صفحة 5 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 136
    الصورة الرمزية zaioboy
    zaioboy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam_fx مشاهدة المشاركة
    شوف الرد اللي فوق بالأحمر وبلاش أسئلة مالهاش لازمة افهمو الموضوع قبل طرح الاسئلة، بس معلش انا حبين الاخطاء
    والله الموضوع اكبر من كدة بكثير
    الناس شغالة صح خلونا يا خوان نكمل
    انت والاخ اللي فوق أخطأت في أبس الأساسيات ركزوا شويا
    انت المغروض تحسب نسبة 25 في المية من الحساب بعد كل صفقة
    لو ربحت الحساب بيكبرولما تحسب 25 في المية من الحساب حتلقاها كبرت كمان
    ولو خسرت الحساب حيصغر ولو حسبت 25 في المية من الحساب حتلقيها اقل من الأول
    ‘ني المسألة مسألة فهم والمفروض الأمور دي بتكون بسيطة حتى للتلاميد الابتدائي
    انا عيزكوا تشغلو دماغكو لانكو بتتعاملو مع الرياضيات واي خطأ يبقى باي باي للنتيجة
    والظاهر انكم أخطأتو من الأول والنتيجة كانت مصيبة
    ههههه
    يا ياجدعان ورونا شطارتكم
    هههه اسف يا استاذ عصام ، والله كما قلت اتلخبطت بين المبلغ و القيمة .

الصورة الرمزية mohammedgaber
    mohammedgaber غير متواجد حالياً عضو نشيط

مجهود مميز للغاية اخي عصام الله ينور والله

استمر يا بطل وان شاء الله تكون من اقوى الورش المتميزة وميزتها الكبرى انها خارج الصندوق

تحياتي
    توقيع العضو
    Don't let a winning position turn into a losing one

الصورة الرمزية ابو العابد
    ابو العابد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله

الكتاب لمن يبحث عنه

Beat the dealer
    pdf
    67 mb

https://libgen.pw/item/detail/id/1695804?id=1695804

الصورة الرمزية عبدالله محمود
    عبدالله محمود غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

منتظرين اكمال الشرح استاذ عصام جزاك الله خيرا

الصورة الرمزية قادري أحمد
    قادري أحمد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يوفقك وايانا ان شاء الله
    توقيع العضو
    مبرمج MQL4

الصورة الرمزية issam_fx
    issam_fx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بسم الله الرحمان الرحيم
    نكمل الموضوع علشان الناس تكون الفكرة بشكل عام وموضوعنا اليوم حيكون
    08- تحديد الأخطار بطريقة معتدلة وعنيفة وخرقاء
    وعلشان كدة لازم نرجع للتشارت اللي فيه معادلة kelly ومعادلة تبخر الحساب ونحللهم مع بعض

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	mixed charts.png
المشاهدات:	37
الحجـــم:	79.5 كيلوبايت
الرقم:	489623

وقبل مابدأ عايز اشير لشي مهم محدش رد باله منه، واللي هو ان منحى معادلة تبخر الحساب مشوه بشكل فضيع لان المغروض بيكون بالشكل ده

الاســـم:	volatility curve.png
المشاهدات:	43
الحجـــم:	58.9 كيلوبايت
الرقم:	489625

بس أقولكم ان ده مش مشكل لاننا شوهنا دالة تبخر الحساب علشان نحدد مناطق الدخول المعتدل والعنيف ومناطق يكون الدخول منها خطر على الحساب، نظريا الموضوع ماشي تمام، ولو إنه الدالة مشوهة، بس ليه أنا ذكرتكم بالموضوع ده، لأننا حنحتاج الشكل الاصلي للدالة في الأمثلة في الموضوغ القادم
    أوكي؟ يالا نبدأ على بركة الله
    لنحليل التشارت المدمج بين الدالة كيلي ودالة تبخر الحساب، حنحتاج نقطة اسمها نقطة نصف كيلي، وهي نصف قيمة النقطة كيلي التي حصلنا عليها من معادلة kelly رمزها هو 1/2K، واحنا حنضيف النقطة دي للشارت بتعاعنا وبعدين في القسم الخاص بيها حنتكلم على ميزاتها بالتفصيل، دي الوقت احنا حنستعملها في تقسيم مناطق التقاء المنحي الدالتين فقط علشان نشوف ميزات كل منطقة على حدة ماشي؟ جميل..

وده هو التشارت بعد اضافة نقطة نصف كيلي 1/2K

الاســـم:	half kelly.png
المشاهدات:	53
الحجـــم:	101.9 كيلوبايت
الرقم:	489626

ونبدأ مع المنطقة الاولى الصفراء اللي في أقصى يسار التشارت وفي الصورة اللي بالاسفل

الاســـم:	yellow.png
الحجـــم:	96.3 كيلوبايت
الرقم:	489627

بنلاحظ ايه؟ لو أنا مثلا اخترت ريسك في المنطقة دي أول حاجة حلاحظها ان نسبة تبخر الحساب عندي صغيرة، وفي المثال بتاعة اللعبة بتعاتنا لو انا اختاريت مثلا 8 في المائة ريسك، 8 في المائة توجد في تلك المنطقة الصفراء، لأن نقطى الكيلي في اللعبة الماضية كانت 25 والنصف كيلي هي 25/2 هي تقريبا 12,5 يعني الريسك بـ8 في المائة داخل المنطقة الصفراء، وزي ماقلت بلاحظ ان قيمة تبخر الحساب صغيرة، ازاي بقا انا اعرف الكلام ده، الأخ ابو ناصر حط صورة كمثال لحساب ب100 دولار ودخل بريسك 25 دولار ولاحظ ان الحساب تبخر بعد 13 صفقة، جميل جدا وبشكره على المثال ده، بس أنا في الحالة دي اخترت 8 في المئة يبقى الحساب مش حيتبخر في 13 صفقة لا الحساب حيتبخر في في 18 صفقة مثلا، يعني ايه، يعني المنطقة دي آمنة بالنسبة ليا، وهو ده الهدف من دمج منحنى الدالتين مع بعض لان الدمج بينهم يعطيك مناطق مميزة، نواصل مع المثال بتاعنا، قلنا ان الريسك بـ8 في المية أعطاني محاولات أكثر، جميل جدا، بس الربح كام؟ الربح بناءا على التشارت الازرق بتاع الكيلي، الربح اقل من نقطة K المثالية للربح، يعني ايه يعني أن الريسك ب8 في المية من الحساب بيخليني آمن بس بصفقات أكثر بس أرباحه صغيرة، وزي متقول واحد عنده جساب ب500000 دولار وبيدخل صفقة في اليوم بريسك 0،5 دولار!!! هو مش حيمرجن حسابه ده شيء أكيد بس أرباحه صعيفة جدا وده طبعا مش هو الريسك المثالي الي بنحث عليه، مفهومة المنطقة دي؟؟ وميزتها ايه؟ جميل جدا جدا، يبقى المنطقة دي اسمها ايه؟ المنطقة المعتدلة

نروح بقه على متطقة ثانية، ولاحظوا اننا بنعاين بعنينا فقط ونفهم الموضوع ماشي الزاي ودي حلاوة تحليل التشارتات لأن عندها معنى وزي ماقلت تشويه دالة تبخر الحساب الغرض منه نحلل بعنينا فقط بس لما حنحتاج التشارت الاصلي حنجيبو في مثال مهم جدا،
    المهم عندنا منطقة ثانية البنية ونحلل ميزاتها ايه

الاســـم:	brown.png
المشاهدات:	48
الحجـــم:	113.6 كيلوبايت
الرقم:	489629

بنلاحظ بكل بساطة ان لو الواحد اختار ريسك من المنطقة دي بيحصل ايه؟ آه أكيد طبعا تبخر الحساب بيبقى قوي، وكمثال ممكن اختار اي رقم بين 25 و12.5 زي 20 مثلا، وحسب منحى تبخر الحساب أكيد عدد الصفقات الخاسرة الممكنة قبل تبخر الحساب وحيكون اصغر من الريسك بتاع 8 في المية، بس برضو اقل من نقطة الكيلي K اللي زي ما تفضل ابو ناصر في مثاله 13 صفقة كانت كافية لتبخر حسابه، يعني بدأنا نفهم ليه حتى نقطة الكيلي K نفسها مش مثالية وعلشان كده قلت لكم محدش يتاجر بيها، وانتم دي الوقت بدأتم تفهمو موضوع تبخر الحساب، جميل جدا جدا، بس نشوف الارباح لو انا اخترت ريسك من المنطقة دي، آه الأرباح ما شاء الله اكبر من منطقة المعتدلة، لان المنحى الازرق بتاع الكيلي وصل لمستوى أكبر في المنظقة البنية على المستوى اللي كان فيه في المنطقة الصفراء المعتدلة، جميل جدا احنا بدأنا نفهم الموضوع والناس بتختار الريسك بتعاها في الاستثمار ازاي، الغيوم بدأت تنقشع والحمد لله، ودي منطقة نسميها عنيفة، لان الربح فيها قوي بس تبخر الحساب كبير ايضا

يالاه نواصل مع المنطقة الثالثة الحمراء في التشارت

الاســـم:	red.png
المشاهدات:	41
الحجـــم:	126.7 كيلوبايت
الرقم:	489630

يعني زي ما هو واضح تماما من التشارت، الواحد لو اختار ريسك من هنا يبقى معرفش هو عايز يوصل لفين؟؟ ده هو اللي ببحث عن مرجنة التشارت بتاعو، لو الواحد مثلا اختار 40 في المية، أولا الارباح بدأت تقل وزيها زي 10 في المية زي ماشفنا في لعبتنا الأولى، وثانيا تبخر الحساب مش حيرحمو ابدا، وحتى لو اختار 50 في المية زي ما سبق وقلنا المفروض يبقى بمكانو وميتحركش، لكن بيجي تبخر الحساب عندنا ويقول لنا: لا ميتحركش الزاي؟ لا ده ضيف عندي في منطقتي وأنا لازم أكرمه كويس جدا، وحسابه هوب اتمرجن في ثلاث اربع صفقات بالكثير، الموضوع الحمد لله دي الوقت بدأ يصبح مفهوم للجميع اللي تابع معانا من الاول، المنطقة دي اسماها ايه اسمها المنطقة الخرقاء، الغبية، بالعربي كده الواحد غبي لو دخل فيها علشان يختار منها الريسك بتاعو، ليه لان الاحتمالات ضحكت عليه وخدعته وكمان تبخر الحساب مش حيرحمه ابدا ابدا

بس حتسألوني سؤال هو في أكثر غباوة من كدة؟ أقولكم آه في ، وده هو سر الفوركس والاستثمار لان هامش النجاح فيه صغير جدا وهامش الخسارة فيه كبير جدا وده هو اللي بنتكلم عليه في تحليل التشارت ونشوف المنطقة الأكثر غباوة واللي انا شخصيا قبل ما ادرس الموضوع ده دخلتها مش مرة ولا اثنين ولا ثلاثة، دخلتها حتى مرجنت لي أكثر حسابات، ليه لأنها الفخ بتاع الفوركس وهي المنطقة السودة اللي بالاسفل، وهي المنطقة اللي بنتجاوز فيها 2K في الريسك، زي 75 في المية في مثال اللعبة بتعتنا، و80 في المية وغيرها

الاســـم:	black.png
المشاهدات:	45
الحجـــم:	136.1 كيلوبايت
الرقم:	489632

يعني انت لوحدكم تقدروا تحكموا على المنطقة دي، الربح فيها كام والتبخر الحساب فيها كام

اتمنى اكون وفقت في الشرح لحدود اللحظة، وفاضل معنا نصف نقط الكيلي، بس حأجلها لغاية ما أجاوب على الاسئلة واظن ان الموضوع اصبح واضح بعد رءية المناصف المهمة ولو حد عندة استفسار انا حجاوب عليه
    وبتمنى ليكم ايام مليئة بالارباح ان شاء الله

الصورة الرمزية issam_fx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedgaber مشاهدة المشاركة

مجهود مميز للغاية اخي عصام الله ينور والله

استمر يا بطل وان شاء الله تكون من اقوى الورش المتميزة وميزتها الكبرى انها خارج الصندوق

تحياتي
    ربنا يخليك أستاذ محمد
    والله ده شرف ليا اساهم في المنتدى ده بأي شيء ينتفع منها الإخوة الاعضاء وزوار المنتدى

الصورة الرمزية issam_fx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله محمود مشاهدة المشاركة
    منتظرين اكمال الشرح استاذ عصام جزاك الله خيرا
    ربنا يخليك انشاء الله الدرس قرب يخلص واتمنى انه يكون واضح للحميع

الصورة الرمزية issam_fx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قادري أحمد مشاهدة المشاركة
    الله يوفقك وايانا ان شاء الله
    انشاء الله يارب شكر ليك واسعدني مرورك

الصورة الرمزية issam_fx

الدرس قرب يخلص يا اخوان فاضل نقطة النصف كيلي وميزاتها ممكن تستخرجوها انفسكم من التشارت بتاع المعادلتين الماضيتيين
    ولو حد عندو سؤال انا ححاول اجاوب عليه
    وللعم يا اخوان انا لسة كملت الكورس امبارح وعلى كول حطيت كل اللي فهمتو في الموضوع ده باستثناء الاقسام المتبقية انشا الله حكملها
    يعني احنا كلنا بنتعلم ونفيد ونستفيد
    وياريت واحد شارط يعرف يعمل باك تست لتدبير الحساب ده
    بس يكون فاهم الموضوع صح ولو عايز حاجة انا حساعده
    النقطة المهمة غي الموضوع هي كيف استعمل الطريقة دي في صفقات متعددة من نفس الحساب
    ودي بقى الل انا عايزكو تطرحوا افكاركم فيها
    انا طرحت سؤالي على صاحب الدرس بس شكله مش موجود الايام دي
    يعني النقطة دي انا عندي ليها حل بس الاخوة ما شاؤ الله كلهم اذكياء والواحد يقدر يستفيد من خبرتهم وذكاءهم
    وان شاء الله بعد ما نوضل على الامثلة الحية كل واحد يحط تطبيق للطريقة على استراتيجيتو وحنى نشوف ايه هو الافضل بالنسبة له
    وطبعة على الديمو مش الحقيقي بعد
    سلام

الصورة الرمزية alskndry
    alskndry غير متواجد حالياً فريق عمل المنتدى

تسلم ياغالى على الموضوع

وبارك الله فيك وجعله فى ميزان حسناتك
    توقيع العضو
    فهرس بأهم موضوعاتى التعليمية

http://forum.arabictrader.com/t249104.html

الصورة الرمزية أبو نـاصر
    أبو نـاصر غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam_fx مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمان الرحيم
    نكمل الموضوع علشان الناس تكون الفكرة بشكل عام وموضوعنا اليوم حيكون
    08- تحديد الأخطار بطريقة معتدلة وعنيفة وخرقاء
    وعلشان كدة لازم نرجع للتشارت اللي فيه معادلة kelly ومعادلة تبخر الحساب ونحللهم مع بعض

الاســـم:	mixed charts.png
المشاهدات:	37
الحجـــم:	79.5 كيلوبايت
الرقم:	489623

وقبل مابدأ عايز اشير لشي مهم محدش رد باله منه، واللي هو ان منحى معادلة تبخر الحساب مشوه بشكل فضيع لان المغروض بيكون بالشكل ده

الاســـم:	volatility curve.png
الحجـــم:	58.9 كيلوبايت
الرقم:	489625

بس أقولكم ان ده مش مشكل لاننا شوهنا دالة تبخر الحساب علشان نحدد مناطق الدخول المعتدل والعنيف ومناطق يكون الدخول منها خطر على الحساب، نظريا الموضوع ماشي تمام، ولو إنه الدالة مشوهة، بس ليه أنا ذكرتكم بالموضوع ده، لأننا حنحتاج الشكل الاصلي للدالة في الأمثلة في الموضوغ القادم
    أوكي؟ يالا نبدأ على بركة الله
    لنحليل التشارت المدمج بين الدالة كيلي ودالة تبخر الحساب، حنحتاج نقطة اسمها نقطة نصف كيلي، وهي نصف قيمة النقطة كيلي التي حصلنا عليها من معادلة kelly رمزها هو 1/2K، واحنا حنضيف النقطة دي للشارت بتعاعنا وبعدين في القسم الخاص بيها حنتكلم على ميزاتها بالتفصيل، دي الوقت احنا حنستعملها في تقسيم مناطق التقاء المنحي الدالتين فقط علشان نشوف ميزات كل منطقة على حدة ماشي؟ جميل..

وده هو التشارت بعد اضافة نقطة نصف كيلي 1/2K

الاســـم:	half kelly.png
المشاهدات:	53
الحجـــم:	101.9 كيلوبايت
الرقم:	489626

ونبدأ مع المنطقة الاولى الصفراء اللي في أقصى يسار التشارت وفي الصورة اللي بالاسفل

الاســـم:	yellow.png
الحجـــم:	96.3 كيلوبايت
الرقم:	489627

بنلاحظ ايه؟ لو أنا مثلا اخترت ريسك في المنطقة دي أول حاجة حلاحظها ان نسبة تبخر الحساب عندي صغيرة، وفي المثال بتاعة اللعبة بتعاتنا لو انا اختاريت مثلا 8 في المائة ريسك، 8 في المائة توجد في تلك المنطقة الصفراء، لأن نقطى الكيلي في اللعبة الماضية كانت 25 والنصف كيلي هي 25/2 هي تقريبا 12,5 يعني الريسك بـ8 في المائة داخل المنطقة الصفراء، وزي ماقلت بلاحظ ان قيمة تبخر الحساب صغيرة، ازاي بقا انا اعرف الكلام ده، الأخ ابو ناصر حط صورة كمثال لحساب ب100 دولار ودخل بريسك 25 دولار ولاحظ ان الحساب تبخر بعد 13 صفقة، جميل جدا وبشكره على المثال ده، بس أنا في الحالة دي اخترت 8 في المئة يبقى الحساب مش حيتبخر في 13 صفقة لا الحساب حيتبخر في في 18 صفقة مثلا، يعني ايه، يعني المنطقة دي آمنة بالنسبة ليا، وهو ده الهدف من دمج منحنى الدالتين مع بعض لان الدمج بينهم يعطيك مناطق مميزة، نواصل مع المثال بتاعنا، قلنا ان الريسك بـ8 في المية أعطاني محاولات أكثر، جميل جدا، بس الربح كام؟ الربح بناءا على التشارت الازرق بتاع الكيلي، الربح اقل من نقطة K المثالية للربح، يعني ايه يعني أن الريسك ب8 في المية من الحساب بيخليني آمن بس بصفقات أكثر بس أرباحه صغيرة، وزي متقول واحد عنده جساب ب500000 دولار وبيدخل صفقة في اليوم بريسك 0،5 دولار!!! هو مش حيمرجن حسابه ده شيء أكيد بس أرباحه صعيفة جدا وده طبعا مش هو الريسك المثالي الي بنحث عليه، مفهومة المنطقة دي؟؟ وميزتها ايه؟ جميل جدا جدا، يبقى المنطقة دي اسمها ايه؟ المنطقة المعتدلة

نروح بقه على متطقة ثانية، ولاحظوا اننا بنعاين بعنينا فقط ونفهم الموضوع ماشي الزاي ودي حلاوة تحليل التشارتات لأن عندها معنى وزي ماقلت تشويه دالة تبخر الحساب الغرض منه نحلل بعنينا فقط بس لما حنحتاج التشارت الاصلي حنجيبو في مثال مهم جدا،
    المهم عندنا منطقة ثانية البنية ونحلل ميزاتها ايه

الاســـم:	brown.png
المشاهدات:	48
الحجـــم:	113.6 كيلوبايت
الرقم:	489629

بنلاحظ بكل بساطة ان لو الواحد اختار ريسك من المنطقة دي بيحصل ايه؟ آه أكيد طبعا تبخر الحساب بيبقى قوي، وكمثال ممكن اختار اي رقم بين 25 و12.5 زي 20 مثلا، وحسب منحى تبخر الحساب أكيد عدد الصفقات الخاسرة الممكنة قبل تبخر الحساب وحيكون اصغر من الريسك بتاع 8 في المية، بس برضو اقل من نقطة الكيلي K اللي زي ما تفضل ابو ناصر في مثاله 13 صفقة كانت كافية لتبخر حسابه، يعني بدأنا نفهم ليه حتى نقطة الكيلي K نفسها مش مثالية وعلشان كده قلت لكم محدش يتاجر بيها، وانتم دي الوقت بدأتم تفهمو موضوع تبخر الحساب، جميل جدا جدا، بس نشوف الارباح لو انا اخترت ريسك من المنطقة دي، آه الأرباح ما شاء الله اكبر من منطقة المعتدلة، لان المنحى الازرق بتاع الكيلي وصل لمستوى أكبر في المنظقة البنية على المستوى اللي كان فيه في المنطقة الصفراء المعتدلة، جميل جدا احنا بدأنا نفهم الموضوع والناس بتختار الريسك بتعاها في الاستثمار ازاي، الغيوم بدأت تنقشع والحمد لله، ودي منطقة نسميها عنيفة، لان الربح فيها قوي بس تبخر الحساب كبير ايضا

يالاه نواصل مع المنطقة الثالثة الحمراء في التشارت

الاســـم:	red.png
المشاهدات:	41
الحجـــم:	126.7 كيلوبايت
الرقم:	489630

يعني زي ما هو واضح تماما من التشارت، الواحد لو اختار ريسك من هنا يبقى معرفش هو عايز يوصل لفين؟؟ ده هو اللي ببحث عن مرجنة التشارت بتاعو، لو الواحد مثلا اختار 40 في المية، أولا الارباح بدأت تقل وزيها زي 10 في المية زي ماشفنا في لعبتنا الأولى، وثانيا تبخر الحساب مش حيرحمو ابدا، وحتى لو اختار 50 في المية زي ما سبق وقلنا المفروض يبقى بمكانو وميتحركش، لكن بيجي تبخر الحساب عندنا ويقول لنا: لا ميتحركش الزاي؟ لا ده ضيف عندي في منطقتي وأنا لازم أكرمه كويس جدا، وحسابه هوب اتمرجن في ثلاث اربع صفقات بالكثير، الموضوع الحمد لله دي الوقت بدأ يصبح مفهوم للجميع اللي تابع معانا من الاول، المنطقة دي اسماها ايه اسمها المنطقة الخرقاء، الغبية، بالعربي كده الواحد غبي لو دخل فيها علشان يختار منها الريسك بتاعو، ليه لان الاحتمالات ضحكت عليه وخدعته وكمان تبخر الحساب مش حيرحمه ابدا ابدا

بس حتسألوني سؤال هو في أكثر غباوة من كدة؟ أقولكم آه في ، وده هو سر الفوركس والاستثمار لان هامش النجاح فيه صغير جدا وهامش الخسارة فيه كبير جدا وده هو اللي بنتكلم عليه في تحليل التشارت ونشوف المنطقة الأكثر غباوة واللي انا شخصيا قبل ما ادرس الموضوع ده دخلتها مش مرة ولا اثنين ولا ثلاثة، دخلتها حتى مرجنت لي أكثر حسابات، ليه لأنها الفخ بتاع الفوركس وهي المنطقة السودة اللي بالاسفل، وهي المنطقة اللي بنتجاوز فيها 2K في الريسك، زي 75 في المية في مثال اللعبة بتعتنا، و80 في المية وغيرها

الاســـم:	black.png
المشاهدات:	45
الحجـــم:	136.1 كيلوبايت
الرقم:	489632

يعني انت لوحدكم تقدروا تحكموا على المنطقة دي، الربح فيها كام والتبخر الحساب فيها كام

اتمنى اكون وفقت في الشرح لحدود اللحظة، وفاضل معنا نصف نقط الكيلي، بس حأجلها لغاية ما أجاوب على الاسئلة واظن ان الموضوع اصبح واضح بعد رءية المناصف المهمة ولو حد عندة استفسار انا حجاوب عليه
    وبتمنى ليكم ايام مليئة بالارباح ان شاء الله
    لاحظ أننا من خلال الشارتين

يمكن أن نحدد الهدف المرحلي

ثم اعادة ترتيب الأوراق

-----------

اذن هنا بدأنا نرى المدى الزمني

----------

سؤال

هل يوجد معادلة رياضية تشمل النوعين
    او نقطة النصف كيلي

--------
    سبحان الله كل ما ذكر علمني اياه السوق بعد ان عصرني

الا اني اشكرك أن اثبته لي بمعادلات جاهزة بدلا من اسلوبي البدائي

ان استمر النقاش سأثبت لك أن 39% وفق ذلك الاسلوب كانت مدروسة وبعناية

---------

ان سمحت لي باضافة

هنالك أوقات يتم التغاضي عن مسألة التبخر
    وهنالك أوقات يتم التغاضي عن الريشيو

أو بالاصح
    يتم المفاضلة بينهما

كمثال

شخص حسابه 10000 وتمرجن في صفقتين فقط .... لا يهم <<< لا يهتم بموضوع التبخر اطلاقا
    لأنه سحب مثلها اخر شهر 5 مرات .. ولأنه راس ماله الاصلي 500$

شخص آخر حسابة 500$ وتمرجن في 10 صفقات << يعتبر قضية صعبة .. لأنها رأس ماله الذي لا يملك غيره
    توقيع العضو
    الإلتزام 100% وليس 99%

إما 100% أو هو صفر

---

التداول الناجح .. اسلوب حياة متكامل
    وليس مجرد صفقة

الصورة الرمزية issam_fx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alskndry مشاهدة المشاركة
    تسلم ياغالى على الموضوع

وبارك الله فيك وجعله فى ميزان حسناتك
    الله يبارك فيك أستاذي الاسكندري
    اسعدني مرورك والله

الصورة الرمزية saadrm
    saadrm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا اخي بغض النظر عن حسابات النسبة وما الى ذلك المقصود هنا تسلسل الصفقات الخاسرة يا عمي خلينا نقول اول عشرين صفقة كانت خاسرة وثاني عشرين صفقة رابحة
    من الذي سوف ينجو بالاخير؟؟ من يخاطر ب 5% او من يخاطر ب 25% ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نحن لا نقصد الهجوم اخي ولكن لا يمكن اهمال تسلسل الاحداث نحن في سوق متقلب وانت تعرف ذلك افضل مني بكثير..
    تحياتي لك ولطرحك الرائع

الصورة الرمزية issam_fx

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريندايزر مشاهدة المشاركة
    يا اخي بغض النظر عن حسابات النسبة وما الى ذلك المقصود هنا تسلسل الصفقات الخاسرة يا عمي خلينا نقول اول عشرين صفقة كانت خاسرة وثاني عشرين صفقة رابحة
    من الذي سوف ينجو بالاخير؟؟ من يخاطر ب 5% او من يخاطر ب 25% ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نحن لا نقصد الهجوم اخي ولكن لا يمكن اهمال تسلسل الاحداث نحن في سوق متقلب وانت تعرف ذلك افضل مني بكثير..
    تحياتي لك ولطرحك الرائع
    لم تفهم أبدا الموضوع للاسف، وهذا الامر بسبب شرحي ولبيس بسببك أنت
    المهم أن جوابي ليك هو انني انصحك بتغيير تلك الايستراتيجية التي تجعلك نخسر 20 ضفقة متتالية لانها فاشلة
    أما اذا كنت تتخيل فعليك حساب احتمال الخسارة في اللعبة ب20 مرة متتالية
    يعني نحس العالم بيكون مسلط عليك، حتى انت اتحداك ان ترمي القطعة وتجيب عشرين مرة متتالية نفس الوجه

وبعيد عن الكلام ده ارجع لمفهوم الترتيب لا يهم، لانه هو الجواب اللي بيهمك
    وللاسف عندي شغلي كثير لما حخلص حثبت لك ان غلطان

صفحة 5 من 10 الأولىالأولى 12345678910 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17