صفحة 14 من 16 الأولىالأولى ... 48910111213141516 الأخيرةالأخيرة
النتائج 196 إلى 210 من 229
    الصورة الرمزية islam1010
    islam1010 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Exclamation رد: طريقة خليك مع الترند

1- بالنسبه لبكره من الواضح ان التقاطع هيكون لاسفل وهو مما يعني بيع

2- ولكن سنحاول نجرب نصيحه الاستاذ سمير الخاصه باستعمال الشموع في اتخاذ القرار

3- بالنسبه للشمعه اللي اتكونت النهارده تسمي Inverted Hammer
    وهي اللي في الدائره الحمراء في الشارت رقم 1

4- وشرط تاكد تكوين هذه الشمعه ان يكون طول الظل علي الاقل طول الجسم الحقيقي مرتين وهو ما تحقق طول الجسم الحقيقي حوالي 30 نقطه وطول الظل حوالي 70نقطه

5- كون جسم الشمعه ابيض اي الشمعه صاعده لا يعتبر تأكيد علي الصعود واذا كان اسود فيعطي نفس التوقع فلا ناخذ هذه النقطه في الاعتبار

6- ظهور هذه الشمعه تمثل عمليه عكس اتجاه التداول خلال الفتره الماضيه وهو مما يعني توقع صعود, الظل العلوي الطويل يشير الي ضغط شراء اثناء جلسه التداول اليوم وهذا حدث خلال فتره السوق الاسيوي ولكن المشترين لم يستطيعوا مواجهه ضغط الشراء والسعر اغلق بعيدا جدا عن اعلي سعر اليوم لذلك تكون الظل الطويل العلوي

7- هذا النوع من الشمعات بشكل عام يتطلب تاكيد علي التوقع وهذا التاكيد بالنسبه لهذه الشمعه يكون اما ان تتبع الشمعه بفجوه الي اعلي او بشمعه صاعده مع حجم تداول كيف كتاكيد لعمليه الصعود

8- انا كنت اعتمدت علي تحليل الشموع في الدخول بالطريقه دي قبل كده مرات مش كتير فقط عندما تكون الشمعه واضحه بعض الشيء والحمد لله حققت نتائج جميله وفي يوم فيهم وهو 5/12 والشمعه برضه كانت هامر والشارت التاني موضح الشمعه وفيه تشابه كبير بين الشمعتين علشان كده نفسي النهارده نتجاهل ان التقطع لاسفل وندخل شراء

9- انا بستعين في تحليل الشموع اليابانيه بمجموعه كتب اسهلها كتاب الاخ ماجد العامري اكيد الكل قراءه وطبعا انا لسه علي قدي في التحليل ولست خبير
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة islam1010 ، 27-12-2006 الساعة 10:19 PM

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: طريقة خليك مع الترند

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam1010 مشاهدة المشاركة
    انا حاولت اجرب اني ادخل بالتلاته في نفس الاتجاه واقفل الفرنك لما اتاكد من استمرار السعر في اتجاه واحد فكده ابقي فاتح الباوند واليورو مع بعض والاتنين كسبانين

بس في اليومين اللي فاتوا السعر كان مش مستمر في اتجاه واحد طول اليوم فوجود اليورو مع الدولار معملش اي مكسب زياده لان مع الارتداد المكسب الزياده راح

الموضوع كان محاوله عمليه للتاكد من الطريقه في افضل وضع لاني ناوي ادخل بيها علي الحساب اللايف بعد العيد بإذن الله

وربنا الموفق
    طبعا معرفة الاتجاه اليومى مهمة وتكون متاكد ووقتها تقفل الخسرانة
    وانصح بلاش حقيقى الان الا بعد التمرس كويس عليها

الصورة الرمزية سمير صيام

4- وشرط تاكد تكوين هذه الشمعه ان يكون طول الظل علي الاقل طول الجسم الحقيقي مرتين وهو ما تحقق طول الجسم الحقيقي حوالي 30 نقطه وطول الظل حوالي 70نقطه

5- كون جسم الشمعه ابيض اي الشمعه صاعده لا يعتبر تأكيد علي الصعود واذا كان اسود فيعطي نفس التوقع فلا ناخذ هذه النقطه في الاعتبار

6- ظهور هذه الشمعه تمثل عمليه عكس اتجاه التداول خلال الفتره الماضيه وهو مما يعني توقع صعود, الظل العلوي الطويل يشير الي ضغط شراء اثناء جلسه التداول اليوم وهذا حدث خلال فتره السوق الاسيوي ولكن المشترين لم يستطيعوا مواجهه ضغط الشراء والسعر اغلق بعيدا جدا عن اعلي سعر اليوم لذلك تكون الظل الطويل العلوي

7- هذا النوع من الشمعات بشكل عام يتطلب تاكيد علي التوقع وهذا التاكيد بالنسبه لهذه الشمعه يكون اما ان تتبع الشمعه بفجوه الي اعلي او بشمعه صاعده مع حجم تداول كيف كتاكيد لعمليه الصعود

8- انا كنت اعتمدت علي تحليل الشموع في الدخول بالطريقه دي قبل كده مرات مش كتير فقط عندما تكون الشمعه واضحه بعض الشيء والحمد لله حققت نتائج جميله وفي يوم فيهم وهو 5/12 والشمعه برضه كانت هامر والشارت التاني موضح الشمعه وفيه تشابه كبير بين الشمعتين علشان كده نفسي النهارده نتجاهل ان التقطع لاسفل وندخل شراء

9- انا بستعين في تحليل الشموع اليابانيه بمجموعه كتب اسهلها كتاب الاخ ماجد العامري اكيد الكل قراءه وطبعا انا لسه علي قدي في التحليل ولست خبير
    ممتاز
    بالشموع مش محتاج طريقة لو واثق منها تماما

الصورة الرمزية islam1010

شاكر جدا المتابعه استاذي الفاضل
    و كلمه ممتاز منك تشجيع كبير لاي حد
    جزاك الله كل خير زي ما فتحت نفسي

الصورة الرمزية سمير صيام

شاكر جدا المتابعه استاذي الفاضل
    و كلمه ممتاز منك تشجيع كبير لاي حد
    جزاك الله كل خير زي ما فتحت نفسي
    صدقنى ده حق وليه ابخس حقك فيه
    الشموع دورها كويس جدا ومادام فاهمها تقدر تعمد عليها مع بعض الامور الفنية الاخرى
    يعنى تحليل كلاسيكى ومش محتاج حاجة تانى
    يعنى طريقة خليك مع الترند تفيدك بالدخول فى كل زوج بشكل الشموع ومش محتاج تدخل بالثلاثة مع بعض

الصورة الرمزية islam1010

واضح جدا ان كلام استاذ سمير فتح نفس الواحد

1- ما دام قولنا ان متوقع بكره ان الباوند يرتفع واحنا المفروض نشتري

يبقي المفروض برضه ان زوج ال دولار فرنك ينخفض لانه كما هو معروف الاتنين عكس بعض وارتفاع واحد معناه انخفاض التاني يبفي تحليل الدولار فرنك هيعتبر تاكيد لما توقعناه في الباوند

2- بالنسبه للشمعه اللي اتكونت النهارده تسمي Hammer
    وهي اللي في الدائره الحمراء في الشارت رقم 1.

3- وشرط تاكد تكوين هذه الشمعه ان يكون طول الظل السفلي علي الاقل طول الجسم الحقيقي مرتين وممكن يكون لها ظل علوي او لا مش مشكله وهو ما تحقق طول الجسم الحقيقي حوالي 30 نقطه وطول الظل حوالي70 نقطه تقريبا زي شمعه الدايلي بتاعهالباوند وهو ما يؤكد العلاقه بين الاثنين.

4- كون جسمالشمعه ابيض اي الشمعه صاعده لا يعتبر تأكيد علي الصعود واذا كان اسود فيعطي نفس التوقع فلا ناخذ هذه النقطه في الاعتبار اي اننا لم نطمئن لها في الباوند لتكون اشاره للصعود ,لا نقلق منها في الفرنك ونعتقد انها تخالف توقع الهبوط.

5- ظهور هذهالشمعه يعتبر نموذج انعكاسي لاتجاه التداول خلال الفتره الماضيه وهو ما كان صعود كما هو واضح في الشارت رقم 1 وهو مما يعني توقع هبوط, الظل السفلي الطويل يشير ان البائعين دفعوا السعر للهبوط خلال الجلسه ولكن المشترين عادوا ونجحوا في رفع السعر وانهوا الجلسه علي مستوي مرتفع.

6- هذا النوعمن الشمعات بشكل عام يتطلب تاكيد علي التوقع وهذا التاكيد بالنسبه لهذه الشمعه يكوناما ان تتبع الشمعه بفجوه الي اسفل او بشمعه هابطه مع حجم تداول كثيف كتاكيد لعمليهالهبوط.

7- انا في الباوند كنت جبت مثال لعمليه قديمه في يوم 5/12 نجحت في الباوند, المفروض لو في اليوم ده توقعي في الباوند نجح والباوند فعلا نزل واحنا بنقول ان الباوند عكس الفرنك, يبقي برضه الفرنك لازم يكون ارتفع, وارتفع بناء علي تحليل مشابه لتحليل النهارده

الفرنك يومها كام عامل شمعه ال Inverted Hammer وهي اللي بتتوقع انعكاس السعر و وفغلا السعر انعكس بعدها وارتفع ولكنه انخفض في فتره السوق الاوروبي ولكن مع بدايه التداول في السوق الامريكي ارتفع مره اخري واغلق علي بعد 32 نقطه اسفل نقطه الافتتاح, وهذا كان بدايه ارتفاعه الذي اكمله في الايام التاليه. والشارت رقم 2 موضح الشمعه الدايلي, ورقم تلاته للتداول يوم 5/12.

8- الخلاصه ان التوقع للفرنك لوحده اصبح هبوط وللعلاقه العكسيه بينه وبين الباوند الاتنين يطمنونا علي بعض وبرضه الفرنك كان هيخلينا نقلق لو كان طلع عكس الباوند ,وطبعا الله اعلم.

9- واذا كان هناك اي خطا في كل اللي انا كتبته فعذري ان تحليل الشموع بحره واسع وانا لسه بتعلم.
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.GIF‏   2.gif‏   3.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة islam1010 ، 28-12-2006 الساعة 12:33 AM

الصورة الرمزية shnobly
    shnobly غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخ أسلام والله القلوب عند بعضيها

أنا كنت في محاضره وطول الطريق وأنا راجع بقول أن شمعة أنهارده inverted hammer و المفروض نشتري أنهارده

أول ما فتحت الكمبيوتر قولت أدخل أعرض رأيي لقيتك أنتا بسم الله ما شاء الله حللت الموضوع ولا أروع

أنا معاك بأذن الله شراء اليوم

وأنتا لفتت نظري لحاجة كمان ممكن نخش على الفرنك بيع

ومنتظر رأيك

بالمناسبة أنا نزلت مؤخرا مؤشر للشموع اليابانية وهرفعهولك عشان تتابعو معايا ونشوف كفائته

وشكرا على مراسلتي بالموضوع على الخاص
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية shnobly

أقفلت اليوم 27/12 بنتيجة -32 نقطة

الصورة الرمزية islam1010

وانا قفلت اليوم 27/12 = -21

وانا دخلت شراء باوند وبيع فرنك
    هنزل المؤشر واشتغل عليه وبعدين نناقشه مع بعض ونحاول نكمل بعض في موضوع الشموع
    وربنا الموفق
    آخر تعديل بواسطة islam1010 ، 28-12-2006 الساعة 01:21 AM

الصورة الرمزية ashraf_gabr99
    ashraf_gabr99 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كل سنة و الجميع بخير ....... يا جماعة انا عندي مشكلة كبيييييييييييييييييييييرة... الأسعار علي الفكسم مختلفة عن الميتا تريدر و بفرق 5 نقاط و مش عارف ده حله ايه... يا ريت حد يفيدني

الصورة الرمزية islam1010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_gabr99 مشاهدة المشاركة
    كل سنة و الجميع بخير ....... يا جماعة انا عندي مشكلة كبيييييييييييييييييييييرة... الأسعار علي الفكسم مختلفة عن الميتا تريدر و بفرق 5 نقاط و مش عارف ده حله ايه... يا ريت حد يفيدني
    اخي الفاضل
    من واقع خبرتي البسيطه الفارق طبيعي من اي بلاتفورم بتاع شركه والتانيه فلذلك لا توجد مشكله
    وانا عملت متوسطات السبريد بتاع حوالي 20شركه واخترت بلاتفورم بتاع شركه مناسبه لهذه المتوسطات عند التطبيق الديمو ليكون اقرب إلي البلاتفورم بتاع اي شركه وليجعل الاختيار واسع عند اختيار الشركه التي ستفتح فيها الحساب الحقيقي بإذن الله

الصورة الرمزية islam1010

1- الكلام علي زوج ال USD/CAD.

2- السعر في منطقه لم يصلها منذ اول شهر 4 وهي منطقه مرتفعه.

3- امبارح اتكونت شمعه Long-Legged Doji وهذه الشمعه صفاتها ان يكون سعر الافتتاح قريب او مثل سعر الاغلاق والفرق بين الاثنين كان نقتطين .

4- وايضا ان يكون لها ظلان, ظل سفلي وظل علوي متساويان تقريبا والظل العلوي طوله 18 نقطه والظل السفلي طوله 13 نقطه وبهذا قد تحققت الشمعه وقد جاءت بعد صعود.

5- تشير الشمعه الي ان السعر تم تداوله فوق وتحت سعر الافتتاح ولكنه اغلق قريب من سعر الافتتاح مما يؤكد فشل المشترين في الاستمرار في الارتفاع بالسعر والذي نجحوا فيه في الاربعه ايام السابقه.

6- اليوم بالفعل تحقق التوقع وكان السعر هابط مما يؤكد صحه الشمعه وبدء سيطره الدببه.

7- انا بقترح ندخل بكره بيع علي ال زوج ده .

8- ملحوظه مهمه: التداول كان ضعيف امبارح والنهارده و حجم التداول كان حوالي 1500 , ودي توضح ان المعركه بين الثيران والدببه مكانتش جامده مما يعطي فرصه للثيران لرفع السعر مجددا غدا , ولكن حتي لو حدث هذا فمن المتوقع الهبوط بعد كده وده بناء علي: ارتفاع السعر الي مستوي عالي خلال ال8 شهور الماضيه مما يزيد فرصه الارتداد وتكون ثلاث قمم تصاعديه مثلما موضح في الرسم, وبدء انخفاض القمه الثالثه .

يا ريت الاخوه يقيموا الكلام اللي انا كتبته
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏   2.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة islam1010 ، 28-12-2006 الساعة 11:59 PM

الصورة الرمزية islam1010

نتيجه النهارده 28/12
    الباوند = 73
    قفلت الصفقه حوالي الساعه 7 تفاديا للارتداد
    الفرنك = 47
    برضه قفلتها في نفس الوقت لتفادي اي ارتداد اخر

الصورة الرمزية shnobly

أسف على التأخير
    نتيجة انهارده 28/12 هي +90 على الباوند قفلت قبل الارتداد
    فتحت صفقه تانيه بعد الارتداد وقفلتها على +25 نقطة

أعتذر عن دخول السوق غدا الجمعه أخر يوم تداول في السنة ومش مضمووون وأنا بتاجر على حساب حقيقي

الصورة الرمزية shnobly

1- الكلام علي زوج ال USD/CAD.

2- السعر في منطقه لم يصلها منذ اول شهر 4 وهي منطقه مرتفعه.

3- امبارح اتكونت شمعه Long-Legged Doji وهذه الشمعه صفاتها ان يكون سعر الافتتاح قريب او مثل سعر الاغلاق والفرق بين الاثنين كان نقتطين .

4- وايضا ان يكون لها ظلان, ظل سفلي وظل علوي متساويان تقريبا والظل العلوي طوله 18 نقطه والظل السفلي طوله 13 نقطه وبهذا قد تحققت الشمعه وقد جاءت بعد صعود.

5- تشير الشمعه الي ان السعر تم تداوله فوق وتحت سعر الافتتاح ولكنه اغلق قريب من سعر الافتتاح مما يؤكد فشل المشترين في الاستمرار في الارتفاع بالسعر والذي نجحوا فيه في الاربعه ايام السابقه.

6- اليوم بالفعل تحقق التوقع وكان السعر هابط مما يؤكد صحه الشمعه وبدء سيطره الدببه.

7- انا بقترح ندخل بكره بيع علي ال زوج ده .

8- ملحوظه مهمه: التداول كان ضعيف امبارح والنهارده و حجم التداول كان حوالي 1500 , ودي توضح ان المعركه بين الثيران والدببه مكانتش جامده مما يعطي فرصه للثيران لرفع السعر مجددا غدا , ولكن حتي لو حدث هذا فمن المتوقع الهبوط بعد كده وده بناء علي: ارتفاع السعر الي مستوي عالي خلال ال8 شهور الماضيه مما يزيد فرصه الارتداد وتكون ثلاث قمم تصاعديه مثلما موضح في الرسم, وبدء انخفاض القمه الثالثه .

يا ريت الاخوه يقيموا الكلام اللي انا كتبته

كلام جميل كلام معقول مقدرش أقوول حاجه عنو

بس أحنا أساسنا الباوند ولا أيه

صفحة 14 من 16 الأولىالأولى ... 48910111213141516 الأخيرةالأخيرة