صفحة 3 من 42 الأولىالأولى 12345678913 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 623
    الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ب و ر ص ة مشاهدة المشاركة
    مشكور اخي
    ولكن اعتقد ماتنفع على الحسابات الصغيرة
    مثلا 300 دولار بعقد 10 سنت
    محتاجة راس مال عالي
    10 سنت تحتاج الى رأس مال 500 دولار فقط
    1دولار للنقطه تحتاج 5000 دولار
    10 دولار للنقطه كما فى الحساب التجريبى تحتاج الى 50 الف دولار
    دمت بكل خير

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    أولا بشكرك باشمهندس أحمد على المجهود ده ...
    و ثانيا بشكرك تاني على حبك للخير ...
    و ثالثا بشكرك كمان مرة على دماغك الحلوة دي ...

الفكرة أصلا حلو جدا .. و الجديد عندك ابتكاراتك في تطويرها
    و عموما أنا واثق إنك بإذن الله هتنجح لإن اللي بيتعب التعب ده كله و هو مركز كده لازم يحس قريب بالنجاح ..

بالنسبة لرؤيتي .. و للعلم أنا مهندس ميكانيكا بجانب خبرتي 5 سنين في السوق
    شغل التكامل لو اتعمل هتغير حاجات كتير منها المسافات بين الصفقات و هتغير ملامح كتير من أصول الاستراتيجية علشان تعرف تطبق النتايج بتاعت متغيرات التكامل و هتكون اللعبة كلها إنك تكسب من أول 40 نقطة أيا كان تذبذب أو رالي ، و أنا شايف إن الفكرة كده هتكون ثابتة و مستقرة أكتر و مش محتاجه تكامل .. هي محتاجه تطويرات رقمية زي مانت بتعمل كده ... ممكن مضاعفات ممكن هيدج ممكن تقسيم الصفقات و هكذا ... لكن لو ارتكزت على معادلات تكاملية مش هتعرف أبدا تنفذها مانيوال هيكون التنفيذ أساسه أوتوماتيك و أساس الاستراتيجية كله هيتغير و برضه في النهاية هتدخل في أنفاق مظلمة من الاحتمالات على افتراض لو السعر نزل 10 و طلع 30 و نزل 50 و طلع 80 ...!!!! فهتضطر من التكامل إنك تطلع بس بأقل خسارة فقط في مرحلة أول 40 نقطة تحرك أيا كان الاتجاه و ده هيدمر أساس الاستراتيجية و هتقفل ساعتها كل الأوردرات المعلقة الباقية و كده .... أو يمكن دي نظرتي و ممكن لكون فيه حد خبرتة في الرياضيات أكبر مني علشان يفيدنا لإني آخري كان رياضات من الدرجة الخامسة .. أما حبايبنا بتوع قسم كهربا إلكترونيات بيدرسوا لحد المستوى السابع فهيكونوا على خبرة أكتر مني .... لكن الخلاصة من رأيي إنك تطلع أفضل أفكار للتلاعب مع السعر زي مانت شرحت في الفيديوهات كده ...

فكرتي الشخصية اللي انا بإذن الله لو اشتغلت بالاستراتيجي دي هفكر أطبقها ... هو استخدام البرايس أكشن على الشموع لختيار أفضل منطقة لوضع الأوردرات ، و دي هتكون نقطة قوة عبقرية لو اتعملت صح ...
    ناس كتير هتقولي إزاي ... لو ركزنا في سلوك السعر هنلاقيه قريب لسلوك الإنسان و قريب من العربية اللي ماشيه على طريق ساعات زحمة ساعات مفتوح ساعات مطبات و هكذا ... حتى إنك هتحس إن السعر ليه عوامل نفسيه داخليه جواه كإنه بني آدم ... هتلاقي السعر لما يضيق بيه الحال أول أوي و يقعد 5 ساعات يتحرك في حدود 4 نقط ... لازم بعدها ينطلق انطلاقة قوية جدا في اتجاه ما زي أي حد فينا و هو سايق عربيته لما تكون الدنيا مكتومه على طلعة كبري بنها أول ماتفتح بتلاقي نفسك عايز تطير و بتحرق على الغيارات ... و العكس صحيح .. السعر علشان يغير اتجاهه غالبا التسارع بتاعه بيقل يقل لحد مستوى قريب من الصفر و بعدها ينطلق في التجاه المخالف ... و هكذا ...
    بالتالي هنفكر في امتى يكون السعر مستعد لرالي ( أيا كان اتجاه الرالي ) و هنلاقي الإجابة لما يكون مستوى الطاقة بتاعه قريب جدا من الصفر ( و هنا هنفتكر كلام الأخ ماركوف عن طاقة السعر ) و الكلام ده مش محتاج مؤشرات .. ده محتاج علم و خبرة نحدد بيها افضل نقطة لوضع الأوردرات و نحول الاستراتيجية كلها لروبوت لإن هيكون تنفيذها مانيوال كلها صعب جدا ...

كمان نقطة لازم نفترض لو السعر بعد وضع الأوردرات جري في اتجاه واحد بدون تراجع و هنا هنحطله توب بروفيت علشان مايرجعش يتذبذب علينا ... لو مثلا جاب 29 نقطة تحرك يبقى تمام جدا و نقفل علشان لو دخل على الصفقة التالتة و بدأ يتراجع تاني هنحتاج 110 نقطة في الاتجاه المخالف علشان نكسب تقريبا ..

مش عايز أتوهكم ..
    عايز أقول لأحمد باشا تسلم إيدك .. و ركز انت بس في إنك تعمل من توزيع الأوردرات و محاولة السيطرة على الخساير بنفس الأفكار اللي انت شغال بيها دي لحد ماتوصل لحاجة قوية انت مقتنع بيها أوي ... و أنا هفكر في نقطة تانية و هي فين أفضل مكان نعلق فيه الأوردرات ... و بكده إحنا احتمالية إننا نطلع بأرباح عالية جدا احتمال كبير جدا جدا ... لإننا أولا فكرتنا الأصلية مبنية على كل الاحتمالات اللي هي فكرتك ، و كمان بنختار مكان مناسب حسب سلوك السعر ... فإحنا كده حاصرنا السعر تماما ...

و انا هفكر أكتر في الموضوع .. و محتاجين كل الناس تساعد لإن الفكرة تستحق ، و كمان الراجل اللي عمل المجهود ده كله يستحق إننا نقف معاه و على الأقل نشجعه لو ماعرفناش ندعمه و نساعده ...
    كل الشكر والتقدير والامتنان لكرمك والله انا لا استاهل كل هذا المدح والحمد لله حب الناس من رضا لله
    طبعا اكيد انت اكتر واحد شعر بموضوع التكامل لانك تقريبا درسته وانا كنت قسم كهربه ايضا ودارس فى عين شمس حتى المستوى السادس
    لكن التكامل الذى نعرفه للاسف لا استطيع تطبيقه لكثره المتغيرا
    فكرت اعمل تكامل مغلق طيب المساحه موجوده اذن اين المتغيرات فلم اعرف

هناك نقطه قويه جدا سقطت منى سهوا فى الشرح وهى عمل هيدج فى بدايه العمل وكان اغلاق احد صفقتى الهيدج وقت الانعكاس يقرب نقطه التعادل الى 17 نقطه !!
    باختصار هناك متغيرات كثيره منها المؤثر بقوه ومنها يريد حنكه وفطنه شديد وصرامه فى التطبيق وكل الطرق بفضل الله جربتتها على الحقيقى والديمو وتقلل من الخسائر وتذيد الارباح ولكن يعيبها صعوبه التنفيذ
    لانك لا تعرف اى الطرق اقوى الان حسب السيوله وحركه السوق وعدد الحسابات التى تعمل عليها
    اما بالنسبه لاى شيئ يقيس الجازبيه او الطاقه او الحركه او الاختناق او الاكتباس وما الى ذلك اكرر انا لا اعترف به وان صدق
    ياما الناس اتلسعت من الموفينج والار اس اى وحتى الــDDT والبيروسول
    ولكن بدون جدوى
    فشل اى استراتيجيه رياضيه هو عدوتها واصابتها بالمؤشرات
    ولكن انا افترضت افتراضان اكررهم للجميع مره اخى وهما

1- اذا صعد سعر شيئ فاشتريه واذا هبط بيعه
    2- اذا صعد سعر شيئ واشتريته فيجب ان يكون مجموع لوتات صفقات الشراء اكبر بكثير من مجموع لوتات صفقات البيع(ان وجدت) والعكس فى البيع

كل الشكر والتقدير مره اخرى واتمنى ان اكون عند حسن الظن دائما

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khalid2000 مشاهدة المشاركة
    شكرا استاذ احمد وسيتم الاطلاع
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TESTOR مشاهدة المشاركة
    مجهود جبار اخ احمد
    الله ينصرك ويزيدك من نعيمه
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ultimate4X مشاهدة المشاركة
    أثابك الله اخي احمد ونفع بعلمك

شرح رائع واسلوب جميل في العرض

ربنا يوفقنا جميعاً لما يحبه ويرضاه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr-GEnius مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك يا استاذ احمد وجاري التطوير والتحميل بأذن الله
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة super_linux مشاهدة المشاركة
    ربي يباركلك في مالك استاذ احمد

وان شاء الله ننتظر الافتتاح لمناقشه السوق اكثر

لك خالص تحياتي
    ان شاء الله نشوف مناقشات من الاعضاء وعدم اهمال الموضوع بعد التحميل
    بارك الله فيكم جميعا واتمنى ان اكون عند حسن الظن

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med920 مشاهدة المشاركة
    كل الشكر والتقدير والامتنان لكرمك والله انا لا استاهل كل هذا المدح والحمد لله حب الناس من رضا لله
    طبعا اكيد انت اكتر واحد شعر بموضوع التكامل لانك تقريبا درسته وانا كنت قسم كهربه ايضا ودارس فى عين شمس حتى المستوى السادس
    لكن التكامل الذى نعرفه للاسف لا استطيع تطبيقه لكثره المتغيرا
    فكرت اعمل تكامل مغلق طيب المساحه موجوده اذن اين المتغيرات فلم اعرف

هناك نقطه قويه جدا سقطت منى سهوا فى الشرح وهى عمل هيدج فى بدايه العمل وكان اغلاق احد صفقتى الهيدج وقت الانعكاس يقرب نقطه التعادل الى 17 نقطه !!
    باختصار هناك متغيرات كثيره منها المؤثر بقوه ومنها يريد حنكه وفطنه شديد وصرامه فى التطبيق وكل الطرق بفضل الله جربتتها على الحقيقى والديمو وتقلل من الخسائر وتذيد الارباح ولكن يعيبها صعوبه التنفيذ
    لانك لا تعرف اى الطرق اقوى الان حسب السيوله وحركه السوق وعدد الحسابات التى تعمل عليها
    اما بالنسبه لاى شيئ يقيس الجازبيه او الطاقه او الحركه او الاختناق او الاكتباس وما الى ذلك اكرر انا لا اعترف به وان صدق
    ياما الناس اتلسعت من الموفينج والار اس اى وحتى الــDDT والبيروسول
    ولكن بدون جدوى
    فشل اى استراتيجيه رياضيه هو عدوتها واصابتها بالمؤشرات
    ولكن انا افترضت افتراضان اكررهم للجميع مره اخى وهما

1- اذا صعد سعر شيئ فاشتريه واذا هبط بيعه
    2- اذا صعد سعر شيئ واشتريته فيجب ان يكون مجموع لوتات صفقات الشراء اكبر بكثير من مجموع لوتات صفقات البيع(ان وجدت) والعكس فى البيع

كل الشكر والتقدير مره اخرى واتمنى ان اكون عند حسن الظن دائما
    ربنا يوفقك و يكرمك يا باشمهندس ...
    بالنسبة للتكامل علشان نكون معادلة .. لازم نفترض في المعادلة مساحة أقل كرقم ، أو نحطها كمتغير لحد مانوصل لأمثل حل بطريقة تراي آند إيرور مثلا .... و في الحالتين هنضطر نغير المسافات بين الأوردرات أو هنوصل لحل يضيق المساحة الخاسرة فعلا بس مش هيطلعلك أرقام قابلة للطبيق في السوق ، لإنه هيلزمك تمشي على منحنى شكله مختلف عن اللينيار خالص و ده طبيعي جدا إنه هيكون درجة 2 أو 3 كمان لإننا بنعمل تكامل ... فهتعرف منين إيه التغيير اللي يوصل للشكل ده من المنحنى !!! ممكن يكون تغيير في تقسيم زي مانت بتعمل كده و ممكن يكون تغيير في حجم اللوت و ممكن يكون تغيير في مضاعفات و ممكن يكون تغيير في حاجة مالهاش إسقاط في السوق فمانقدرش نتحكم فيها ... بالتالي الموضوع هيبقى صعب جدا ... ممكن يكون سهل بالنسبة لحد دماغه أحسن مني شوية لإني في التكامل و التفاضل دماغي ضيقة شوية معلش لإني بقالي 3 سنين مش بدرسهم و مجال تخصصي في الاحتراق الداخلي كمان مش بحتاجهم فيه ...

أنا فكرت كمان في البرمجة الخطية ... بس هتقابلنا نفس المشكلة ... التطبيقات الرياضية البحته كلها هتقع مع الفوركس في مشكلة ( آلية التنفيذ ) في الفوركس إحنا أدواتنا محدودة و الرياضة بتفترض إنك تمتلك إمكانيات كبيرة .. فهتلاقي حل انت بتعرف ترسمه لكن مش عارف تطبقه إزاي و تتعب كتير لحد ما ممكن توصل لنفس الرسمه أو ماتوصلش برضه !!!!!!

بالنسبة للمؤشرات و غيره ... على المستوى الشخصي أنا لا أرفض شيء إجمالا ولا أقدس شيء برضه ... يعني لا المؤشرات حلوة و عبقرية ولا برضه ( مثلا ) المضاعفات واو ، ولا الكلاسيكي بعشقه ...... أنا برمي كل عواطفي دي في جنب ... أنا ممكن أكون شاطر في الاحتمالات الرياضية و إليوت مثلا ، لكن الكلاسيكي ده مش بعرف أستخدمه أو مش مقتنع بيه لكن غيري شغال بيه كويس و بيكسب كويس ... يبقى ممكن أقول إني مش بشتغل بيهم لكن لا أمانع لو حد غيري اشتغل بيهم .... زي برشلونه مثلا ما بيلعب بطريقة التحضير العرضي بس أنا على المستوى الشخصي بحب التحضير الطولي السريع زي اللعب الانجليزي .. ماينفعش أقول على أسلوب لعب برشلونه أي كلام مدام هما بيكسبوا بيه .. عادي على عيني و راسي و كل شيخ و ليه طريقة ...
    أنا عارف إنك مش معترض معايا في وجهة نظري و عارف إنك مش بتحارب المؤشرات و إنك بتقول رأيك الشخصي بس ، لكن كلامي ده موجه لباقية الأعضاء علشان يفهموا وجهة نظرنا لإني برضه مش متمسك بالمؤشرات زي حضرتك كده لكن مش عايزين حد يفهمنا غلط ...

بس للتوضيح .. أنا ماكنتش هستخدم مؤشرات .. أنا كنت هعتمد على الفوليوم بتاع الشموع .. بس أيا كان .. إحنا كلنا هنا هدفنا الربح ... و خلينا الأول نركز في الطريقة نفسها و نطور الأصل و بعد كده التحابيش دي هنقدر نحلها بسهولة ...

و بالتوفيق يا باشا .. و شد حيلك .. و إحنا كلنا معاك و هنساعدك ...

الصورة الرمزية a7med920

ربنا يوفقك و يكرمك يا باشمهندس ...
    بالنسبة للتكامل علشان نكون معادلة .. لازم نفترض في المعادلة مساحة أقل كرقم ، أو نحطها كمتغير لحد مانوصل لأمثل حل بطريقة تراي آند إيرور مثلا .... و في الحالتين هنضطر نغير المسافات بين الأوردرات أو هنوصل لحل يضيق المساحة الخاسرة فعلا بس مش هيطلعلك أرقام قابلة للطبيق في السوق ، لإنه هيلزمك تمشي على منحنى شكله مختلف عن اللينيار خالص و ده طبيعي جدا إنه هيكون درجة 2 أو 3 كمان لإننا بنعمل تكامل ... فهتعرف منين إيه التغيير اللي يوصل للشكل ده من المنحنى !!! ممكن يكون تغيير في تقسيم زي مانت بتعمل كده و ممكن يكون تغيير في حجم اللوت و ممكن يكون تغيير في مضاعفات و ممكن يكون تغيير في حاجة مالهاش إسقاط في السوق فمانقدرش نتحكم فيها ... بالتالي الموضوع هيبقى صعب جدا ... ممكن يكون سهل بالنسبة لحد دماغه أحسن مني شوية لإني في التكامل و التفاضل دماغي ضيقة شوية معلش لإني بقالي 3 سنين مش بدرسهم و مجال تخصصي في الاحتراق الداخلي كمان مش بحتاجهم فيه ...

أنا فكرت كمان في البرمجة الخطية ... بس هتقابلنا نفس المشكلة ... التطبيقات الرياضية البحته كلها هتقع مع الفوركس في مشكلة ( آلية التنفيذ ) في الفوركس إحنا أدواتنا محدودة و الرياضة بتفترض إنك تمتلك إمكانيات كبيرة .. فهتلاقي حل انت بتعرف ترسمه لكن مش عارف تطبقه إزاي و تتعب كتير لحد ما ممكن توصل لنفس الرسمه أو ماتوصلش برضه !!!!!!

بالنسبة للمؤشرات و غيره ... على المستوى الشخصي أنا لا أرفض شيء إجمالا ولا أقدس شيء برضه ... يعني لا المؤشرات حلوة و عبقرية ولا برضه ( مثلا ) المضاعفات واو ، ولا الكلاسيكي بعشقه ...... أنا برمي كل عواطفي دي في جنب ... أنا ممكن أكون شاطر في الاحتمالات الرياضية و إليوت مثلا ، لكن الكلاسيكي ده مش بعرف أستخدمه أو مش مقتنع بيه لكن غيري شغال بيه كويس و بيكسب كويس ... يبقى ممكن أقول إني مش بشتغل بيهم لكن لا أمانع لو حد غيري اشتغل بيهم .... زي برشلونه مثلا ما بيلعب بطريقة التحضير العرضي بس أنا على المستوى الشخصي بحب التحضير الطولي السريع زي اللعب الانجليزي .. ماينفعش أقول على أسلوب لعب برشلونه أي كلام مدام هما بيكسبوا بيه .. عادي على عيني و راسي و كل شيخ و ليه طريقة ...
    أنا عارف إنك مش معترض معايا في وجهة نظري و عارف إنك مش بتحارب المؤشرات و إنك بتقول رأيك الشخصي بس ، لكن كلامي ده موجه لباقية الأعضاء علشان يفهموا وجهة نظرنا لإني برضه مش متمسك بالمؤشرات زي حضرتك كده لكن مش عايزين حد يفهمنا غلط ...

بس للتوضيح .. أنا ماكنتش هستخدم مؤشرات .. أنا كنت هعتمد على الفوليوم بتاع الشموع .. بس أيا كان .. إحنا كلنا هنا هدفنا الربح ... و خلينا الأول نركز في الطريقة نفسها و نطور الأصل و بعد كده التحابيش دي هنقدر نحلها بسهولة ...

و بالتوفيق يا باشا .. و شد حيلك .. و إحنا كلنا معاك و هنساعدك ...
    ربنا يبارك فيك ياغالى
    انا مقتنع بكلامك جدا وعجبنى دماغك انها فاهمه دماغى
    انا تمام زيك مش بزم فى المؤشرات لكنها وجه نظر زى ما حضرتك تقول
    حديلك مثال
    كام مره مؤشر RSI تشبع لفوق وعدى ال70 وال80 وال 100 كمان و105
    والسعر مازال طالع بالـ 500 نقطه

انظر الى المؤشرات وانظر الى يوم6-5-2010 ستجد كل منهم فى وادى وهذا مرادى
    انه يمكن ان ياتى يوم يخرف فيه السعر عن المؤشر ويحصد الاخضر واليابس

فكرت فى طريقه تانيه وان شاء الله سأضعها فيديو قريبا وحتعجبك اوى خليك بس مع ربنا ثم معنا وان شاء الله سنجد الحلول وليس الحل
    توماس ايديسون اللى اخترع المصباح اخترعه بعد 100 طريقه فاشله
    وكان فخور اوى انه وجد 100 طريقه لعدم اختراع المصباح

الصورة الرمزية cher90
    cher90 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك أخي أحمد

مجهود رائع ومميز

وجاري دراسة الإستراتجية إن شاء الله

الصورة الرمزية Ultimate4X
    Ultimate4X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cher90 مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك أخي أحمد

مجهود رائع ومميز

وجاري دراسة الإستراتجية إن شاء الله
    ما شاء الله اخي cher90 معنا

نحتاج لجهودك اخي الفاضل لمخمخت اكسبيرت لهذه الطريقة الرائعة وعيبها الوحيد انها تحتاج لمتابعة لصيقة للشاشة

لأن الارباح قد تضيع في لمح البصر

حتى لو كان الاكسبيرت يحقق 50% مما يحققه اليدوي فنحن راضيين تماماً

بارك الله فيك

الصورة الرمزية back door
    back door غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الف شكر باشمهندس احمد معلش جت متأخرة لسة شايف الموضوع دلوقتى
    مع انى فاهم الفكرة ومأيدها بشدة لانها تعتمد على الرياضيات وليس المؤشرات
    وجارى تحميل الفيديو عشان بس نسمع صوتك الحلو
    وجزاك الله كل خير
    ويا ريت حضرتك تبعتلى على الخاص اسامى المنتديات التانية
    اللى حضرتك هتطرح الموضوع فيها عشان نتشارك الاراء ونتفاعل بإيجابية
    وان شاء الله يا اما نوصل للاكسبيرت او نحسن الادوات المستخدمة للتسهي اكتر واكتر
    خالص تحياتى

الصورة الرمزية super_linux
    super_linux غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

متى يجي يوم الاحد

الصورة الرمزية Dr-GEnius
    Dr-GEnius غير متواجد حالياً موقوف

متى يجي يوم الاحد
    بكرة بأذن الله :D

الصورة الرمزية Jmeel
    Jmeel غير متواجد حالياً عضو نشيط

أولا بشكرك باشمهندس أحمد على المجهود ده ...
    و ثانيا بشكرك تاني على حبك للخير ...
    و ثالثا بشكرك كمان مرة على دماغك الحلوة دي ...

الفكرة أصلا حلو جدا .. و الجديد عندك ابتكاراتك في تطويرها
    و عموما أنا واثق إنك بإذن الله هتنجح لإن اللي بيتعب التعب ده كله و هو مركز كده لازم يحس قريب بالنجاح ..

بالنسبة لرؤيتي .. و للعلم أنا مهندس ميكانيكا بجانب خبرتي 5 سنين في السوق
    شغل التكامل لو اتعمل هتغير حاجات كتير منها المسافات بين الصفقات و هتغير ملامح كتير من أصول الاستراتيجية علشان تعرف تطبق النتايج بتاعت متغيرات التكامل و هتكون اللعبة كلها إنك تكسب من أول 40 نقطة أيا كان تذبذب أو رالي ، و أنا شايف إن الفكرة كده هتكون ثابتة و مستقرة أكتر و مش محتاجه تكامل .. هي محتاجه تطويرات رقمية زي مانت بتعمل كده ... ممكن مضاعفات ممكن هيدج ممكن تقسيم الصفقات و هكذا ... لكن لو ارتكزت على معادلات تكاملية مش هتعرف أبدا تنفذها مانيوال هيكون التنفيذ أساسه أوتوماتيك و أساس الاستراتيجية كله هيتغير و برضه في النهاية هتدخل في أنفاق مظلمة من الاحتمالات على افتراض لو السعر نزل 10 و طلع 30 و نزل 50 و طلع 80 ...!!!! فهتضطر من التكامل إنك تطلع بس بأقل خسارة فقط في مرحلة أول 40 نقطة تحرك أيا كان الاتجاه و ده هيدمر أساس الاستراتيجية و هتقفل ساعتها كل الأوردرات المعلقة الباقية و كده .... أو يمكن دي نظرتي و ممكن لكون فيه حد خبرتة في الرياضيات أكبر مني علشان يفيدنا لإني آخري كان رياضات من الدرجة الخامسة .. أما حبايبنا بتوع قسم كهربا إلكترونيات بيدرسوا لحد المستوى السابع فهيكونوا على خبرة أكتر مني .... لكن الخلاصة من رأيي إنك تطلع أفضل أفكار للتلاعب مع السعر زي مانت شرحت في الفيديوهات كده ...

فكرتي الشخصية اللي انا بإذن الله لو اشتغلت بالاستراتيجي دي هفكر أطبقها ... هو استخدام البرايس أكشن على الشموع لختيار أفضل منطقة لوضع الأوردرات ، و دي هتكون نقطة قوة عبقرية لو اتعملت صح ...
    ناس كتير هتقولي إزاي ... لو ركزنا في سلوك السعر هنلاقيه قريب لسلوك الإنسان و قريب من العربية اللي ماشيه على طريق ساعات زحمة ساعات مفتوح ساعات مطبات و هكذا ... حتى إنك هتحس إن السعر ليه عوامل نفسيه داخليه جواه كإنه بني آدم ... هتلاقي السعر لما يضيق بيه الحال أول أوي و يقعد 5 ساعات يتحرك في حدود 4 نقط ... لازم بعدها ينطلق انطلاقة قوية جدا في اتجاه ما زي أي حد فينا و هو سايق عربيته لما تكون الدنيا مكتومه على طلعة كبري بنها أول ماتفتح بتلاقي نفسك عايز تطير و بتحرق على الغيارات ... و العكس صحيح .. السعر علشان يغير اتجاهه غالبا التسارع بتاعه بيقل يقل لحد مستوى قريب من الصفر و بعدها ينطلق في التجاه المخالف ... و هكذا ...
    بالتالي هنفكر في امتى يكون السعر مستعد لرالي ( أيا كان اتجاه الرالي ) و هنلاقي الإجابة لما يكون مستوى الطاقة بتاعه قريب جدا من الصفر ( و هنا هنفتكر كلام الأخ ماركوف عن طاقة السعر ) و الكلام ده مش محتاج مؤشرات .. ده محتاج علم و خبرة نحدد بيها افضل نقطة لوضع الأوردرات و نحول الاستراتيجية كلها لروبوت لإن هيكون تنفيذها مانيوال كلها صعب جدا ...

كمان نقطة لازم نفترض لو السعر بعد وضع الأوردرات جري في اتجاه واحد بدون تراجع و هنا هنحطله توب بروفيت علشان مايرجعش يتذبذب علينا ... لو مثلا جاب 29 نقطة تحرك يبقى تمام جدا و نقفل علشان لو دخل على الصفقة التالتة و بدأ يتراجع تاني هنحتاج 110 نقطة في الاتجاه المخالف علشان نكسب تقريبا ..

مش عايز أتوهكم ..
    عايز أقول لأحمد باشا تسلم إيدك .. و ركز انت بس في إنك تعمل من توزيع الأوردرات و محاولة السيطرة على الخساير بنفس الأفكار اللي انت شغال بيها دي لحد ماتوصل لحاجة قوية انت مقتنع بيها أوي ... و أنا هفكر في نقطة تانية و هي فين أفضل مكان نعلق فيه الأوردرات ... و بكده إحنا احتمالية إننا نطلع بأرباح عالية جدا احتمال كبير جدا جدا ... لإننا أولا فكرتنا الأصلية مبنية على كل الاحتمالات اللي هي فكرتك ، و كمان بنختار مكان مناسب حسب سلوك السعر ... فإحنا كده حاصرنا السعر تماما ...

و انا هفكر أكتر في الموضوع .. و محتاجين كل الناس تساعد لإن الفكرة تستحق ، و كمان الراجل اللي عمل المجهود ده كله يستحق إننا نقف معاه و على الأقل نشجعه لو ماعرفناش ندعمه و نساعده ...
    شكرا ياباشمهندس لاتوهتنا ولا حاجة كلامك جدا ارئع تحديد نقطة الدخول المناسبة اهم نقطة في الأستراتيجية واعتقد مؤشر البولنجر بينفع للي ماعندوش خبرة والمؤشر بيوضح حالات الضيق التي تسبق الأنفجار ولأننا لانعرف الأنفجار حيكون في اتجاه حيكون دور الأستراتيجية في التقاط الأتجاه وتنفيذ الأوردر

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة back door مشاهدة المشاركة
    الف شكر باشمهندس احمد معلش جت متأخرة لسة شايف الموضوع دلوقتى
    مع انى فاهم الفكرة ومأيدها بشدة لانها تعتمد على الرياضيات وليس المؤشرات
    وجارى تحميل الفيديو عشان بس نسمع صوتك الحلو
    وجزاك الله كل خير
    ويا ريت حضرتك تبعتلى على الخاص اسامى المنتديات التانية
    اللى حضرتك هتطرح الموضوع فيها عشان نتشارك الاراء ونتفاعل بإيجابية
    وان شاء الله يا اما نوصل للاكسبيرت او نحسن الادوات المستخدمة للتسهي اكتر واكتر
    خالص تحياتى
    كل الشكر لك اخى الكريم
    والله انا عمال اضحك من ساعه
    لانى حطيت الموضوع فى اغلب المنتديات المشهوره
    ولكن منتدى منهم اخد الموضوع ورماه فى سله الزباله على طول

وطبعا كلنا عارفين ليه !!!!
    اللهم اجعلنا اغنى الناس بك وافقر الناس اليك يارب

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jmeel مشاهدة المشاركة

شكرا ياباشمهندس لاتوهتنا ولا حاجة كلامك جدا ارئع تحديد نقطة الدخول المناسبة اهم نقطة في الأستراتيجية واعتقد مؤشر البولنجر بينفع للي ماعندوش خبرة والمؤشر بيوضح حالات الضيق التي تسبق الأنفجار ولأننا لانعرف الأنفجار حيكون في اتجاه حيكون دور الأستراتيجية في التقاط الأتجاه وتنفيذ الأوردر
    لا اثق فى البولنجر بل لا اثق حتى فى مؤشر بنزين السياره !!!!

الصورة الرمزية njjar
    njjar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك اشتاذ احمد على هذاالشرح الرائع

سؤال في حد سمع بمؤشر العينين ؟

الصورة الرمزية فايز
    فايز غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ليش ما نقلل عدد العملات المستخدمه ونشتغل علي عمله واحده فقط وندبل العمليات ونخلي العقود 30 عقد شراء و30 للبيع ونضع لها وقف خساره علي اخر عمليه ونبدا من جدبد وهكدا نفتك من الارتيداد والدخول في المضاعفات يعني لو طلع السوق ونزل ورجع طلع ورجع نزل واتفعلت عقود الشراء كلها ونزل واتفعلت عقود البيع كلها نضع وقف الخساره للشراء علي اخر عقد بيع ويكون اهداف البيع علي اخر عقد بيع . وادا مشي معانا الترند يكون الربح ممتاز والخساره مقبوله ويمكن تعويضها

صفحة 3 من 42 الأولىالأولى 12345678913 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17