوب فوق الممتاز بس ابتدى يتكون عندى قناعة ان محدش عارف السوف هيروح فين 100% هى على طول 50% 50% و حاجة نيلة خالص اما كلنا مش متاكدين و ارجع الاقي ناس عبقرية بتحو ال50% دول لارباح شهرية كتيرة و ناس تانية كاتبة انا بدخل الصفقة و حاطط 10 بيب ستوب تامين بس مش اكتر
    انا بقرا بس و ادرس و افشل و الناس دى طبعا معرفش اتكلم معاها لان معنديش مشاركات (اقل من 50) و هرست موضوع الاحتمالات ده هو لازم حد يقول السر
    ده من اتجاه الاتجاه التانى الناس العباقرة دول بيحطوا استراتيجيات كتير اوى (معظمها ده لو مش كلها) بيعدي عليها اشهر خسارة و غالبا محدش فيهم بيقول بيتاجر ازاى
    ازاى بيحول احتمالية 50% ان السوق يمشي عكس توقعة الى نجاح شهرى مستمر
    مؤخرا جربت موضوع كسر الترند عملت منه حوالى 4% من راس المال بس ده لانى كنت بخطف و اجرى فى شركة ماركت ميكر سبريد قليل جدا و كوميشن قليل اروح بقي شركة محترمة الاقي سبريد اعلى و كوميشن اعلى و مش عارف اخطف و اجرى و على طول السعر بيعكس
    بالنسبالى موضوع الاختراقات الوهمية ده هيجنني 20 و 30 بيب اختراق وهمى! الماركت ميكر ربنا ينتقم منهم
    المهم الطلب :1 - اجابة على السؤال :هل فى شخص عنده طريقة اعمل بيها 1% من راس المال يوميا بمخاطرة لحد 5% و مفيش ولا شهر تقفل سالب ؟
    2- هل حد مستعد يعلمنى لوجه الله حتى لو خاص لو هو مش مستعد يشارك طريقتة مع الناس ؟
    3- اي حد ضاعف الاكونت 10 مليون مرة و الجو ده برافو عليك (انا مش مهتم) الا اذا كنت بتعمل ده بقالك سنتين و انت طالع
    ساعدونى لوجهه الله

اسف على الاطالة

الصورة الرمزية snnaky
    snnaky غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

معلش متزعلش منى لو كلامى ممكن يكون تقيل بس دى حقيقة من وجهةةنظرى
    لو انت عاوز تكسب من السوق لالزم يتوفر عندك 4 حاجات مهمة وبعد كدة نتكلم فى الكيفيات والتفاصيل
    اولا تكون بتحب الفوركس مش بتحب تكسب وبس يعنى حب الفوركس للفوركس احساسك وزانت بتتفرج على الشارات كدة وبتحاول تفك الغازة وفرحتك بأنك كسبت الشارت وتوقعك كان الأصح اكتر ما تفرح بالربح المادى

ثانيا ادارة رأس المال وقدرتك على اختيار الفرص الصحيحة المبنية على احتمالات المخاطرة الأقل
    ثالثا رأس مال مناسب لأستراتيجيتك او استراتيجية مناسبة لرأس مالك
    رابعا تخلص من الطمع ثم الطمع ثم الطمع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة snnaky مشاهدة المشاركة
    معلش متزعلش منى لو كلامى ممكن يكون تقيل بس دى حقيقة من وجهةةنظرى

ولا اى زعل انت راجل محترم جدا و كلامك مش تقيل خالص بالمناسبة

لو انت عاوز تكسب من السوق لالزم يتوفر عندك 4 حاجات مهمة وبعد كدة نتكلم فى الكيفيات والتفاصيل
    اولا تكون بتحب الفوركس مش بتحب تكسب وبس يعنى حب الفوركس للفوركس احساسك وزانت بتتفرج على الشارات كدة وبتحاول تفك الغازة

عشان مبقاش كذاب هو انا هحب الفوركس ليه و انا بخسر منه؟ اى حد فى العالم بيكرة شغله لانه مكسبش منه مكاسب مادية بالمناسبة
    و بالمناسبة انا مش بكرة الفوركس لانى الحمد لله مخسرتش منه (كتير) انا معظم وقتى مقضية ديمو و دراسة كلام فارغ اللى خسرتة يعني ده من اتجاه الاتجاه التانى انا مؤمن بالموضوع و عشان كده مستمر

وفرحتك بأنك كسبت الشارت

دى موجوده الحمد لله

وتوقعك كان الأصح اكتر ما تفرح بالربح المادى

هو انا معظم الوقت توقعي غلط او هنقول السعر بيضرب الستوب قبل البروفيت و بالمناسبة اخر شهرين كنت شغال على مكسب 1% مخاطرة 30% !! و عملت 10 % الشهر ده !

ثانيا ادارة رأس المال وقدرتك على اختيار الفرص الصحيحة المبنية على احتمالات المخاطرة الأقل

اعتقد ده السر اللى بتكلم عليه فى البوست او طريقة عمل الناس العباقرة اللى ذكرتهم اللى بيقولوا بالنص بحط 10 بيب ستوب كده بس

ثالثا رأس مال مناسب لأستراتيجيتك او استراتيجية مناسبة لرأس مالك
    رابعا تخلص من الطمع ثم الطمع ثم الطمع
    انا مش طماع خالص انا واحد عاوز 1% بمخاطرة 5% اسبوعيا بقي و شهريا يعني زى ما اكسب 1% كل يوم اقعد اخسر 1% كل يوم لمده اسبوع و كل املى انى انهى الشهر موجب و كان سؤالى هو فى ان كل شهر ممكن يكون موجب ولا فكرة اني اقبل ان يعدى شهر -5% برضوا اكيده؟

الصورة الرمزية ابوناصر9999
    ابوناصر9999 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مشكور أخي

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

النماذج والبرايس اكشن
    توقيع العضو
    2050

الصورة الرمزية makkahboy
    makkahboy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

جرب البلونجر باند اسبوعي فقط وغير الاعدادات من 20 الى 10 فقط دخولك فقط بيكون من الحدود العلوية والسفلية والهدف خط الوسط وحاول تتدرب عليها ديمو واهم شي اللوت يكون اصغر شي لانو بيكون احينانا انعكاس للسعر التبريد بيكون كل افتتاح شمعة اسبوعة جديدة
    توقيع العضو
    (سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته)

الصورة الرمزية مهدي العلي
    مهدي العلي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عزيزي في موقع انا متابعه من سنين طويلة وانا متابع لغالبية مواقع التوصيات والتحليل الفني ، غالبية المواقع تقدم التوصيات بطريقة غير منطقية ، وعلى المتداول ان يفتح عشرات التوصيات لكي يعمل حسب هذه المواقع .
    يجب ان تحصل على مصدر واحد للتوصيات من موصي واحد ، وتفتح صفقة واحدة باليوم .

مواقع مثل زولو تريد او مواقع فيها منصات لاكثر من محلل هي سيئة ، مثل زولو او مواقع نسخ الصفقات مثل شركة اي تورو .. هذه طرق فاشلة .
    في موقع masarfx , موقع عربي نتائجه مذهلة وتوصياته قليلة .

افضل طريقة للربح بكل اسواق المال هو ان تتبنى استراتيجية واحدة فقط ولا تغيرها ابداً

الصورة الرمزية نســـاي . . .
    نســـاي . . . غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اذا كان على حسب كلامك توقعاتك اغلبها خطا ، جرب تدخل عكس تحليلك للصفقة وشوف النتايج ��

النقطة الثانية اهتم بادارة راس المال فهي سر النجاح والربح في هذا المجال .

اما بخصوص الاستراتيجيات فكلها ناجحة اذا تحققت شروطها كاملة وتم الدخول على الصفقة ، اما لو دخلت الصفقة طمعا في تحقيق اكبر ربح وقبل تحقق كامل الشروط فمصير الصفقة هو وقف الخسارة ،،

راجع نفسك في الصفقات اللي ضربت الاستوب وشوف ليش ضربت !!!

مشكلتنا ما ندرس سبب خسارة الصفقات وعدم نجاحها لكن نبحث عن طرق فعالة للربح ..

بالتوفيق ..

الصورة الرمزية anoircp
    anoircp غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عندي استراتيجية ممتازة ومربحة وهي تجميع خاص يحدد فيها الدخول على خمس نقاط
    صراحة حسابي صفر واريد الاسثتمار في الاستراتيجية
    لمن مهتم في مشاركة الارباح في حساب لا يتجاوز ال 100 دولار
    او اخد الاستراتيجية مني مع الشرح بمبلغ بسيط ليس عندي مشكلة
    المهم اريد القليل من رأس المال للعودة الى سوق الفوركس بعدما جمعت هذه الاستراتيجية الجميلة

الصورة الرمزية waos
    waos غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي الغالي
    الله يوفقك اولا وان شاء الله نحقق ارباح باذن الله انا عندي طريقة محددة تحدد الدخول والخروج بربح واستوب لوز محدد وتكون مع الاتجاه باذن الله وانا اجربها مع محلل اندونيسي واتابعه وعند اكتمالها باذن الله سوف افرد لها موضوع قريبا جدا منفصل فى اللاستراتيجيات وهي باذن الله ناجحة جدا باقل مخاطرة لكن اهم حاجة ادارة راس مال ناجحة كما تطلب انت مجازفة 5% فقط والحمد لله بفضل الله انا احقق يوميا من 10 الى 25 نقطة مضمونة من هذه الاستراتيجية ولكنني متابع لها وباذن الله اوشكت على انهائها وبعد ذلك افرد لها موضوع منفصل سوف ارفق لك الان بعض الصور لها عند دخول الصفقات وبعد ذلك ارفق لك النتائج باذن الله ربنا يوفقك للخير
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	نيوزلاندي دولار 6.35ص.png
المشاهدات:	137
الحجـــم:	49.2 كيلوبايت
الرقم:	527254

الصورة الرمزية waos

صفقة اخري باقل مخاطرة للمتابعة

الاســـم:	بريطاني استرالي 6.35ص.png
المشاهدات:	77
الحجـــم:	54.0 كيلوبايت
الرقم:	527255

الصورة الرمزية waos

صفقة اخري تم تحقيق الهدف استرالي دولار 7.30ص طبعا الحساب الحالي لتجربة الاستراتيجية ديمو لحين اتقانها باذن الله

الاســـم:	استرالي دولار 7.30ص.png
المشاهدات:	70
الحجـــم:	61.7 كيلوبايت
الرقم:	527256

الصورة الرمزية waos

تم تحقيق الهدف بريطاني استرالى ولكنني لم اغلق الصفقة بعد لانني اريد زيادة قليلا عن الهدف وسوف نحققه باذن الله

الاســـم:	تحقيق الهدف بريطاني استرالى.png
المشاهدات:	49
الحجـــم:	58.8 كيلوبايت
الرقم:	527257

الصورة الرمزية waos

وتم الان اغلاق الصفقة بربح 20 نقطة كاملة والحمد لله مازالت التجربة وسوف اخبرك باذن الله بالنتائج اولا باول

الاســـم:	اغلاق الصفقة.png
المشاهدات:	26
الحجـــم:	3.9 كيلوبايت
الرقم:	527258

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17