النتائج 1 إلى 13 من 13
    الصورة الرمزية DaRsHeN
    DaRsHeN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي تعديل علي اكسبيرت MR.Dolar

السلام عليكم ورحمة الله

اولا احب اشكر MR.Dolar علي الاكسبيرت الرائع Opposite Multiplier EA

ثانيا انا كنت بجرب الاكسبيت علي الاستراتيجي تيستر ولقيت كام حاجه كده كنت طالب انها تتعدل لو فيه امكانية

1. خاصية TradesNumberForTakeProfit2 و TakeProfit2 مش شغالة علي الاستراتيجي تيستر فهل فيها مشكلة ولا بتشتغل علي الاشارتات عادي

2. لو عملت الـ FirstOrder مثلا Buy وبعدين الصفقة عكست لـ Sell وبعدين قفلت علي ربح ، الصفقة اللي بتفتح بعدها تلقائي بتكون Buy يعني في عكس اتجاه جني الارباح ، لو ممكن تتعدل وتبقي في نفس الاتجاه يكون افضل بكتير

مرفق الاكسبيرت
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    حسنا أخي الكريم سأقوم بتعديله . سؤال ما هي تجربتك مع الإكسبرت وهل تستخدم إعدادات معينه ؟
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية DaRsHeN

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.dollar مشاهدة المشاركة
    حسنا أخي الكريم سأقوم بتعديله . سؤال ما هي تجربتك مع الإكسبرت وهل تستخدم إعدادات معينه ؟
    اولا بحب اشكر حضرتك علي الرد والاهتمام

انا جربت الاكسبيرت علي التيستر علي عملات كتير وجربت كل الاعدادات لكن للاسف كانت النتيجه سيئة بسبب ان الخاصية TradesNumberForTakeProfit2 و TakeProfit2 لا تعمل

ولكن بعد ما جربته فعلي علي حساب تجريبي وتعديل التيك بروفت يدوي بعد عدد معين من الانعكاسات للصفقة بالفعل ظهرت قوة الاكسبيرت ونتائجة الرائعة ، وفيه بعد الاقتراحات لو حضرتك مهتم تعرفها هيكون من افضل الاكسبيرتات الموجوده

الاعدادات اللي انا بستخدمها (حتي الان محقق نتيجه جيدة جدا ) هي

كود PHP:
    EnableTimeFilter=false
    Start_Hour
    =00:00
    End_Hour
    =23:00
    info_1
    Multiplier Settings 
    FirstOrder
    =0
    Step
    =10
    TakeProfit
    =20
    StopLoss
    =10
    Multiplier
    =2.0
    TradesNumberForTakeProfit2
    =5
    TakeProfit2
    =10
    info_2
    =Custom Lot Multiplier Settings
    EnableCustomLot
    =false
    Lots_1
    =0.1
    Lots_2
    =0.1
    Lots_3
    =0.1
    Lots_4
    =0.1
    Lots_5
    =0.1
    Lots_6
    =0.1
    Lots_7
    =0.1
    Lots_8
    =0.1
    Lots_9
    =0.1
    Lots_10
    =0.1
    Lots_11
    =0.1
    Lots_12
    =0.1
    Lots_13
    =0.1
    Lots_14
    =0.1
    Lots_15
    =0.1
    Lots_16
    =0.1
    Lots_17
    =0.1
    Lots_18
    =0.1
    Lots_19
    =0.1
    Lots_20
    =0.1
    MM_Parameters
    Money Management 
    Lots
    =0.01
    MoneyManagement
    =false
    Risk
    =1.0
    MagicNumber
    =500 
    مرفق ملف اكسل لنتيجة الاكسبيترت في 21 ساعة عمل متواصل (مع تعديل الـ TakeProfit يدوي بعد 5 مرات انعكاس للصفقة)

شكراً جزيلا
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة DaRsHeN ، 20-11-2017 الساعة 10:24 PM

بعد عدد معين من الانعكاسات للصفقة
    قصة قصيرة:
    فهد: اكسبيرت المضاعفات اغلب الوقت يعمل معي بشكل جيد ولكن يأتي لحظات نادرة تبدد كل شيء احيانا؟
    خالد: طيب فكر معي شوي!! ليش ماتجعل اول انعكاسين او ثلاثة وهميين--يعني ماتدخل--وتبدا من الانعكاس الثالث كأنك للتو ستبدأ؟؟
    فهد: فكرة رائعة!!
    خالد: هناك المتوسطات كل العالم تشكي من فترة التذبذب حيث تحدث التقاطعات ولكن غالبا عدد هه التقاطعات محدود--تقاطع متوسطين
    فهد: وبعدين؟
    خالد: اعتمده كمنهج في المضاعفات بدلا من الاسعار المحددة سلفا
    فهد: اوكيه, وايضا ساضيف عليه فكرتك اعلاه تجاهل اول تقاطعين وكأنها لم تحدث!!
    حالد: بكيفك

الصورة الرمزية ali_shadi
    ali_shadi غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

فهد : تصور معي ان الانعكاس اللدي تجاهلته هو اللدي حقق الهدف وللاسف ان لم ادخله والتاني كدلك تجاهلته وايضا حقق الهدف لان اصل الحكاية انه مخادع وابن لئيمة ولسوء

حظي الانعكاس اللدي تعشمت فيه الخير استمر اللئيم في الانعكاس وحينها كان السعر بعيد للاسف والخسارة عميقة

ما العمل ياترى

منتظر رد ابو خالد

دمتم سالمين يا الله

الصورة الرمزية DaRsHeN

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فيلسوف البادية مشاهدة المشاركة
    قصة قصيرة:
    فهد: اكسبيرت المضاعفات اغلب الوقت يعمل معي بشكل جيد ولكن يأتي لحظات نادرة تبدد كل شيء احيانا؟
    خالد: طيب فكر معي شوي!! ليش ماتجعل اول انعكاسين او ثلاثة وهميين--يعني ماتدخل--وتبدا من الانعكاس الثالث كأنك للتو ستبدأ؟؟
    فهد: فكرة رائعة!!
    خالد: هناك المتوسطات كل العالم تشكي من فترة التذبذب حيث تحدث التقاطعات ولكن غالبا عدد هه التقاطعات محدود--تقاطع متوسطين
    فهد: وبعدين؟
    خالد: اعتمده كمنهج في المضاعفات بدلا من الاسعار المحددة سلفا
    فهد: اوكيه, وايضا ساضيف عليه فكرتك اعلاه تجاهل اول تقاطعين وكأنها لم تحدث!!
    حالد: بكيفك
    عزيزي فيلسوف البادية

المخططة له باستخدام الاكسبيرت هو تشغيله علي اكتر من عملة ، باقل لوت ممكن 0.1 علي حساب ميكرو كمان ، وفي حماية للحساب وهي انه بيتم تغيير التيك بروفت علشان يعوض الخساير فقط ، بمعني انا لو الصفقة الاولي والتانية والتالته والرابع خسرت مثلا هتكون مجموع الخسائر 31$ مثلا بعد تعديل التيك بروفيت هيبقي الربح فقط 31$ تعويضا للخسائر ولو حصل انعكاس تاني هيبقي مجموع الخسائر 63 دولار مثلا والربح 63$ وهكذا لحد ما يحصل ربح وتبقي الصفقة تعادل ، ويبدء من الاول بلوت 0.1 وهكذا

علي العموم شكراً بالتأكيد علي النصيحة ، وانا هجرب الكسبيرت كتير قبل ما ابدء شغل بيه ، وانا حاليا بجربة علي حساب تجريبي لايف وعامل نتايج كويسه جداَ زي ما قلت فوق ، علي الاقل لا يخسر لانه بيعوض الخسائر علي طول ، والحالات اللي ممكن تخسرني بجد هي ان يكون في خبر وينقل سعر العمله بسرعة كبيرة من نقطة لنقطة فجأه ، او ان السوق يفتح في بداية الاسبوع علي خسارة كبيرة في صفقة من الصفقات ، هحاول ابعد بشكل كبير عن الاخبار ، واقفل كل الصفقات قبل اغلاق السوق الاسبوعي ان شاء الله

الصورة الرمزية DaRsHeN

عزيزي علي

الفوركس كله مخاطر ، مجرد انك تعمل ايداع في الفوركس يبقي انت كده متقبل كل المخاطر ومستعد نفسيا انك تخسر المبلغ الايداع وممكن تفتح صفقه موصا بها من اكتر من خبير وتخسرها

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali_shadi مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم فهد : تصور معي ان الانعكاس اللدي تجاهلته هو اللدي حقق الهدف وللاسف ان لم ادخله والتاني كدلك تجاهلته وايضا حقق الهدف لان اصل الحكاية انه مخادع وابن لئيمة ولسوء حظي الانعكاس اللدي تعشمت فيه الخير استمر اللئيم في الانعكاس وحينها كان السعر بعيد للاسف والخسارة عميقة ما العمل ياترى منتظر رد ابو خالد دمتم سالمين يا الله
    أعتقد ما يقصده الأخ فيلسوف هو إنتظار صفقتين خاسرتين وهميتين ثم الدخول في الصفقه التاليه وليس مجرد تجاهل أي صفقتين
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية Abunawaf
    Abunawaf غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaRsHeN مشاهدة المشاركة
    عزيزي فيلسوف البادية

المخططة له باستخدام الاكسبيرت هو تشغيله علي اكتر من عملة ، باقل لوت ممكن 0.1 علي حساب ميكرو كمان ، وفي حماية للحساب وهي انه بيتم تغيير التيك بروفت علشان يعوض الخساير فقط ، بمعني انا لو الصفقة الاولي والتانية والتالته والرابع خسرت مثلا هتكون مجموع الخسائر 31$ مثلا بعد تعديل التيك بروفيت هيبقي الربح فقط 31$ تعويضا للخسائر ولو حصل انعكاس تاني هيبقي مجموع الخسائر 63 دولار مثلا والربح 63$ وهكذا لحد ما يحصل ربح وتبقي الصفقة تعادل ، ويبدء من الاول بلوت 0.1 وهكذا

علي العموم شكراً بالتأكيد علي النصيحة ، وانا هجرب الكسبيرت كتير قبل ما ابدء شغل بيه ، وانا حاليا بجربة علي حساب تجريبي لايف وعامل نتايج كويسه جداَ زي ما قلت فوق ، علي الاقل لا يخسر لانه بيعوض الخسائر علي طول ، والحالات اللي ممكن تخسرني بجد هي ان يكون في خبر وينقل سعر العمله بسرعة كبيرة من نقطة لنقطة فجأه ، او ان السوق يفتح في بداية الاسبوع علي خسارة كبيرة في صفقة من الصفقات ، هحاول ابعد بشكل كبير عن الاخبار ، واقفل كل الصفقات قبل اغلاق السوق الاسبوعي ان شاء الله
    .. السلام عليكم ..

ممكن احد يوضح لي ماهو المقصود بنقل التيك بروفيت ؟؟ .. وكيف يتم بالاكسبرت ؟؟ وشكراً ..

الصورة الرمزية DaRsHeN

يعني في حالة ان الصفقة انعكست اكتر من مرة وانت كنت حاطط الربح مثلا 50 نقطة ، يتغير تلقائي بعد عدد مرات معين لـ ربح تاني انت محدده مثلا 25 نقطة ، بحيث تقدر تعوض الخسارة فقط

الصورة الرمزية DaRsHeN

في انتظار التعديل باذن الله من الاخ اسامة

الصورة الرمزية DaRsHeN

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي اسامة هل فيه اخبار عن تعديل الاكسبيرت

الصورة الرمزية DaRsHeN

هل من جديد
    UP

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17