صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 116
    الصورة الرمزية حقين
    حقين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: طريقة هدج ثانية حقت 1000% خلال 7 اشهر

الاخ العزيز شكرا لك على الموضوع عندي 3 استفسارات لو سمحت
    كم اقل مبلغ لاستخدام هذه الطريقة
    كيف تستعمل هذه الطريقة وقت الاخبار وخاصة الاخبار القوية
    هل لابد ان يكون الهدف 30 نقطة
    وشكرا لك ونتمنى ان نبدا نجرب هذي الطريقة من الاسبوع القادم
    و بالتوفيق للجميع

الصورة الرمزية Metzawel
    Metzawel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

طريقة ممتازة ولا تخسر أبداً .. وأنا الآن أحاول الوصول لحجم العقد بالنسبة لرأس المال لبدء التجربة على هذه الطريقة .. وقد فكرت بها الكثير وحسبتها بالورقة والقلم وملف أكسيل ولم أجد لها ثغرة .. ولكنها فعلاً تحتاج رأس مال كبير

حيث

سوف تستخدم جزء من رصيدك لتغطية نقاط السبيرد ويجب أن يكون هذا فى حسبانك
    مثال على ذلك عندما تشترى عقد باوند دولار بسعر 9105 فهو ينزل -5 وهم السبيرد والبيع من نفس النقطة حيكون 9100 وهى أيضاً -5 فيكون خسائرك حتى تقوم بإستبدال العقود مرة أخرى -10 كل 35 نقطة .. فلو أفترضنا صعود السعر 350 نقطة بدون إرتداد لقفل العقود على +30 وهى طبعاً خيال علمى ولا تحدث إطلاقاً سيكون عليك المرور ب 10 محطات كل محطة تحتاج تغطية -10 أى -100 نقطة يجب أن تكون فى الحسبان . مع العلم أنه فى النزول بعد ذلك كل عقد يقفل على +30 يغطى 3 محطات .. طبعاً من المستحيل أن يصعد السعر أو يهبط 350 نقطة بدون الإرتداد 30 نقطة
    What Go Up Must Go Down
    أى ما يصعد لابد له من الهبوط
    طيب ازاى نعمل أبجريد؟!
    يعنى لو حبينا العقد يكون قيمته أعلى نعملها إزاى دى؟!
    سهلة قوى .. نبعد عن الأسياوى وفى الأوروبى نستنى يوم الترند يكون فيه واضح جداً ونحط ستوب أو تارجت حسب حالة الترند وحالة العقود يقفل على +1 طبعاً مش حيقفلهم كلهم بس حيقفل المحطات اللى مر بيها السعر .. وفى المحطات دى نحط أوردرات جديدة بقيمة العقد الجديد .
    طب لو حبينا نصفى الهيدج ونخرج بعد شهرين أو ثلاثة؟! نعمل إيه؟!
    طبعاً خسايرها حتكون بسيطة جداً بالمقارنة لربحها .. كل 350 نقطة بتتحمل 100 نقطة نفكهم إزاى ونقلل الخساير؟!
    بسيطة طبعاً .. نتأكد من الترند ونقفل العقود على +1 .. وكل واحد وشطارته ممكن تقفلها أعلى من كده لو متأكد من إتجاه السعر .. واللى يفضل بعد ما قللتهم على قد ما قدرت لو بقوا 50 نقطة أنت حتكون واخد +10 يبقى خسارتك -40 وده قريب من تارجت إرتداد واحد فقط
    ولو مستعد نظراً للمكاسب الكتير اللى حققتها وعايز تفك وعندك أستعداد تضحى ب 100 نقطة من اللى كسبته ده .. أعمل Close All وأقفل جميع العقود وبارك الله فيما رزق
    عموماً أن عارف إن فيه ناس مش فاهمة الطريقة دى بتشتغل إزاى .. بس أنا فهمتها وحللتها ولقيتها جميلة جداً ومضمونة 100% .. يعنى لو خسرت 100 نقطة فى السبيرد وإنشاء المحطات على الأقل حتكون كسبان 1000 نقطة .. ويبقى الصافى 900 نقطة .. وفى الأيام المترددة ممكن يكون الهاى - اللو = 50 نقطة وتلاقى نفسك كسبان 4 عقود من التذبذب ده .. مش شرط تكون واخد من اللو لحد الهاى عشان تعمل 40 نقطة .. لأ مع التذبذب تقدر تعمل 120 نقطة فى يوم زى الزفت زى رنج ال 50 نقطة ده
    بجد طريقة ممتازة .. والله يوفق اللى كتبها .. وأنا ممكن أساعد فى شرحها لو صاحبها يأذن لى

الصورة الرمزية mamdohfn
    mamdohfn غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ActiveTC مشاهدة المشاركة
    I have an Expert Advisor for this method which I will give you for trial next week.It will do all the orders automatically. and the money management too,
    اخي العزيز ActiveTC شكرا لك على هذه الفكرة الرائعة
    هل يمكن ان تضع لنا الاكسبيرت لتجربته على حساب ديمو اخي
    ولك جزيلا الشكر

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Metzawel مشاهدة المشاركة
    طريقة ممتازة ولا تخسر أبداً .. وأنا الآن أحاول الوصول لحجم العقد بالنسبة لرأس المال لبدء التجربة على هذه الطريقة .. وقد فكرت بها الكثير وحسبتها بالورقة والقلم وملف أكسيل ولم أجد لها ثغرة .. ولكنها فعلاً تحتاج رأس مال كبير

حيث

سوف تستخدم جزء من رصيدك لتغطية نقاط السبيرد ويجب أن يكون هذا فى حسبانك
    مثال على ذلك عندما تشترى عقد باوند دولار بسعر 9105 فهو ينزل -5 وهم السبيرد والبيع من نفس النقطة حيكون 9100 وهى أيضاً -5 فيكون خسائرك حتى تقوم بإستبدال العقود مرة أخرى -10 كل 35 نقطة .. فلو أفترضنا صعود السعر 350 نقطة بدون إرتداد لقفل العقود على +30 وهى طبعاً خيال علمى ولا تحدث إطلاقاً سيكون عليك المرور ب 10 محطات كل محطة تحتاج تغطية -10 أى -100 نقطة يجب أن تكون فى الحسبان . مع العلم أنه فى النزول بعد ذلك كل عقد يقفل على +30 يغطى 3 محطات .. طبعاً من المستحيل أن يصعد السعر أو يهبط 350 نقطة بدون الإرتداد 30 نقطة
    What Go Up Must Go Down
    أى ما يصعد لابد له من الهبوط
    طيب ازاى نعمل أبجريد؟!
    يعنى لو حبينا العقد يكون قيمته أعلى نعملها إزاى دى؟!
    سهلة قوى .. نبعد عن الأسياوى وفى الأوروبى نستنى يوم الترند يكون فيه واضح جداً ونحط ستوب أو تارجت حسب حالة الترند وحالة العقود يقفل على +1 طبعاً مش حيقفلهم كلهم بس حيقفل المحطات اللى مر بيها السعر .. وفى المحطات دى نحط أوردرات جديدة بقيمة العقد الجديد .
    طب لو حبينا نصفى الهيدج ونخرج بعد شهرين أو ثلاثة؟! نعمل إيه؟!
    طبعاً خسايرها حتكون بسيطة جداً بالمقارنة لربحها .. كل 350 نقطة بتتحمل 100 نقطة نفكهم إزاى ونقلل الخساير؟!
    بسيطة طبعاً .. نتأكد من الترند ونقفل العقود على +1 .. وكل واحد وشطارته ممكن تقفلها أعلى من كده لو متأكد من إتجاه السعر .. واللى يفضل بعد ما قللتهم على قد ما قدرت لو بقوا 50 نقطة أنت حتكون واخد +10 يبقى خسارتك -40 وده قريب من تارجت إرتداد واحد فقط
    ولو مستعد نظراً للمكاسب الكتير اللى حققتها وعايز تفك وعندك أستعداد تضحى ب 100 نقطة من اللى كسبته ده .. أعمل Close All وأقفل جميع العقود وبارك الله فيما رزق
    عموماً أن عارف إن فيه ناس مش فاهمة الطريقة دى بتشتغل إزاى .. بس أنا فهمتها وحللتها ولقيتها جميلة جداً ومضمونة 100% .. يعنى لو خسرت 100 نقطة فى السبيرد وإنشاء المحطات على الأقل حتكون كسبان 1000 نقطة .. ويبقى الصافى 900 نقطة .. وفى الأيام المترددة ممكن يكون الهاى - اللو = 50 نقطة وتلاقى نفسك كسبان 4 عقود من التذبذب ده .. مش شرط تكون واخد من اللو لحد الهاى عشان تعمل 40 نقطة .. لأ مع التذبذب تقدر تعمل 120 نقطة فى يوم زى الزفت زى رنج ال 50 نقطة ده
    بجد طريقة ممتازة .. والله يوفق اللى كتبها .. وأنا ممكن أساعد فى شرحها لو صاحبها يأذن لى
    بصراحة حاولت افهم الطريقة منك معرفتش
    طيب ممكن تدينا امثلة عملى واحنا حاضرين معاك العملى مافيش احلى منه

الصورة الرمزية dgi2005
    dgi2005 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي اكتيف نشكرك كثيرا على طريقتك و التي نتمنى ان تواصل شرحك لها. و انت يا اخ مجاهد شكرا لوقتك الثمين فهاذا ما يميزنا نحن المسلمين عن باقي المنتديات الاخرى حيث ان الإخوة يبذلون مجهودآ في سبيل الله و ليس من اجل المال او شيئ آخر فجزاكم الله كثيرا و غفر لنا و لكم.
    الأخ سمير صيام انك فعلا نعم الأخ و نشكرك على مجهوداتك و لنواصل معا لما المنفعة للامة الاسلامية.

الصورة الرمزية PLAYER
    PLAYER غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Thumbs up رد: طريقة هدج ثانية حقت 1000% خلال 7 اشهر

خلاصة القول

رغم كل الردود الموجودة لكن لم يصل رد إلي النتيجة النهائية :

تتوقف هذه الطريقة على نقطة دخولك ومقدار حظك ورصيد كافي يسمح بتبيت العقود لمدة شهور
    لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا ارفق مع هذا الرد شارت يومي لمدة سنة ماضية على اليورو دولار
    موضح عليه نقاط الدخول التي تحقق الارباح في البيبع والشراء
    ونقاط لم تصل فيها الي اوردر البيع

شوفوا الشارت واللي فيه هو الخلاصة
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة untitled.JPG‏  

الصورة الرمزية Metzawel

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    بصراحة حاولت افهم الطريقة منك معرفتش
    طيب ممكن تدينا امثلة عملى واحنا حاضرين معاك العملى مافيش احلى منه
    طيب يا أستاذ سمير .. أنا حاسس بملل عشان السوق قافل .. وأنا من النوع اللى مش بيسيب جهازه .. ومش حلاقى تسليه أعملها أحسن من إنى أرسم شوية رسومات توضيحية وأشرح فيها الطريقة .. حتبقى سهرة مثمرة إن شاء الله .. بس أحب أقولك إنى لقيت فيها ثغرة مع الأسف .. ولكننى قمت بحلها .. سوف أعرض الطريقة بحد ذاتها ومن ثم أعرض حل الثغرة التى بها حتى تكتمل بدون متاعب بإذن الله
    الملخص هى طريقة ممتازة ولا يوجد بها مخاطرة ولكنها تحتاج رأس مال كبير .. واللى خلانى أفهمها بسرعة إنى كنت بحاول من زمان مع الهيدج وبحاول ألاقى طريقة آمنة 100% .. ولكن فى الفوركس كلما ذادت المخاطر ذاد الربح أو الخسارة .. ولكنها على الرغم من ذلك كله تحتاج إلى مارجن مفتوح ولا تنفع معى حالياً .. وأنا أنوى استخدامها لما يكون عندى رأس مال يسمح بذلك

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

طيب يا أستاذ سمير .. أنا حاسس بملل عشان السوق قافل .. وأنا من النوع اللى مش بيسيب جهازه .. ومش حلاقى تسليه أعملها أحسن من إنى أرسم شوية رسومات توضيحية وأشرح فيها الطريقة .. حتبقى سهرة مثمرة إن شاء الله .. بس أحب أقولك إنى لقيت فيها ثغرة مع الأسف .. ولكننى قمت بحلها .. سوف أعرض الطريقة بحد ذاتها ومن ثم أعرض حل الثغرة التى بها حتى تكتمل بدون متاعب بإذن الله

الملخص هى طريقة ممتازة ولا يوجد بها مخاطرة ولكنها تحتاج رأس مال كبير .. واللى خلانى أفهمها بسرعة إنى كنت بحاول من زمان مع الهيدج وبحاول ألاقى طريقة آمنة 100% .. ولكن فى الفوركس كلما ذادت المخاطر ذاد الربح أو الخسارة .. ولكنها على الرغم من ذلك كله تحتاج إلى مارجن مفتوح ولا تنفع معى حالياً .. وأنا أنوى استخدامها لما يكون عندى رأس مال يسمح بذلك
    انا منتظر شرحك وان شاء الله نضبط الامور
    وبما انك بتسهر وقاعد امام الجهاز فهنتظر انا فى البرد ده

الصورة الرمزية Metzawel

فى البداية نتعرف الأول على بعض الأمور .. معطمنا يعرفها بس عشان المسميات والمبتدئين .. وعشان أرشفة الموضوع فيما بعد

يعنى إيه هيدج؟ وإزاى أحسب تكلفته؟

الهيدج هو صفقة بيع يقابلها صفقة شراء .. فى حالة صعود السعر يزيد ربح الشراء ويقل ربح البيع فى نفس الوقت
    .. أى المحصلة النهائية منه هى صفر .. واستخداماتها مفيدة جداً .. فمثلاً عندما تكون متأكد من أن سعر عملة ما سوف يزيد فإنك تشتريه ويفضل وضع ستوب لأمر الشراء حتى إذا نزل السعر أكثر مما تتوقع .. فإذ بك تدخل شراء ويستمر السعر بالنزول .. حتى يقارب الستوب .. ولكنك متأكد أنه سيرتفع .. فإذ به يضرب الستوب وتخسر الصفقة .. بعض المتاجرين يستخدم الهيدج هنا بدل من الستوب .. حتى ينزل مع السعر أكثر من الستوب .. فيقوم بعملية بيع مضادة على نفس الستوب وإذا كان متأكد أنه سوف يعود الصعود .. يخرج من البيع بمكسب أو أقل الخسائر حتى يكمل مسيرة الصعود مع السعر أفضل له من خسارة الستوب والبحث من جديد عن نقطة دخول .. والبعض يستخدم الهيدج فى المتاجرة وهى الطريقة موضوع الحديث هنا .. وتعتبر ناجحة ولا يوجد بها أدنى مخاطرة .. ولكن تحتاج رأس مال كبير .

كيف نحسب تكلفة الهيدج؟

اتفقنا أن الهيدج عبارة عن عمليتين عكس بعض .. بيع وشراء بنفس حجم العقد .. وتكلفة الهيدج هو الفرق بالنقط

بين الشراء والبيع مع مراعاة السبيرد فى المعادلة التالية
    الشراء - البيع + السبيرد = تكلفة الهيدج
    مثال : الباوند دولار عند النقطة 1.9100/5 حيث الشراء 1.9105 والبيع 1.9100 والسبيرد 5 نقاط
    1.9105 - 1.9100 + 5 = 10 نقاط
    أى أنه عند الدخول بهيدج عند هذه النقطة ينزل الشراء -5 والبيع -5 ومجموعهم -10 نقاط

لماذا لم أسهل الأمر وأقول تكلفة الهيدج = السبيرد * 2 والناتج بالنقطة؟

هذا لأنه فى مثال آخر يكون دخول الشراء 1.9105 ودخول الشراء 1.9080 أى نقطة الدخول مختلفة
    وتكلفة الهيدج = 1.9105 - 1.9080 + السبيرد = 30 نقطة

والهيدج له رموز مش عارف أشرحها إزاى دى بس ححاول .. وعلى فكرة الموضوع كله لا هو منقول ولا من كتب كلها اجتهادى الشخصى وملاحظتى التى تقبل الخطأ أو الصواب وأرجو التصحيح إن أخطأت .

قصدى إن الهيدج ده زى ميزان له كافتين .. فى الكافة الأولى يكون الشراء ونرمز له بالرمز (+) والكافة الثانية يكون البيع ونرمز له بالرمز (-) وكى نستطيع أن نقول أنه هيدج يجب تساوى ال (+) و (-) بمعنى أننا نشترى + 50 يقابلها بيع -50 ومهم جداً الإنتباه للإشارات السالبة والموجبة .. ومثلاً إذا كان +50 و -40 يكون هذا هيدج مكسور أى قوى الشراء الموجبة أعلى من قوى البيع السالبة وأيضاًَ -60 و +40 يكون هيدج مكسور حيث قوى البيع السالبة أكبر من قوى الشراء الموجبة فى الكمية بالطبع .. ليست القيم السابقة قيم دخول ولكن كمية مثل 50 لوت أو 60 لوت .

عرفنا الهيدج وتكلفته .. نشوف الطريقة المربحة لهذا النوع من التجارة
    لحسن الحظ نقطة الدخول موحدة حيث أن تكلفة الهيدج = السبيرد * 2 والناتج بالنقطة

أنا بقالى كام يوم متابع الباوند عشان كده حتكلم عنه شوية فى الأمثلة حشرح الطريقة بأربع مستويات للدخول مع الرسم الموضح لذلك .. تخيل أن السعر الحالى للباوند هو 1.9100/5 حيث الشراء 1.9105 والبيع 1.9100 فتكتب بهذه الطريقة (1.9100/5) ونزل لنقطة (1.9065/70) ثم صعد مرة أخرى ل (1.9100/5) وهو تذبذب وكرر هذه العملية 20 مرة بين نزول وصعود .. ممكن الإستفادة من هذا التذبذب .. فندخل بيع على (1.9100) ونخرج شراء على (1.9070) وندخل من نفس النقطة شراء(1.9070) لنخرج منها بيع وندخل مرة أخرى بيع من (1.9100) كم من الأرباح نحقق؟
    20 صعود + 20 نزول = 40 ذبذبة
    40 ذبذبة * 30 نقطة ربح = 1200 نقطة

يتبع لتوضيح طريقة العمل مع المستويات الأربع مع الرسم
    لحد كده كويس؟؟ ولا فيه حاجة غامضة؟؟

السلام عليكم
    في الحقيقة انا متابع معاكم منذ الاول
    لكن صاحبنا
    يكتب انجلزي
    واخوكم يعرف فرنسي فالشمال افريقيا وبالتحديد المغرب العربي يتحدثون فرنسي
    العامل التاريخي هو السبب
    لكن عندما وجدت العربي افرحني جدا
    اسمحولى شباب
    هل جربها احد مدة زمنية ولو على ديمو
    ونرجو التوضيح بامثلة
    فالطريق تبدو رائعة
    تحياتي لكم والسلام عليكم

الصورة الرمزية Metzawel

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bruc lee مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    في الحقيقة انا متابع معاكم منذ الاول
    لكن صاحبنا
    يكتب انجلزي
    واخوكم يعرف فرنسي فالشمال افريقيا وبالتحديد المغرب العربي يتحدثون فرنسي
    العامل التاريخي هو السبب
    لكن عندما وجدت العربي افرحني جدا
    اسمحولى شباب
    هل جربها احد مدة زمنية ولو على ديمو
    ونرجو التوضيح بامثلة
    فالطريق تبدو رائعة
    تحياتي لكم والسلام عليكم
    أنا جربت الشغل على الهيدج كتير بطرق مختلفة بس لقيت الربح بالنسبة لرأس المال اللى شغال بيه لا يذكر .. لأن رأس مالى صغير .. وأنا شاب متواضع الإمكانيات المادية .. لكن لو بتسأل على النقط .. أنا حققت منها الكثير من النقط بس كانت كل 100 نقطة ب 10 سنت ورأس المال 20$ كنت كل شهر أعمل تقريباً 25% على المجنون
    ههههههههههههههههههههه
    عشان كده مش وقتها معايا حالياً
    على فكرة أنا محلل ومبرمج نظم والمعادلات اللى كتبتها من خبرتى بالبرمجة وكلها اجتهاد شخصى .. تابع معنا ستفهمها إن شاء الله .. وهى مافيهاش خدع .. مجرد رياضيات وعمليات حسابية بسيطة تصل بها للهدف

Talking رد: طريقة هدج ثانية حقت 1000% خلال 7 اشهر

أنا جربت الشغل على الهيدج كتير بطرق مختلفة بس لقيت الربح بالنسبة لرأس المال اللى شغال بيه لا يذكر .. لأن رأس مالى صغير .. وأنا شاب متواضع الإمكانيات المادية .. لكن لو بتسأل على النقط .. أنا حققت منها الكثير من النقط بس كانت كل 100 نقطة ب 10 سنت ورأس المال 20$ كنت كل شهر أعمل تقريباً 25% على المجنون

ههههههههههههههههههههه
    عشان كده مش وقتها معايا حالياً

على فكرة أنا محلل ومبرمج نظم والمعادلات اللى كتبتها من خبرتى بالبرمجة وكلها اجتهاد شخصى .. تابع معنا ستفهمها إن شاء الله .. وهى مافيهاش خدع .. مجرد رياضيات وعمليات حسابية بسيطة تصل بها للهدف
    بارك الله فيك اخي الكريم
    وانا متابع معاكم
    وان شاء الله نفهمها
    ويصير لنا رائس مال كبير ونستعملها على حقيقي
    تحياتي لكم والسلام عليكم

Talking رد: طريقة هدج ثانية حقت 1000% خلال 7 اشهر

السلام عليكم
    حسب ما فهمت من دروسكم وجهودكم التي تسعون بها لخدمت اخوانكم
    ولكم منا جزيل الشكر
    نفرض اننا دخلنا عملياتنا من منطقت الصفر
    وسيكون تحريك السعر بخمسين نقطة
    0 السعر (1عقد شراء)(1عقد بيع)=ربح1 عقد شراء خسر1 عقد بيع
    50 السعر (1عقد شراء)(2عقد بيع)=ربح1 عقد شراء خسر2 عقد بيع
    100السعر(1 عقد شراء)(4عقد بيع)=خسر1عقد شراء ربح 4عقد بيع
    النتيجة كالتالى
    6 عقود رابحة
    4 عقود خاسرة
    صافي الربح 2 عقد يعني 100 نقطة ربح
    وهاكذا دواليك
    وكل ما كثرة العقود زادة نسبة العقود الرابحة
    هذا مبدائيا حسب ما فهمت
    وارجو التصحيح
    تحياتي لكم والسلام عليكم
    آخر تعديل بواسطة خيرالدين مهدي ، 11-11-2006 الساعة 05:34 AM

الصورة الرمزية Metzawel

إنشاء محطات الهيدج وحساب تكلفتها

أنا قلت فى الشرح السابق إننا حنبنى مستويات .. أنا أفضل تسميتها محطات .. كأننا راكبين قطار سكة حديد يقف فى محطة تلو الأخرى .. وبما أن الموضوع كله حسابى يبقى لآزم نحسب التكلفة كويس عشان اللى بيشتغل بفلوس صغيرة زى حلاتى المارجن ميقفلش على صباعه ولا إيه؟!

الموضوع سهل قوى وحنتكلم برضه على الباوند دولار .. بس بعد ما نعرف المحطة الواحدة تتكلف كام .. كأننا نلعب بنك الحظ أو المونوبلى وبنبنى سوق أو جراج أو أستراحة .
    المحطة محتاجة كمية موجبة وكمية سالبة .. أى كمية بيع وكمية شراء .. الكلام على المارجن طبعاً .. وأيضاً تحتاج تكلفة هيدج وهى فى طريقتنا حتبقى سبيرد * 2 .. أى عدد النقط السالبة بين الموجب والسالب

خلينا عمليين : مثال

سعر الباوند حالياً فوق (1.9100/5) ودى أنا عايز أبنى فيها محطة وتحت (1.9135/40) ودى برضه عايز أبنى فيها محطة .. يبقى أعرف تمن المحطة كام .. كل واحد يحسبها على رأس ماله .. لو فتح الأسبوع الجاى والسعر نزل وصل للنقطة (1.9100/5) حنعمل أمرين لعمل المحطة .. متفكرش دلوقتى فى التارجت والستوب عشان نعرف نبنى المحطة إزاى الأول .. فكر بس فى إنشاء المحطة كنقاط دخول فقط .. إيه الأمرين المعلقين لحين نزول السعر للنقطة دى؟!

بيع ستوب الباوند دولار على 1.9100
    شراء ليمت الباوند دولار على 1.9105

فيه فرق طبعاً كبير بين ستوب وليمت .. ستوب لما يكون مع اتجاه السعر وليمت لما يكون عكس اتجاه السعر .. يعنى النقطة اللى عايز أدخل عندها لو نزل السعر أدخلها شراء بليمت وبيع بستوب .. ولو النقطة دى فوق وعايز أطلعلها بدخلها بيع بليمت وشراء بستوب
    طيب نرجع لموضوعنا لو وصلنا لنقطة (1.9100/5) ودخلنا إزاى نحسب التكلفة؟

بسيطة السبيرد * 2 = 10 نقاط
    وفيه المارجن بتاع الأوردرين

يعنى لو اللوت عندك ب 10$ يبقى حيحجز 20$ مارجن وخسارة هيدج 1$ يبقى المجموع 21$ ثمن المحطة الواحدة

لو اللوت ب 100$ يبقى حيحجز 200$ مارجن وخسارة هيدج 10$ يبقى المجموع 210$ ثمن المحطة الواحدة

عرفنا كده تكلفة المحطة وعرفنا نسبها بالنسبة لرأس المال .. طيب أنا محتاج محطة واحدة؟ .. لأ طبعاً أنا محتاج محطات كتير .. كل 105 نقطة محتاج 3 محطات .. يعنى كل 350 نقطة محتاج 10 محطات .. لآحظ الفرق بين كل محطة والأخرى 35 نقطة

طب من الآخر محتاج كام محطة؟!

لو أفترضنا الأسبوع القادم سيتراوح بين هاى ولو 1400 نقطة وده رقم كبير طبعاً .. فيه أسابيع كتير مبتعديش 200 نقطة .. ده كمان ممكن شهور وشهور ميجبش الرقم ده

لو هما 1400 تكلفتهم عليا كام؟

1400 / 35 فرق النقاط بين المحطات = 40 محطة
    دول ممكن يكفونا سنة نشتغل عليهم من غير ما نطلع براهم وتخيل كمية التذبذبات بينهم قد إيه .. نكون لمينا حقهم 10 مرات بس نبنيهم صح

لو هما 40 محطة وأنت بتكلف المحطة 21$ يبقى أنت محتاج 840$ لبناء المحطات
    لو 210$ يبقى محتاج 8400$ لبناء المحطات

متتخضوش من المبالغ المصروفة .. دى حتلمها تانى أضعاف مضاعفة على المدى البعيد .. تقدر تقول إنك بتبنى سكة حديد وحتلم فلوسها من تذاكر الركاب فيما بعد

طب دى تكلفة المحطات .. فيه تكلفة القضبان اللى حتربط المحطات ببعض

إيه ده؟! هو إحنا لسه حنبنى قضبان؟!

أمال يعنى عايز تنقل الركاب إزاى .. دى مشروع كبير قوى بس حتلم تمنه عشر أضعافه على الأقل كل 6 شهور

طب القضبان دى عبارة عن إيه بقى؟!

أحنا حسبنا على 1400 نقطة محتاجين ثمنهم فى حسابك

ليه؟!

مش وقته حتعرف كل حاجة فى وقتها بس خلينا فى حساب التكاليف عشان ما نتشتتش

1400$ للى شغال اللوت ب 10$ 14.000$ للى شغال اللوت ب 100$

يبقى التكاليف كلها 840 + 1400 = 2240$ للحسابات الصغيرة
    و 22.400$ للحسابات الكبيرة

وكل واحد يحسب هو يقدر يبنى مشروعه بكام

طيب واللى مش معاه كل المبلغ ده يعمل إيه؟ ما يشتغلش؟

لا طبعاً ممكن وبدون مغامرة كمان .. أعمل قطر صغير شوية محطاته 10 وطول القضبان 350 وبنفس الحسابات

طيب لو طلع برة رينج المحطات اللى أنا عملته أعمل إيه؟

برضه حقولك بعدين لما تعرف كل حاجة فى الطريقة الأول .. عشان التشتيت مش أكتر

ملخص المعلقات سؤالين

ليه فلوس القضبان؟ .. وليه نبنيه أصلاً؟
    لو مسافة القضبان مكفيتش والسعر خرج من كل المحطات؟

تابعونا لمعرفة الطريقة بعد كل هذه المقدمات الهامة
    بالصورة محطات تحت وفوق السعر الحالى

الصورة الرمزية Metzawel

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bruc lee مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    حسب ما فهمت من دروسكم وجهودكم التي تسعون بها لخدمت اخوانكم
    ولكم منا جزيل الشكر
    نفرض اننا دخلنا عملياتنا من منطقت الصفر
    وسيكون تحريك السعر بخمسين نقطة
    0 السعر (1عقد شراء)(1عقد بيع)=ربح1 عقد شراء خسر1 عقد بيع
    50 السعر (1عقد شراء)(2عقد بيع)=ربح1 عقد شراء خسر2 عقد بيع
    100السعر(1 عقد شراء)(4عقد بيع)=خسر1عقد شراء ربح 4عقد بيع
    النتيجة كالتالى
    6 عقود رابحة
    4 عقود خاسرة
    صافي الربح 2 عقد
    وهاكذا دواليك
    وكل ما كثرة العقود زادة نسبة العقود الرابحة
    هذا مبدائيا حسب ما فهمت
    وارجو التصحيح
    تحياتي لكم والسلام عليكم
    لا مش كده خالص .. دى موجودة برضه فى موضع فى المنتدى .. بس دى طريقة غيرها خالص .. مش بنضاعف فيها العقود .. أنت أختلط عليك الأمر بين الطريقتين .. دى حجم العقد فيها ثابت .. يعنى هو الواحد لوت سواء بيع أو شراء .. وليها آلية تانية خالص حبقى أقولها من المشاركة اللى جاية إن شاء الله

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرةالأخيرة