صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 33
    الصورة الرمزية amro10
    amro10 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shinobi.Storm مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير على تحريك للحلال قبل الإقبال على أي عمل

الحقيقة الموضوع هذا مؤرق جدا ، بالرغم من تواجدنا في هذا السوق لفترة طويلة من الزمان ، لكن صدقا لا أدري أين يقع الربا في هذا المجال ؟

بالنسبة للرافعة فهي عبارة عن مساحة الهامش على رأس مالك و لا أدري لماذا يقولون أنها قرض أو مبالغ افتراضية و كل الذي أراه أمامي هو رأس مالي فقط و لا أرى تلك الأموال الافتراضية ، فكلما زادت الرافعة زاد مقدار المخاطرة الذي تستطيع أن تطبقه على حسابك الذي أمامك فقط

طبعا هذا الكلام من فهمي الشخصي و ليس حكم بالتحليل أو التحريم ، كي لا أتحمل ذنب من يأخذ به إن كان هناك أي شبهة في هذا المجال ، و الله المستعان
    والله يااعزيزى هوا نحب نشتغل بما يرضي الله واهم حااجة تقوي الله و نريد الجنة و الآخرة الدنيا مسيرها الزووال.
    بجد ارتحت معاكووا بالحديث و عاوزين نوصل لشي جيد واساال الله التوفيق للجميع

الصورة الرمزية SHINOBI
    SHINOBI غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dramrtalaak مشاهدة المشاركة
    والله يااعزيزى هوا نحب نشتغل بما يرضي الله واهم حااجة تقوي الله و نريد الجنة و الآخرة الدنيا مسيرها الزووال.
    أحسنت أخي الفاضل

جزاك الله كل خير و جعلنا و إياكم من أصحاب الجنة بلا حساب و لا سابقة عذاب

الصورة الرمزية كيمو.فوركس
    كيمو.فوركس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بص يا باشا الفكرة كلها في موضوع الهامش انه كانه كده بالبلدي انا بسلفك فلوس تشتغل بيها وبترجعها بمعني انت معاك 100 جنيه مثلا وانا بقولك انت مكن تتاجر بيها وانا كشركة هاخد عمولتي وممكن اسلفك مثلا الف جنيه تشتغل بيها وبرضه عمولتي كده كده هاخدها وانت المكسب والخسارة عليك وكده كده الالف جنيه انت بتستلفهم وبترجعهم تاني
    بمعني انه قرض حسن وطبعا بتعمل حساب اسلامي زي ما كل الناس عاملة عشان ميكونش فيه فوايد وتلاقي نفسك بترجع الالف جنيه دول بالزيادة وهو ده الربا
    ولو هتتكلم في نقطة (قرض جر منفعة ) اللي هو معروف انه حرام
    الموضوع هنا مختلف لانك مش مجبر انك تشتغل بالرافعه دي مجرد مساعدة من شركات الفوركس وهما كده كده هياخدوا عمولتهم
    فبالتالي الموضوع هنا مش جر منفعة لانهم في الاول وفي الاخر بياخدوا عمولة سواء انت وافقت تستلف منهم او لا

فبالتالي بالبلدي انت بتستلف منهم فلوس تشتغل بيها وبترجعها تاني بدون فايدة (حساب اسلامي) ومش مجبر من الاصل تشتغل بالرافعه ممكن تشتغل علي اد فلوسك او تزود راس المال (لا يوجد قرض جر منفعة )

الملخص هو استفتي قلبك بمعني انك سمعت فتاوي بتقول حلال وفتاوي بتقول حرام بتستفتي قلبك
    الاختلاف في الفتاوي نعمة للبشر
    توقيع العضو
    مضارب في بورصة العملات (فوركس)
    ورشة الترند المكسور
    http://forum.arabictrader.com/t252416.html

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو.فوركس مشاهدة المشاركة
    بص يا باشا الفكرة كلها في موضوع الهامش انه كانه كده بالبلدي انا بسلفك فلوس تشتغل بيها وبترجعها بمعني انت معاك 100 جنيه مثلا وانا بقولك انت مكن تتاجر بيها وانا كشركة هاخد عمولتي وممكن اسلفك مثلا الف جنيه تشتغل بيها وبرضه عمولتي كده كده هاخدها وانت المكسب والخسارة عليك وكده كده الالف جنيه انت بتستلفهم وبترجعهم تاني
    بمعني انه قرض حسن وطبعا بتعمل حساب اسلامي زي ما كل الناس عاملة عشان ميكونش فيه فوايد وتلاقي نفسك بترجع الالف جنيه دول بالزيادة وهو ده الربا
    ولو هتتكلم في نقطة (قرض جر منفعة ) اللي هو معروف انه حرام
    الموضوع هنا مختلف لانك مش مجبر انك تشتغل بالرافعه دي مجرد مساعدة من شركات الفوركس وهما كده كده هياخدوا عمولتهم
    فبالتالي الموضوع هنا مش جر منفعة لانهم في الاول وفي الاخر بياخدوا عمولة سواء انت وافقت تستلف منهم او لا

فبالتالي بالبلدي انت بتستلف منهم فلوس تشتغل بيها وبترجعها تاني بدون فايدة (حساب اسلامي) ومش مجبر من الاصل تشتغل بالرافعه ممكن تشتغل علي اد فلوسك او تزود راس المال (لا يوجد قرض جر منفعة )

الملخص هو استفتي قلبك بمعني انك سمعت فتاوي بتقول حلال وفتاوي بتقول حرام بتستفتي قلبك
    الاختلاف في الفتاوي نعمة للبشر
    الله يجزيك خير يااغالي
    اساال الله انو يهديني لما يحبه و يرضااه

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shinobi.Storm مشاهدة المشاركة
    أحسنت أخي الفاضل

جزاك الله كل خير و جعلنا و إياكم من أصحاب الجنة بلا حساب و لا سابقة عذاب
    اميين ياارب العالمين

الصورة الرمزية سليم بشر
    سليم بشر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
    هاذا المنتدى انا احبه كثيراا و ولايكااد يمر يووم الا وادخل عليه بجد اعتبره بيتي و هوا اول منتدى قمت بالتسجيل فيه في بداية عملي بالفوركس بالرغم انني لست عالاتصاال باعضااءه فالحقيقة و انني مشااركااتي ليست كثيرة .. لكن بجد اعتبركم جميعا اخوواتي ..
    بجد ان تعبان اووي و متلخبط و متخبط. مش عارف اعمل اه و عااوزكووا تدلوني بجد و تسااعدونى بالمشااورة .
    انا بقالي اكتر من ١٠ سنوات بالفوركس و اسووااق الماال. تعبت جامد اووى والله بهذا السوق. و فالحيااة عاامة. تقلباات و تخبيطاات و لعب يمين و شممال ..
    سهر ليال و تعب و سنين في سترس و ضغط عصبي و نفسي رهيب و القديم بالسوق بيفهم. لكلامي.
    بعد كل هذه الإيام. و السنين ربنا رزقني بالطريقة التي كنت احلم بها والحمد لله لكن ضميرى يؤرقني. انا اخااف الله و تخشي عذابه. و ارجو مغفرته و جنته و قد توعد الله اكلي الربا بنار جهنم و حرب فالدنيا .
    من كم يوم سمعت فيديو لشاب مصري اسمه اسلام. شعراوي
    و قد قررت ترك العمل بالهاامش و ان اعمل بدون اى رافعة مالية أو أي معاملات مشبوهة أو حتى ترك الفوركس تماما عالاقل تلك الفترة. قد كنت ارسلت رسالة لدار الافتاء بخصوص الموضوع و طلبوا منى الحضور القاهرة لكن انا في ريبة حتي لو سمحوا ليا فضميرى و قلبي يؤرقني .
    لااخفي عليكم ظرووفي مش ولابد و انا الان في حااجة الفوركس و بعد تعب السنين و وصولي الاستراتيجية المطلوبة و كلمات الفوركس بدمى لا يمر يوم الا و ادخل عليه
    ما الحل حتى ارتاح ؟ أجااركم الله

بلغك أن العزل مكروه ولم يبلغك أن الزنى حرام؟!!!

أخي: لم تَطِبْ نفسك لوجود الرافعة وشككت في حِلِها ولم تتنبه إلى أن كل شركات الفوركس تتعامل بمشتقة الـ CFDs أو ما يعرف بعقود الفروقات والتي لا تحتاج إلى فتوى تقول بحرمتها.
    كل من يتعامل مع شركات الفوركس إنما يبيع ويشتري الهواء لا أكثر، فعقود الفروقات لا تختلف عن الخيارات الثنائية المحرمة، فالمضارب هنا إنما يراهن على صعود وهبوط السلعة دون تملك حقيقي لها، وهذا هو مفهوم نظام الـ CFDs.
    باختصار: أن تأتي متأخراً " مثلي " خير من ألا تأتي.
    وإذا كنت تبحث عن بديل فأمامك الأسهم وتجارة النخبة "عقود الخيارات" والمجال فيها كبير وواسع إن شاء الله.

الصورة الرمزية متداول2015
    متداول2015 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي الفوركس ليس حساب بنكي ربوي
    وبه ربح وخساره
    تداول فوركس واخرج نسبة من ربحك لفقراء المسلمين افضل من تركك هذا السوق

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سليم بشر مشاهدة المشاركة

أخي: لم تَطِبْ نفسك لوجود الرافعة وشككت في حِلِها ولم تتنبه إلى أن كل شركات الفوركس تتعامل بمشتقة الـ CFDs أو ما يعرف بعقود الفروقات والتي لا تحتاج إلى فتوى تقول بحرمتها.
    كل من يتعامل مع شركات الفوركس إنما يبيع ويشتري الهواء لا أكثر، فعقود الفروقات لا تختلف عن الخيارات الثنائية المحرمة، فالمضارب هنا إنما يراهن على صعود وهبوط السلعة دون تملك حقيقي لها، وهذا هو مفهوم نظام الـ CFDs.
    وإذا كنت تبحث عن بديل فأمامك الأسهم وتجارة النخبة "عقود الخيارات" والمجال فيها كبير وواسع إن شاء الله.

اهلا يااغالي
    معلش العزل ؟
    والله انا حتى ببحث عن بنك أو باركر يكون حقيقي يعنى فلوسي تخش بالسوق والبنوك مش معاملات وهمية الفوركس خدت عليه و فرصه احلي من الاسهم و الأوبشن. بس عاوز تشتغل صح علشان كدة عاوزين نوصل لحل أو شركة كويسة . مش معقولة المفروض ظ¦ ترليون و مش عارفين نشتغل معاهم . السوق بيفتح كماان سااعة و انا بقيت مدمن . بس عاوزين نشتغل بالنور و النفسية تكون متزنة و قلبنا مرنااح .. وكله ع الله

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متداول2015 مشاهدة المشاركة
    اخي الفوركس ليس حساب بنكي ربوي
    وبه ربح وخساره
    تداول فوركس واخرج نسبة من ربحك لفقراء المسلمين افضل من تركك هذا السوق
    اكيد يااغالي أخواتنا ليهم حق

الصورة الرمزية GAME_OVER
    GAME_OVER غير متواجد حالياً عضو نشيط

الحل هو ...
    اي ربح تربحة من السوق .. اقسمة نصفين .. نصف لك والنصف الاخر تصدق بة ..
    مش ممكن بعد ماتكون تربح باستمرار من السوق تتركة صديقى ..
    لو برضة مش عاوز تضيع وقتك في السوق وفي النهاية .. تقول فلوسي فيها شبهة .. اذا يجب ان يكون لديك هوايات اخرى بمجال ما ..
    ماهي الشهادات التى لديك . اشعر انك شخص متعلم .. نوعا ما ..
    الدنيا فيها اشياء اخرى برضة . وتجارة مفتوحة لكن تحتاج راس مال للبداية
    لكن انت تذوقت طعم الدولارات ... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فكيف سترضى بالعملة المحلية تبعك .. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    عن نفسى لو كنت مكانك ساستمر والفتوى يتحملها صاحبها ..
    وفية ايضا كلام اخر لدي .. الافضل نخلية وقت اخر
    بصراحة انا ارى سوق العملات صرافة مثل الصرافة في اي مكان .. صحيح العمليات مش عارف كيف تتم نوعا .. لكن ياعمي صرافة ؟؟
    لااحد ياخد بكلامي يارجالة .. بعدين يقولوا فلان قالي ..
    اخوكم سبع ارواح ..

الصورة الرمزية trader4x
    trader4x غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سليم بشر مشاهدة المشاركة

طبعا بعد كلامك اخي لا يوجد ما يقال
    تجارة المارجن عليها ما عليها و لكن الفوركس لا يوجد فيه فقط شبهة الرافعة بل ايضا كل البروكرات لا توفر سوق حقيقي و العقود CFD و هي عقود وهمية و انت لا تشتري و لا تبيع شيئا بل تراهن على السعر فقط و للاسف المنتديات لم تعرفنا هذه الاشياء من قبل و الا ما كنت اضعت سنوات من عمري لدراسة شيء لا استفيد منه لاحقا
    الان الحل هو الاسهم و بالنسبة لتجارة الاوبشن فوجدت من يقول انها نوع من انواع الميسر والقمار و الله اعلم

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GAME_OVER مشاهدة المشاركة
    الحل هو ...
    اي ربح تربحة من السوق .. اقسمة نصفين .. نصف لك والنصف الاخر تصدق بة ..
    مش ممكن بعد ماتكون تربح باستمرار من السوق تتركة صديقى ..
    لو برضة مش عاوز تضيع وقتك في السوق وفي النهاية .. تقول فلوسي فيها شبهة .. اذا يجب ان يكون لديك هوايات اخرى بمجال ما ..
    ماهي الشهادات التى لديك . اشعر انك شخص متعلم .. نوعا ما ..
    الدنيا فيها اشياء اخرى برضة . وتجارة مفتوحة لكن تحتاج راس مال للبداية
    لكن انت تذوقت طعم الدولارات ... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فكيف سترضى بالعملة المحلية تبعك .. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    عن نفسى لو كنت مكانك ساستمر والفتوى يتحملها صاحبها ..
    وفية ايضا كلام اخر لدي .. الافضل نخلية وقت اخر
    بصراحة انا ارى سوق العملات صرافة مثل الصرافة في اي مكان .. صحيح العمليات مش عارف كيف تتم نوعا .. لكن ياعمي صرافة ؟؟
    لااحد ياخد بكلامي يارجالة .. بعدين يقولوا فلان قالي ..
    اخوكم سبع ارواح ..
    اهلا اخي
    والله يااغالي الشغل كتير و انا بالمناسبة طبيب بيطرى و اقدر استثمر بمجالي بس بجد الفوركس احلي مجاال بالعالم و اكبر سووق يعنى فرصة عظيمة بستخسر اسيبو وكمان حبيتو و مش عاوز اسيبو و فواصل اغنيلو هههه
    بس والله ربنا فوق كل شئ رضا الله اولا

الصورة الرمزية amro10

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trader4x مشاهدة المشاركة
    طبعا بعد كلامك اخي لا يوجد ما يقال
    تجارة المارجن عليها ما عليها و لكن الفوركس لا يوجد فيه فقط شبهة الرافعة بل ايضا كل البروكرات لا توفر سوق حقيقي و العقود CFD و هي عقود وهمية و انت لا تشتري و لا تبيع شيئا بل تراهن على السعر فقط و للاسف المنتديات لم تعرفنا هذه الاشياء من قبل و الا ما كنت اضعت سنوات من عمري لدراسة شيء لا استفيد منه لاحقا
    الان الحل هو الاسهم و بالنسبة لتجارة الاوبشن فوجدت من يقول انها نوع من انواع الميسر والقمار و الله اعلم
    هل هنالك شركات تقدم فوركس عملاات حقيقي ؟

الصورة الرمزية طارق_محمود
    طارق_محمود غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي العزيز انا بحثت بالموضوع كثيرا واللذي توصلت له ان التجارة بالعملات فيها جانب واحد وهو الرافعة المالية وما عدا ذلك فهو جائز بوجود حسابات اسلامية اي لا يوجد مبالغ لتبييت.

القاعدة الشرعية اي قرض يجر منفعة فهو ربا.

الصورة الرمزية trader4x
    trader4x غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هل هنالك شركات تقدم فوركس عملاات حقيقي ؟
    انا بحثت و مازلت ابحث عن نفس ما تبحث عنه الى الان و لم اجد من يفيدني فقررت التحول الى الاسهم

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17