صفحة 72 من 78 الأولىالأولى ... 226266676869707172737475767778 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,066 إلى 1,080 من 1170
    الصورة الرمزية allmouafa9
    allmouafa9 متواجد حالياً عضو نشيط

ارجو من الاخوة العندو نسخة من الميتاستوك ينزلها لان امبارح حاولت تنزيلها وما ظبطت معايا
    ارجو من يعرف موقع او ارفاقه هنا فله الفضل وشكرا

الصورة الرمزية dr-diaa
    dr-diaa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي المساعده لو تكرمتم

بصراحه الموضوع اكثر بكثير من مثير للاهتمام اتمنى منك تحديد العمله او المعدن المناسب لتاريخ ميلادي 26-4-1975 الوقت فجرا ولكم كل الحب والتحيه
    اخوكم د- ضياء

الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

بعد ما عرفنا إزاي نعمل القنوات عاوزين نعمل تأكيد لخطوطها اللي طلعناها من التقاطعات ولكن هذه المرة باستخدام مربع التسعة .

يعني عاوزين نتأكد هل هناك تطابق بطريقة استخراج المواعيد بطريقة خطوط تقاطع الترند مع طريقة المربع ام لا ، لو أفلحنا في ذلك فأعتقد اننا نكون حققنا انجازا كبيرا ان شاء الله ،وسأحاول اليوم تطبيقها معكم ان شاء الله على اليورو علشان اخونا حبيب الملايين الزيرو ، إما نشوف آخرتها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-diaa مشاهدة المشاركة
    بصراحه الموضوع اكثر بكثير من مثير للاهتمام اتمنى منك تحديد العمله او المعدن المناسب لتاريخ ميلادي 26-4-1975 الوقت فجرا ولكم كل الحب والتحيه
    اخوكم د- ضياء
    أهلا وسهلا دكتورنا الكريم

الخطوات سهلة إن شاء الله

حضرتك تشوف برجك من تاريخ ميلادك ، بالعودة للمشاركات التي كتبتها من قبل ستحدد الكوكب المؤثر فيه ، وبقراءة ما كتب عن الكوكب تعرف اي عملة تناسبك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allmouafa9 مشاهدة المشاركة
    ارجو من الاخوة العندو نسخة من الميتاستوك ينزلها لان امبارح حاولت تنزيلها وما ظبطت معايا
    ارجو من يعرف موقع او ارفاقه هنا فله الفضل وشكرا
    ان شاء الله ساقوم برفعه
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة doctortablet ، 23-02-2012 الساعة 04:40 PM

مرفق لحضراتكم الخطوط التي حصلت عليها من تقاطع عدة قنوات على اليورو فهل من متطوع ليقوم بالحساب على المربع ؟؟؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur channels.gif‏  

سأقوم اليوم إن شاء الله بتطبيق جديد باستخدام القنوات و سنستخدم معها الاقترانات ومربع التسعة بطريقة سلسة إن شاء الله بحيث يمكننا استخدامها على مستوى التداول اليومي و إن شاء الله سيكون تطويرا كبيرا ومتميزا ، وبعد شرحها سنقوم بتطبيقها او متابعتها غدا ان شاء الله بصورة حية وسنرى كيف يسير السعر وهل سننجح في تحديد تحركه ام لا ، و أعتقد والله أعلم ان الطريقة التي سأكتبها هي ما سنعمل به بعد ذلك فأنا أجتهد قدر ما استطيع للوصول لطريقة سلسة وبسيطة وعملية و آمنة
    آخر تعديل بواسطة doctortablet ، 23-02-2012 الساعة 05:09 PM

الصورة الرمزية mohsun
    mohsun غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

برنامج سولار لا استطيع تسطيبه هل له طريقه معينه لان الملف الموجود ترقيه فقط وشكرا مقدما

كيف نستخدم القنوات لتوقع حدود السعر ومواعيد الانعكاس على المستوى اليومي ؟؟؟
    =============================================

الخطوات :

نفتح شارت الساعة و نرسم مؤشر زجزاج جان

نقوم بتصغير الشارت ونبحث عن أقل قاع تم تحقيقه أو أعلى قمة تم تحقيقها و نسح قناة منه إلى نهاية يوم تداول أمس

نبحث بعد القمة او القاع الذي حددناه من قبل عن قمة او قاع بعده ونسحب منه قناة إلى نهاية يوم أمس

ننظر في اليوم الذي سيتم فيه التداول هل حدث تقاطع لو وجدنا اي تقاطع نضع خط رأسي عليه

نعود إلى القناة التي سحبناها رقم اتنين ونضغط عليها مرتين ثم نقوم بتحريكها من أصلها إلى إلى ما بعدها من قمة او قاع ونذهب لليوم الجديد ونرى هل حدث تقاطع لو وجدنا تقاطع نضع خط عليه

نكرر العملية حتى نصل ليوم أمس ولكن نراعي في اختيار القمم والقيعان التي نسحب لها القناة ان تكون واضحة نوعا ما لنصل إلى أدق توقع وفي نفس الوقت نقلل عدد الخطوط الرأسية التي نرسمها

عند كل خط رأسي سنجد الفرصة عالية جدا لحدوث انعكاس وهذا على مستوى الساعة في اليوم الجديد

طبعا ممكن تكون فيه لخبطة في الفهم ولكي نتجنب ذلك فأنا هنا أقوم برسم قناة ثابتة وهي الأولى ثم أقوم بتحريك الثانية لإيجاد مناطق التقاطع ، اللي مش عارف يعملها بالشكل ده يعملها بطريقة تانية وهي انه يرسم القناة الأولى ويخليها ثابتة ثم يرسم قناة ثانية كما قلنا وبعد ما يبحث عن التقاطع يشيل القناة الثانية ويرسم واحدة تانية بس من القمة او القاع الذي يليها ويبحث عن التقاطع ويشيلها تاني ويرسم غيرها وهكذا

بالنسبة للسعر فكل قناة نرسمها نشوف فين تتقاطع خطوطها مع الخطوط الرأسية التي تحدد اليوم وهي خطوط يمكن ان يرتد منها السعر ولكننا سنجد انها كثيرة فممكن نستخدم المربع بطريقة تحديد السعر بواسطة خطوط الكروس و خطوط الاقتران واللي هنلاقي ان قيمها بتتفق مع ما نصل اليه من قيم على الرسم تكون هي حدود حركة السعر لليوم التالي ان شاء الله ، اللي فاهم يشرح لنا بقى .

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...اذى حضرتك يا دكتور محمد؟؟يارب تكون بخير وبصحة جيدة..حمدا لله على سلامتك والرجوع لموضوعك مرة أخرى وبث الامل فينا من جديد ان شاء الله ليا عودة واسئلة وياريت تستحملنى..تلميذك بقى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim yahia مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...اذى حضرتك يا دكتور محمد؟؟يارب تكون بخير وبصحة جيدة..حمدا لله على سلامتك والرجوع لموضوعك مرة أخرى وبث الامل فينا من جديد ان شاء الله ليا عودة واسئلة وياريت تستحملنى..تلميذك بقى
    أهلا بدكتورنا العزيز

والله انا مش عارف اللي بأكتبه صعب للدرجة دي و إلا إيه الحكاية ؟؟؟؟

يمكن المشكلة اني باحط المعلومات كلها والناس بتاخد وتمشي وبس علشان كدة مش حاسس بمردود بالمرة ، و إلا كلامي عليه طلاسم ؟؟؟؟

هو انا ممكن اغير استراتيجية الموضوع تماما بأني هأدخل احط تحليلات وبس دون ان اشرح السبب لأن ما هو مجان الناس تزهد فيه ، ولو سبت الموضوع بيرجعوله ، بصراحة انا مستغرب بعد حوالي 900 مشاركة مش شايف اي نتيجة ، النوع ده من المواضيع ممكن هيجيب نتيجة بعد سنة او اتنين او تلاتة ، و أنا أستاء جدا كما تعرف بحكم علاقتنا الشخصية من أي شخص يوعد وما ينفذش والأعذار ما فيش أكتر منها ، يا إخوانا على رأي الدكتور الفقي رحمة الله عليه القيعان زحمة جدا لأن كل الناس فيها ، والقمم فاضية لأن قلة هم من يصعدون إليها ، فكل واحد يشوف هو عاوز قمة او قاع ، ويخلي باله من الزمن ، لأن الزمن هو اللي بيحدد القمم والقيعان

الصورة الرمزية allmouafa9
    allmouafa9 متواجد حالياً عضو نشيط

اخي محمد المشكلة كثرة الطرق الموجودة مشتته شوية رغم ان كل الموضوع مرتبط ببعضو ماتنسى ان اكثر الطرق هي شرح لبعض المؤشرات على الشارت والتطبيق سهل شوف اخي احنا لنحلل زوج كام من برنامج نتعامل معاه وغالبية البرامج يجب ان ناخد وقت لفهمها والتعامل معاها قبل التطبيق انت بنفسك قلت نقدر من الموضوع ده نعمل 15 موضوع تانيين وهدا يدل على كثرة البرامج وكثرة الطرق ومازلنا غير متمكنين منهم اوي مع شوف انت كم برنامج تفتحو على شان تعمل تحليل متكامل
    فأخي نحن متابعين وبنحاول نفهم الموضوع وانا على نفسي اكتير مرات ارجع اعيد اقرأ الموضوع من تاني لترسخ المعلومة وكل مرة اقرأ اجد نفسي فهمت اكثر
    فتابع اخي الله يكرمك الموضوع هام جدا

الصورة الرمزية Traderx1
    Traderx1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم اعتذر عن التاخير في رفع الملخص دكتور و ان شاء الله غدا ارفعه و ابعتلك الرابط برسالة خاصة للتاكد منه و طول بالك معانا انا اقرى الملخص يوميا لتركيز المعلومات و التعود عليها اتمنى لكم جمعة مباركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allmouafa9 مشاهدة المشاركة
    اخي محمد المشكلة كثرة الطرق الموجودة مشتته شوية رغم ان كل الموضوع مرتبط ببعضو ماتنسى ان اكثر الطرق هي شرح لبعض المؤشرات على الشارت والتطبيق سهل شوف اخي احنا لنحلل زوج كام من برنامج نتعامل معاه وغالبية البرامج يجب ان ناخد وقت لفهمها والتعامل معاها قبل التطبيق انت بنفسك قلت نقدر من الموضوع ده نعمل 15 موضوع تانيين وهدا يدل على كثرة البرامج وكثرة الطرق ومازلنا غير متمكنين منهم اوي مع شوف انت كم برنامج تفتحو على شان تعمل تحليل متكامل
    فأخي نحن متابعين وبنحاول نفهم الموضوع وانا على نفسي اكتير مرات ارجع اعيد اقرأ الموضوع من تاني لترسخ المعلومة وكل مرة اقرأ اجد نفسي فهمت اكثر
    فتابع اخي الله يكرمك الموضوع هام جدا
    لا مشكلة يا سيدي الفاضل

خذوا وقتكم ... هذا الموضوع فيه ما يكفي من المعلومات والطرق ولم يعد يحتمل المزيد

في المستقبل القريب إن شاء الله سأفتح موضوعا آخر ولكنه سيكون لهواة تطبيق الأبحاث الفلكية على السوق ، مثلا نحن تكلمنا عن اشياء كثيرة منها ان الكواكب لها مرحلتين Retrograde و Direct لو اخترت مثلا عطارد واريد ان اعرف هل هناك علاقة بين حالته بين هاتين المرحلتين وحركة عملة معينة ، فلابد ان احلل شارت ببيانات تاريخية لزمن بعيد في الماضي ، بمعنى آخر أعمل باكتيست لظاهرة فلكية معينة ارغب في دراستها ، سيكون الموضوع ان شاء الله عن كيفية تطبيق ذلك بسهولة وباستخدام القوانين الاحصائية ولكن مثل هذا الموضوع ما ينفعش يتكتب الا لما يكون الناس عندها خلفية كويسة عن الفلك .

الناس مش فاهمة الموضوع ومش هتفهمه الا ان تأسست في الفلك ، انا قاعد باتكلم عن اقترانات و خسوف وكسوف وغيره ، يستحيل حد هيفهم حاجة الا لو تأسس جيدا في الفلك ، واللي عاوز يتأسس في الفلك فهناك موضوع كتبه دكتور فاضل على ما أذكر كان معرفه على المنتدى sendi ويبدو انه تعرض لهجوم شديد فتوقف ولم يكمل لكن ما كتبه وتركه كان كافيا جدا لأي شخص يتأسس في الفلك و أنصحكم بقرائته وتعلمه قبل الغوص في موضوعي هذا ، بقية ما في الموضوع مؤشرات عادية جدا ما فيش فيها اي حاجة وفي قمة السهولة ، ورسم قنوات بطريقة عادية جدا ونشوف التقاطعات فين ، ده انا مش راضي اتكلم عن مراوح جان علشان الناس ما تتلخبطش اكتر ، فكفاية على الموضوع ده ما كتب فيه لغاية ما الناس تتمكن ، و كتبت استراتيجية حديدية بتاعت الفيبوناتشي ، مين طبقها ؟؟؟؟؟

لازم الناس تخلي بالها من نقطة مهمة جدا ودي حصلت معايا وهي سعار البحث فقط وعدم التطبيق ، دي ظاهرة منتشرة جدا ان الناس عاوزة تشوف طرق جديدة وغريبة ومتخيلين انه هناك طريقة لامتلاك السوق ، لا توجد مثل هذه الطريقة بالمرة ، لازم الواحد ياخد جزئية واحدة تناسب شخصيته ووقته وقدراته ويتخصص فيها ويكسب منها ويريح دماغه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Traderx1 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اعتذر عن التاخير في رفع الملخص دكتور و ان شاء الله غدا ارفعه و ابعتلك الرابط برسالة خاصة للتاكد منه و طول بالك معانا انا اقرى الملخص يوميا لتركيز المعلومات و التعود عليها اتمنى لكم جمعة مباركة
    لا بأس أخي الفاضل

كل ما كنت سأقوم به هو عمل فهرس للنقاط الرئيسية التي تحدث عنها الموضوع وتجميع المشاركات وتصنيفها تحت كل عنوان وهذا هو اهم شيء لكي يستطيع المهتمون ترتيب افكارهم و أهم ماذكر في الموضوع هو :

دورة القمر ومؤشراتها

الاقترانات وقواعدها وقياسها بنظامين مختلفين وتحديد فاعليتها والمجال المسموح في المدارات

استراتيجية الفيبوناتشي لجمع 10 نقاط

استخدام مربع التسعة في حساب التواريخ والسعر

استخدام القنوات وتقاطع خطوطها

البوكسات وتواريخ الانعكاس الثابتة

الطريقة الرقمية وربطها بالفلك

خطوط المقاومة الكوكبية

جدول جان الهرمي

طريقة استخدام مربع التسعة للتجارة اليومية

والبرامج المستخدمة وهي :

الجانزيلا

الجاناليست

وبرنامج الميتاستوك والداونلودر لتحويل صيغة البيانات للتعامل مع الجاناليست

تحت كل عنوان نحط المشاركات الخاصة بيه هنلاقي الموضوع اترتب فيا ريت حضرتك ترتبه بالطريقة دي وهيكون ملخص ظريف وسهل ان شاء الله

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17