صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 35
    الصورة الرمزية mohamed salama 5
    mohamed salama 5 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأرستقراطي مشاهدة المشاركة
    الطريقة الافضل لك كالتالي :

افتح حساب حقيقي لو 100 $ في شركة معروفة
    اعمل بجد واجتهاد على هذا الحساب وفق خطة منضبطة وصارمة وناجحة
    خلال شهور ستجد ان نفس الشركة تتصل وتعرض عليك وظيفة إدارة محافظ
    شركات الوساطة تتابع يوميا اداء العملاء وتلتقط النخبة منهم
    المهم ان يكون عملك حذر جدا والصفقات الناجحة اعلى من الخاسرة

لا يريدون محفظة دبلت بساعة او يوم او حتى شهر وتمرجنت 20 مرة
    يريدون محفظة اتجاهها صاعد مهما كان الربح قليلا
    بعدها ستنفح ابواب وخزائن البنوك آليا
    هم من يجري خلفك وليس انت

بالتوفيق

والله كلامك جميل يا اخى ومنطقى جدا بجد احييك علية
    وبهذة الطريقة هوفر على نفسى cv طويل عريض يثبت اننى محلل ومتداول جيد
    لان التقييم هيكون عملى على حساب حقيقى
    يختبروا من خلالة كل نقاط قوة وضعف المتداول من تحليل وحسن استخدام الادارة المالية والالتزام بالهدف والاستوب .
    ولكن يعيبة شئ واحد وهو ان التقييم هيكون مختصر على شركة واحدة فقط . ووارد برضوا انهم مش يقتنعوا بشغلك على الرغم انة ممكن يكون جيد جدا .
    على العموم كل الشكر على معلومة جديدة تساوى الكثير
    توقيع العضو
    .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed salama 5 مشاهدة المشاركة
    والله كلامك جميل يا اخى ومنطقى جدا بجد احييك علية
    وبهذة الطريقة هوفر على نفسى cv طويل عريض يثبت اننى محلل ومتداول جيد
    لان التقييم هيكون عملى على حساب حقيقى
    يختبروا من خلالة كل نقاط قوة وضعف المتداول من تحليل وحسن استخدام الادارة المالية والالتزام بالهدف والاستوب .
    ولكن يعيبة شئ واحد وهو ان التقييم هيكون مختصر على شركة واحدة فقط . ووارد برضوا انهم مش يقتنعوا بشغلك على الرغم انة ممكن يكون جيد جدا .
    على العموم كل الشكر على معلومة جديدة تساوى الكثير

لو انت رجل اعمال ولديك مال كثير
    هل يهمك شخص معه كتوراة بالتحليل الفني او شخص لديه كشف حساب ناجح يحقق الارباح باستمرار ؟
    مع احترامي لمن سبقني من الاخوة
    الشركات تبحث عن الكفائات وليس اصحاب الشهادات

كلامك صحيح بخصوص انها شركة واحدة ويمكن تقسيم المبلغ على 4 او 5 شركات

تأكد يا صديقي انهم هم من سيجري خلفك بعد شهرين او ثلاثة لا اكثر
    هم من سيتصل بك طالبا ادارة الاموال
    إسأل مجرب ولا تسأل خبير
    جميع محافظ العملاء تحت عيون ومراقبة شركات الوساطة

المهم ان تتعامل مع المحفظة وكأنك في اختبار جامعي
    لا تحاول تحقيق اكبر قدر من الارباح
    هم لا يريدون هذا
    يريدون ارباح خفيفة وسلسلة ومستمرة والاهم
    آمنة

بالتوفيق

ايضا يمكن ربط حسابك مع مزود خدمات في الميتاتريدر او زولو او ماي اف اكس
    ان نجحت وصبرت ستجد المتداولين يتابعونك
    ستكون بداية صعبة ومملة ومحبطة احيانا
    لكن ان كتب الله لك الخير
    فسيكون باب رزق لم تحلم به
    الاف الدولارات يوميا من العمولات
    الطريقة والكلام سهل
    لكن التطبيق صعب جدا
    الطمع والاستعجال هو العلة الكبرى
    آخر تعديل بواسطة الأرستقراطي ، 07-12-2018 الساعة 11:05 PM

الصورة الرمزية رحمون
    رحمون غير متواجد حالياً عضو نشيط

لو انت رجل اعمال ولديك مال كثير
    هل يهمك شخص معه كتوراة بالتحليل الفني او شخص لديه كشف حساب ناجح يحقق الارباح باستمرار ؟
    مع احترامي لمن سبقني من الاخوة
    الشركات تبحث عن الكفائات وليس اصحاب الشهادات

بالتوفيق
    فعلا اسأل مجرب ولا تسأل طبيب .. احييك على هذه المعلومة ..

احسنت القول والنصيحة . بارك الله فيك
    وعندك حق بخصوص مزود الخدمات فى الميتاتريدر والله كنز كبير لمن يفهمة
    ولكن بالنسبة ليا ممكن لا تكون صعبة فى البداية لانى هتعامل مع السوق وانا شايل مسؤلية نفسى فقط
    ولكن فى حالة وجود متابعين هيزداد ثقل المسؤلية عليا بزيادة المتابعين ويزداد ضغط التحفظ فى دخول الصفقات الغير قوية وهيتوجد فلترة واهتمام اخر للصفقات غير الفلترة العادية هى بتاكيد فى صالحى لانها هتوضح عيوبى الغير مرئية
    لانى هنظر بعين الملاحظة والمعالجة للاخطاء لا الانكار والاستكبار .
    وباختصار بسيط
    ما يتم الدخول بة من صفقات للفرد يطبق على المجموعة ولكن الاهم امان الحساب و الاستمراية كما تفضلت .
    توقيع العضو
    .

احسنت القول والنصيحة . بارك الله فيك
    وعندك حق بخصوص مزود الخدمات فى الميتاتريدر والله كنز كبير لمن يفهمة
    ولكن بالنسبة ليا ممكن لا تكون صعبة فى البداية لانى هتعامل مع السوق وانا شايل مسؤلية نفسى فقط
    ولكن فى حالة وجود متابعين هيزداد ثقل المسؤلية عليا بزيادة المتابعين ويزداد ضغط التحفظ فى دخول الصفقات الغير قوية وهيتوجد فلترة واهتمام اخر للصفقات غير الفلترة العادية هى بتاكيد فى صالحى لانها هتوضح عيوبى الغير مرئية
    لانى هنظر بعين الملاحظة والمعالجة للاخطاء لا الانكار والاستكبار .
    وباختصار بسيط
    ما يتم الدخول بة من صفقات للفرد يطبق على المجموعة ولكن الاهم امان الحساب و الاستمراية كما تفضلت .
    المسئولية دائما ثقيلة يا صديقي والسوق صعب جدا
    لكن اذا الله كتب رزق راح يغنيك انت واحفادك

عندي احساس انك راح تمشي بالموضوع
    وباذن الله ستنجح

بالتوفيق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحمون مشاهدة المشاركة
    فعلا اسأل مجرب ولا تسأل طبيب .. احييك على هذه المعلومة ..

تسلم يا صديقي

المسئولية دائما ثقيلة يا صديقي والسوق صعب جدا
    لكن اذا الله كتب رزق راح يغنيك انت واحفادك

عندي احساس انك راح تمشي بالموضوع
    وباذن الله ستنجح

بالتوفيق
    والله السوق سهل وبسيط بس اللى يركز مش فرقعة فى الفاضى دى حقيقة والله
    السوق صعب لو انت مش مستعد لة مشتت نفسك

فية ناس كتير تقولك التزم باستراتيجية معينة اى كان مصدرها . اتضح لى بعد وقت ان الاستراتيجية لازم تكون نابعة منك من فهمك للسوق ومن فكرك واقتناعك وملاحظتك الشخصية لازم كيان طريقة العمل يكون مبرمج فى عقلك والاهم انك تكون مقتنع بية .
    ودة مثال بسيط لصفقة يوم الخميس دخلتها حسب طريقة عملى بدون اى ضغوط او صعوبة فى تحليل
    والنتيجة زى ما انت شايف
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	44.jpg
المشاهدات:	37
الحجـــم:	24.3 كيلوبايت
الرقم:	505000
    تخيل لو لوت صفقة زى دى 100 لوت استاندر

فكل شئ يا غالى قابل للانخضاع ما دمت عرفت مفاتيحة
    وبكل تاكيد اى مكان راح يحقق لى المنفعة هكون فية بدون اى تردد والرزق من عند الله
    خالص شكرى
    توقيع العضو
    .

الصورة الرمزية Blitzkrieg
    Blitzkrieg غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السؤال هل انت ناجح ولديك ريكورد ناجح لمدة 6 شهور او سنة مثلا؟ والاهم من الريكورد الناجح اصلا هو الدراوداون ونسبة المخاطرة وغيره - ثانيا المحلل الفنى وظيفة والمتداول وظيفة - المحلل الفنى بيعرف يحلل بس مش شرط بيعرف يتاجر - المتداول ممكن يكون شخص لا يفقه شىء فى التحليل ولكنه يعلم كيف يتداول ويحقق ارباح باستخدام اسلوب او طريقة ما..
    وثانيا معتقدش ان الشركات و البروكر بتتصل بحد لان اعرف متداولين اجانب ناجحين كتير محدش بيتصل بيهم.

ثانيا اغلب الشركات اللى تطلب متاجر ناجح انتا مش بتتاجر على كيفك بيكون فى شروط صعبة ان لم تلتزم بيها تنطرد برة فورا.
    ممكن تكون مش فارق معاك الدراوداون يبقى 20% بحسابك الشخصى بس الشركات اللى بتديك فلوس تديرها بتبقى حاطة حد معين .... ومش دراوداون بس ده فى اقصى خسارة يومية مسموحلك تخسرها - فى شروط زى مثلا ان عدد الايام الايجابية بالتداول يكون اكتر من السلبية. وكل شركة لها شروطها - كان فى شركة اول امس طالبة مديرين حسابات بشرط يكونوا عندهم ريكورد لمدة 12 شهر على الاقل ومحفظة لا تقل عن 100 الف دولار--- يعنى الموضوع مش لعبة ولا علشان ناجح اى شركة هتتصل بيك - الشركات يهمها امان المستثمرين و انهم يكسبوا برضه - الشركة لو انتا ناجح ومقطع الدنيا عمرها ماهتديك 100 الف تديرها وانتا الدراوداون بتاعك ونسبة المخاطرة عندك عالية...
    الناس سااعات بتلجأ انها فعلا تشتغل لحسابها الخاص وللاسف لولا انشغالي كنت اشتغلت لحساب نفسي - حساب نفسك بمعنى انك تبحث عن مستثمرين لادارة اموالهم وفقا لشروطك انتا او تستخدم مواقع النسخ وفى الحالة دى اللى بيدخل معاك بيكون عارف شروطك ومتقبلها - الاهم الضمير و الامانة لان الواحد بيشوف من يوعودون ب50 % اسبوعيا وارقام فلكية ما انزل الله بها من سلطان للنصب وللاسف خلوا سمعتنا كمدراء حسابات مستقبليين فى الحضيض

اما وظيفة محلل فنى دى فدى شىء اخر له مجاله
    آخر تعديل بواسطة Blitzkrieg ، 08-12-2018 الساعة 07:26 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Blitzkrieg مشاهدة المشاركة
    السؤال هل انت ناجح ولديك ريكورد ناجح لمدة 6 شهور او سنة مثلا؟ والاهم من الريكورد الناجح اصلا هو الدراوداون ونسبة المخاطرة وغيره - ثانيا المحلل الفنى وظيفة والمتداول وظيفة - المحلل الفنى بيعرف يحلل بس مش شرط بيعرف يتاجر - المتداول ممكن يكون شخص لا يفقه شىء فى التحليل ولكنه يعلم كيف يتداول ويحقق ارباح باستخدام اسلوب او طريقة ما..
    وثانيا معتقدش ان الشركات و البروكر بتتصل بحد لان اعرف متداولين اجانب ناجحين كتير محدش بيتصل بيهم.

ثانيا اغلب الشركات اللى تطلب متاجر ناجح انتا مش بتتاجر على كيفك بيكون فى شروط صعبة ان لم تلتزم بيها تنطرد برة فورا.
    ممكن تكون مش فارق معاك الدراوداون يبقى 20% بحسابك الشخصى بس الشركات اللى بتديك فلوس تديرها بتبقى حاطة حد معين .... ومش دراوداون بس ده فى اقصى خسارة يومية مسموحلك تخسرها - فى شروط زى مثلا ان عدد الايام الايجابية بالتداول يكون اكتر من السلبية. وكل شركة لها شروطها - كان فى شركة اول امس طالبة مديرين حسابات بشرط يكونوا عندهم ريكورد لمدة 12 شهر على الاقل ومحفظة لا تقل عن 100 الف دولار--- يعنى الموضوع مش لعبة ولا علشان ناجح اى شركة هتتصل بيك - الشركات يهمها امان المستثمرين و انهم يكسبوا برضه - الشركة لو انتا ناجح ومقطع الدنيا عمرها ماهتديك 100 الف تديرها وانتا الدراوداون بتاعك ونسبة المخاطرة عندك عالية...
    الناس سااعات بتلجأ انها فعلا تشتغل لحسابها الخاص وللاسف لولا انشغالي كنت اشتغلت لحساب نفسي - حساب نفسك بمعنى انك تبحث عن مستثمرين لادارة اموالهم وفقا لشروطك انتا او تستخدم مواقع النسخ وفى الحالة دى اللى بيدخل معاك بيكون عارف شروطك ومتقبلها - الاهم الضمير و الامانة لان الواحد بيشوف من يوعودون ب50 % اسبوعيا وارقام فلكية ما انزل الله بها من سلطان للنصب وللاسف خلوا سمعتنا كمدراء حسابات مستقبليين فى الحضيض

مرحبا اخى والله كلامة كلة زى الفل ولا غبار علية
    وعلشان اللى حضرتك تفضلت بية من مدى صعوبة التعامل كمتاجر التزامات وشروط وحساب قديم نشوف شغلك فية واختبارات وتقييم . علشان دا كلة انا بعدت عنة لانة مش سهل وكتبت العنوان وظيفة لمحلل وليس متاجر. كنت قرات مقالة لاحد مديرى الحسابات بيقول فيها ان الناس معتقدة ان مدير الحساب يعيش فى نعيم وراحة واطمئنان اتضح لة بعد ذلك ان الواقع غير كدة تماما ضغط متواصل وتوتر ومسؤلية شديدة حياة مفيهاش اى راحة وفرض عليك لابد يكون ادائك متميز جدا ولا نقبل باقل من ذلك .

اما بالنسبة لحساب 6 شهور التزام او سنة لا مش متوفر معايا لانى لم اعمل حسابة او افكر فية لتقييمى كمتاجر بس لو اردت ذلك هيكون باذن الله ومش صعب كلة متوقف على ارادة المتداول .
    توقيع العضو
    .

يا اخي اللي عنده ريكورد ناجح ومحفظة 100 الف دولار مش راح يقبل اصلا يدير حسابات الا اذا المبلغ 10 مليون دولار واكثر

لأن الشركات لما تشترط انك تدير محفظة لازم يعرفوا طريقتك وسر المهنة !! وهذي مشكلة بحد ذاتها خاصة اذا كان لديك طريقة غير معروفة

صناعة الفوركس علم ومجال واسع جدا لا يقتصر فقط على ادارة المحافظ

مرحبا اخى والله كلامة كلة زى الفل ولا غبار علية
    وعلشان اللى حضرتك تفضلت بية من مدى صعوبة التعامل كمتاجر التزامات وشروط وحساب قديم نشوف شغلك فية واختبارات وتقييم . علشان دا كلة انا بعدت عنة لانة مش سهل وكتبت العنوان وظيفة لمحلل وليس متاجر. كنت قرات مقالة لاحد مديرى الحسابات بيقول فيها ان الناس معتقدة ان مدير الحساب يعيش فى نعيم وراحة واطمئنان اتضح لة بعد ذلك ان الواقع غير كدة تماما ضغط متواصل وتوتر ومسؤلية شديدة حياة مفيهاش اى راحة وفرض عليك لابد يكون ادائك متميز جدا ولا نقبل باقل من ذلك .

اما بالنسبة لحساب 6 شهور التزام او سنة لا مش متوفر معايا لانى لم اعمل حسابة او افكر فية لتقييمى كمتاجر بس لو اردت ذلك هيكون باذن الله ومش صعب كلة متوقف على ارادة المتداول .
    انا عارف انك تكلمت عن التحليل الفنى بس لاحظت ان الاغلبية اخدوا الموضوع باتجاه اخر فحبيت اوضح ..... نعم التاجر شغلانة متعبة وخصوصا انك تشتغل فى اطار مينفعش تخرج عنه ده غير الضمير وانك بتشتغل بفلوس ناس (ولو ان الحقيقة ان اصلا اغلب الشركات اللى بتديك حسابات تديرها بتكون حسابات ديمو مربوطة بحساب حقيقي لان وفقا للقوانين ادارة الحسابات بتطلب شهادات وتراخيص فالشركات بتلجأ للحيلة دى بس ماعلينا) ولكن طبعا لو بتدير راس مال كبير وبتاخد 50% او حتى 20% من الربح فده شىء كويس - فى شركات بتدى من 10 الالاف دولار لحد مليون دولار .
    النقطة التانية الشركات تنقسم لنوعين اما بتدفع رسوم لها وتدخل اختبارات يشوفه مستواك فيها واذا عديت بيعطوك حساب تديره ... وبعض الشركات التانية بتطلب الريكورد بتاعك تشوفه وتدخل الريكورد بتاعك ده فى حاجة يتحسبلك Score واذا كان الscore بتاعك مناسب ولا لا ليهم - طبعا كل شركة بشروطها.
    ده واحد شوف الريكورد بتاعه جميل ازاى - ده تحت ايده 330 مستثمر برؤوس اموال حوالى مليون و48 الف دولار

الاســـم:	033-751.jpeg
المشاهدات:	20
الحجـــم:	28.9 كيلوبايت
الرقم:	505004
    و ده واحد تانى تحت ايده 500 وحاجة مستثمر برؤوس اموال اكتر من 2 مليون.

الاســـم:	034-669.jpeg
المشاهدات:	17
الحجـــم:	36.8 كيلوبايت
الرقم:	505005

شوف دول بقي بيطلعوا اد ايه نسبة على الفلوس اللى بيديروها دى كلها ..... وجود ريكورد شىء مهم جدا لو عايز تبقي تاجر معترف بيك ومميز الغالبية العظمى تيجى تسالها عندك ريكورد او ايه سر نجاحك اخره يوريك صورة لصفقة عمل فيها 1000 دولار بالبركة للاسف ريكورد حقيقي واقعى صعب تلاقى حد وكله بيهرب . فنصيحة حاول تبنى حاجة تعتمد عليها مش تقول انك تاجر محترف واما حد يسئلك هات ريكورد تقوله معنديش وطبعا تراعى الدراوداون وغيره من الامور مش زى الغالبية العظمى اللى مش بتبص غير على ال return ومش مهم بقي ال drawdown واى حاجة تانية ---

الخلاصة اللى عايز اقولها ان زى مافى كتير بيخسروا فى كتير بيكسبوا و المنافسة شديدة ده غير التطور اللى بيحصل كل يوم فى منصات الاستثمار فانت لازم يكون عندك حاجة قادر تنافس بيها او تجذب بيها المستثمرين - طبعا معرفش عن التحليل الفنى ولكن برضه اعتقد انك لازم تبقي مميز فى شغلك

سواء هتشتغل كمدير حساب او كمحلل اعتقد انك لازم يبقى عندك حاجة قادر على المنافسة فيها وقادر على تقديمها
    انا نفسي حاليا بشتغل على بناء ريكورد وسى فى محترم لنفسي قبل ما ابدء اشتغل او التقديم فى الشركات لانه شىء جميل انك يكون برضه عندك كارير فى الحاجة اللى بتحبها
    آخر تعديل بواسطة خدمة الأعضاء2 ، 09-12-2018 الساعة 02:24 AM

انا عارف انك تكلمت عن التحليل الفنى بس لاحظت ان الاغلبية اخدوا الموضوع باتجاه اخر فحبيت اوضح ..... نعم التاجر شغلانة متعبة وخصوصا انك تشتغل فى اطار مينفعش تخرج عنه ده غير الضمير وانك بتشتغل بفلوس ناس (ولو ان الحقيقة ان اصلا اغلب الشركات اللى بتديك حسابات تديرها بتكون حسابات ديمو مربوطة بحساب حقيقي لان وفقا للقوانين ادارة الحسابات بتطلب شهادات وتراخيص فالشركات بتلجأ للحيلة دى بس ماعلينا) ولكن طبعا لو بتدير راس مال كبير وبتاخد 50% او حتى 20% من الربح فده شىء كويس - فى شركات بتدى من 10 الالاف دولار لحد مليون دولار .
    النقطة التانية الشركات تنقسم لنوعين اما بتدفع رسوم لها وتدخل اختبارات يشوفه مستواك فيها واذا عديت بيعطوك حساب تديره ... وبعض الشركات التانية بتطلب الريكورد بتاعك تشوفه وتدخل الريكورد بتاعك ده فى حاجة يتحسبلك Score واذا كان الscore بتاعك مناسب ولا لا ليهم - طبعا كل شركة بشروطها.
    ده واحد شوف الريكورد بتاعه جميل ازاى - ده تحت ايده 330 مستثمر برؤوس اموال حوالى مليون و48 الف دولار

الاســـم:	033-751.jpeg
المشاهدات:	20
الحجـــم:	28.9 كيلوبايت
الرقم:	505004
    و ده واحد تانى تحت ايده 500 وحاجة مستثمر برؤوس اموال اكتر من 2 مليون.

الاســـم:	034-669.jpeg
المشاهدات:	17
الحجـــم:	36.8 كيلوبايت
الرقم:	505005

شوف دول بقي بيطلعوا اد ايه نسبة على الفلوس اللى بيديروها دى كلها ..... وجود ريكورد شىء مهم جدا لو عايز تبقي تاجر معترف بيك ومميز الغالبية العظمى تيجى تسالها عندك ريكورد او ايه سر نجاحك اخره يوريك صورة لصفقة عمل فيها 1000 دولار بالبركة للاسف ريكورد حقيقي واقعى صعب تلاقى حد وكله بيهرب . فنصيحة حاول تبنى حاجة تعتمد عليها مش تقول انك تاجر محترف واما حد يسئلك هات ريكورد تقوله معنديش وطبعا تراعى الدراوداون وغيره من الامور مش زى الغالبية العظمى اللى مش بتبص غير على ال return ومش مهم بقي ال drawdown واى حاجة تانية ---

الخلاصة اللى عايز اقولها ان زى مافى كتير بيخسروا فى كتير بيكسبوا و المنافسة شديدة ده غير التطور اللى بيحصل كل يوم فى منصات الاستثمار فانت لازم يكون عندك حاجة قادر تنافس بيها او تجذب بيها المستثمرين - طبعا معرفش عن التحليل الفنى ولكن برضه اعتقد انك لازم تبقي مميز فى شغلك

سواء هتشتغل كمدير حساب او كمحلل اعتقد انك لازم يبقى عندك حاجة قادر على المنافسة فيها وقادر على تقديمها
    انا نفسي حاليا بشتغل على بناء ريكورد وسى فى محترم لنفسي قبل ما ابدء اشتغل او التقديم فى الشركات لانه شىء جميل انك يكون برضه عندك كارير فى الحاجة اللى بتحبها

من وجهة نظرى بان المتداول المحترف بصدق كيان كبير من الالتزام والوصول الى مستوى الية تفكيرة ليس بالامر السهل
    لانك لو تعمقت فى هذة الشخصية ستجدها من وجهة نظرى.

1 / على علم كبير اساسيا وفنيا بالاسواق
    2 / ادارة مالية حكيمة تم اختبارها كثيرا
    3 / تدريب كبير نفسى يؤهلة للتداول باحترافية

الاحتراف انك بتجمع كل هؤلاء الثلاثة بما فيهم من فروع وتشعبات وتبرمج عقلك على التداول باداة معين
    بمعنى انك بتدخل فى حالة من الجمود العقلى اثناء التنفيذ فى المتاجرة مع المرونة المناسبة لتحليل جيد للاسعار
    وفى نفس الوقت لابد انك تكون هادئ الاعصاب غير متوتر ولا مشتت لاى تاثير سواء من داخل السوق او من خارجة .
    لذلك الناس دى قلة قليلة لانها استطاعت ان تحافظ على هذا المستوى من الرقى فى تقديم خدمة التوصيات وادارة الحسابات
    فحصولة على الالاف الدولارات يوميا واداراة اموال بالملايين هذا حقة بصدق .

فاشتراط الشركات والبنوك لتقديم الريكورد امر غاية فى الاهمية لانة حصيلة ما تعلمة وفهمة المتداول ما اثر فية ما شتتة ما اثار غضبة ما افرحة ما التزم بة وما لم يلتزم بة كل هذا فى صورة كشف الحساب .

وباذن الله بعد هذا الحوار الممتع هيكون محور اهتمامى من الان كشف حساب محترم
    يتم تقييمى من خلالة بشكل يناسبنى واتشرف بية .

خالص شكرى لشخصك الكريم
    آخر تعديل بواسطة mohamed salama 5 ، 09-12-2018 الساعة 03:18 AM
    توقيع العضو
    .

يا اخي اللي عنده ريكورد ناجح ومحفظة 100 الف دولار مش راح يقبل اصلا يدير حسابات الا اذا المبلغ 10 مليون دولار واكثر

لأن الشركات لما تشترط انك تدير محفظة لازم يعرفوا طريقتك وسر المهنة !! وهذي مشكلة بحد ذاتها خاصة اذا كان لديك طريقة غير معروفة

صناعة الفوركس علم ومجال واسع جدا لا يقتصر فقط على ادارة المحافظ
    ال10% من حساب 100 الف دولار هى 10 الالاف دولار - ال10% من مليون دولار هى 100 الف دولار - ولو فرضا الشركة هتاخد 80% وهتدى التاجر 20% بالنهاية هى نسبة عالية. وحتى لو الشركة هتدى حساب ب100 الف دولار برضه هوافق- لان الانسان بطبعه طماع ولا يملاء عينه الا التراب..
    اعرف محامى مشهور واخد 40 مليون فى قضية لاحد رجال الاعمال وواخد مايقارب ال100 مليون فى قضية لاحد الرؤساء السابقين... ولسة فاتح مكتبه وشغال محامى ولم يغلق ومازال بياخد قضايا ب100 الف و50 الف.
    بلاش المحامى - الجراحين اللى بعضهم بياخدوا ملايين بيشتغلوا ليه مايستقيلوا وخلاص ويرتاحوا.
    الاجابة هى ان الانسان دايما يسعى للمزيد - و5% من هنا على 10% من هناك يعملوا ثروة للانسان
    بالنهاية حتى لو هتدير 100 دولار وهيدخل منها 5% شهريا هو فى النهاية استثمار ناجح طالما بالاخر بيولد دخل
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    اما بالنسبة لموضوع الاسرار لا اؤمن بموضوع الاسرار وخلافه بالنسبة لي جميع الطرق تؤدى الى روما . المشكلة ان كل واحد معاه طريقة متصور انها هى الطريقة السحرية واللى ممكن الاخرين يسرقوها منه حتى الفترة الاخيرة ظهرت طبقة من التجار المغرورين اللى فاكرين انهم معاهم سر اسرار الكون وفى النهاية بيخسروا ومحدش بيشوفهم.
    شخصيا قابلت واحد تاجر من الصين وواحد من ايطاليا الاتنين لا يعتمدوا على اى شىء اطلاقا سوى Horizontal line وماشاء الله عندهم ريكورد لسنين مش سنة ولا اتنين بينما لو طلبت من اصحاب الاسرار ريكورد والله ولا حد فيهم هيعرف يجيب حاجة- السر الحقيقي هو حب الطريقة اللى الانسان بيشتغل بيها و الايمان بيها غير كده محدش فاضى لحد - وبعدين طريقة غير مجدية انك تقعد تفسر فلان بيشتغل ازاى وفلان بيشتغل ازاى - انا ممكن بكل بساطة اديك طريقتى وهتخسر بيها؟ لان ممكن الشروط كلها تنطبق على الفرصة بس عمر اللى هيحاول يقلدنى ماهيكون له رؤيتى وخبرتى اللى ترفض تدخل صفقة حتى لو انطبقت الشروط لانى واثق ومتاكد انها هتضرب استوب انا كل اسبوع اتفادى عشرات الفرص اللى تضرب الاستوب مع ان شروط الطريقة تحققت فيها - اللى عاوز يعرف حاجة يعرف مفيش اسرار ولا خلافه - حتى الطرق نفسها موجات اليوت ممكن تبقي فرصة هارمونيك ممكن شمعة البرايس اكشن على فريم اصغر تلاقى الشموع المكونة لها هى pattern معين - ممكن نموذج الهارمونيك اللى بيقولك بيع يكون هو هو نموذج تحليل فنى بيقول شراء الموضوع يطول فما علينا الخلاصة ان كل الطرق بتنفذ على بعض.

الاســـم:	032-787.jpeg
المشاهدات:	19
الحجـــم:	12.8 كيلوبايت
الرقم:	505006

الاســـم:	033-646.jpeg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	13.4 كيلوبايت
الرقم:	505007

ده علي سبيل المثال حساب من اللى عندى كان على سبيل التسلية ولا سر ولا خلافه كل اللى بعمله فيبوناتشى ولوت عالى وخلص القصة وممكن اتمرجن عادى . حتى الراجل اللى علمنى كتب مرة يقول انه طريقتى دى اسهل طريقة وانه ندمان انه عقدها مع انه راجل كان شغال بمؤسسة كبيرة .
    فموضوع الاسرار ده انا مبؤمنش بيه انا بؤمن ان التاجر اما بيحب طريقته بيبدع فيها

من وجهة نظرى بان المتداول المحترف بصدق كيان كبير من الالتزام والوصول الى مستوى الية تفكيرة ليس بالامر السهل
    لانك لو تعمقت فى هذة الشخصية ستجدها من وجهة نظرى.

1 / على علم كبير اساسيا وفنيا بالاسواق
    2 / ادارة مالية حكيمة تم اختبارها كثيرا
    3 / تدريب كبير نفسى يؤهلة للتداول باحترافية

الاحتراف انك بتجمع كل هؤلاء الثلاثة بما فيهم من فروع وتشعبات وتبرمج عقلك على التداول باداة معين
    بمعنى انك بتدخل فى حالة من الجمود العقلى اثناء التنفيذ فى المتاجرة مع المرونة المناسبة لتحليل جيد للاسعار
    وفى نفس الوقت لابد انك تكون هادئ الاعصاب غير متوتر ولا مشتت لاى تاثير سواء من داخل السوق او من خارجة .
    لذلك الناس دى قلة قليلة لانها استطاعت ان تحافظ على هذا المستوى من الرقى فى تقديم خدمة التوصيات وادارة الحسابات
    فحصولة على الالاف الدولارات يوميا واداراة اموال بالملايين هذا حقة بصدق .

فاشتراط الشركات والبنوك لتقديم الريكورد امر غاية فى الاهمية لانة حصيلة ما تعلمة وفهمة المتداول ما اثر فية ما شتتة ما اثار غضبة ما افرحة ما التزم بة وما لم يلتزم بة كل هذا فى صورة كشف الحساب .

وباذن الله بعد هذا الحوار الممتع هيكون محور اهتمامى من الان كشف حساب محترم
    يتم تقييمى من خلالة بشكل يناسبنى واتشرف بية .

خالص شكرى لشخصك الكريم

لو لاحظت اغلب الريكوردات للحسابات 5% و3% وارقام لو سئلت حد هنا اذا كان يقدر يعملها الغالبية هيقولك اه ودى ارقام تافهة لا تثمن ولا تغنى من جوع بس الحقيقة الغالبية هتفشل على المدى الطويل والبعض هيحققها بدراوداون عالى وخلافه فالموضوع يبدوا سهل ظاهريا ولكن الحقيقة هو صعب جدا.
    اعرف واحد كان معاه 1000 دولار وقالك ادخل كمزود اشارة وكان بيدخل اللوت 0.01 يعنى 10 سنت من 1000 دولار (طبعا لو حد فينا معاه الف دولار هتلاقيه داخل بالثورة كلها ههههه) بس قفل الحساب لسبب تافه وهو ان الدراوداون بتاعه تجاوز ال5% راح اتضايق وقالك مينفعش ادير والدراوداون عالى كده وقفل الحساب (طبعا لو حد مننا مش مهم الدراوداون انشاالله حتى 99% هههه )- ليس مهم ان الشخص يكون ملم بكل القوانين الكونية يكفى انه يكون محدد بطريقته ويحبها ومؤمن بيها ويكون جربها الفترة الكافية لكسب الثقة بها ده فى واحد بقاله 6 سنين شغال بخط لا تحليل فنى ولا اساسي وراجل زى الفل ماعلينا منه.

- انا برضه بدئت منذ عدة شهور ببناء ريكورد محترم وانوى التقديم فى عدة فرص امامى فى عدة شركات بعد الانتهاء منه (طبعا مش الريكورد اللى حاطيته فوق لان اللى فوق ده لاخراج الكبت والطمع وتفريغ الطاقة فيه ).

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17