النتائج 1 إلى 8 من 8
    الصورة الرمزية ahmed elsayed
    ahmed elsayed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي مستر دولار اريد عمل هذا المؤشر

بعد اذن المنتدى انا عندى فكره وبحثت عنها فى كل النت قبل ان اطلبها من منتدانا الحبيب المهم انا عايز مؤشر يعد التيك فوليوم باى وسيل كل واحده على حدى ويجمعهم هل ده ممكن وعارف ان مؤشر مثل هذا مش هيشتغل غير لما يكون لايف وانا موافق بس المهم ان كل تيك تتعد ياعنى مثلا 1.30254 السعر بقى 1.30256 اذا كده 1 تيك باى وهكذا عداد بقى ؟؟؟؟
    رغم علمى ان التيك فوليوم هيكون خاص بالبروكر
    ؟؟؟

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

فكرة ممتازة احلى Up
    توقيع العضو
    The World is yours

الصورة الرمزية بن عبدالله
    بن عبدالله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الاخ الكريم صاحب الموضوع
    هناك مشكله فيما يخص استخدام لغه الميتا لتسجيل التكات حيث الداله الاساسيه في لغه الميتا
    كود:
    int start 
    {}
    ليست سريعه كفايه لتسجيل جميع التكات الحاصله و هناك تكات تحصل بسرعه اكبر من سرعه الداله المذكوره وبالتالي لن يستطيع المؤشر ان يسجلها ويحصل عندك نقص وضياع في البيانات الخاصه بالتكات
    فالافضل ان يكون تسجيل التكات باستخدام برنامج بلغه متقدمه مثل
    ++C
    آخر تعديل بواسطة بن عبدالله ، 06-03-2013 الساعة 09:23 PM

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

افتراضي رد:مستر دولار اريد عمل هذا المؤشر

مرفق المؤشر
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.dollar مشاهدة المشاركة
    مرفق المؤشر
    شكراااا ليك مستر دولار بس المؤشر مش هو المطلوب المؤشى الى حضرتك باعتو ده جايبلى رسم بيانى للتيك شارت فقط لكن مش عداد ولايبين حجم التيك باى من التيك سيل وشكرااا جداا لاهتمامك

افتراضي رد:مستر دولار اريد عمل هذا المؤشر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن عبدالله مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم صاحب الموضوع
    هناك مشكله فيما يخص استخدام لغه الميتا لتسجيل التكات حيث الداله الاساسيه في لغه الميتا
    كود:
    int start 
    {}
    ليست سريعه كفايه لتسجيل جميع التكات الحاصله و هناك تكات تحصل بسرعه اكبر من سرعه الداله المذكوره وبالتالي لن يستطيع المؤشر ان يسجلها ويحصل عندك نقص وضياع في البيانات الخاصه بالتكات
    فالافضل ان يكون تسجيل التكات باستخدام برنامج بلغه متقدمه مثل
    ++C
    والله حضرتك انا اصلا ماليش فى البرمجه وارجو لو حضرتك تعرف تفيدنا وتعملها سريعه تبقى ساعدتنا كثير لان الموضوع ده مهم جدا جدا جدا والى قايلى عليه واحد مالوش فى المنتديات ومش عايز يدينى المؤشر وهو قالى انا قولتلك على الفكره بس المشكله هل هتعرف تعمل مؤشرها قالتلو اااه هطلبو هنا فى المنتدى راح ضاحك وقالى طيب واضح فعلا انو مش بيتعمل بالغه البرمجه ده علشان كده واضح ان كلامك صح علشان كده ضحك

الصورة الرمزية بن عبدالله
    بن عبدالله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed elsayed مشاهدة المشاركة
    والله حضرتك انا اصلا ماليش فى البرمجه وارجو لو حضرتك تعرف تفيدنا وتعملها سريعه تبقى ساعدتنا كثير لان الموضوع ده مهم جدا جدا جدا والى قايلى عليه واحد مالوش فى المنتديات ومش عايز يدينى المؤشر وهو قالى انا قولتلك على الفكره بس المشكله هل هتعرف تعمل مؤشرها قالتلو اااه هطلبو هنا فى المنتدى راح ضاحك وقالى طيب واضح فعلا انو مش بيتعمل بالغه البرمجه ده علشان كده واضح ان كلامك صح علشان كده ضحك
    اخي الكريم للاسف ليس لدي معرفه كافيه بلغات البرمجه المتقدمه لعمل البرنامج المطلوب , وما قلته لك هو عن تجربه قمت بها للحصول على التكات بعد ان قرأت موضوعا في المنتدى يتحدث عن عمل شارت بشكل جديد من التكات (المجمعه ) , الموضوع كان من المواضيع الغير تقليديه وشد انتباهي لان صاحبه (الاخ فواز ) تحدث عن فكره وجود شارت حقيقي يختلف عن شارت الميتاتريدر العادي المكون من الشموع وبعد قرائتي لهذا الموضوع قررت محاوله الحصول على التكات وتسجيلها باستخدام مؤشرات الميتاتريدر لكن كانت محاولات فاشله بسبب بطء هذه المؤشرات وعدم قدرتها على تسجيل جميع الحركات الحاصله على الشارت
    فوصلت الى قناعه ان لغه الميتا غير صالحه لهذه المهمه ويجب استخدام لغه برمجه اخرى وبسبب قله خبرتي وعدم مقدرتي على البرمجه بشكل عام فقد توقفت عن البحث في هذا الموضوع . بالاضافه على وجود مشاكل اخرى تتعلق بانقطاع الاتصال بالنت وما ينتج عنه من فقدان تسجيل التكات عن برنامج الميتاتريدر

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

بس حضرتك قلت ان معاة مؤشر اذن هو عاملها بلغة MQl4 واكيد ليها حل !!
    توقيع العضو
    The World is yours

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17