صفحة 1229 من 1341 الأولىالأولى ... 2297291129117912191223122412251226122712281229123012311232123312341235123912791329 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 18,421 إلى 18,435 من 20109
    الصورة الرمزية iyad_abed
    iyad_abed غير متواجد حالياً عضو نشيط

تشارت الديلي ماحكينا عنه
    شمعة الامس اغلاق اعلى سنتر الزرقاء واعلى من الحد العلوي للحمراء
    شمعة اليوم تم الهبوط واختبار 50% من شمعة الامس
    التشارت يحدد الصعود
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 11.png‏  

الصورة الرمزية Ahmed Seoudy
    Ahmed Seoudy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

GBP- CAD
    بيع ( ديلي افرج - تحت 161 - حد قناه يومي - حد قناه 4 ساعات )
    لازم استوب لان خبر الفايدة الكندي كمان 45 دقيقة . انا بعت وربنا يستر
    تعليقات الخبراأ
    توقيع العضو
    (( إن الحمد لله - جزيل الشكر للدكتور / جمـــال ووافر الشكر للفاضلة أ. إنصاف ))

اغلاق الساعة الحالية 16:00 مهم جدا لو لسه الصفقة بتاعتك مفتوحة - معلش انا ما رديتش افتي من الصبح لاني ضيف لسه بقول بسم الله علي الديلي عنده حد قناه حمرا وسنتر زرقا وفيه كسر شمعة قبليه - 4 س اختبر الحمرا وكسر سنتر الزرقا وطالع - الساعة من 6 ساعات كسر الحمرا وطلع اختبر ونزل جاب تقريبا 90% من الزرقا - الحق يقال انا اشتريت الصبح قبل الشغل ) كل ده حلو طيب ايه العمل دلوقتي لو انا سوف ااستني الاغلاق بتاع الشمعة اذا داخل الحمرا حاشتري بضعف الكمية بتاعت حجم امر البيع من اعاده الاختبار وهدف اول 38 فيبو ساعة وسنتر الحمرا ساعة وترحيل استوب عند الدخول هدف تاني 90% من القناه الزرقا 4 س يعني بعد الاول ب 25 نقطة - ثم تعزيز بيع من حد قناه 4 س بضعف كميه اوردر انبارح بتاع البيع لو لسه مفتوح وبعدين اذا ربنا يسر نغلقهم مع بعض علي مكسب حسب ما نشوف السلوك...... اما اذا اغلاق ش حالية تحت الحمرا فريم س يبقي حاستني لما اشوف السلوك..... دي حسب ما انا فاهم بحاول اساعد ... بس رجاء كل تعليقاتي ارجو توجيهي من الافاضل اصحاب الخبره
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Seoudy مشاهدة المشاركة
    GBP- CAD
    تعليقات الخبراأ
    الحمد لله 125 نقطة اغلاق بيع - الشرا حاليا من سنترات قنوات 4 س المتطابقة ... الهدف 61 فايبو فريم س لان بعديه حد قناه حمرا بس بعقد نصف لانه لو استجاب للخبر وكمل ممكن نعزز من -61 فايبو....وكالعادة ربنا يستر لاني اشتريت.....مع كل مشاركة انتظر تعليق الخبراْ .....
    توقيع العضو

GBP-USD
    الحمد لله 65 نقطة اغلاق 70% من عقد الشراء - ربنا يستر في التعامل مع GBP-CAD
    توقيع العضو

الصورة الرمزية iyad_abed

الف مبارك اخي الله يعطيك الصحة ويباركلك
    بعد إذنك وثق كل تحليلاتك بتشارت , الصورة بألف كلمة

موفق ياغالي

الاسترليني
    تشارت الاربع ساعات اظهار حالة الشراء قائمة باستهداف الحد العلوي شو رأيك اخ احمدد ؟؟؟
    لان تشارت الديلي اخترق القنوات ودخل في الزرقاء يستهدف الحد العلوي واليوم عمل اختبار لمنتصفها 1,47005
    بانتظار الغد وان شاء الله نشوف هل السلوك حيكمل ولا حيعكس وينزل

اخت نوال شو عملتي ؟ عوضتي خسارتك ولا مخلية كل شي على ماهو عليه ؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 12.png‏  

الصورة الرمزية iyad_abed

GBP- CAD
    تعليقات الخبراأ
    أخي احمد اول مرة افتح هاد العملة
    هههههه
    بالنسبة لتشارت الديلي هوة كاسر لدعم 1.85200 ومغلق تحتيه 3 ايام واليوم الرابع
    وشمعة اليوم كسرت الدعم 1.83891
    الدخول بيع بالقرب منها مع الاختبار بيتم البيع
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 13.png‏  

الصورة الرمزية iyad_abed

الحمد لله 125 نقطة اغلاق بيع - الشرا حاليا من سنترات قنوات 4 س المتطابقة ... الهدف 61 فايبو فريم س لان بعديه حد قناه حمرا بس بعقد نصف لانه لو استجاب للخبر وكمل ممكن نعزز من -61 فايبو....وكالعادة ربنا يستر لاني اشتريت.....مع كل مشاركة انتظر تعليق الخبراْ .....
    انت اشتريت من سنتر القنوات الاربع ساعات
    بيعك من الحدود العلوية كان احتراف
    وان شاء الله بما انو القنوات عريضة متطابقة هاي بنشتري من الحدود السفلي وبنبيع من الحد العلوي زاكر .؟
    يعني لما يصير سلوك سعري

الشمهة طويلة جدا اكييييد ان شاء الله رح يعمل اختبار اقل شي لنصها بس هوة الحين معصب ماظن يختبر بالوقت الحالي

رجائي انك تنزل تشارتات
    ومعلش لاني جيت متاخر
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 14.png‏  

الصورة الرمزية iyad_abed

تشارت الساعة
    ممكن تطبق الاستراتيجية الثانية
    تاعت الرينج ع اساس انو استهلك الرينج وبدو يرتد بس بدي اجيب المؤشر واشوف شرط الدخوول ووقت الدخول

شكل القنوات للغد رح يكو ن ان شاء الله
    الزرقاء عريض مائل لاسفل قليلا
    الحمراء مائلة كثيرا

احتمالا الحركة او السيناريوهات
    انو السعر يخرج من القناه الحمراء باتجاه عرضي ويعمل تست على الحد السفلي بكون شرا منه
    او يخترق بقوة

منتظر تشارت منك اذا ممكن
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 15.png‏  

الصورة الرمزية نوال
    نوال غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخواني انتم صحيح تربحون لكن خرجتم عن شروط الاستراتيجية
    و ان شاء الله الاخت انصاف تدخل و تصحح للكل

الصورة الرمزية نوال

و هده الاستراتيجية اكد الذكتور جمال في موضوعه انها صالحة للكيبل فقط و احيانا اليورو راجعوا الموضوع ان اردتم التاكد

الصورة الرمزية نوال

و ارجو من الاخت انصاف ان تنصحني
    انا الان خسرانة 200 نقطة هل اغلق الصفقة ام هناك امل في الهبوط

الصورة الرمزية iyad_abed

اغلاق الساعة الحالية 16:00 مهم جدا لو لسه الصفقة بتاعتك مفتوحة - معلش انا ما رديتش افتي من الصبح لاني ضيف لسه بقول بسم الله علي الديلي عنده حد قناه حمرا وسنتر زرقا وفيه كسر شمعة قبليه - 4 س اختبر الحمرا وكسر سنتر الزرقا وطالع - الساعة من 6 ساعات كسر الحمرا وطلع اختبر ونزل جاب تقريبا 90% من الزرقا - الحق يقال انا اشتريت الصبح قبل الشغل ) كل ده حلو طيب ايه العمل دلوقتي لو انا سوف ااستني الاغلاق بتاع الشمعة اذا داخل الحمرا حاشتري بضعف الكمية بتاعت حجم امر البيع من اعاده الاختبار وهدف اول 38 فيبو ساعة وسنتر الحمرا ساعة وترحيل استوب عند الدخول هدف تاني 90% من القناه الزرقا 4 س يعني بعد الاول ب 25 نقطة - ثم تعزيز بيع من حد قناه 4 س بضعف كميه اوردر انبارح بتاع البيع لو لسه مفتوح وبعدين اذا ربنا يسر نغلقهم مع بعض علي مكسب حسب ما نشوف السلوك...... اما اذا اغلاق ش حالية تحت الحمرا فريم س يبقي حاستني لما اشوف السلوك..... دي حسب ما انا فاهم بحاول اساعد ... بس رجاء كل تعليقاتي ارجو توجيهي من الافاضل اصحاب الخبره
    معلش خيو البيع من الساعه 16 كان ممتاااااااااااااااااااااااز جدا لان السعر عمل نظام الاستيك بداية اليوم الفترة الاسيوية كان هبوط وصل لحدود القنوات السفلية يتذبذب اختبر سنتر القناة الحمراااء واغلق على هبوط عند الساعة 10 صباحا اللي هاي الشمعة الواحد بيتفائل فيها لانها بداية الفترة الاوروبية كان المفروض فيها او في اللي بعديها ساعة 11 انها اقل شي تكسر اللووو لأمس عند السعر 1.84075 المخار من كلوز شمعة الامس الساعة 11
    اليوم الساعة 11 وامس الساعة 11 كانت الشمعات التي تليها صاعدة
    اذا فشل السعر كسر المقاومة 1.84075وجاءت الساعة 12 صاعدة والساعة 1 اغلاق اعلى الذيول السابقة وأعلى (اغلاق الامس 1.84494) هون الدخول شراء هاد الوقت والهدف طبعا الحدود العليا انتهى الشراء لهون

شمعة الساعة 15 اغلاق خارج القنوات تتجدد نظرة الشراااء ننتظر اختبار الاختبار كان عنيف ودخل في القنوات وهاد الحدود العلوية على الاربع ساعات بهيك يلتغي الدخول شراء فالدخول من الساعة 16 كان دخول موفق جدا جدا

نرجع للاستيك اللي شرحه الاستاذ جمال
    عشان يصعد بيهبط ليأخد عزم صعد بقوة يكون الاتداد بقوة
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 16.png‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوال مشاهدة المشاركة
    و ارجو من الاخت انصاف ان تنصحني
    انا الان خسرانة 200 نقطة هل اغلق الصفقة ام هناك امل في الهبوط
    أ.نوال ( انا ممكن تعتبروني لم اقرأ كويس فلذلك انا بطلب دائما رأي أهل الخبرة ) أنا حطيت لك سيناريو من وجهة نظري علق عليه إياد خلاصته لو اغلق داخل ق حمراء شارت 1 س لازم تدخلي شراء بضعف اللوت وتتعاملي كما شرحت لك ده انا حاعمل كده ) انا منتظر 1.4875 علشان اقفل باقي ال 30 % من العقد المفتوح .
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iyad_abed مشاهدة المشاركة
    انت اشتريت من سنتر القنوات الاربع ساعات
    بيعك من الحدود العلوية كان احتراف
    وان شاء الله بما انو القنوات عريضة متطابقة هاي بنشتري من الحدود السفلي وبنبيع من الحد العلوي زاكر .؟
    يعني لما يصير سلوك سعري

الشمهة طويلة جدا اكييييد ان شاء الله رح يعمل اختبار اقل شي لنصها بس هوة الحين معصب ماظن يختبر بالوقت الحالي

رجائي انك تنزل تشارتات
    ومعلش لاني جيت متاخر
    يا عزيزي بلاش أستاذ والكلام ده قول أحمد علاطول كلهم 10 سنين اكبر منك ( هاهاهاها ) الصفقة بتاعت GBP-CAD انا اتعلمت منها حاجات كتيرة جدا انهاردة وكلها اخطاء مني..
    1- زي ما أنت قلت ذاكر انا فعلا مش مذاكر
    2- الدخول بتوفيق من الله بيع كان علشان الاسباب دي (جاب الديلي افرج - الساعة اغلقت تحت 161 - حد قناه يومي - حد قناه 4 ساعات) دي مش خطأ .. توفيق من ربك
    3- انا لم اعتقد انه كان حيجيب 125 نقطة بس ده اول خط لقيته عندي فرحت حاطط البروفت عنده وانا عارف ان خبر الفايدة كان وقتها في هذه الحالات يتم وضع البروفت عند مستويات حدود قنوات 4 ساعات مثلا ويتم التعامل مع الصفقة من حيث تحريك الاستوب وده انا عملته اول ما الشمعة بتاعت الساعة اغلقت كان لازم استني شوية علي الشمعة اللي اخترقت خط النصف ق حمرا علي شارت 1 س لانها اخترقت خط فيبو بردك 38 وبعدين ارحل الاستوب قبل النقطة دي ب 10 نقاط وانتظر وبعد شوية اشوف السعر داخل ازاي علي حد القناه السفلي لقيته اخترق اروح مرحل الاستوب قبل حد القناه ب 10 نقاط مثلا كل ده وانا ما قفلتش حاجة - اغلقت الشمعة بالمنظر ده اروح قافل نصف العقود واحط الاستوب فوق ال38 - فيبو وارجع كما كان يقول الدكتور جمال في المدرجات مستهدفا مش 61- فيبو لانه قريب بل مستهدف 138- فيبو.
    4- نتيجة لعدم ذكائي حصل ايه قفلت عند سنتر القناه الحمرا واخدت شرا بعقد صغير ((لاني عارف انه مكمل - ذكاء مفرط )) وعملت التعزيز ب 30% بس مش من عند -61 فايبو تحتيه بشويتين لاني لقيت السعر مكمل فاضل تعزيزة كمان ب 50% من قيمة العقد اذا وصل لمستوي -200 فايبو لان المستوي ده قريب من -161 فيبو .
    5- الشي الحمد لله الجيد ان زي ما انت قلت اهم حاجة (risk management) علشان تاريخي مش حلو جدا جدا مع ادارة المخاطر
    6- اهم غلطة عملتها اني في البيع راعيت ان هناك سلوك سعري بس في الشراء لم اراعي السلوك السعري.
    توقيع العضو

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17