صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 58
    الصورة الرمزية sem2020
    sem2020 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى حسب الملف الذى ارفقته اريد ان افهم شئ ربما انت شرحته وانا لم افهمه
    بالنسبة للبيع فى حالة الهبوط ووصل السعر الى المستوى -1 سوف يتم اغلاق S0 سيكون تم تفعيل امر السيل استوب S1 وامر الشراء لميت B1
    فى حالة رد السعر وصعد للمستوي 0 يتم اغلاق الصفقتان B1 & B0 فى هذه الحالة سوف يتبقى معنا S1 وتم تفعيل S-1
    بقولك انا تهت فى حاجة مش قادر اركز فيه

باختصار معانا صفقتين شراء وبيع بحجم 1 هبط السعر للمستوي الاول يتم الاتي اغلاق صفقة البيع كده ربح لوت
    واغلاق اوامر البيع المعلقة لميت وفتح صفقة جديدة بيع
    وتفعيل صفقتين بيع استوب 4 لوت
    وتفعيل شراء لميت ٢ لو ت
    بذلك يكون مجموع لوتات شراء ١+2=3
    مجموع لوتات البيع 4+1 = 5
    لو السعر صعد سوف يكون الربح لوت واحد ومعانا 5 لوت بيع خسارة
    لو استمر السعرفى الصعود ووصل للمستوي 3 ورجع هبط ماذا يكون الموقف
    وبالنسبة لصفقات الاستوب سوف تغلق بربح على نفس المسافة بين المستوي والمستوي الذى يليه
    بصراحة الفكرة معقدة شوية

الصورة الرمزية sem2020

ااخى انت افترض ان السعر يهبط ويرتد ماذا لو هبط ولم يرتد وكثيرا ما يحدث فى هذا السوق الملعون
    ما اراه ان السوق يلعب دائما ضد المتداولين لصالح الشركات
    انا معاك ان التذبذب اكثر من الرالى
    لكن انت قاعد يبني فى بيت طوبه طوبة وفجاءة يجي سيل ياخد البيت كله
    عايزين نعرف ايه العمل فى حالة السيول
    ههههههههه
    آخر تعديل بواسطة sem2020 ، 30-01-2015 الساعة 10:45 AM

الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اشكر كل من شارك فى الموضوع

بالنسبه لموضوع الرالى ياجماعه مش حتتأثر خالص الا بخساره بسيطه جدا لانك عامل هيدج على سبيل المثال لو اشتغلت 0.1 لوت وستيب15 ستكون خسارتك بعد10مجموعات اى بعد 540 نقطه هى 326.7 دولار فقط فلو رصيدك 5 الاف دولار اذن انت تتحدث عن اقل من 15% من رأس المال ريسك واسمك شغال بمضاعفات وتربح فى كل احوال السوق وفى كل الارتدادات بتخلصك من المستويات a b c على النحو المشروح فى الملف

اما فى الارتدادات كل 15 نقطه ستكون رابح 3 دولار او 2.1 او 2.1 حسب المستويات ...طبعا دى كلها ارقام قليله جدا لان اللوت قليل والاستيب كمان قليل لكن داما راااابح واحسبها جيدا

اما على نحو اخر قديما كنا نعمل ب0.1 مضاعفات 0.2 0.4 0.8 1.6 3.2 ..... خطر جدا ومارجن للحساب خلال 100 نقطه فقط والجديد كمان فى هذه الطريقه ان اى ارتداد ولو صغير يخلصك من المجموعه باكملها بالاضافه الى اننا نعمل فى الاتجاهين

الصورة الرمزية a7med920

مثال اخر البدايه 0.5 موضحه فى الصوره والاستيب 25 نقطه

لنفترض ان السعر جرى رالى 900 نقطه ورصيدك 20 الف دولار ... كم ستكون رابح من كل مستوى وكم ستكون خاسر انظر الى الصوره
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 0.5-25.png‏  

الصورة الرمزية mdsalman
    mdsalman غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

اخي احمد الطريقه ممتازه جدا وهي محاصرة السعر طالع نازل

لكن المشكله الكبيره هي عدم نعم عدم تفعيل الاوامر المعلقه في حاله الترند القوي وايضا عدم تفعيل استوب لوز
    مثل ما حدث يوم الخميس الاسود تدري ليه ناس كثيره خسرت السبب عدم تفعيل الاستوب او اي امر موجود بسبب الانزلاق السريع

كان لي تجربه على حساب حقيقي من مده استخدم فيها اوامر معلقه ومع اول رالي سريع الاوامر المعلقه لم تتفعل بسبب الانزلاق وخسرني
    خساره كبيره

الصورة الرمزية a7med920

اخى الكريم mdsalamn اشكرك على مشاركتك

اولا انت تخاف من عدم تفعيل الاستوب لوس والطريقه اصلا لاتحتوى ستوبات !!!

ثانيا انت تخشى الانزلاقات.. بما ان جميع الاوامر او المجاميع ستكون معلقه اذن لاتخاف من عدم التفعيل

ثالثا اذا استخدمت ستيب 50 نقطه اذن المجموعه تتكون من 200 نقطه اذن لو تكونت الاستراتيجيه من 10 مجاميع اذن انت تتحدث فى 2000 نقطه يعنى ياجبل مايهزك ريح راجع كويس ولو فيه انزلاق او غيره مع الــ 50 نقطه مثلا وهناك متابعه ولو جزيه للشغل اكيد انت بتقفل الاكسبيرت وبتطلع من السوق

رابعا واخيرا حتى لو فرضنا تفعيل مجموعه واخرى واخرى وحدث انزلاق اى كاننا عاملين هيدج جزئى وسنقع فقط فى الخساره المحسوبه التى تساوى فرق البيع من الشراء

راجع كلامى مره اخرى وانتظر تعليقك وتفاعلك انت وباقى الاعضاء...شكرا لكم جميعا

الصورة الرمزية a7med920

استاذ جميل ...طلبتك بالاسم ...وبعت لك وحضرتك بتدخل المنتدى واكيد شوفت .... لكن انت للاسف مش معبرنى خالص.... مش فارق معايا حضرتك تعمل الاكسبيرت او لا لكن انا يفرق معايا كتير لو حضرتك رديت عليا وقولتلى نعم ااقدر..أو ااسف لا أقدر... على فكره انا زيك كده شغال فى مجال معين بره الفوركس وبينطلب منى شغل وبرد على الناس بنعم أو بلا فياريت أكرر ندائى ترد علينا يا نعم يا لا ومتشكر مقدما
    آخر تعديل بواسطة خدمة الأعضاء2 ، 01-02-2015 الساعة 02:13 AM

الصورة الرمزية sem2020

كنت عايز افهم حاجة انت بالنسبة للامر المعلقة الأستوب الأخير هايكون 3 اضعاف اللوت تمام اغلاق على نفس مسافة الأستيب اما ماذا
    على فكرة بالنسبة للأخ جميل على ما اتذكر هو لا يستقبل رسائل على الخاص او لا يفتحها

وبالنسبة لفكرتك جيدة اتمني احد يساعدك كان اريد ان اساعدك لكن الفكرة معقدة وتحتاج احد العباقرة حاولت اجمعها فى دماغي ومعرفتش

الصورة الرمزية Robo_Coder
    Robo_Coder غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي الله المستعان

فكرة معقدة جدا ان شاء الله تكون جاهزة قريبا 550 سطر برمجي و باقي بعض الاضافات الاخيرة

الصورة الرمزية kira-h
    kira-h غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم
    جزاك الله خيرا على الطرح وكان الافضل شرح الفكرة تفصيلا بصورة
    طيب حسب فهمي المتواضع وبشكل سريع، أعتقد أن الفكرة بها ثغرة ممكن تكون قاتلة وهي كلما زاد انعكاس السعر في اتجاه واحد كلما أصبحت مسافة الارتداد أكبر لجني الربح، وممكن لا يتحقق هذا الربح لسنوات طبعا إذا كانت إدارة المال صارمة وإلا ...
    وثغرة أخرى --- الجاب الاسبوعي--- ممكن أن يتسبب في تفعيل جميع الاوامر دفعة واحدة عند سعر الافتتاح الاسبوعي..
    كما ان الفكرة ليست معقدة برمجيا! فلكل مجموعة ماجيك نمبر أو كومنت وعليه تقارن بين نوع الصفقة وقيمة اللوت لتحديد الربح ليتم الاغلاق وتعديل الاوامر المعلقة وهكذا حتى تنتهي من جميع الاحتمالات لكل المجموعات،،،
    كان بودي المساعدة في البرمجة لكن والله ليست لدي الرغبة في كتابة أو حتى رؤية الميتاايديتور،
    ////
    بالتوفيق إن شاء الله
    آخر تعديل بواسطة kira-h ، 01-02-2015 الساعة 07:00 AM
    توقيع العضو
    متداول فوركس، ومبرمج mql

الصورة الرمزية sem2020

فى نقطة اخري يجب تجنه وهذا اقتراح منى ليس اكثر
    بالنسبة للمجموعات يجب اغلاقها قبل فتح المجموعة الجديدة وذلك فى حالة سير السعر عكسها حتى لا تزيد الخسارة ونكتفي بالربح فى حالة التذبذب
    واذا نظرنا مثلا الى زوج يورو دولار هبط من شهر اغسطس حتى الان من 1.39 الى 1.11 اى 3800 نقطة تقربيا وهذا يرفع الخسارة العائمة فى الحساب
    واحيانا بعض الازواج تتحرك بالاف النفاط مثل المجنون تصل ل 10000 نقطة بين اعلى وادني سعر
    واذا احتفظنا بالمجموعات الخاسرة بفرض اننا سوف بندء الان على اليورو دولار وصعد السعر مرة اخري الى 1.40 سوف نتحطفظ بصفقات البيع من سعر اليوم

يمكن اكون فهمت الاستراتجية خطأ

فى نقطة اخري اريد ان اعرفها اذا تم تفعيل اكثر من مجموعة فى حالة ارتداد السعر كيف سوف يتم غلق المجموعات

الصورة الرمزية a7med920

شكراً لكل من شارك ...كرفكرة.فكرة اغلاق المجموعة قبل ان ادخل فى المجموعه التاليه لها مطروحة فى الاصدار الثانى وهناك تعديلات اخرى تحسن الربح وتقلل الخسارة ولكن لو طرحت الان ستشتت الفكرة...على كل حال لاتخافوا من الرالى مادام الاستسب يتعدى 25 نقطه فوالله ربح قليل دائم خير من كثير منقطع وتذكروا دائما ان الأجانب يقولون ان ارباح الفوركس ﻻيجب ان تتعدى مصاريف عطلة نهاية الاسبوع

الصورة الرمزية sem2020

اخي هذا اكسبيرت للتجربة هو يعمل مجموعة واحدة شراء
    ويضع اوامر كما تريد

ممكن تشرح لنا كيف سيتم التعامل مع كافة الأحتمالات

انا اقترح ان نعمل اكسبرتين واحد شراء والاخر بيع اعتقد بذلك يسهل التعامل مع كل مجموعة على حدي

انا لا اعدك بعمل الأكسبيرت انا اساعد فقط واى اخ مبرمج محترف يستطيع عمله
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة sem2020 ، 02-02-2015 الساعة 02:25 AM

الصورة الرمزية a7med920

اخى الكريم شكرا لمشاركتك وجاى التجربة لكن لايصلح الا اكسبيرت واحد ﻻن الاوردرات تعدل وتحذف بناء على بعض وبالنسبه لشرح الإحتمالات موجوده فى ملف وورد بالصفحات السابقة

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sem2020 مشاهدة المشاركة
    اخي هذا اكسبيرت للتجربة هو يعمل مجموعة واحدة شراء
    ويضع اوامر كما تريد

ممكن تشرح لنا كيف سيتم التعامل مع كافة الأحتمالات

انا اقترح ان نعمل اكسبرتين واحد شراء والاخر بيع اعتقد بذلك يسهل التعامل مع كل مجموعة على حدي

انا لا اعدك بعمل الأكسبيرت انا اساعد فقط واى اخ مبرمج محترف يستطيع عمله
    الاكسبيرت لايعمل ولا يظهر على المنصات وعموما ننتظر اخواتنا المبرمجين ان شاء الله

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17