صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 2345678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 136
    الصورة الرمزية issam_fx
    issam_fx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gashaweb مشاهدة المشاركة

هذه المعادلة الرائعة تغنيك عن الكثير من التفكير والحلول

في المثال المرفق حتى نخسر كامل الحساب يلزمنا 31 صفقة خاسرة متتالية

نسبة الهدف الى الاستوب 1:3 تقريبا

عليه في حالة اننا ربحنا صفقة سوف يرجعنا خانتين الى الاعلى

نسبة كيلي = 100%

الملف المرفق 490701

بينما في المثال التالي نلاحظ ان رفع نسبة الهدف الى الاستوب 1:6 تقريبا
    رفع من معدل الربحية الى 65%
    كذلك قلص تعويض الخسائر بحيث عند تحقق هدف نرجع 4 مراحل الى الخلف تعويضا للخسائر

مرفق لكم جدول الاكسل اتمنى ان يساعد الجميع لمعرفة الادارة الصحيحة بحول الله وفقا لطريقة التداول المتبعة لديكم
    الملف المرفق 490702

ماذا اذا امتلكنا استراتيجية تحقق الهدف من المضاعفة الخامسة او السادسة ونسبة الهدف الى الاستوب 1:6
    عليه سنكون دائما في ربح مستمر مع وجود خسارة حوالي 50% عند تحقق هدف المضاعفة السادسة

أما بالعودة الى النسبة السابقة 1:3 يكون لدينا ربح محقق حتى المضاعفة رقم 3 ثم خسارة حوالي 50% عند المضاعفة الرابعة

أما في حالة كانت نسبة الهدف الى الاستوب هي 1:9

سيرتفع نسبة الارباح الى 90%

وسنكون في أمان حتى المضاعفة السابعة وخسارة حوالي 50% عند المضاعفة الثامنة

اتمنى لو كان في زر اعجاب الخاص بالتعليقات
    فتعليقاتك عن الطريقة أحسن من الشرح ذاته

الصورة الرمزية gashaweb
    gashaweb غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة issam_fx مشاهدة المشاركة
    اتمنى لو كان في زر اعجاب الخاص بالتعليقات
    فتعليقاتك عن الطريقة أحسن من الشرح ذاته
    بارك الله فيك اخي عصام

شرحك حقيقة واضح ولكن يحتاج الى قليل تفكير

وهي منظومة رائعة جزاك الله خير الجزاء

الصورة الرمزية jemy89
    jemy89 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

للاسف معنديش
    انا برضو بدور عليه
    شكرا لمجهودك
    الكتاب على الرابط ده
    http://gen.lib.rus.ec/book/index.php...8C212FE2B1CFD4

و ليه كتاب جديد في 2017 بس ازاي استخدم نفس المبدا في اسواق المال
    على الرابط ده
    http://gen.lib.rus.ec/book/index.php...AA6F8F3C2E03A8

الصورة الرمزية أبو نـاصر
    أبو نـاصر غير متواجد حالياً عضو نشيط

بينما في المثال التالي نلاحظ ان رفع نسبة الهدف الى الاستوب 1:6 تقريبا
    رفع من معدل الربحية الى 65%
    كذلك قلص تعويض الخسائر بحيث عند تحقق هدف نرجع 4 مراحل الى الخلف تعويضا للخسائر

هذا ما طرحته في بداية النقاش اول الموضوع .. وقبل ان يقف

لازالت امامك عقبتين رئيسيتين

اثق انك ستجد لهما حل

دمت موفقا عزيزي
    توقيع العضو
    الإلتزام 100% وليس 99%

إما 100% أو هو صفر

---

التداول الناجح .. اسلوب حياة متكامل
    وليس مجرد صفقة

الصورة الرمزية MohdElgazzar
    MohdElgazzar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لا زلنا في الانتظار

جزاك الله خير الجزاء
    أخى الكريم ... أستفسر عن فائدة الرقم 20 فى الشيت المرفق ؟!!!

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	06-04-2018 05-16-21 م.png
المشاهدات:	27
الحجـــم:	28.8 كيلوبايت
الرقم:	491130

ولك جزيل الشكر

الصورة الرمزية gashaweb
    gashaweb غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohdElgazzar مشاهدة المشاركة
    أخى الكريم ... أستفسر عن فائدة الرقم 20 فى الشيت المرفق ؟!!!

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	06-04-2018 05-16-21 م.png
المشاهدات:	27
الحجـــم:	28.8 كيلوبايت
الرقم:	491130

ولك جزيل الشكر
    حياك الله اخي الكريم لا اهميه له
    يوجد جدول اخر مرفق وهي الاحدث

الصورة الرمزية Mr-Genius
    Mr-Genius غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

متابع معاك اخي عصام

الصورة الرمزية mohamed50000
    mohamed50000 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هل تقصد بتدبير المال المونى مانجمنت

الصورة الرمزية ابافيصل
    ابافيصل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اشكر الاخ عصام

هل بالامكان تكمله الشرح وفتح ورشة للتطبيق

الصورة الرمزية naeems80
    naeems80 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

موضوع مفيد ومتابع مع حضرتك
    https://youtu.be/wSMtqbmY_pg
    اعتقد هاد الفيديو سيفيد الاعضاء. يسهل عليهم الموضوع
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم

الصورة الرمزية naeems80
    naeems80 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

https://youtu.be/SxWvEU0eYmY

الجزء الاول
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده ... سبحان الله العظيم

الصورة الرمزية khloood
    khloood غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بسم الله الرحمان الرحيم
    02- فهم سبب مرجنة الحسابات أو الافلاس في العاب القمار، بسبب عدم التدبير الصحيح للحساب (رياضيا)

الموضوع ده موضوع مهم، ورغم أنه تم الطرق ليه مرات كثيرة لكن إحنا اليوم حنشوفو من زاوية ثانية خالص، إحنا حنشوفو من منظور الإحتمالات والرياضيات اللي عمرها مبتغلط بتقول إيه
    وعلشان نفهم ليه إحنا بنخسر والحسابات وتتمرجن، والمستثمرين يفشلو، حنلعب لعبة جميلة جدا، اسمها لعبة "الرأس أو الأتباع"

الملف المرفق 489567

اللعبة معروفة وهي رمي قطعة نقدية في السما ونشوف الجهة اللي حتسقط عليها، ماشي؟
    والشروط جميلة جدا جدا، إنت لو كسبت أنا حديك ضعف المبلغ اللي انت خاطرت بيه، ولو إنت خسرت أنا بس حآخد منك المبلغ اللي خاطرت بيه؟ الموضوع جميل جدا مش كدة؟
    احنا هنا حنشوف ليه تدبير الحساب مهم رغم أن اللعبة نفسها مربحة جدا، ونتخيل أن الحساب الأصلي هو 100 دولار للاعب، ونبدأ مع اللاعب الاول (المتداول الأول)، اللاعب ده بيشوف ان اللعبة في صالحو وإنه حتى لو خسر الصفقة الاولى هو حيعوضها في الصفقة الثانية، لان الربح ضعف الخسارة ودي جملة بنشوفها ونسمعها كثير، واحنا حنشوف ليه الجملة معندهاش أي معنى بدون تدبير الحساب، طيب اللاعب الأول حيعمل ايه، قرر إنه يلعب بنسبة 75 في المائة من حسابو، طبيعي جدا اللعبة مربحة أوي والربح ضعف الخسارة، طب يلا نشوف حيحصل معاه إيه
    1- المحاولة الأولى كسب، يعني كان عندو 100 دولار، خاطر بـ75 في المائة من حسابو اللي هي 75دولار وكسب، أنا بقى حعطيه 150 دولار ضعف 75 دولار اللي خاطر بيها، ده حقه مش كده؟ حميل، يبقى عندو كام في حسابه؟ سهلة : 100 + 150 = 250 دولار (ألف ألف ألف مبروك) حسابك قام بقفزة كبيرة.

كان معاه 100 دخل ب 75 دولار ولما كسب يبقى كسب 150 + 25 يعنى 175 دولار وليس 250 دولار

وبمعنى تانى معاه 100 دخل ب 75 يبقى كسب 75 عليهم يعنى 100+ 75 = 175 وليس 250

انت بقى ليه بتجمع راس المال مرتين ؟؟؟

ولان اللاعب طبيعي مش حيخرج لأن الاستثمار (التداول) يكون على المدى البعيد أو المتوسط، احنا حنكمل اللعبة طبيعي،

2 -المحاولة الثانية لعبنا، بس المسكين خسر المرة دي، يعني إيه، كان عندو 250 دولار ولأنه خاطر ب75 في المائة من حسابو اللي هي 187.5 وخسر يبقى أنا حاخدها منو لأنها حقي، وحسابه حيصبح كام؟ بسيطة 250 - 187.5 = 62.5!! يا عيني عليك 62 دولار في محاولتين!!!

يعني إحنا حتا لو كنا بنعمل صفقات بريسك معين والربح بتاعنا بتكون ضعف الريسك حسابنا حيتخرب بسبب سوء ادارة المال، والرياضيات فوق متكذبش وكل شيء واضح (مع الاشارة أن الاستراتيجية أو اللعبة دي نسبة نجاحها واحد من اثنين لان فيها اختيارين فقط) ولو استمر اللاعب بالمخاطرة ب75 في المائة من حسابه حسابه حيتمرجن شيء مؤكد، ومش حتنفعو الربح بيكون ضعف الخسارة أبدا (واتمنى الناس تفهم الموضوع ده تمام، لأنه موضوع مهم جدا جدا ، وكمان متتسرعش لأننا حنشوف الشاطرين بيعملو ايه في الحالات دي ونبحث عن النسبة المثالية اللي حتخلينا نكسب ونربح من اللعبة الماضية ربح كبير جدا، وبخسارة صغيرة، احنا بنبحث عن المثالي)

الفكرة إلي عوزين نفهمها إن تدبير الحساب فعلا شيء مهم جدا وحتى لو كنت تعتقد إن الاستراتيجية بتاعتك حتكسبك، تدبير الحساب ممكن يخلي حلمك كابوس وانشاء الله في القسم التالي "مدخل للطريقة ومفهوم "الترتيب لا يهم" حنفهم إيه اللي بيعملو اللاعب الأول (المتداول الأول) غلط، وايه هو الصح والمثالي بالنسبة لينا
    هو ليه كل واحد يتكلم فى ادارة الحساب بيحسب غلط ؟؟؟

الصورة الرمزية khloood

باسم الله الرحمان الرحيم
    نكمل الموضوع بتعانا وندخل على القسم الثالث اللي هو
    03- مدخل للطريقة ومفهوم "الترتيب لا يهم"
    ونبدأ بمفهوم "الترتيب لا يهم" في حساب الاحتمالات، وديما احنا حنكمل لعبتنا الممتعة "الرأس أو الأتباع" وبناءا على المفهوم ده إحنا حنفهم ليه الترتيب مش مهم في نتيجة النهائية للحساب، يعني مش مهم القطعة النقدية ختسقط على الراس كام مرة ولا حتسقط على الاتباع كام مرة، لأن نتيجة الحساب النهائيىة مش حتتغير لما يكون عندنا نفس نسبة الريسك او المخاطرة من رأس المال، لان اللعبة بتاعتنا عندها احتمالين بس، واحنا حنشوف الكلام ده دي الوقتي

احنا حنفضل نلعب اللعبة دي لأنها بسيطة وحتسعدنا نفهم كويس، ويمكن نعتبرها انها استراتيجية فوركس نسبة نجاحها 50%، لأن الموضوع حيكون اسهل، وبعد كدة حنعرف نتصرف في الاستراتيجيات اللي بكون فيها نسبة الربح أكبر أو أقل، يعني الموضوع مش قوة الاستراتيجية، الموضوع الاهم هو تدبير راس المال اللي حيساعدك نقلل نسبة الافلاس، مفهوم؟ جميل جدا، نواصل الموضوع

ونبدأ مع اللاعب الثاني (المتداول الثاني) اللاعب ده متحفظ جدا جدا، وبيخاف من خسارة حسابه، شاطر طبعا، المهم اللاعب ده عاوز يلعب معايا وانا رحبت بيه، بس هو قرر يخاطر ب10 في المائة من حسابه وأنا موافق وحنشوف حيصحل معاه ايه، وطبعا دايما الحساب (رأس المال) هو 100 دولار
    المحاولة الأولى: كسب الشاطر، خاطر ب10 في المائة من حسابه واللي هي 10 دولار، وكسب يعني أنا حديه 20 دولار يبقى حسابه كام؟ بسيطة 20 + 100 =120، جميل؟ جميل جدا، نواصل مع اللاعب الشاطر

بردوا نفس الغلطة

معاه 100 دولار قرر انه يخاطر ب 10% يعنى 10 دولار فبتالى حسابه بقى 90 دولار وال 10 دولار دى يا يخسرها يا تبقى 20 دولار فلو كسب هيكون حسابه 90 +20 = 110 وليس 120

المحاول الثانية: اللعب خاطر بعشرة في المائة من حاسب اللي هو 120 جولار، 10 في المائة هي 12 دولار، لكن للأسف خسر!! يعني أنا حآخد منه كام؟ أوي صح 12 جولار، يعني حسابه بقى كام؟ بسيطة 12 -120 = 108!!!!!!
    يعني واضح جدا الفرق بينو وبين اللاعب اللي قبله، اللاعب الثاني حتى لو خسر لسه في ربح، يعني اللاعب ده لو فضل يلعب معايا أنا حخرج للشارع وينخرب بيتي لأني أنا حخسر معاه على المدى الطويل، وهنا بس أهمية تدبير الحساب

عيد حساباتك تانى

طب إحنا عايزين نفهم مفهوم ّالترتيب لا يهم"، وعلشان كده احنا حنعكس نتيجة اللعبة مع اللاعب الثاني ونشوف حيصل معاه ايه

المحاولة الأولى: الشاطر خاطر ب10 في المائة من حسابه واللي هي 10 دولار، بس المرة دي خسر من أول محاولة يعني أنا حاخد منه 10 دولار يبقى حسابه كام؟ بسيطة 10 - 100 = 90، جميل؟ جميل جدا، نواصل معاه
    المحاول الثانية: اللاعب خاطر بعشرة في المائة من حاسبه اللي هو 90 دولار، 10 في المائة هي 9 دولار، لكن ربح المرة دي!! يعني أنا حديه 18، يعني حسابه بقى كام؟ بسيطة 90 + 18 = 108!! يعني هي هي، الترتيب بتاع النتيجة مش مهم أبدا، واللاعب دايما كسبان وده مفهوم مهم جدا على المدى الطويل في الاحتمالات وحيساعدنا نفهم الأمور صح

باختصار شديد لو احنا ترجمنا لعبتنا للغة الرياضيات حيكون شكلها هو اي مرة يربح معانا اللاعب الثاني بنضرب حسابه في 1.2 وأي مرة يخسر نضرب حسابه في 0.9 لأنه يخاطر بـ10 في المائة من حسابه (معلش حتى لو مفهمتش 1.2 و0.9 جاو منين مش مهم، ممكن اشرحها في رد مستقل لأنها مش مهم بقدر ما يهمنا نفهم أن نتيجة النهائية للحساب متتغيرش مع الوقت أبدا)
    يعني لو ربح اللاعب الثاني يكون حسابه هو:
    100 * 1.2 = 120
    ولو خسر يكون حسابه هو:
    100 * 0.9 = 90
    ده هو قانون اللعبة بشكل بسيط بلغة الرياضيات، يعني احنا ترجمنا كلامنا اللي كنا بنقوله للغة الرياضيات وارقام فقط، مفيش حاجة خارجة عن المالوف

الملف المرفق 489569

يعني من الصورة اللي فوق ممكن نقول إن معادلة اللعبة هي
    عدد تكرار المحاولات^(1.2*0.9)*100 = النتيجة النهائية للحساب

الملف المرفق 489570

اتمنى إن الموضوع يكون واضح وفيهش أي تعقيدات، وأي واحد يكون فاهم الموضوع ده كويس، او على الأقل بيكون استوعب إن الاستراتيجية مهما كانت نسبة نجاحها لا تعني أي شيء بدون تدبير لرأس المال، والكلام ده برهنا عليه بالرياضيات والاحتمالات، جتى لو كان الواحد بيعمل الربح ضعف الخسارة، لن يأمن على مرجنة الحساب لسبب بسيك هو تدبير الحساب
    وان شاء الله في القسم الموالي حنتكلم عن مبدأ طريقة KELLY في تدبير الحسابات وان شاء الله ستتصح الصورة للجميع، وياريت حد لو عندو اي استفسار أنا في الخدمة

حساباتك كلها غلط لانك بتجمع مبلغ المخاطرة مرتين وليس مرة فبتالى الكلام كله غلط ولو نفذته حقيقى هتخسر لانه غلط

لما يكون معايا 100 دولار قررت اخاطر ب 10 دولار فاصبح رصيدى 90 دولار بالاضافة الى خيارين يا اخسر ال 10 دولار ويبقى رصيدى 90

او ال 10 دولار تكسب ويبقى رصيدى 90 + 20 = 120

انت فى كل معادلاتك حاسب غلط ليه بتجمع المكسب مرتين

الصورة الرمزية kingstars
    kingstars غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khloood مشاهدة المشاركة
    حساباتك كلها غلط لانك بتجمع مبلغ المخاطرة مرتين وليس مرة فبتالى الكلام كله غلط ولو نفذته حقيقى هتخسر لانه غلط

لما يكون معايا 100 دولار قررت اخاطر ب 10 دولار فاصبح رصيدى 90 دولار بالاضافة الى خيارين يا اخسر ال 10 دولار ويبقى رصيدى 90

او ال 10 دولار تكسب ويبقى رصيدى 90 + 20 = 120

انت فى كل معادلاتك حاسب غلط ليه بتجمع المكسب مرتين
    معذرة ولكن اعتقد ان حساباتك انت هي الخاطئة
    المخاطرة هنا واحد إلي اثنان
    يعني ذلك انه حينما اخاطر بعشرة دولار فإما ان اخسر العشرة دولارات او تبقي العشرة دولارات وعليها مكسب 20 دولار اخرى فتصبح ثلاثون

الصورة الرمزية khloood

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingstars مشاهدة المشاركة
    معذرة ولكن اعتقد ان حساباتك انت هي الخاطئة
    المخاطرة هنا واحد إلي اثنان
    يعني ذلك انه حينما اخاطر بعشرة دولار فإما ان اخسر العشرة دولارات او تبقي العشرة دولارات وعليها مكسب 20 دولار اخرى فتصبح ثلاثون
    ممتاز جدا

يعنى التطبيق فى سوق الفوركس انت يتتكلم فى 200 نقطة مكسب
    ابقى قابلنى لو نفعت الطريقة دى

صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 2345678910 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17