صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 87

14 !!!! اليورو دولار على المدى الطويل !!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل الدخول في الموضوع احب اقول شيء مهم ماأضعه هنا هو تحليلي الشخصي وقد يصيب وقد يخطيء فليس من الذين يدّعون امتلاك عصا سحريه او غيره من غلم الغيب فقط تحليل الشارت وكل شخص يرى الشارت من منظور مختلف والله اعلى واعلم
    ذكرت المقدمه لاني اعلم انه عندما يتم وضع ارقام عير متوقعه يتم التهجم على صاحب الموضوع لم اكتب الموضوع للاستعراض او لاي غرض كتبته فقط فقط لكي يستفيد منه من اراد ومن لم يقتنع لايأخذ به فكما ذكرت اني بشر وكلٌّ له اخطاءه ونجاحاته
    فارجو ان لايتجه الموضوع للجدال وان تكون المناقشات مثمره

اليورو دولار على المدى الطويل
    كما هو موضح في شارت الشهري وبما انه الشهري فما اقصده هو على مدار سنوات بمعنى مايتم ذكره على الشهري هو لسنوات وليس لاشهر علشان نكون واضحين
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	yoyo.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	16.0 كيلوبايت
الرقم:	373691
    اليورو دولار على الفريم الشهري هابط من القمه 1.6035
    وهبوطه داخل الجزء المظلل هبوط تصحيحي يعني اليورو على مدار 3 او 4 سنوات سيبدأ دخوله في موجات صاعده قد لايهتم الكثيرين بهذا الفريم لكن ارفقته لانه مهم في معرفة الترند
    الترند الاساسي لليورو دولار على المدى الطويل (سنوات ) هو ترند صاعد ان شاء الله

نذهب للفريم الاسبوعي وعندما نذكر الفريم الاسبوعي فتكون الحركه فيه من عدة اشهر لسنه او سنتين ننتبه للمده علشان ميجيش واحد النهارده يقولي ازاي قولت صاعد او هابط الرجاء الانتباه للمده لان الموضوع ده للمدى الطويل

الاســـم:	yoyo1.png
المشاهدات:	129
الحجـــم:	23.6 كيلوبايت
الرقم:	373692
    زي ماهو واضح على الفريم الاسبوعي مازال اليورو دولار داخل التصحيح الهابط يعني
    الترند على مدار عدة شهور لسنه او سنتين مازال هابط لكن الهبوط بيكون داخل موجات تصحيحيه بمعنى اصح هبوط متذبذب داخل قناه هابطه كما هو موضح في الشارت الاسبوعي
    الشارت الاسبوعي ده موضح فيه بالتفصيل اكثر الترند على المدى الشهري والاسبوعي
    هنضع الان النقطه المهمه في تحول الاتجاه على الاسبوعي من هابط لصاعد النقطه هي 1.3710 النقطه دي مهمه جدا جدا في التحليل ده كله مجرد لمسها يلغي التحليل مفيش حاجه اسمها يصعد يختبرها وينزل ده مش ينفع في ترقيم الموجه الموضح ده ليه سيناريوهات تاني بالنسبالي سيناريوهات بديله واللي وضعته الان هو الاساسي ونقطة تغيره هي 1.3710
    نروح بقى لنقطة الاختلاف الحاليه على الاقل والاختلاف لايفسد للود قضيه وممكن كمان محللين اليوت نفسهم يختلفوا معايا زي ماقولت انها وجهات نظر وكل واحد بيشوف الشارت من منظور مختلف اهم حاجه عندي هي النقطه 1.3710
    وقولت تعبير اختلاف على الاقل لانه ممكن ناس تختلف في الرؤيه كلها
    ندخل على المدى المتوسط هبوط اليورو دولار من 1.3415 الهبوط ده بيقولنا ان هناك مزيد من الهبوط ومواصلة الترند الهابط على اليومي والاسبوعي واي تصحيح للموجه الهابطه من 1.3415 المفروض يكون تصحيحي ولا يصل الى 1.3415 يعني المستوى ده هو المستوى الفرعي من المستوى الاهم عند 1.3710 الارقام دي تعتبر ارتكازات في الترقيم زي ماانتو شايفين على الشارت وكما هو موضح ان الارقام دي ممكن منشوفهاش تاني قبل سنه ونص مش يهم المده لانها ديما بتكون تقريبيه بتزيد او تقل قليلا ده اللي بيحلل زمني بيزود على اليوم يومين و 3 ايام فما بالك على فريم شهري وعموما تحليلي مش زمني بقدر ماهو موجي
    وضعت نقاط واستوبات للمدى الطويل فكما هو موضح نستغل التصحيح القادم للبيع باستوب 1.3415 اذا كسرها لاقدر الله هننتظر قمه أسفل المستوى الاساسي المهم وهو 1.3710 للبيع
    اخواني بتكلم عن سوينجات قد لاتناسب الكثير من اصحاب الانترادي
    ولكن ايضا تحدثت ان اتجاه ونقاط فقد يكون مفيد لاصحاب الانترادي بان يجعلو صفقاتهم في اتجاه الترند او على الاقل يبقوا عارفين الترند وهذا من وجهة نظر شخصيه والله اعلى وأعلم
    (هذا تحليل شخصي يحتمل الخطأ قبل الصواب فلست معصوما عن الخطأ فمن تناسب معه ان شاء الله يستفيد ومن لم تناسبه فلا يأخذ به )
    وما توفيقي إلا بالله رب العالمين
    آخر تعديل بواسطة السنابل الخضراء ، 23-06-2013 الساعة 02:47 PM

على فكره دي مش تخاريف ولا قلة نوم الايام هي من يثبت صحتها او خطأها ممكن تكون بالنسبه للبعض تخاريف لانها ارقام طويله المدى لكن زي ماقولت السعر هو الحكم فقط مسألة وقت
    تحياتي للجميع : )

الصورة الرمزية Abo Abdullah
    Abo Abdullah غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:!!!! اليورو دولار على المدى الطويل !!!!!

بارك الله فيك اخي العزيز على مجهودك الرائع واتفق معك انه لا احد يمتلك العصا السحريه وان اكبر

المحللين في العالم يخطؤن لكن نحن نجتهد والرزق على الله , واختلف شخصيا معك في نقطه 1.3710

بالنسبه لي اصبحت ليست اساسيه وانما نقطه 1.3545 هي التي ستلعب دورها الان واذا كسرها ( اغلاق

اسبوعي وليس كسر كاذب ) سيدخل في منحنى جديد وممكن ان يستهدف مناطق 1.3795 (حسب

الشارت المرفق , انا احسب أخر قمتين او قاعين) هذا تحليلي الشخصي المتواضع وهو قابل للخطأ قبل

الصواب , وشكرا لمجهودك ولا تحرمنا من مشاركاتك الرائعه .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eurusdweekly.png‏   eurusdweekly2.png‏   eurofxy.gif‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo Abdullah مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك اخي العزيز على مجهودك الرائع واتفق معك انه لا احد يمتلك العصا السحريه وان اكبر

المحللين في العالم يخطؤن لكن نحن نجتهد والرزق على الله , واختلف شخصيا معك في نقطه 1.3710

بالنسبه لي اصبحت ليست اساسيه وانما نقطه 1.3545 هي التي ستلعب دورها الان واذا كسرها ( اغلاق

اسبوعي وليس كسر كاذب ) سيدخل في منحنى جديد وممكن ان يستهدف مناطق 1.3795 (حسب

الشارت المرفق , انا احسب أخر قمتين او قاعين) هذا تحليلي الشخصي المتواضع وهو قابل للخطأ قبل

الصواب , وشكرا لمجهودك ولا تحرمنا من مشاركاتك الرائعه .
    البركه فيك اخي الغالي ابو عبدالله
    تحليل رائع بارك الله فيك انا حابب اتناقش معاك فيه
    انت شايف النقطه 1.3545 هي النقطه الاساسيه حابب اوضح حاجه مهمه جدا في التحليل الموجي تبنى نقط التحول على نقط ارتكاز الموجات يعني لو الاتجاه هابط تكون نتقط الارتكاز بالقمه التي تلي القمه السابقه علشان كده النقطه دلوقتي هي 1.3415 هي القمه التي تلي القمه 1.3710 يعني النقطه 1.3415 هي النقطه اللي على فريم 4 ساعات وتليها النقطه 1.3710 على الديلي دول اللي بيستخدموا كاستوبات للترقيم او الموجه ليه مش ينفع في التحليل الموجي اختار 1.3545 لانها نقطه في الهوى يعني مش ارتكاز للموجه لما بيخترق القمه 1.3415 وقتها بيتم توقع المقاومه القادمه بالفايبو وخطوط الترند يعني بعد اختراق النقطه 1.3415 نقدر وقتها نقول فيه مقاومه عند 1.3545 ولكن وقتها هنرجع ونقول اهم شيء لايكسر النقطه الاساسيه لموجة الديلي عند 1.3710 بالطريقه دي بس بيتم تغير الاتجاه
    علشان كده دلوقتي النقطه 1.3415 هي الاستوب على فريم 4 ساعات حتى يثبت العكس يعني اي صفقة بيع تكون بها كاستوب
    طبعا بالنسبالي اي شراء في ترند هابط مخاطره وخصوصا لان ترند قريب زي الاربع ساعات تحول هابط باستوب 1.3415
    سعيد جدا بالنقاش معاك ياغالي

الصورة الرمزية فادك غزه
    فادك غزه غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السنابل الخضراء مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل الدخول في الموضوع احب اقول شيء مهم ماأضعه هنا هو تحليلي الشخصي وقد يصيب وقد يخطيء فليس من الذين يدّعون امتلاك عصا سحريه او غيره من غلم الغيب فقط تحليل الشارت وكل شخص يرى الشارت من منظور مختلف والله اعلى واعلم
    ذكرت المقدمه لاني اعلم انه عندما يتم وضع ارقام عير متوقعه يتم التهجم على صاحب الموضوع لم اكتب الموضوع للاستعراض او لاي غرض كتبته فقط فقط لكي يستفيد منه من اراد ومن لم يقتنع لايأخذ به فكما ذكرت اني بشر وكلٌّ له اخطاءه ونجاحاته
    فارجو ان لايتجه الموضوع للجدال وان تكون المناقشات مثمره

اليورو دولار على المدى الطويل
    كما هو موضح في شارت الشهري وبما انه الشهري فما اقصده هو على مدار سنوات بمعنى مايتم ذكره على الشهري هو لسنوات وليس لاشهر علشان نكون واضحين

الاســـم:	yoyo.png
المشاهدات:	90
الحجـــم:	16.0 كيلوبايت
الرقم:	373691
    اليورو دولار على الفريم الشهري هابط من القمه 1.6035
    وهبوطه داخل الجزء المظلل هبوط تصحيحي يعني اليورو على مدار 3 او 4 سنوات سيبدأ دخوله في موجات صاعده قد لايهتم الكثيرين بهذا الفريم لكن ارفقته لانه مهم في معرفة الترند
    الترند الاساسي لليورو دولار على المدى الطويل (سنوات ) هو ترند صاعد ان شاء الله

نذهب للفريم الاسبوعي وعندما نذكر الفريم الاسبوعي فتكون الحركه فيه من عدة اشهر لسنه او سنتين ننتبه للمده علشان ميجيش واحد النهارده يقولي ازاي قولت صاعد او هابط الرجاء الانتباه للمده لان الموضوع ده للمدى الطويل

الاســـم:	yoyo1.png
المشاهدات:	129
الحجـــم:	23.6 كيلوبايت
الرقم:	373692
    زي ماهو واضح على الفريم الاسبوعي مازال اليورو دولار داخل التصحيح الهابط يعني
    الترند على مدار عدة شهور لسنه او سنتين مازال هابط لكن الهبوط بيكون داخل موجات تصحيحيه بمعنى اصح هبوط متذبذب داخل قناه هابطه كما هو موضح في الشارت الاسبوعي
    الشارت الاسبوعي ده موضح فيه بالتفصيل اكثر الترند على المدى الشهري والاسبوعي
    هنضع الان النقطه المهمه في تحول الاتجاه على الاسبوعي من هابط لصاعد النقطه هي 1.3710 النقطه دي مهمه جدا جدا في التحليل ده كله مجرد لمسها يلغي التحليل مفيش حاجه اسمها يصعد يختبرها وينزل ده مش ينفع في ترقيم الموجه الموضح ده ليه سيناريوهات تاني بالنسبالي سيناريوهات بديله واللي وضعته الان هو الاساسي ونقطة تغيره هي 1.3710
    نروح بقى لنقطة الاختلاف الحاليه على الاقل والاختلاف لايفسد للود قضيه وممكن كمان محللين اليوت نفسهم يختلفوا معايا زي ماقولت انها وجهات نظر وكل واحد بيشوف الشارت من منظور مختلف اهم حاجه عندي هي النقطه 1.3710
    وقولت تعبير اختلاف على الاقل لانه ممكن ناس تختلف في الرؤيه كلها
    ندخل على المدى المتوسط هبوط اليورو دولار من 1.3415 الهبوط ده بيقولنا ان هناك مزيد من الهبوط ومواصلة الترند الهابط على اليومي والاسبوعي واي تصحيح للموجه الهابطه من 1.3415 المفروض يكون تصحيحي ولا يصل الى 1.3415 يعني المستوى ده هو المستوى الفرعي من المستوى الاهم عند 1.3710 الارقام دي تعتبر ارتكازات في الترقيم زي ماانتو شايفين على الشارت وكما هو موضح ان الارقام دي ممكن منشوفهاش تاني قبل سنه ونص مش يهم المده لانها ديما بتكون تقريبيه بتزيد او تقل قليلا ده اللي بيحلل زمني بيزود على اليوم يومين و 3 ايام فما بالك على فريم شهري وعموما تحليلي مش زمني بقدر ماهو موجي
    وضعت نقاط واستوبات للمدى الطويل فكما هو موضح نستغل التصحيح القادم للبيع باستوب 1.3415 اذا كسرها لاقدر الله هننتظر قمه أسفل المستوى الاساسي المهم وهو 1.3710 للبيع
    اخواني بتكلم عن سوينجات قد لاتناسب الكثير من اصحاب الانترادي
    ولكن ايضا تحدثت ان اتجاه ونقاط فقد يكون مفيد لاصحاب الانترادي بان يجعلو صفقاتهم في اتجاه الترند او على الاقل يبقوا عارفين الترند وهذا من وجهة نظر شخصيه والله اعلى وأعلم
    (هذا تحليل شخصي يحتمل الخطأ قبل الصواب فلست معصوما عن الخطأ فمن تناسب معه ان شاء الله يستفيد ومن لم تناسبه فلا يأخذ به )
    وما توفيقي إلا بالله رب العالمين
    تحليلك عجبني يا السنابل 1.07900 100% معاك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادك غزه مشاهدة المشاركة
    تحليلك عجبني يا السنابل 1.07900 100% معاك
    اهلا بالعزيز فادك
    كنت صوت قبل هبوط اليورو في موضوعك لليورو دولار بس مش ذكرت السبب والان ذكرته
    تأيدك يزيد التحليل قوه ياغالي

الصورة الرمزية فادك غزه
    فادك غزه غير متواجد حالياً عضو نشيط

اهلا بالعزيز فادك
    كنت صوت قبل هبوط اليورو في موضوعك لليورو دولار بس مش ذكرت السبب والان ذكرته
    تأيدك يزيد التحليل قوه ياغالي
    يا صديقي اليورو - دولار احبه حتى الجنون واحب بيعه وان اظهر علامات صعود اتركة يصعد براحته على العكس تحليلك الرائع عزز قناعتي بالبيع ثم البيع

الصورة الرمزية Abo Abdullah
    Abo Abdullah غير متواجد حالياً عضو نشيط

البركه فيك اخي الغالي ابو عبدالله
    تحليل رائع بارك الله فيك انا حابب اتناقش معاك فيه
    انت شايف النقطه 1.3545 هي النقطه الاساسيه حابب اوضح حاجه مهمه جدا في التحليل الموجي تبنى نقط التحول على نقط ارتكاز الموجات يعني لو الاتجاه هابط تكون نتقط الارتكاز بالقمه التي تلي القمه السابقه علشان كده النقطه دلوقتي هي 1.3415 هي القمه التي تلي القمه 1.3710 يعني النقطه 1.3415 هي النقطه اللي على فريم 4 ساعات وتليها النقطه 1.3710 على الديلي دول اللي بيستخدموا كاستوبات للترقيم او الموجه ليه مش ينفع في التحليل الموجي اختار 1.3545 لانها نقطه في الهوى يعني مش ارتكاز للموجه لما بيخترق القمه 1.3415 وقتها بيتم توقع المقاومه القادمه بالفايبو وخطوط الترند يعني بعد اختراق النقطه 1.3415 نقدر وقتها نقول فيه مقاومه عند 1.3545 ولكن وقتها هنرجع ونقول اهم شيء لايكسر النقطه الاساسيه لموجة الديلي عند 1.3710 بالطريقه دي بس بيتم تغير الاتجاه
    علشان كده دلوقتي النقطه 1.3415 هي الاستوب على فريم 4 ساعات حتى يثبت العكس يعني اي صفقة بيع تكون بها كاستوب
    طبعا بالنسبالي اي شراء في ترند هابط مخاطره وخصوصا لان ترند قريب زي الاربع ساعات تحول هابط باستوب 1.3415
    سعيد جدا بالنقاش معاك ياغالي
    حبيبي الغالي وانا سأكون اسعد , احترم وجه نظرك لكن انا كان تحليلي من الناحيه الكلاسيكيه وليس

موجياً وتحليل مبني على اساس المدى المتوسط يعني ممكن اسابيع حيث طرحك للموضوع كان

سوينجات , على فكره هذا كان هدفي من فتح موضوع شارتات من العالم لكي اجمع اكبر عدد من

انواع التحليلات ليتم المقارنه مع كل وجهات النظر وانواع التحليل مع التحليل الشخصي خصوصا

انا احاول دائما ان اختار اكبر و اشهر المحللين من العالم سواء اشخاص او بنوك , تحيه تقدير

لك مره اخرى عزيزي وانا احترم وجة نظرك .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادك غزه مشاهدة المشاركة
    يا صديقي اليورو - دولار احبه حتى الجنون واحب بيعه وان اظهر علامات صعود اتركة يصعد براحته على العكس تحليلك الرائع عزز قناعتي بالبيع ثم البيع
    تسلم اخي العزيز وان شاء الله للاهداف انا عارف انك من تعشق السوينجات وده صعب تجده في المنتديات قله قليله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abo Abdullah مشاهدة المشاركة

حبيبي الغالي وانا سأكون اسعد , احترم وجه نظرك لكن انا كان تحليلي من الناحيه الكلاسيكيه وليس

موجياً وتحليل مبني على اساس المدى المتوسط يعني ممكن اسابيع حيث طرحك للموضوع كان

سوينجات , على فكره هذا كان هدفي من فتح موضوع شارتات من العالم لكي اجمع اكبر عدد من

انواع التحليلات ليتم المقارنه مع كل وجهات النظر وانواع التحليل مع التحليل الشخصي خصوصا

انا احاول دائما ان اختار اكبر و اشهر المحللين من العالم سواء اشخاص او بنوك , تحيه تقدير

لك مره اخرى عزيزي وانا احترم وجة نظرك .
    تسلم اخي ابو عبدالله بارك الله فيك وجعله الله في ميزان حسناتك ان شاء الله

الصورة الرمزية Dr_hodhod
    Dr_hodhod غير متواجد حالياً عضو نشيط

بارك الله فيك . . . رائع وممتاز وجعله الله في ميزان حسناتك . . .

حاولت مراسلتك على الخاص ولكن الرسائل معطلة من عندك . . . اعتذر عما بدر مني في حقك وأنا الغلطان فقد استثرت غضبا والشيطان قام بالباقي كما تعلم .

فاسال الله ان تسامحني وان يغفر الله لي ولك ويتجاوز عن خطايانا جميعا آمين يارب .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr_hodhod مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك . . . رائع وممتاز وجعله الله في ميزان حسناتك . . .

حاولت مراسلتك على الخاص ولكن الرسائل معطلة من عندك . . . اعتذر عما بدر مني في حقك وأنا الغلطان فقد استثرت غضبا والشيطان قام بالباقي كما تعلم .

فاسال الله ان تسامحني وان يغفر الله لي ولك ويتجاوز عن خطايانا جميعا آمين يارب .
    ولا يهمك اخي الحبيب انا اللي واجب عليا الاعتذار منك لاسلوبي الجاف في توصيل وجهة نظري فارجو منك ان تسامحني ايضا وكلنا اخوات ولاد بلد والله يغفرلنا ويسامحنا والمسلمين اجمعين يارب العالمين وهقولك متزعلش مني يادكتور والله مقصدش حاجه اسلوبي اللي كان فعلا جاف ويجب ان اعتذر عنه فقبل اعتذاري رجاءا وطبعا ده موضوعك قبل مايكون موضوعي ومستني مشاركاتك ديما

الصورة الرمزية seralayoon1
    seralayoon1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

احلى لايكين للدكتور ولاخي سنابل بارك الله فيكم
    توقيع العضو
    يافارج الهم وياكاشف الغم فرج همي ويسر امري وارحم ضعفي وقلة حيلتي وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين

الصورة الرمزية Dr_hodhod
    Dr_hodhod غير متواجد حالياً عضو نشيط

ولا يهمك اخي الحبيب انا اللي واجب عليا الاعتذار منك لاسلوبي الجاف في توصيل وجهة نظري فارجو منك ان تسامحني ايضا وكلنا اخوات ولاد بلد والله يغفرلنا ويسامحنا والمسلمين اجمعين يارب العالمين وهقولك متزعلش مني يادكتور والله مقصدش حاجه اسلوبي اللي كان فعلا جاف ويجب ان اعتذر عنه فقبل اعتذاري رجاءا وطبعا ده موضوعك قبل مايكون موضوعي ومستني مشاركاتك ديما
    بارك الله لك . وبإذن الله تكون فاتحة خير فكما تعلم :

مامحبة الا بعد عداوة . هههههههههههههههه وربنا يكرمك ويرزقك .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seralayoon1 مشاهدة المشاركة
    احلى لايكين للدكتور ولاخي سنابل بارك الله فيكم
    الله يعزك ويكرمك اخي الغالي
    تحياتي ليك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr_hodhod مشاهدة المشاركة

بارك الله لك . وبإذن الله تكون فاتحة خير فكما تعلم :

مامحبة الا بعد عداوة . هههههههههههههههه وربنا يكرمك ويرزقك .
    ان شاء الله فعلا انا والله متفائل كل خير الله يعزك ويوفقك يارب

صفحة 1 من 6 123456 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17