صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 88
    الصورة الرمزية fxtime
    fxtime غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي انت خاسر ام خاسر فى سوق الفوركس ؟

السلام عليكم

عنوان الموضوع عارف انه محزن بس للأسف دى حقيقه

طيب ايه هيا الاسباب اللى بتخلينا نخسر ؟
    1 / الاستعجال
    2 / الطمع ( ادارة رأس المال )
    3 / التحليل الخطأ

انا اعرف ناس محللين هما بصراحه ممتازين وممكن يكون عندهم استراتيجيات وصلو لها عن طريق الممارسه والخبره
    بس لسه بيخسرو ومش بيكسبو زى ما هما متوقعين او زى ما هما عايزين والسبب ذكرته فى البدايه الاستعجال والطمع والتحليل الخطأ

طيب الحل ايه ؟
    1 / عدم الاستعجال
    2 / عدم الطمع ( ادارة رأس المال )
    3 / التحليل الصح

1 / عدم الاستعجال وهو انك تنتظر نقطة دخول قويه جداً جداً للتداول عليها ممكن متجيش غير كل اسبوع مره

2 / عدم الطمع وهو ان يكون عندى ادارة رأس مال بأي شكل انا اخطط له بس يحميني فى حالة حدوث خسائر

3 / التحليل الصح في ناس تقولك التحليل مهم بنسبة 25% بنسبة 50% كل واحد يقول النسبه اللى تريحه لان النسبه هتختلف اذا اختلف ادارة رأس مالك
    طيب الوقتى بالنسبه للوضع الحالي انا شايف ان التحليل مهم بنسبة 80%

وانا مش حابب اتفلسف على الناس انا عايز فى الاخر اقول للناس اذا مش هنبقا جروب واحد ونحلل عملة او سلعه واحده هتفضل انت تخسر وانا اخسر ومش هتوصل
    لحاجه من اللى انت نفسك توصل لها الا اذا اراد ربك

ده موضوع انا عملته نقدر نوصل ب 10$ الى 1500$ بعد ربح 10 صفقات
    والدخول مش فل مارجن ولا حاجه فى ادارة رأس مال واذا خسرنا صفقه هنتعامل معاها بشكل مدروس ونكمل الرحله
    طيب فى واحد شايفه بيقول مبلغ بسيط 10$
    كل ما زاد رأس المال زاد الهدف اكيد مش محتاجه توضيح
    10$ - 1500$
    100$ - 15000$
    1000$ - 150000$

بالتعاون نصل بـ 10$ الى 1500$

انا بدأت اول مره وخسرت 3 صفقات وخسرت 10$ وبعد كدا عملت ايداع 10$ وفتحت فل مرجن وخسرتها

وبدأت من كام يوم مره تالته وانشاء الله اتوفق فى الرحله

بس محتاج ناس تنضم معايا ناس عندها خبره فى التحليل بجد وعلى فكره مش معنى ان انا بطلب ان الناس تبقا ايد واحده ويحللو عمله واحده مع بعض عشان يقدرو يستفادو ان انا مبتدئ لا الحمد لله عندى خبره ممتازه ومش غرور والله بس عمرك سمعت عن صندوق استثماري وعندهم متداول واحد بيتداول لحساب الصندوق مظنش

منتظر الناس اللى متصالحه مع نفسها وعارفين وفهمين كل كلمة اتكتبت فى الموضوع ده

الصورة الرمزية king_stock
    king_stock غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxtime مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

عنوان الموضوع عارف انه محزن بس للأسف دى حقيقه

طيب ايه هيا الاسباب اللى بتخلينا نخسر ؟
    1 / الاستعجال
    2 / الطمع ( ادارة رأس المال )
    3 / التحليل الخطأ

انا اعرف ناس محللين هما بصراحه ممتازين وممكن يكون عندهم استراتيجيات وصلو لها عن طريق الممارسه والخبره
    بس لسه بيخسرو ومش بيكسبو زى ما هما متوقعين او زى ما هما عايزين والسبب ذكرته فى البدايه الاستعجال والطمع والتحليل الخطأ

طيب الحل ايه ؟
    1 / عدم الاستعجال
    2 / عدم الطمع ( ادارة رأس المال )
    3 / التحليل الصح

1 / عدم الاستعجال وهو انك تنتظر نقطة دخول قويه جداً جداً للتداول عليها ممكن متجيش غير كل اسبوع مره

2 / عدم الطمع وهو ان يكون عندى ادارة رأس مال بأي شكل انا اخطط له بس يحميني فى حالة حدوث خسائر

3 / التحليل الصح في ناس تقولك التحليل مهم بنسبة 25% بنسبة 50% كل واحد يقول النسبه اللى تريحه لان النسبه هتختلف اذا اختلف ادارة رأس مالك
    طيب الوقتى بالنسبه للوضع الحالي انا شايف ان التحليل مهم بنسبة 80%

وانا مش حابب اتفلسف على الناس انا عايز فى الاخر اقول للناس اذا مش هنبقا جروب واحد ونحلل عملة او سلعه واحده هتفضل انت تخسر وانا اخسر ومش هتوصل
    لحاجه من اللى انت نفسك توصل لها الا اذا اراد ربك

ده موضوع انا عملته نقدر نوصل ب 10$ الى 1500$ بعد ربح 10 صفقات
    والدخول مش فل مارجن ولا حاجه فى ادارة رأس مال واذا خسرنا صفقه هنتعامل معاها بشكل مدروس ونكمل الرحله
    طيب فى واحد شايفه بيقول مبلغ بسيط 10$
    كل ما زاد رأس المال زاد الهدف اكيد مش محتاجه توضيح
    10$ - 1500$
    100$ - 15000$
    1000$ - 150000$

بالتعاون نصل بـ 10$ الى 1500$

انا بدأت اول مره وخسرت 3 صفقات وخسرت 10$ وبعد كدا عملت ايداع 10$ وفتحت فل مرجن وخسرتها

وبدأت من كام يوم مره تالته وانشاء الله اتوفق فى الرحله

بس محتاج ناس تنضم معايا ناس عندها خبره فى التحليل بجد وعلى فكره مش معنى ان انا بطلب ان الناس تبقا ايد واحده ويحللو عمله واحده مع بعض عشان يقدرو يستفادو ان انا مبتدئ لا الحمد لله عندى خبره ممتازه ومش غرور والله بس عمرك سمعت عن صندوق استثماري وعندهم متداول واحد بيتداول لحساب الصندوق مظنش

منتظر الناس اللى متصالحه مع نفسها وعارفين وفهمين كل كلمة اتكتبت فى الموضوع ده

بالتوفيق ياباشا والله يوفقك في رحلتك ...
    اعتذر عن التحليل السوينقي لاني الفترة هذه شغال سكالب جميع الاركان موجودة بما فيها اهم عنصر وهو الوقف والهدف طبعا ضعفه 4 مرات
    بالتوفيق
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	A.jpg
المشاهدات:	39
الحجـــم:	99.5 كيلوبايت
الرقم:	522194

الصورة الرمزية fxtime

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king_stock مشاهدة المشاركة
    اعتذر عن التحليل السوينقي لاني الفترة هذه شغال سكالب جميع الاركان موجودة بما فيها اهم عنصر وهو الوقف والهدف طبعا ضعفه 4 مرات
    بالتوفيق

تحليلك ممتاز ماشاء الله
    تحليلى ان السعر ممكن مينزلش وهو فى افضل مكان للشراء الان 0.6014 أستوب 0.5974

الصورة الرمزية fxguide
    fxguide غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي بعدما تصبح خبير

للاسف من عيوب الفوركس بعدما تصبح خبير فيه
    1. هو سوق لا يقبل القسمه على 2 ومن ثم لا يقبل التعاون الذى تنشده بمعنى كل طريقه تتعارض ولا تتحد مع الاخري فهدف احداهما هو استوب للاخرى وما تراه انت تجميع يراه غيرك توزيع ومن العجائب اذا اتفق الجميع على شئ حتى فانه يحدث ضده
    2. سوق لم ولن يحقق لك المكاسب الطائله باستمرار بل مكاسبه ضعيفه جدا في حال الاستمرار مقارنه بسوق الاسهم ولذا كل قصة لمضارب ناجح هى في الاسهم وليس الفوركس
    3. سوق لعقود الفروقات والتى عليها ما عليها شرعيا
    4. اضف تلك الحقيقه التى وصلت لها مؤخرا كلنا بلا استثناء نتعامل معه خطأ فانا ايضا من هؤلاء الخبراء فربما تجاوزت العشر سنوات
    توقيع العضو
    1- اقتنعت شخصيا بشكل فردى بحرمانية تجارة الرافعه والمارجن(السبب :لم اجد فيديو واحد فقط لاى شيخ معروف يحللها)
    2- كل مشاركاتى ان اتبعتها ستسبب لك خسائر ماديه فادحه على المدى الطويل(السبب:بها اخطاء علميه)

الصورة الرمزية fxtime

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fxguide مشاهدة المشاركة
    للاسف من عيوب الفوركس بعدما تصبح خبير فيه
    1. هو سوق لا يقبل القسمه على 2 ومن ثم لا يقبل التعاون الذى تنشده بمعنى كل طريقه تتعارض ولا تتحد مع الاخري فهدف احداهما هو استوب للاخرى وما تراه انت تجميع يراه غيرك توزيع ومن العجائب اذا اتفق الجميع على شئ حتى فانه يحدث ضده
    2. سوق لم ولن يحقق لك المكاسب الطائله باستمرار بل مكاسبه ضعيفه جدا في حال الاستمرار مقارنه بسوق الاسهم ولذا كل قصة لمضارب ناجح هى في الاسهم وليس الفوركس
    3. سوق لعقود الفروقات والتى عليها ما عليها شرعيا
    4. اضف تلك الحقيقه التى وصلت لها مؤخرا كلنا بلا استثناء نتعامل معه خطأ فانا ايضا من هؤلاء الخبراء فربما تجاوزت العشر سنوات
    فاهم كل كلمة كتبته يا اخى سوق الفوركس انا شايف انه افضل من سوق الاسهم لسببين وممكن اكون مخطأ هو الرافعه الماليه الكبيره و حركة السوق اسرع من الاسهم ودى ميزه يتميز بيها سوق الفوركس وممكن مفيش مميزات غيرهم

وفكرة ان التعارض للتحليل ممكن السيطره عليها فى الاتفاق على العمل على زوج واحد فقط والاتفاق على تحليل الزوج ده بناءً على البيع ومن اين نبيع والشراء ومن اين نشتري وايهم يأتى اولاً

يعنى الملخص ان انا هحلل الزوج فى تلك الحالتين وكل واحد هيشارك بتحليله هيكون على بنفس الطريقه اعتقد ان ممكن تكون فكره كويسه

يعنى مثال بسيطه تحليل الاخ king_stock لزوج الاسترالي دولار

الزوج ده مكنش واضح ليا اوي ولكن بناءً على طريقتى فى التداول بتقول ان الزوج ده لو صاعد فهو فى افضل مكان للشراء ودا اللى انا علقت له على رده وكتبت انه فى افضل مكان للشراء بناءً على استراتيجية انا بستخدمها
    آخر تعديل بواسطة fxtime ، 06-04-2020 الساعة 08:40 AM

الصورة الرمزية fxguide

فاهم كل كلمة كتبته يا اخى سوق الفوركس انا شايف انه افضل من سوق الاسهم لسببين وممكن اكون مخطأ هو الرافعه الماليه الكبيره و حركة السوق اسرع من الاسهم ودى ميزه يتميز بيها سوق الفوركس وممكن مفيش مميزات غيرهم

وفكرة ان التعارض للتحليل ممكن السيطره عليها فى الاتفاق على العمل على زوج واحد فقط والاتفاق على تحليل الزوج ده بناءً على البيع ومن اين نبيع والشراء ومن اين نشتري وايهم يأتى اولاً

يعنى الملخص ان انا هحلل الزوج فى تلك الحالتين وكل واحد هيشارك بتحليله هيكون على بنفس الطريقه اعتقد ان ممكن تكون فكره كويسه

يعنى مثال بسيطه تحليل الاخ king_stock لزوج الاسترالي دولار

الزوج ده مكنش واضح ليا اوي ولكن بناءً على طريقتى فى التداول بتقول ان الزوج ده لو صاعد فهو فى افضل مكان للشراء ودا اللى انا علقت له على رده وكتبت انه فى افضل مكان للشراء بناءً على استراتيجية انا بستخدمها
    حتى مثال الاخ كينج انت استوبك تحت استوبه رغم اتفاقكم فى الاتجاه واللى مش هايحصل دايما
    عموما ربنا يوفقك وهاقولك نصيحتى للحكم على التجربه بشكل افضل وتسهيل مسارها
    حدد زوج وحدد فريم واحد فقط اذا كان لابد فهذا سيقلل التداخل الهدام قدر الامكان وسيعزز فرصة نجاح الاتحاد ده ان فرضنا انه ممكن ينجح
    توقيع العضو
    1- اقتنعت شخصيا بشكل فردى بحرمانية تجارة الرافعه والمارجن(السبب :لم اجد فيديو واحد فقط لاى شيخ معروف يحللها)
    2- كل مشاركاتى ان اتبعتها ستسبب لك خسائر ماديه فادحه على المدى الطويل(السبب:بها اخطاء علميه)

الصورة الرمزية fxtime

حتى مثال الاخ كينج انت استوبك تحت استوبه رغم اتفاقكم فى الاتجاه واللى مش هايحصل دايما
    عموما ربنا يوفقك وهاقولك نصيحتى للحكم على التجربه بشكل افضل وتسهيل مسارها
    حدد زوج وحدد فريم واحد فقط اذا كان لابد فهذا سيقلل التداخل الهدام قدر الامكان وسيعزز فرصة نجاح الاتحاد ده ان فرضنا انه ممكن ينجح
    اشكرك اخى على مرورك واتمنى فعلاً ان يكون فى اتحاد بنا ونقدر نحقق نجاح فعلاً وياريت تشارك معانا كمان

الصورة الرمزية fxguide

اشكرك اخى على مرورك واتمنى فعلاً ان يكون فى اتحاد بنا ونقدر نحقق نجاح فعلاً وياريت تشارك معانا كمان
    معكم وارشح الزوج الاكثر تداولا والاكثر شعبيه والاعلى سيوله والاكثر احتراما للتحليل الفنى هو اليورو دولار رغم غبائه وبيض الحركه الا انه سيحقق لك صفة الشعبيه الجماهيريه
    ايضا ارشح فريم الساعه لتلك التجربه فلا خلاف بين المنصات ولا الاغلاقات ولا سريع ولا بطىء
    هذا ما ارى ولا مانع من اى راى تجتمعوا عليه كزوج وفريم
    ومسبقا لدى قناعه بعدم نجاح التجربه الا اننى ساشارك لاختصر عليك زمن فقط
    توقيع العضو

الصورة الرمزية عبد_الرحمن
    عبد_الرحمن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا ياما شوفت الكلام الي لا بيجب ولا بياخر الي عاوز ينجح لازم يتعلم (المعرفة=المال) بلا ما تصدعوا دماغنا وان سبب خسارتكم هو الطمع وما حد بيعرف يقرا الشارت كويس
    "هنام من يعتقدون انهم يدرسون السوق كل ما يفعلونه هو ما قاله شخص ما عن السوق دون النظر لما يقولوه السوق عن نفسه" ريتشارد دي وايكوف

الصورة الرمزية fxguide

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد_الرحمن مشاهدة المشاركة
    انا ياما شوفت الكلام الي لا بيجب ولا بياخر الي عاوز ينجح لازم يتعلم (المعرفة=المال) بلا ما تصدعوا دماغنا وان سبب خسارتكم هو الطمع وما حد بيعرف يقرا الشارت كويس
    "هنام من يعتقدون انهم يدرسون السوق كل ما يفعلونه هو ما قاله شخص ما عن السوق دون النظر لما يقولوه السوق عن نفسه" ريتشارد دي وايكوف
    شوف ياستاذ عبد الرحمن وايكوف ده بتاع اسهم ولا فوركس
    الدراسة دى اتعملت برا يعنى متركبشي معانا احنا عرب
    واضحك من قلبك مع هذا المقطع الرائع
    توقيع العضو

بالتوفيق

ماشاء الله تبارك الله
    انتهى......................

وحدة ثانية بأومر معلقة ... الوقف 20 نقطة ...

ونسأل الله التوفيق

الاســـم:	EUR2.jpg
المشاهدات:	12
الحجـــم:	92.3 كيلوبايت
الرقم:	522200

الصورة الرمزية fxguide

هو حضرتك الفرصه لم تفعل من الاساس السعر لم يصل لسعر الدخول ده بالنسبه للاسترالى
    توقيع العضو

معكم وارشح الزوج الاكثر تداولا والاكثر شعبيه والاعلى سيوله والاكثر احتراما للتحليل الفنى هو اليورو دولار رغم غبائه وبيض الحركه الا انه سيحقق لك صفة الشعبيه الجماهيريه
    ايضا ارشح فريم الساعه لتلك التجربه فلا خلاف بين المنصات ولا الاغلاقات ولا سريع ولا بطىء
    هذا ما ارى ولا مانع من اى راى تجتمعوا عليه كزوج وفريم
    ومسبقا لدى قناعه بعدم نجاح التجربه الا اننى ساشارك لاختصر عليك زمن فقط
    الحكم بالفشل هو الفشل الحقيقي.........
    ازرع التفائل مهما كانت الاسباب وتأكد ان الناجحين هم كانوا فاشلين ولكن زرعوا في نفوسهم الامل بالنجاح.

وهذي هديتي لك على الزوج الغبي وعلى فاصل الخمس دقايق.. (( للمعوملية سياسية السوينق مختلفة كلياَ عن السكالب لدي)) فأي فاصل بعد الخمس دقائق يتحول الى سوينق.

الاســـم:	E3.jpg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	84.1 كيلوبايت
الرقم:	522203

الصورة الرمزية fxguide

الحكم بالفشل هو الفشل الحقيقي.........
    ازرع التفائل مهما كانت الاسباب وتأكد ان الناجحين هم كانوا فاشلين ولكن زرعوا في نفوسهم الامل بالنجاح.

وهذي هديتي لك على الزوج الغبي وعلى فاصل الخمس دقايق.. (( للمعوملية سياسية السوينق مختلفة كلياَ عن السكالب لدي)) فأي فاصل بعد الخمس دقائق يتحول الى سوينق.

الاســـم:	E3.jpg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	84.1 كيلوبايت
الرقم:	522203
    الشعور بالقوه هو اول الضعف

الاســـم:	18.PNG
المشاهدات:	28
الحجـــم:	89.7 كيلوبايت
الرقم:	522205
    توقيع العضو

الصورة الرمزية yamin2000
    yamin2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

Don’t trade the money you cannot afford to lose

مكتوبة فى كل بروكر
    جرب افتح لوت صغير كيف اعصابك مرتاحة مقابل فتح لوت كبير تجينا كهرباء والقولون يرتفع ههههه

صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17