صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 96
    الصورة الرمزية wadi2012
    wadi2012 غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا اضع المؤشر على شارت ال5 دقائق والمسافة بين الخطين كبيرة جدا ولكن في شارت الساعة المسافة اقل ولكن ارى عندك في الشارت الذي ارفقته المسافة صغيرة بين الخطين على ال 5 دقائق

انا اطبق هديج رباعي وتحت التجربة منذ شهر على زوج
    Buy gbp/jpy
    SELL chf/jpy
    SELL usd/chf
    SELL gbp/usd

الصورة الرمزية wadi2012

لكن من رأيي من الاسبوع القادم ابدا التجربة وضع نقاط الدخول على الشارت وطريقة دخولك حتى نتابع معك

الصورة الرمزية remon78eg
    remon78eg غير متواجد حالياً عضو نشيط

Lightbulb رد:سر الفوركس (3) - الهيدج على عملتين مختلفتين - ونقطة التوازن المتحركة!!

فكرة
    في فكرة كويسه ممكن تنفع ، بس هتحتاج شغل كتير علشان تتعمل
    الفكرة اننا نحاول نجمع 10 ازواج عملات يكونوا مترابطين

بعد كده ندخل بيع وشراء لكل زوجين يعني هيدج مرتين

مثال بيع يورو دولار ، شراء فرنك ين
    وايضا شراء يورو دولار , بيع فرنك ين
    (ده يعتبر اول زوج وباقي 9 زيهم تاني)

كده نبقا فتحنا صفقتين
    الصفقة الاولى هيدج مترابط
    والصفقة التانية هيدج مغلق

كده عملنا هيدج بزوجين
    وعملنا هيدج للهيدج

نعمل كده لل 10 ازواج كلهم

يعني هنبقا فتحنا 20 صفقة
    عبارة عن 10 + 10

وبعد كده ننتظر ان أي زوجين منهم يحقق مكسب 15 نقطة مثلا فنقفله
    هيكون الزوجين الهيدج بتاعهم محقق نفس العدد ولكن بالسالب والاسبريد مرتين

فلو هذا الزوج فقط تعادل بدون مكسب فيمكن قفله مكتفين بالمكسب السابق

كده بسهوله هنتمكن من قفل نصهم أي 10 صفقات منهم على مكسب

باقي 10 منهم اللي هم الهيدج المغلق بتاعهم

في طريقتين لقفلهم
    اول طريقة ننتظر ان مجموعهم او الاكويتتي بتاعهم مجتمعين يحققوا نسبه معينه من المكسب السابق ونقفلهم كلهم

بمعنى ان لو ال 10 هيدج اللي قفلناهم قبل كده كانو حققوا 15 نقطة مكسب لكل منهم أي 150 نقطة مكسب ، فيكفي ان ال 10 هيدج الحاليين يحققوا سالب 100 نقطة مثلا ونقفلهم كلهم ونبقا كسبنا صافي 50 نقطة.

اما الطريقة الثانية
    وهي ان اللي يبدأ يكسب او يحقق تعادل او خساره بسيطة بنسبة معينه نقفله على حدى الى ان نغلق الكل.

الطريقة دي هتحتاج شغل مننا كلنا
    يعني اللي يلاقي زوجين يعملوا هيدج متوافق يرفق الصورة بتاعتهم لحد ما نجمع عدد معين من الازواج وبعدها نعمل اكسبيرت يتاجر بالطريقة دي

والاكسبيرت انا ممكن اعمله وارفقه ويكون متاح للجميع.

في كمان فكرة وهي ان ممكن نقفل أي ازواج مع أي ازواج تانية المهم يكونوا متعاكسين ، بمعنى ان لو الزوجين اتجاههم طردي يبقا نقفل بيع مع شرا ولو اتجاههم عكسي نقفل بيع مع بيع وشرا مع شرا

وعدد النقاط المكسب المطلوب توافرها علشان نقفلهم تتحدد حسب درجة الترابط بين الزوجين

يعني لو مترابطين قوى نبقا نكتفي ب 15 نقطة ولو مش مترابطين يبقا لازم نحقق 40 نقطة مثلا علشان نقفلهم وهكذا علشان الهيدج بتاعهم ميعكس علينا ب 100 نقطة مثلا

وبكده يبقا أي مكسب تحقق استفدنا منه أيا كان اتجاهه ومنحتاجش نحسب نقط الدخول والخروج او نقط التوازن.

الصورة الرمزية remon78eg

14 رد:سر الفوركس (3) - الهيدج على عملتين مختلفتين - ونقطة التوازن المتحركة!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wadi2012 مشاهدة المشاركة
    انا اضع المؤشر على شارت ال5 دقائق والمسافة بين الخطين كبيرة جدا ولكن في شارت الساعة المسافة اقل ولكن ارى عندك في الشارت الذي ارفقته المسافة صغيرة بين الخطين على ال 5 دقائق

انا اطبق هديج رباعي وتحت التجربة منذ شهر على زوج
    Buy gbp/jpy
    SELL chf/jpy
    SELL usd/chf
    SELL gbp/usd
    لو المسافة بين الخطين كبيرة يبقا غير الرقم في الاعدادات خليه السعر الحالي للزوج الاخر او خليه صفر وهو هيختار تلقائي

طيب وايه هيه نتايج الهيدج الرباعي والتجارب بتاعتك

لكن من رأيي من الاسبوع القادم ابدا التجربة وضع نقاط الدخول على الشارت وطريقة دخولك حتى نتابع معك
    اوك هنبدأ التجارب عملي لاني هجرب الطريقة دي في المتاجرة الفعلية.

الصورة الرمزية wadi2012

شراء يورو دولار وبيع فرنك ين من وجهة نظري مختلفة
    لانك تشتري يورو وتبيع دولار ولكن بالنسبة للفرنك ين فبيع الفرنك وشراء الين وهنا لا علاقة لهما بزوج اليورو دولار
    لانني اعمل هديج على انخفاض او ارتفاع قيمة عملة مقابل الاخرى واستفيد منها في المقابل مع زوج اخر يكون هو عنصر فيه
    يعني بيع اليورو وشراء الدولار لليورو دولار وشراء الدولار وبيع الفرنك وفي نفس الوقت ابحث عن زوج اخر مثل الفرنك ين والدولار ين وتكون كالاتي
    BUY EUR/JPY
    SELL EUR/USD
    SELL CHF/JPY
    SELL USD/CHF

الصورة الرمزية wadi2012

بالنسبة للهدج في الازواج التي طرحتها في الاول كنت قد دخلت على كل زوج بحجم 30 سنت وحققت اول الامر 25 دولار في خلال الاسبوع الاول لكن دخلت مرة اخرى على اساس ان احدهم في ترند وحتى الان لم احقق الربح والخسارة متحركة اقصى خسارة 35 دولار ولكن تتراجع الى الاقل ولكن الميزة هي اننا غير خايف من الخسارة الكبيرة لان الخسارة تتأرجح تصعد ثم تهبط وهنا لا يسبب لي اي توتر فاترك الازواج مع نفسها لان الباوند ين سريع التحرك وكذللك الفرنك ين فقد يصعد احدهم ويعدل من الخسارة وقد يهبط ولكن طالما ان رأس المال حددته كتجربة 150 دولار بحجم 30 سنت للعقد فانني اسير في نطاق ضيق للخسارة ولكن عندي خطأ في الدخول الصحيح لانني اعتمد على شارت الاربعة ساعات لتحديد الاتجاه العام لزوج الباوند ين فان كان ترند صاعد ادخل به شراء والبقية بيع والعكس
    لكن فكرتك سأدرسها قد كنت استخدم مؤشر correlation لستة ازواج وكان يحدد خط الصفر فعند تجاوز ازواج اخط الصفر للاعلى اشتري والازواج تحت الصفر ابيع ولكن كان عيب المؤشر انه من المفترض يحدد لي نقطة تلاقي جميع الازواج عند نقطة التفرع ولكن لا يحددها بدقة فيعطي نتائج خاطئة في الصفقات

الصورة الرمزية wadi2012

نقطة مهمة اي سعر نضعه في البرنامج سعر الشراء او البيع للزوج ؟

الصورة الرمزية wadi2012

على فكرة Gashweb
    وضع مؤشر overlay لتحديد العلاقة بين عملتين واعتقد انه ثابت يمكن ان نضع خط عند تلاقي العملتين وعندنا يبتعدان بمسافة وبعد التقاطع فالذي صعد فوق الخط نشتريه والذي هبط تحت الخط نبيعه
    ما رأيك ؟؟؟ وهي نفس فكرتك ولان ان تعكس في الموضوع لانك تبيع الذي فوق وتشتري الذي تحت

الصورة الرمزية tsaheel
    tsaheel غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الفكره جيده اذا كان نسبة الترابط بين العملتين اكثر من 95%
    كما في دولار فرنك و اليورو دولار
    وبالنسبة للفرنك ياباني فان السبريد بتاعو مرتفع جدا مقارنتا مع اليورو دولار
    نقطة التوازن : هل يمكننا ان نحدد نقطة التقاطع بانها نقطة توازن للسعر ومن عندها نقوم بعملية البيع والشراء في نفس الوقت
    انا جربت المؤشر وهو يشتغل على جميع العملات يمكنك كتابة العمله وهو يضيف خط السعر بتاعها على الشارت الثاني
    ننتظر الاسبوع القادم ونجري بعض التوازن على المؤشر
    الله الموفق
    توقيع العضو
    قالوا : الفوريكس أرقام وليس رسم وألوان

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا من خلالى ملاحظتي للمؤشر لو عمل بلانس بوينت وقفلت وفتحت الميتاتريدر هتلاقى فى عقد بتتغير اماكنها فياريت يا اخ ريمون تديلنا معدل ثابت للتغير ؟؟ يعني كل كام شمعة هيحصل الموضوع دا او تحاول تثبت العقد ال المؤشر بيعملها
    توقيع العضو
    The World is yours

الصورة الرمزية remon78eg

افتراضي رد:سر الفوركس (3) - الهيدج على عملتين مختلفتين - ونقطة التوازن المتحركة!!

نقطة مهمة اي سعر نضعه في البرنامج سعر الشراء او البيع للزوج ؟
    تضع سعر العملة التي كتبت اسمها في المؤشر ، السعر الذي يتحرك على الشارت (الاخر) .

على فكرة Gashweb
    وضع مؤشر overlay لتحديد العلاقة بين عملتين واعتقد انه ثابت يمكن ان نضع خط عند تلاقي العملتين وعندنا يبتعدان بمسافة وبعد التقاطع فالذي صعد فوق الخط نشتريه والذي هبط تحت الخط نبيعه
    ما رأيك ؟؟؟ وهي نفس فكرتك ولان ان تعكس في الموضوع لانك تبيع الذي فوق وتشتري الذي تحت
    انا ابيع العمله التي خطها اعلى لانها مهما ارتفعت فسوف تهبط وتلمس الخط السفلي في نهاية الامر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tsaheel مشاهدة المشاركة
    الفكره جيده اذا كان نسبة الترابط بين العملتين اكثر من 95%
    كما في دولار فرنك و اليورو دولار
    وبالنسبة للفرنك ياباني فان السبريد بتاعو مرتفع جدا مقارنتا مع اليورو دولار
    نقطة التوازن : هل يمكننا ان نحدد نقطة التقاطع بانها نقطة توازن للسعر ومن عندها نقوم بعملية البيع والشراء في نفس الوقت
    انا جربت المؤشر وهو يشتغل على جميع العملات يمكنك كتابة العمله وهو يضيف خط السعر بتاعها على الشارت الثاني
    ننتظر الاسبوع القادم ونجري بعض التوازن على المؤشر
    الله الموفق
    لو العملة مترابطة جدا فسوف تحصل على فرق نقاط 10 نقط بالعافية ,
    اسبريد الفرنك ين عندي هو 4 نقاط لان الاسبريد ثابت ،
    نعم نقطة التوازن هي نقطة تلاقي الخطين في حالة انك سوف تفتح هيدج وهيدج اخر عكسه .

الصورة الرمزية MRVivantor
    MRVivantor غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:سر الفوركس (3) - الهيدج على عملتين مختلفتين - ونقطة التوازن المتحركة!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MRVivantor مشاهدة المشاركة
    انا من خلالى ملاحظتي للمؤشر لو عمل بلانس بوينت وقفلت وفتحت الميتاتريدر هتلاقى فى عقد بتتغير اماكنها فياريت يا اخ ريمون تديلنا معدل ثابت للتغير ؟؟ يعني كل كام شمعة هيحصل الموضوع دا او تحاول تثبت العقد ال المؤشر بيعملها

‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪
    توقيع العضو
    The World is yours

الصورة الرمزية remon78eg

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MRVivantor مشاهدة المشاركة
    اماكن تقاطعات الخطين المفروض تكون ثابته طالما انت كاتب سعر ثابت
    ولكن لو انت كاتب صفر مكان السعر هيبقا كل ما تقفل وتفتح او تغير زمن الفريم هيبدأ من جديد (من السعر الحالي).

الصورة الرمزية wadi2012

Remon
    لقد وجدت مؤشر Correlation وميزته انه يضع الموفينج افريج لعملتين على نفس الشارت ويحدث تقاطعات للموفينج ولا نحتاج لوضع قيمة السعر لنقطة الاتزان وهنا الموضوع يعتمد فقط على الموفينج افريج ويمكن ان تحدد اللفترة التي تريدها
    انا اجرب period 14 لليورو دولار والدولار فرنك
    وبنفس طريقتك يمكن عمل خط عند حدوث التقاطع ولكن من وجهة نظري سأجرب فكرة اخرى وهي عند حدوث التقاطع لاحد الازواج الى الاعلى اشتري والزوج الذي يتقاطع الى الاسفل بيع
    نحن بصدد التجربة حتى نحصل على نتائج
    لكن على فكرة موضوع الهديج وال correlation مهم جدا ويحاج الى بحث
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية wadi2012

بامكانك ان تضع عدد من الازواج وتقارن التقاطعات للموفينج افريج لهم على نفس الشارت

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17