صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1234567
النتائج 91 إلى 105 من 105
    الصورة الرمزية محمد بورصه
    محمد بورصه غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elliot مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم مستر محمد بص ياباشا انت بتصعب الامور اوى اوى على نفسك اولا القطريه الخلفيه نموذج تجميعى خاصه contracting منه يبقى لا نتوقع داخله ابدا راننج تراينجل
    ثانيا الموجه الصاعده من القاع لها احتمالين انها اما قطريه اماميه او انها انهت الصعود فى منتصف يوليو والان احنا فى فلات بشرط عدم الاغلاق فوق 2.05
    ثالثا منطقيا ان ال70 جاب قاعه ومكون نفس النموذج يبقى ليه افترض حاجه متكونتش لسه ؟ يعنى انت افترضت الراننج قبل اما يتكون
    رابعا لو تكون راننج تراينجل سيحدث انهيار قياسى بالسهم ولا يمكن حدوث انقطاع
    خامسا لا يشترط التبادل داخل القطريات والحاله المثاليه ظهور 2و4 على شكل زجزاج او مركباتها
    بالتوفيق ان شاء الله
    والله انا ماصعبتش الامور على نفسى بالعكس حضرتك قولت نتائج انت واثق منها هاتحدث قريبا وانت اللى سهلتها عليا لان الموجه الاخيرة مش دافعه او قطريه اماميه انما هى موجه تصحيحيه ..وخالينا نتابع .....وبعدين معنى التبادل بين الموجتين موجود ايا كان الشكل سواء قطريه او دافعه لكن احتمال التبادل موجود حتى فى القطريه لان غالبا الموجه الرابعه بتكون يا فلات يا مثلثات بدليل انها فى السبعين فلات ممتدة والسبعين عامل الموجه الرابعه فلات ممتدة مش زجزاج .. ارجو انك تعطى كل الاحتمالات حقها وفى الاخر اللى يهمنى النتائج والحمدلله النتائج اللى تنفى او تؤكد ترقيمك قريبا ستتحقق خلال اسابيع او شهرين ووقتها نتكلم واكيد هاعترف بخطئى لو كنت مخطىء ...اخيرا انتظرنى هنا عشان هانزلك قواعد التبادل والمثلثات حسب كتاب frost & prechter وانا لا اقتنع الا بهذا الكتاب ..
    آخر تعديل بواسطة محمد بورصه ، 06-09-2013 الساعة 02:50 PM

الصورة الرمزية elliot
    elliot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد بورصه مشاهدة المشاركة
    والله انا ماصعبتش الامور على نفسى بالعكس حضرتك قولت نتائج انت واثق منها هاتحدث قريبا وانت اللى سهلتها عليا لان الموجه الاخيرة مش دافعه او قطريه اماميه انما هى موجه تصحيحيه ..وخالينا نتابع .....وبعدين معنى التبادل بين الموجتين موجود ايا كان الشكل سواء قطريه او دافعه لكن احتمال التبادل موجود حتى فى القطريه لان غالبا الموجه الرابعه بتكون يا فلات يا مثلثات بدليل انها فى السبعين فلات ممتدة والسبعين عامل الموجه الرابعه فلات ممتدة مش زجزاج .. ارجو انك تعطى كل الاحتمالات حقها وفى الاخر اللى يهمنى النتائج والحمدلله النتائج اللى تنفى او تؤكد ترقيمك قريبا ستتحقق خلال اسابيع او شهرين ووقتها نتكلم واكيد هاعترف بخطئى لو كنت مخطىء ...اخيرا انتظرنى هنا عشان هانزلك قواعد التبادل والمثلثات حسب كتاب frost & prechter وانا لا اقتنع الا بهذا الكتاب ..
    يا استاذ محمد انا قلت ان التبادل داخل القطريات ليس شرطا يعنى ان حدث لا مشكله وفعلا حدث فى ال70 كفلاته ممتده ولكن مش راننج تراينجل وحضرتك بتتوقع انقطاع؟
    ثانيا هنا منتدى تعليمى وليس تحديا على الاطلاق وليس عيبا ان يخطىء احد فكلنا نحطىء ونتعلم انا بقالى 4 سنوات ادرس الموجات ومازلت حتى الان اتعلم واتعلم ولا اتحدى احد وكل مايهمنى ان استفيد فقط واقدم ماعندى للافاده
    وجزاك الله وايانا كل خير

السلام عليكم مستر محمد بص ياباشا انت بتصعب الامور اوى اوى على نفسك اولا القطريه الخلفيه نموذج تجميعى خاصه contracting منه يبقى لا نتوقع داخله ابدا راننج تراينجل
    ثانيا الموجه الصاعده من القاع لها احتمالين انها اما قطريه اماميه او انها انهت الصعود فى منتصف يوليو والان احنا فى فلات بشرط عدم الاغلاق فوق 2.05
    ثالثا منطقيا ان ال70 جاب قاعه ومكون نفس النموذج يبقى ليه افترض حاجه متكونتش لسه ؟ يعنى انت افترضت الراننج قبل اما يتكون
    رابعا لو تكون راننج تراينجل سيحدث انهيار قياسى بالسهم ولا يمكن حدوث انقطاع
    خامسا لا يشترط التبادل داخل القطريات والحاله المثاليه ظهور 2و4 على شكل زجزاج او مركباتها
    بالتوفيق ان شاء الله
    بعد مراجعه معلوماتى وبعد مافتحت كتاب برتشر عن المثلثات ..والموجات القطريه ....وجدت انه لا يوجد اى قاعده بتقول ان المثلثات لا تصح انها تتكون داخل القطريه الخلفيه وافتكر انها معلومه هامه لو وجدت كان لازم يذكرها المؤلف ..ثانيا ان القطريه يجوز ان تكون الموجتين زجزاج لكن يجب يحدث تبادل فى الامتداد ومش قاعده ان الموجتين يكونوا نفس النوع "زجزاج" والا ترقيمك وترقيمى اللى انا عامله للسبعين على اساس انه قطريه خلفيه يكون غير صحيح لان التانيه زجزاج والرابعه فلات ممتدة "اكيد عارف طبعا " .. فى شرح المثلثات ذكر الكاتب انها غالبا تتكون فى الموجه الرابعه ونادرا فى التانيه وتتسم المثلثات بضعف فى الفوليوم "لو تلاحظ الفوليوم لما المؤشر كان بيوصل ل 5800 فى سنه 2013 --2012 وقارنه فى فترات قديمه فى نفس المنطقه والفوليوم عموما ضعيف فى داخل المثلث المفترض ..وبعدين كل الموجات من قاع 3600 لغايه دلوقتى موجات ثلاثيه تصحيحيه فى مؤشر التلاتين وممكن نتناقش فيها وانزلك هنا اى موجه انت مش مقتنع انها ثلاثيه ...يعنى من 3600 ل 6024 تصحيحيه زجزاج ومن 6024 لغايه 4478 تصحيحيه دبل زجزاج ومن 4478 لغايه 5681 زجزاج .. لما تشوف 3 موجات متعاقبه زجزاج بعد ترقيم موجه تالته تتوقع ايه؟ انا عارف ممكن تقولى فلات او راننج فلات لكن احتمال المثلثات موجود بالذات ان الرابعه دائما مشهورة بانها تكون جانبيه .. طبعا انا مش بقول اكيد مثلثات ممكن فلات لكن انا بستخدم مدارس اخرى غير اليوت و انا شايف ان فى قاع جديد بالذات فى مؤشر التلاتين وان حركته من 3600 هى حركه جانبيه ....... ارجو انك تتقبل كلامى وانك تنتظر النتائج طبعا كلامى يتضح بعد مانخلص القاع القادم واتوقعه بين 4900 و 4700 ويطلع المؤشر لقمه اقل من قمه 5681 ووقتها هاننزل بترقيم الموجه الخامسه وطبعا ال 0.5 فى جى ام سى مش شرط تتحقق انما هو هدف نموزج هارمونيك صحيح فى حاله كسر 1.16 والمؤشرات تتقبل ذلك سواء الشهريه او الاسبوعيه ...... اخيرا انا ممكن اكون غلطان زى ما حضرتك ممكن تكون علطان والنتائج هى اللى هاتوضح الامور وانا شخص لا اتكبر على احد واعترف بخطاءى فى حياتى الشخصيه حتى .. انا هاعمل باب خاص بالداو جونز لان انا شايف ان سبب القاع الجديد فى بورصتنا هاتكون بسبب الداوجونز لانه فى بدايه تصحيح حتى ال 10000 العام القادم والباب مش خاص بيا يعنى ممكن اى عضو يشارك فيه ونشوف ايه اللى هايحصل .....

يا استاذ محمد انا قلت ان التبادل داخل القطريات ليس شرطا يعنى ان حدث لا مشكله وفعلا حدث فى ال70 كفلاته ممتده ولكن مش راننج تراينجل وحضرتك بتتوقع انقطاع؟
    ثانيا هنا منتدى تعليمى وليس تحديا على الاطلاق وليس عيبا ان يخطىء احد فكلنا نحطىء ونتعلم انا بقالى 4 سنوات ادرس الموجات ومازلت حتى الان اتعلم واتعلم ولا اتحدى احد وكل مايهمنى ان استفيد فقط واقدم ماعندى للافاده
    وجزاك الله وايانا كل خير
    انا مش بتحدى اى شخص ,انا هنا عشان التعاون المفترض بين الاعضاء ..انت ممكن تلفت نظرى لشىء والعكس صحيح .....بمعنى انى بدل ماستخدم عقل واحد بستخدم عقول تفكر فى نفس الموضوع ودى مساعده مهمه وفيها نتبادل المعلومات الجديدة لان علم التحليل الفنى واليوت بالذات لا ينتهى ...

كل قصدى انى مستثمر فى السوق المصرى ويهمنى النتائج واللى على اساسها هاغير ترقيمى ومع كل موجه صعود او هبوط بكون حريص ومتابع لها حسب ترقيمى وممكن اغيرها قبل ماتورط دة قصدى مش التحدى واخيرا انا قولت احتمال انقطاع عشان ارضيك لان لسه بدرى اوى على تحقق القاع الجديد
    آخر تعديل بواسطة محمد بورصه ، 06-09-2013 الساعة 03:31 PM

الصورة الرمزية elliot
    elliot غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بعد مراجعه معلوماتى وبعد مافتحت كتاب برتشر عن المثلثات ..والموجات القطريه ....وجدت انه لا يوجد اى قاعده بتقول ان المثلثات لا تصح انها تتكون داخل القطريه الخلفيه وافتكر انها معلومه هامه لو وجدت كان لازم يذكرها المؤلف ..ثانيا ان القطريه يجوز ان تكون الموجتين زجزاج لكن يجب يحدث تبادل فى الامتداد ومش قاعده ان الموجتين يكونوا نفس النوع "زجزاج" والا ترقيمك وترقيمى اللى انا عامله للسبعين على اساس انه قطريه خلفيه يكون غير صحيح لان التانيه زجزاج والرابعه فلات ممتدة "اكيد عارف طبعا " .. فى شرح المثلثات ذكر الكاتب انها غالبا تتكون فى الموجه الرابعه ونادرا فى التانيه وتتسم المثلثات بضعف فى الفوليوم "لو تلاحظ الفوليوم لما المؤشر كان بيوصل ل 5800 فى سنه 2013 --2012 وقارنه فى فترات قديمه فى نفس المنطقه والفوليوم عموما ضعيف فى داخل المثلث المفترض ..وبعدين كل الموجات من قاع 3600 لغايه دلوقتى موجات ثلاثيه تصحيحيه فى مؤشر التلاتين وممكن نتناقش فيها وانزلك هنا اى موجه انت مش مقتنع انها ثلاثيه ...يعنى من 3600 ل 6024 تصحيحيه زجزاج ومن 6024 لغايه 4478 تصحيحيه دبل زجزاج ومن 4478 لغايه 5681 زجزاج .. لما تشوف 3 موجات متعاقبه زجزاج بعد ترقيم موجه تالته تتوقع ايه؟ انا عارف ممكن تقولى فلات او راننج فلات لكن احتمال المثلثات موجود بالذات ان الرابعه دائما مشهورة بانها تكون جانبيه .. طبعا انا مش بقول اكيد مثلثات ممكن فلات لكن انا بستخدم مدارس اخرى غير اليوت و انا شايف ان فى قاع جديد بالذات فى مؤشر التلاتين وان حركته من 3600 هى حركه جانبيه ....... ارجو انك تتقبل كلامى وانك تنتظر النتائج طبعا كلامى يتضح بعد مانخلص القاع القادم واتوقعه بين 4900 و 4700 ويطلع المؤشر لقمه اقل من قمه 5681 ووقتها هاننزل بترقيم الموجه الخامسه وطبعا ال 0.5 فى جى ام سى مش شرط تتحقق انما هو هدف نموزج هارمونيك صحيح فى حاله كسر 1.16 والمؤشرات تتقبل ذلك سواء الشهريه او الاسبوعيه ...... اخيرا انا ممكن اكون غلطان زى ما حضرتك ممكن تكون علطان والنتائج هى اللى هاتوضح الامور وانا شخص لا اتكبر على احد واعترف بخطاءى فى حياتى الشخصيه حتى .. انا هاعمل باب خاص بالداو جونز لان انا شايف ان سبب القاع الجديد فى بورصتنا هاتكون بسبب الداوجونز لانه فى بدايه تصحيح حتى ال 10000 العام القادم والباب مش خاص بيا يعنى ممكن اى عضو يشارك فيه ونشوف ايه اللى هايحصل .....
    جزاك الله خيرا مستر محمد
    بص ياباشا طبعا لا مانع من ظهور موجه 4 مثلث داخل القطريات وده لا خلاف عليه
    ثانيا راننج تراينجل تعنى انهيار حاد للسوق وده مستحيل يحصل مع صعود ال70 من قاع قد يكون تاريخى اذا ليه تقول ان جى ام سى فى مثلث متسلق وانه مازال داخل القطريه ايه السبب اللى يخليك تقول انه داخل موجه 4 لسه ؟ خاصه انه عمل 5 موجات ثلاثيه وحدث تداخل واضح بين 4و1 وانحرافات بين القيعان مع قاع للسوق
    انا والله كل هدفى انى اوضحلك ان السوق المصرى داخل على جيم كبير اوى للصعود ونفسى انك متضيعش الفرصه دى وحط دايما فى دماغك ان فى حاجه انت مش شايفها او شايفها من زاويه مختلفه عامله ضباب كثيف يحول دون رؤيتك لسيناريو مخالف والدليل انك لم تلاحظ تداخل 4مع 1 وكنت مرقم كل الموجات خماسيه بالرغم من انها ثلاثيه

جزاك الله خيرا مستر محمد
    ثانيا راننج تراينجل تعنى انهيار حاد للسوق وده مستحيل يحصل مع صعود ال70 من قاع قد يكون تاريخى اذا ليه تقول ان جى ام سى فى مثلث متسلق وانه مازال داخل القطريه ايه السبب اللى يخليك تقول انه داخل موجه 4 لسه ؟ خاصه انه عمل 5 موجات ثلاثيه وحدث تداخل واضح بين 4و1 وانحرافات بين القيعان مع قاع للسوق
    انا والله كل هدفى انى اوضحلك ان السوق المصرى داخل على جيم كبير اوى للصعود ونفسى انك متضيعش الفرصه دى وحط دايما فى دماغك ان فى حاجه انت مش شايفها او شايفها من زاويه مختلفه عامله ضباب كثيف يحول دون رؤيتك لسيناريو مخالف والدليل انك لم تلاحظ تداخل 4مع 1 وكنت مرقم كل الموجات خماسيه بالرغم من انها ثلاثيه
    التداخل بين الموجتين انا اقسم بالله عامل السهم بدون تركيز امبارح بليل بدون مراجعه واقسم بالله انى اكتشفتها قبل ماقراء ملاحظتك فلا تاخدها عليا ....ثانيا انا كدة ولا كدة داخل بعد التصحيحيه دى ومش بخرج الا باشارات واضحه وانا الحمدلله الاشارات السلبيه بتكون واضحه جدا معايا ....وبعدين يا باشا قالوا الجمل طلع النخله قلنا ادى الجمل وادى النخله ..الامور هاتوضح قريبا .... انا هاحتفظ بالمشاركه دى للزمن عشان ادبيا اعترف بخطاءى وارفعلك القبعه لو طلعت غلطان واخيرا انا بتوقع كل السيناريوهات الاخرى والمؤشرات الفنيه هى اللى بعتمد عليها فى الخروج والدخول بجانب ادوات اخرى ,اليوت هى مجرد وسيله للتنبؤ بالمستقبل البعيد والقريب ..واتوقع منك ايضا انك لا تتمسك بالصعود الرهيب لانه ممكن يكون كارثى وارجو انك تتابع الداو جونز الاسابيع والشهور القادمه وسنه 2014 وياريت انك لا تتصيد اخطاءى فى سهم جى ام سى لانى بنام بدرى وكنت شديد التعب امبارح بليل ومنطقى انى اول شخص رسم قطريه فى السبعين من سنه يغفلها فى سهم فى مؤشر السبعين المنطقى ان دى اول حاجه ابص عليها ""القطريه"
    آخر تعديل بواسطة محمد بورصه ، 06-09-2013 الساعة 03:53 PM

جزاك الله خيرا مستر محمد
    فى انتظار ترقيمك للداوجونز فى باب الداوجونز الجديد انت وباقى الاعضاء ومتابعه هاتكون اسبوعيه بعد انتهاء جلسه يوم الجمعه يعنى بدءا من النهاردة

الصورة الرمزية maker 3379
    maker 3379 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مستر اليوت ياريت تراجع الترقيم لانه زمنيا وفلكيا عندنا انهيار قوى جدا فى كل اسواق المال ابتداء من شهر فبراير 2014 وانا معاك انه هايسبق ذلك الانهيار صعود جيد ولكن ليس قويا بالمعنى المذكور
    مع العلم انى لا ادرس اليوت ولكنى مقتنع به كاحد الوسائل الفنية الدقيقة وياريت تتعب معانا انت واستاذ محمد عشان نستفيد جيدا ونستطيع ان نعوض ما خسرناه وياريت لو تقولولنا سيناريو يتفق مع الزمن كالاتى لدينا موجة صاعدة جيدة تبدا فى شهر اكتوبر وتنتهى منتصف نوفمبر وندخل فى موجة هابطة من منتصف نوفمبر وحتى اول يناير وبعدين موجة صاعدة اخيرة من اول يناير وحتى اول فبراير وخروج نهائى من السوق لانه من هناك انهيار كبير جدا واخيرا اعتقد ان هذا السيناريو لا يتفق مع مستهدفات ايجى اكس 30 الى حددتها مستر اليوت يارب نستفيد من خبراتك العظيمة وشكرا

معلش نسيت اقول معلومة مهمة جدا تؤيد سيناريو استاذ محمد وهى ان المؤسسات الاجنبية بائعة بفوليوم عالى من اول السنة ودة يدينا انطباع انهم لسة مابداوش تجميع يعنى قاعنا لسة ماجاش

لو ممكن استاذ محمد ترقيم لسهم ثمار للاهمية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maker 3379 مشاهدة المشاركة
    معلش نسيت اقول معلومة مهمة جدا تؤيد سيناريو استاذ محمد وهى ان المؤسسات الاجنبية بائعة بفوليوم عالى من اول السنة ودة يدينا انطباع انهم لسة مابداوش تجميع يعنى قاعنا لسة ماجاش
    المشكله هاتكون من الداوجونز واداءؤة هايكون سىء جدا وخروج الاجانب ....ترتيب الداو حاليا بينهى الموجه التانيه صعودا وبعدها هايبتدى هبوط قوى من 5 موجات يعمل موجه تالته قويه فى الهبوط وبعدين رابعه صعودا صعود بسيط وبعدين خامسه هبوطا هبوط ليس بعنيف بعد مايخلص الخامسه هايصعد صعود قوى يصحح من النزول من 15600 ل تقريبا 13300 وماحولها وبعدها نزول عنيف اعنف من الاول ....زمنيا مش عارف بصراحه لكن دة ترتيب الموجات وافتكر الاجانب هاتخرج هى والعرب بعدهم ودة هاياءثر علينا

الصورة الرمزية friendly gost
    friendly gost غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:تحليل السوق المصرى اليوتيا

السلام عليكم
    ارجو من الساده الافاضل توضيح هل السوق اليوم باختراق 5200 دخول ام مازلنا ننتظر تصحيح اخر
    وشكرا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة friendly gost مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    ارجو من الساده الافاضل توضيح هل السوق اليوم باختراق 5200 دخول ام مازلنا ننتظر تصحيح اخر
    وشكرا
    وعليكم السلام

الموجه الحاليه موجه تصحيحيه هدفها منطقه مابين 5300 ---5350 ودة اقصى مدى لها وبعدها هبوط ... دة تقدير شخصى حسب طرق التحليل التقليدى واليوت ..
    آخر تعديل بواسطة محمد بورصه ، 09-09-2013 الساعة 10:48 PM

الصورة الرمزية friendly gost
    friendly gost غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام

الموجه الحاليه موجه تصحيحيه هدفها منطقه مابين 5300 ---5350 ودة اقصى مدى لها وبعدها هبوط ... دة تقدير شخصى حسب طرق التحليل التقليدى واليوت ..
    شكرا محمد باشا

افتراضي رد:تحليل السوق المصرى اليوتيا

مؤشر السوق المصرى ..والداوجونز ..

المؤشر المصرى فى الموجه التصحيحيه b الصاعده...الموجه b فى شكل فلات متعاقبه او ممتدة لكن تقديرى انها متعاقبه ...طالاما المؤشر تحت 5483 فهى متعاقبه ,اما فى حاله تخطيها 5483 تتحول لممتدة .. بعد انتهاء الموجه b يواجه المؤشر الموجه c وهى اكثرهم عنفا فى الهبوط ..
    تقديرى السابق كان على اساس انها متعاقبه وكنت متوقع تصحيح 61% عند 5350 وهى مقاومه والنسبه الذهبيه لفيبوناتشى والتى غالبا تمثل مقاومه قويه ..منطقه ال 5400 --5500 منطقه مقاومات صعبه متوقع الارتداد منها لاسفل ..

الداوجونز حسب تقرير فريق التحليل الفنى لشركه Bache & Co. الامريكيه وهو تقرير مقتبس من الشركه .. بداء الداو رحله الهبوط لاول موجه من الموجات الثلاثيه لضلع المثلث الممتد "e" وهى الموجه a .. اول موجه داخليه داخل الموجه الاولى من a انتهت فعلا وبداءت التانيه تصحيحيا لاعلى فى شكل فلات , يوجد احتمالين الاول انها فلات مفردة او فلات مزدوجه وهى تستهلك وقت اطول ولكن لا تستهلك سعر اعلى او انها مركبه من فلات -x - زجزاج ..بمجرد انتهاء الموجه التانيه يبداء المؤشر الموجه التالته وهى اكثر الموجات الدافعه عنفا فى الهبوط ...اذا بداء فعلا نوع من الارتباط بين المؤشرين المصرى والامريكى وفى حاله صحه الترقيمين فالداو فى انتظار بدء الموجه التالته هبوطا والمؤشر المصرى ينتظر انتهاء الموجه b ليبداء الموجه c الهابطه ...

تحليل السوق المصرى هو محاوله من هاوى لتوقع اتجاة المؤشر مستقبلا .....
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة egx30 intraday.png‏   dow jones daily.png‏   dowjones intraday.png‏  

صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1234567

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17