النتائج 1 إلى 5 من 5
    الصورة الرمزية faysal13_13
    faysal13_13 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

08 سؤال بخصوص حساب الارباح

بسم الله الرحمن الرحيم

انا بحثت كتير في المنتدي عن كيفيه حساب الارباح بس وجد ان كيف احسب النقط وده مش انا الي عيزه
    السؤال هو انا دلوقتي دخلت في
    AUD\NUZ وقالي اني دخلت بي amount او الk ب50 تمام وكان سعر الفتح 1.2739 وسعر الاغلاق 1.27253 وكسبت من العمليه 14 P و الاجمالي 51 Gross P وانا مش عارف انا كسبت كام بمعني اني مش عارف احسب انا دخلت بكام بالظبط في الفلوس وذاد علي فلوسي الاساسيه كام وشكراااااااااا

معلش السؤال الثاني هو يمكن الاعتماد علي الاسناك فورس والRSI و التحليل الكلاسيكي العادي هو الموضوع ده بيحقق ارباح بس بحس انو بيعتمد علي الخبره هو انا بحقق ارباح وبقالي 3 شهور شغال بيه وبكسب بس مش مريحاني لاني بجرب في الديمو وخايف لو دخلت في الريل الاقي نفسي بتخسرني لان طبعا الديمو بخش بيه مش فرقا لان فلوس وهميه
    انا بقالي سنه ونص في موضوع الفوركس والتحليل الفني وبشتغل FXCM بس طبعا شغال بالديمو تنصحوني بي اه

الصورة الرمزية AlTair
    AlTair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ممكن حضرتك تفتح الميتاتريدر وتختار Account History أسفل الشاشة وتنظر على ربح أخر صفقة بالفلوس وليس عدد النقاط...و بعد كدة تفتح آلة حاسبة و تروح تقسم الربح على أصل رأس المال و ضرب الناتج فى مائة... مثال: أنا فاتح حساب ب 5000USD وفتحت عملية كسبت 1500USD و أريد حساب نسبة الربح المحقق على رأس المال...أستخدم آلة حاسبة و أقوم بقِسمة 1500 على 5000 وضرب ناتج القِسمة فى 100 . يا رب الشرح ده يساعدك ويرد على سؤالك.
    توقيع العضو
    If opportunity doesn't knock, build a door

الصورة الرمزية AlTair
    AlTair غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لو حضرتك تريد حساب نسبة المخاطرة لكل عملية... على آلة حاسبة بقِسمة نسبة المخاطرة على مائة وضرب الناتج ف أصل رأس المال، مثال: فتحت حساب ب 5000USD وتريد فتح عملية تخاطر فيها ب 3 بالمائة من حسابك..نقوم بقِسمة 3 على100 و ضرب الناتج فى 5000 و النتيجة تكون 150 يعني وقف الخسارة للعملية..لو داخل عقد مينى النقطة ب دولار يبقى الوقف 150 نقطة، أما لو داخل نصف عقد مينى النفطة ب 50 سينت يبقى وقف الخسارة هنا 300 نقطة بنائاً على 3 فى المائة مخاطرة لو كان حسابك 5000USD

الصورة الرمزية R.O.B.O.T  M.A.N
    R.O.B.O.T  M.A.N غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:سؤال بخصوص حساب الارباح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlTair مشاهدة المشاركة
    ممكن حضرتك تفتح الميتاتريدر وتختار Account History أسفل الشاشة وتنظر على ربح أخر صفقة بالفلوس وليس عدد النقاط...و بعد كدة تفتح آلة حاسبة و تروح تقسم الربح على أصل رأس المال و ضرب الناتج فى مائة... مثال: أنا فاتح حساب ب 5000USD وفتحت عملية كسبت 1500USD و أريد حساب نسبة الربح المحقق على رأس المال...أستخدم آلة حاسبة و أقوم بقِسمة 1500 على 5000 وضرب ناتج القِسمة فى 100 . يا رب الشرح ده يساعدك ويرد على سؤالك.

الصورة الرمزية faysal13_13
    faysal13_13 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكراااااااااااااا كتير علي الرد انت وضحتلي حجات كان فرقا معايه كتير لاني كنت مهتم فقط بالترند هيكسب او هيخسر بس الموضوع ده فهمني اكسب كام بظبط وشكراااااااا

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17