النتائج 1 إلى 13 من 13
    الصورة الرمزية أسكندراني
    أسكندراني غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي طلب تعديل على اكسبرت

السلام عليكم
    اخواني الاعزاء وجدت هذا الاكسبرت بمنتدى يعتمد على مؤشر Pro Parabolic SAR و على الموفينج افريدج و محتاج تعديلات بسيطه فيه لكن للاسف المبرمج لا يرد على الموضوع , فا يريت لو ممكن يتم عمل التعديلات التالية و اكون شاكر
    1- امكانية فتح صفقات جديدة عند تحقق الشرط حتى لو في صفقات اخرى مفتوحه مع تحديد الحد الاقصى للصفقات التي ممكن ان يفتحها , لان الاكسبرت مش بيفتح ولا صفقة جديدة غير لما الصفقة الحالية تقفل على ربح او خسارة
    2 - عند اغلاق الصفقة على خسارة مع تشغيل المضاعفات الاكسبرت مش بياخد صفقات جديدة , فلو ممكن تعديله ان لو الصفقة قفلت على خسارة و المضاعفات شغاله يرجع ياخد صفقات تاني
    3 - الطلب الثالث ده لو ممكن اوكي ولو مش ممكن يبقى كفاية الطلبين اللي فوق , اضافة شرط تحقق جديد للاكسبرت وهو اضافة مؤشر الاستوكاستيك للاكسبرت ان يتم عمليات الشراء اذاتحققت الشروط و كان الاستوكاستيك يعطي اشارة صعود و يتم عمليات البيع اذا كان الاستوكاستيك يعطي اشارة هبوط
    وشكرا لكم
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية hre007
    hre007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام
    مبدئيا هناك اختيار BUY و SELL وهما لتحديد اقصي عدد صفقات يفتح من نفس النوع فلو وضعت القيمة 10 مثلا سيفتح 10 صفقات في الاتجاه طالما بقيت الاشارة .. على العموم هجرب المضاعفات ونشوف
    بالنسبة للاستوتيك عاوز الصفقة الجديدة كلما تقاطع الاستوتيك في الاتجاه والا لما يكون في وضع التشبع فقط ؟؟؟

الصورة الرمزية أسكندراني

شكرا اخي على ردك , اختيار عدد الصفقات BUY , SELL بيحدد عدد الصفقات اللي هيفتحها لما يتحقق الشرط يعني بيفتحها كلها مرة واحدة , لكن اللي انا اقصده , انه مثلا فتح عدد الصفقات دي و الصفقات دي لسه لم تحقق الهدف , و تحققت الشروط مرة أخرى يرجع يفتح تاني صفقات رغم ان لسه في صفقات مفتوحه ولم تحقق الهدف .
    و بالنسبة للاستوكاستيك لا يشترط التشبع ولكن يكون في نفس الاتجاه .
    و معلش في طلب جديد وهو لو فتح صفقات جديدة مع الصفقات اللي لسه محققتش الهدف و لما يوصل الربح لاجمالي للصفقات للعملة مبلغ معين اللي هو هيكون مكتوب في WIN_USD يقفل الصفقات الرابحه والخاسرة على اجمالي الربح بس يكون لكل عملة مش يقفل كل العملات .
    وشكرا لك مجددا

الصورة الرمزية hre007

ان شاء الله خير اخي العزيز
    برجاء ارفاق المؤشر الخارجي Pro Parabolic SAR

الصورة الرمزية أسكندراني

تفضل المؤشر بالمرفقات
    وزي ما ذكرت مش مهم اوي الاستوكاستك لو هياخد معاك وقت الاهم هو
    1- يفتح صفقات جديدة غير الصفقات التي لم تصل للهدف مع وضع True و False لتشغلها بحيث اذا تسببت بخسائر اكتر عند التجربة استطيع ايقافها
    2- ضبط المضاعفات حيث ان بها عيب ان عند تشغيل المضاعفات و صفقة حققت خسارة الاكسبرت يتوقف عن فتح صفقات
    3 - اغلاق جميع الصفقات للعملة عند وصولها الى ربح محدد مع وضع True و False لتشغيلها
    معلش تقلت عليك بس انت قدها و قدود انشاء الله

الصورة الرمزية hre007

صراحة انا مرضتش اعدل عليه لأسباب فعملتلك اكسبرت شبيه بنفس الفكرة .. وممكن نتابع مع بعض لو فيه تعديلات
    بالنسبة للاستوتيك فهو يعمل على نظامه الخاص ويوقف عمل الاكسبيرت الاصلي يعني بيفتح على تقاطع الاستوتسك طالما في اتجاه الموفينج وsar ولم ادخله في دورة المضاعفات الا لما تشوفه
    بالنسبة للغلاق فهو مع تخطي خط الموفينج في الاتجاه المعاكس .. ووضعت الربح بالدولار كأختيار افضل لأغلاق جميع العقود المفتوحة خاصة وهناك مضاعفات
    جرب الاكسبيرت وشوف نقاط الضعف فيه ايه وربنا يوفقنا جميعا لما يرضيه
    Stochm&Sar&Ma.mq4

الصورة الرمزية أسكندراني

شكرا لك اخي ,انا جربته عطاني خسائر كتيرة لانه بيفتح صفقات طول الوقت و يبدو أن أنا اللي مش عارف اوضح طلبي و هكتبهولك بأختصار وبوضوح عشان ملغبطتكش معايا:
    خلينا ننسى موضوع الاستوتسك خلينا في الاكسبرت الاول و هيكون المطلوب فيه بس ضبط المضاعفات لما يفتح صفقة و يعكس الاتجاة وتبتدي تخسر يفتح صفقة مضاعفة تكون عكس اتجاه الصفقة الخاسرة , يعني لو اخدنا صفقة شراء و بعدها السعر هبط و الصفقة ابتدت تخسر يفتح صفقة بيع بكمية مضاعفة ولورجع السعر يرتفع تاني يفتح صفقة ثالثة شراء بكمية مضاعفة وهكذا و حضرتك ادرى بالمضاعفات اكتر مني , بس هو ده المطلوب في الاكسبرت فقط المضاعفات
    وشكرا لمجهودك و تعبك معايا

الصورة الرمزية أسكندراني

انا رجعت جربته تاني على الديمو مش الباكتست و عطاني خسائر كمان , و سبب الخسائر انه هو بيفتح مضاعفات في نفس اتجاه الصفقة الخاسرة , يعني مثلا اتفتحت صفقة شراء و الاتجاه اتغير و ابتدى السعر ينزل و الصفقة بتخسر المفروض انه يفتح صفقة بيع بيفضل يفتح صفقات شراء مضاعفة و طبعا هتخسر لان الاتجاه هبوط .
    فممكن تعدل على الاكسبرت بتاعك 3 حاجات :
    1- انه لما صفقة تخسر يفتح الصفقة التانية مع اتجاه السعر مش في نفس اتجاه الصفقة الخسرانه
    2 - انه ميفتحش صفقات غير لما المؤشر SAR يدي الاشارة و يظهر السهم
    3 - ياريت لو تخلي مجال الشراء و البيع محصور فقط لما يكون الاستوتسك بين 25 و 65, يعني لو SAR عطي سهم احمر بيع و الاستوتسك تحت خط 25 لا تنفذ الصفقة و بالنسبة لو عطي اشارة شراء و الاستوتسك فوق خط 65 لا ينفذ الصفقة غير كده ما بين 25 و 65 يفتح صفقات مع اتجاه السهم
    وشكرا و هتعبك معايا

الصورة الرمزية أسكندراني

معلش بالنسبة للاكسبرت بتاعك انت شلت منه ادارة رأس المال ياريت تضيفها عليه بحيث أنه يفتح صفقات بنسبة من رأس المال زي ما كان بس ياريت لو في تعديلين مهمين على ادارة راس المال انه يفتح الصفقات بنسبة معينه من رأس المال و دي اللي كانت موجودة عاوز اضيف عليها ان اجمالي الصفقات المفتوحه متعديش نسبة معينة من رأس المال يعني انا هيبقى عندي نسبتين نسبة كمية اللوتات اللي هيفتح بيها الصفقة عند تحقق الشروط و ايضا نسبة كمية اجمالي اللوتات المفتوحه لاجمالي الصفقات و العملات , لانه اول ما بتحقق الشروط بيفضل يفتح لوتات لكل العملات انشاء الله لالف لوت وده طبعا هيمرجن الحساب بدري بدري , وياريت لو تضيف ان الارباح USD PROFIT بردو تكون نسبة من رأس المال مش رقم ثابت, يبقى كل التعديلات المطلوبة هي
    - انه لما صفقة تخسر يفتح الصفقة التانية مع اتجاه السعر مش في نفس اتجاه الصفقة الخسرانه
    2 - انه ميفتحش صفقات غير لما المؤشر SAR يدي الاشارة و يظهر السهم
    3 - الشراء يكون لما المؤشر SAR يدي سهم الشراء ويكون خط الاستوتسك تحت 65 و البيع يكون الاستوتسك فوق خط 25
    4 - ادارة رأس المال ان فتح الصفقات و الربح بالدولار يكون نسبة من رأس المال و ايضا ان اجمالي الصفقات المفتوحه لكل الصفقات والعملات لا يتجاوز نسبة معينة من رأس المال

عذبتك معايا معلش استحملني

الصورة الرمزية hre007

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسكندراني مشاهدة المشاركة
    شكرا لك اخي ,انا جربته عطاني خسائر كتيرة لانه بيفتح صفقات طول الوقت و يبدو أن أنا اللي مش عارف اوضح طلبي و هكتبهولك بأختصار وبوضوح عشان ملغبطتكش معايا:
    خلينا ننسى موضوع الاستوتسك خلينا في الاكسبرت الاول و هيكون المطلوب فيه بس ضبط المضاعفات لما يفتح صفقة و يعكس الاتجاة وتبتدي تخسر يفتح صفقة مضاعفة تكون عكس اتجاه الصفقة الخاسرة , يعني لو اخدنا صفقة شراء و بعدها السعر هبط و الصفقة ابتدت تخسر يفتح صفقة بيع بكمية مضاعفة ولورجع السعر يرتفع تاني يفتح صفقة ثالثة شراء بكمية مضاعفة وهكذا و حضرتك ادرى بالمضاعفات اكتر مني , بس هو ده المطلوب في الاكسبرت فقط المضاعفات
    وشكرا لمجهودك و تعبك معايا
    السلام عليكم اخي العزيز ..
    ولا خسائر ولا حاجة يا باشا
    شوف رجع الاعدادات الي الاعدادات الي كنت شغال عليها وهو يديك نفس النتيجة تقريبا انا الي غيرته هو بدل فتح عدد صفقات بنفس السعر اصبح يعطي على كل شمعة معتمد على الاغلاق بالدولار

الاغلاق على انعكاس اشارة الموفنج يسبب خسائر في آخر المرحة بالتأكيد ولو وضعت الاغلاق على SAR بمفرده متجاهل الموفنج فده هيلغي الفكرة من اساسها لأن هيكون فيه اغلاق كتير على خسائر
    لو قلنا احنا بنفتح في اتجاه الموفنج وال ASR هيكون مستحيل لو صفقة خسرت 30 او 40 نقطة اني اخليها تفتح مضاعفة عكس الاتجاه طالما الاشارة لم تتغير وتكون المضاعفات مضاعفات تعزيز وليس تبريد
    النسخة دي وضعت فيها اخيار ان كنت تريد ان تغلق على الموفنج ام لا .. في حالة عدم الاغلاق ستترك الصفقات معلقة لحين بلوغ الهدف كما بالاكسبيرت الاصلي
    وكمان وضعت فيها اخيار ان كنت تريد العمل على البيع فقط ام الشراء فقط ام الاثنين
    وكمان لا يأخذ صفقات الا لو الاخيرة خاسرة ..
    ونشوف النتيجة المبدئية
    باك تيست بدون مضاعفات بيع وشراء هدف 20 نقطة بدون استوب لعام 2015
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	2015 B & S-lot- 0.01.gif
المشاهدات:	51
الحجـــم:	9.4 كيلوبايت
الرقم:	448477
    باك تيست بمضاعفات 1.5 بيع وشراء هدف 20 نقطة بدون استوب لعام 2015
    وذي ما انت شايف انه وصل ل لأكتر من 300 الف لحد ما اتخبط في حيطة نهاية الفترة وكشف الصفقات المعلقة وطلع كسبان اكتر من 5000 دولار في النهاية

الاســـم:	2015 B & S-lot- 0.01 with multi 1.5.gif
المشاهدات:	43
الحجـــم:	9.3 كيلوبايت
الرقم:	448478
    باك تيست بمضاعفات للاستوتيك بيع وشراء هدف 20 نقطة بدون استوب لعام 2015

الاســـم:	2015 B & S-lot- 0.01 with stoch - multi 1.5.gif
المشاهدات:	40
الحجـــم:	8.1 كيلوبايت
الرقم:	448479
    جرب وشوف وانا هضيف التعديلات الي ذكرتها بمشاركاتك دون المضاعفات عكس الاتجاه لأني مش فاهم هتكون على اي اساس .. وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله
    Stochm&Sar&Ma.mq4

الصورة الرمزية أسكندراني

اوكي تسلم ايدك هجرب و ارد عليك , انا مش بقولك عكس اتجاه السعر انا بقول طالما الصفقة المفتوحه بتخسر معناها ان اتجاه السعر اتغير يبقى نفتح صفقة جديدة هتكون عكس اتجاه الصفقة المفتوحه و مع اتجاه السعر , لان حاليا اللي بيعمله الاكسبرت لما بنفتح مثلا صفقة بيع و السعر اخد اتجاه عكسي و بيرتفع بيفضل الاكسبرت بياخد صفقات مضاعة بيع بردو فكلها طبعا بتخسر لان السعر صاعد , لكن اللي انا بقوله طالما السعر عكس اتجاهه يبقى ناخد صفقات شراء مضاعة مش صفقات بيع .

الصورة الرمزية أسكندراني

انا جربت جميع الاعدادات و حاولت اجرب على كل الفرامات و مظبطش معايا , انا هقولك عشان متتعبش نفسك معايا , ياريت لو تقولي ازاي اوصل لاعدادات المؤشرات وانا اقعد اجرب مع نفسي , انا حاولت اني استخرج اعدادات المؤشرات المرفقة دي و غيرها عشان اجرب مع SAR او استخدمهم مكانه و كتبت الاكواد دي
    كود:
    double buy=iCustom(Symbol(),0,"SSG Fbar",0,0);
            double sell=iCustom(Symbol(),0,"SSG Fbar",1,0);
            double buy_2=iCustom(Symbol(),0,"SSG Fbar",0,1);
            double sell_2=iCustom(Symbol(),0,"SSG Fbar",1,1);
    و بعدين عملت Comment عشان تظهر القيمة على الشارت عشان استفاد منهم بس للاسف معرفتش اوصل لاعدادات المؤشرات , فاريت لو تقولي ازاي اظبط المؤشرات دي و انا هقعد اجرب المؤشرات

الصورة الرمزية أسكندراني

نسيت ارفق المؤشرات

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17