صفحة 11 من 11 الأولىالأولى ... 567891011
النتائج 151 إلى 161 من 161
    الصورة الرمزية Jodanadad
    Jodanadad غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مطلوب من الأخوه علي الأقل يعمل باك تيست علي مؤشر البولنجر في فريم 5 دقائق بس ما ينسي الأعدادات الأخيره

الصورة الرمزية fx777
    fx777 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

متابع

الصورة الرمزية bolet
    bolet غير متواجد حالياً موقوف

الطريقة معقدة بشكل فضيع

اتمنى تبسيطها وحذذف بعض الخطوط ذات الاهمية البسيطة الى من الممكن الاستغناء عنها

الصورة الرمزية Jodanadad

صباح الخير و السعاده عليكم جميعاً بأذن الله
    طبعاً أمبارح كنت براجع نفسي كده و لقيت أني بشرح جزء متقدم المفروض نخليه في مرحلة متقدمة
    الفكرة من موضوع الورشه قائمه علي الزجزاج بمعني أحنا عندنا أعدادات 3,1,1 ده زجزاج سريع يبقي هيتكون مع أول أرتداد للسعر و بما أنه أتكون يبقي لازم يتكون زجزاج في أتجاه الترند
    صوره رقم 1
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	14.jpg
المشاهدات:	17
الحجـــم:	432.4 كيلوبايت
الرقم:	508640
    نكمل في نفس الصورة هنلاقي زجزاج اللون السماوي أتكون عند القمه و بناءاً عليه لازم يتكون زجزاج سماوي أخر عكس الأتجاه
    طيب نشوف في صوره أشمل هنلاقي الزجزاج بيرسم لنا أنه أتجاه صاعد بناءاً علي أن القيعان المتكونه بتكون أعلي من القيعان السابقه و القمم أعلي من سابقتها لحد ما أتكون الزجزاج الأحمر و هو قمه محتمل بنسبه 85% أنها قمه هينزل منها السعر علي الأقل 2000 نقطه
    و لو لاحظنا ان كل القمم و القيعات المتكونه كانت خارج حدود البولنجر ومنزلش غير لما دخل في نطاق البولنجر و عمل القمه أقل من أعلي قمه متكونه للبولنجر دليل علي أنتهاء الطاقه الخاصه بالصعود و منها أنهار و عمل رالي مش بطال
    صورة رقم 2

الاســـم:	15.jpg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	302.6 كيلوبايت
الرقم:	508641
    طيب نكمل بعد الرالي ده و نشوف القمه دي كانت أخر قمه ولا لسه في تاني
    هنلاقي في الصورة دي انه عمل رالي في أتجاه هابط و بعده رالي في أتجاه صاعد بس القمه اللي أتكونت في الأتجاه الصاعد مش أعلي من القمه السابقه و بدء يمشي بزاويه 35 ' منها بيجمع طاقه صعود ومنها بيستهلك الوقت عشان يوصل للهدف بتاعه و في نفس الوقت هو بيحافظ علي أهدافه من المستويات اللي كسرها و بيبقي أخر الهبوط هو أعاده أختبار للمستويات دي و هنلاقيه دايما ماشي داخل البولنجر في القنوات الأعلي و أرتداده من متوسط البولنجر

الاســـم:	16.jpg
المشاهدات:	13
الحجـــم:	319.2 كيلوبايت
الرقم:	508642
    أتمني تكون أبسط دلوقتي

الصورة الرمزية Jodanadad

نكمل تاني طبعاً أحنا كلنا حابين نشتغل علي فريم زي 5 دقايق و ربع ساعه عشان ميفوتناش تكوين القمة أو القاع و نمسك أتجاه هشان كده باين في الصور أن الخطوط كتير بس أنا عايزكو تبصوا علي الصورة دي ، كده ده اتجاه هابط صريح النسب المرسومه بين كل خط و خط تقريباً 200PIP و نشوف سلوك الترند معاها أيهاضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	17.jpg
المشاهدات:	18
الحجـــم:	266.2 كيلوبايت
الرقم:	508643

الصورة الرمزية moh1391
    moh1391 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يجزااك الف خير الموضوع على تعبك وشرحك
    ونساال الله ان تكون في ميزان حسناتك

ممكن الله يوفقك التمبلت ونطبق لايف الفرص مع شرح سبب الدخو ل والخروج
    وكم الهدف والاستوب

بارك الله فيك
    وهل اختلاف المنصه في القمه القاع يؤثر على طريقة العمل

الصورة الرمزية Jodanadad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh1391 مشاهدة المشاركة
    الله يجزااك الف خير الموضوع على تعبك وشرحك
    ونساال الله ان تكون في ميزان حسناتك

ممكن الله يوفقك التمبلت ونطبق لايف الفرص مع شرح سبب الدخو ل والخروج
    وكم الهدف والاستوب

بارك الله فيك
    وهل اختلاف المنصه في القمه القاع يؤثر على طريقة العمل
    أولاً اختلاف القمم و القيعان في المنصه رقمياً بيأثر علي النسب فاذا كانت شركه متلاعبه في المنصه ستجد القمم و القيعان التاريخيه ليست بسعرها الحقيقي فأذا لم تتلاعب في السر في وقت معين كانت النتائج كارثيه حيث نتابع السعر عند نسبه علي أنها نسبه أرتد منها و في الأصل لا يوجد نسبه في السعر ده ولا الأرتداد حقيقي ، و بالنسبه للتمبليت أنا مأخر الموضوع شويه لآن أنا مش هرسم لحد النسب و لا هغير أعدادات عند حد علي الشارت بتاعه فلو لم يكن العمل يدوي الأول فلا يجوز إطلاقنا أعطاء التمبليت لأن الأخ الوحيد الذي شارك في الرسم هو الأخ عمرو علاء فهو أحق بأن يأخذ التمبليت ولكن هو يعمل على منصه أندرويد ، فأعذرني و ألتمس لي العذر عن حق فأنا لست أبخل بالمعلومه و لكن أتأكد بأني لم أهدر وقتي و أن من تابهني حقاً يتعلم و من حقي عليه أن يشاركني بعلمه فتسير مراكبنا جميعاً معاً و أعتذر للإطاله

الصورة الرمزية moh1391
    moh1391 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يا ليت استاذ محمد لو تضع فرص وتطبيق لايف

كم الهدف وكم الاستوب

الله يجزاك خير

الصورة الرمزية Jodanadad

السلام عليكم أخواني الأعزاء
    من المفترض أن النسب و المؤشرات التي وضعناها هنا ما هي إلا مرشد لأتخاذ قرار البيع أو الشراء و ليست طريقه بحد ذاتها و أستخذام نسب الجمال بالطريقة الأنسب هو وضع النسب علي شمعه القمه أو القاع لأي عمله علي الفريم الشهري ثم الأسبوعي ستجدوا كل نقاط المقاومة و الدعم للسعر و شرط التحقق هو وضع النسب علي الأفتتاح و الأغلاق للشمعه
    و طبعاً مما لا شك فيه أن العمل الجاد لابد من تطويره عده مرات و لكي يتحقق ذلك طبقت هذه النسب مع الرينكو و أردت أن أوريكم أنه و بأقل ملاحظه للسعر مع النسب ستظهر لنا الأتجاهات
    مرفق صورة

الاســـم:	18.jpg
المشاهدات:	9
الحجـــم:	259.3 كيلوبايت
الرقم:	508804
    الفكرة من الورشه هي العمل الجماعي و ليس البحث عن قائد يسيغ لنا اللقمه لنهضمها و لكن الأضافه علي العلم بعلم أخر بهدف الوصول إلي عمل مشترك يقينا شر أنفسنا و شر الفُرقه فيد الله مع الجماعة

الصورة الرمزية forexay
    forexay غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jodanadad مشاهدة المشاركة
    صباح الخير و السعاده عليكم جميعاً بأذن الله
    طبعاً أمبارح كنت براجع نفسي كده و لقيت أني بشرح جزء متقدم المفروض نخليه في مرحلة متقدمة
    الفكرة من موضوع الورشه قائمه علي الزجزاج بمعني أحنا عندنا أعدادات 3,1,1 ده زجزاج سريع يبقي هيتكون مع أول أرتداد للسعر و بما أنه أتكون يبقي لازم يتكون زجزاج في أتجاه الترند
    صوره رقم 1

الاســـم:	14.jpg
الحجـــم:	432.4 كيلوبايت
الرقم:	508640
    نكمل في نفس الصورة هنلاقي زجزاج اللون السماوي أتكون عند القمه و بناءاً عليه لازم يتكون زجزاج سماوي أخر عكس الأتجاه
    طيب نشوف في صوره أشمل هنلاقي الزجزاج بيرسم لنا أنه أتجاه صاعد بناءاً علي أن القيعان المتكونه بتكون أعلي من القيعان السابقه و القمم أعلي من سابقتها لحد ما أتكون الزجزاج الأحمر و هو قمه محتمل بنسبه 85% أنها قمه هينزل منها السعر علي الأقل 2000 نقطه
    و لو لاحظنا ان كل القمم و القيعات المتكونه كانت خارج حدود البولنجر ومنزلش غير لما دخل في نطاق البولنجر و عمل القمه أقل من أعلي قمه متكونه للبولنجر دليل علي أنتهاء الطاقه الخاصه بالصعود و منها أنهار و عمل رالي مش بطال
    صورة رقم 2

الاســـم:	15.jpg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	302.6 كيلوبايت
الرقم:	508641
    طيب نكمل بعد الرالي ده و نشوف القمه دي كانت أخر قمه ولا لسه في تاني
    هنلاقي في الصورة دي انه عمل رالي في أتجاه هابط و بعده رالي في أتجاه صاعد بس القمه اللي أتكونت في الأتجاه الصاعد مش أعلي من القمه السابقه و بدء يمشي بزاويه 35 ' منها بيجمع طاقه صعود ومنها بيستهلك الوقت عشان يوصل للهدف بتاعه و في نفس الوقت هو بيحافظ علي أهدافه من المستويات اللي كسرها و بيبقي أخر الهبوط هو أعاده أختبار للمستويات دي و هنلاقيه دايما ماشي داخل البولنجر في القنوات الأعلي و أرتداده من متوسط البولنجر

الاســـم:	16.jpg
المشاهدات:	13
الحجـــم:	319.2 كيلوبايت
الرقم:	508642
    أتمني تكون أبسط دلوقتي

اخي الكريم مشكور على تعبك وشرحك والله يرفع شانك

عندي انتقاد فني ولاتزعل مني

بالله عليك كيف الواحد فينا يفهم ويشتغل على شارت فيه مليون خط وزحمه هائلة من المؤشرات

اما ثانيا انت وضعت الكثير والكثير من الخطوط الافقية على الشارت

طبيعي جدا ان الشموع ترتد من بعضها

هذا الموضوع وبالطريقه هذه لن يفيد احد بالمتاجرة

والسلام ختام

الصورة الرمزية Jodanadad

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexay مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم مشكور على تعبك وشرحك والله يرفع شانك

عندي انتقاد فني ولاتزعل مني

بالله عليك كيف الواحد فينا يفهم ويشتغل على شارت فيه مليون خط وزحمه هائلة من المؤشرات

اما ثانيا انت وضعت الكثير والكثير من الخطوط الافقية على الشارت

طبيعي جدا ان الشموع ترتد من بعضها

هذا الموضوع وبالطريقه هذه لن يفيد احد بالمتاجرة

والسلام ختام
    عندك حق أذاي تبص علي شارت ملئ بالخطوط و فعلاً لابد أن يرتد منها ولكن هل يرتد من أي خط أم يرتد من نسبه أذا بحثت فقط لبضع دقائق عن رقم كل نسبه لوجدتها موجوده في الطبيعه
    مثلا نظائر النتروجين

الاســـم:	19.jpg
الحجـــم:	247.8 كيلوبايت
الرقم:	508817
    الفكره أنا ربنا رزقني أزاي أطلع النسب ده من النسبه الذهبيه دور حضرتك مع كامل أحترامي الحقيقي تقدر توظفهم علي الشارت بعيد عن الزحمه دي انا مرحب جداً دي ورشه مش جي بقول أنا اللي أكتشفت شفره الفوركس

صفحة 11 من 11 الأولىالأولى ... 567891011

الاوسمة لهذا الموضوع

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17