صفحة 68 من 78 الأولىالأولى ... 185862636465666768697071727374 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,006 إلى 1,020 من 1170
    الصورة الرمزية Leonardo
    Leonardo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allmouafa9 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    شكر كبير موصول للاخ محمد وفيت وكفيت اخي الغالي والان الدور دورنا نحن وارجو من الاخوة المهتم بهده الطريقةبأن نحاول نجتهد وانساعد بعض لاستعاب هدا الكم الهائل من المعلومات واي حاجة مستعصية علينا حنرجع للاخ محمد لتفهيمهالنا
    بالنسبة لي يجب ان نحدد اولا الادوات التي سوف نتعامل معها وخاصة البرامج فيجب اتقانها الاول و يجب ان نساعد بعض على فهما حتى نتمكن من التعامل معها وبعد دلك نمر للقواعد او الجزأ الهمنا من هده البرامج وكيفية تطبيق القواعد عليه ثم نمر لطرق العمل التي نزلها الاخ محمد ومحاولة التمرس عليها بالتطبيق
    وكل هدا يجب ان ننتظم فيه ونعمل فريق عمل للوصول الى اهدافنا فمن يوافقني الرأي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وادا فيه اي فكرة اخرى فأرجو عدم التاخر في طرحها ايش رأيكم ياشباب
    اولا الشكر كل الشكر للدكتور محمد و ان كنت اتمنى يفضل مستمر معانا و لو جزء معين فى اليوم ,,

اما بالنسبة لفكرتك اخى فا انا معاك تماما و متحمس لفكرة فريق العمل ,, لكن ادينى يومين الاجازة اكمل فيهم باقى الموضوع لانى لسه مخلصتوش و بعدها نتناقش فىالتفاصيل ان شاء الله .

الصورة الرمزية mamo10
    mamo10 غير متواجد حالياً موقوف

يا دكتورنا ممكن شرح كيفية ايجاد جدول جان الهرمى و هل ممكن عمل جدول جان الهرمى على نطاق اقل من هذا لانى لاحظت فية انة يتكون من ارقام 3 و 16 و 16 و 16 و 1

الصورة الرمزية allmouafa9
    allmouafa9 متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
    اخوتي الافاضل سارفق لكم صوة لتمثيل الدورة القمرية الجديدة والتي ستبدأ يوم الثلاثاء الموافق ل 21 /02/2012 على الساعة 22:35 بتوقيت غرينيتش ولقد مثلت هده الفترة قسمتها حسب المناطق التي تحدث عليها الاخ محمد وارجو ان يكون هدا التمثيل صح ليقع اعتماده بداية الدورة الجديدة والقمرة وتكون اول اداة نعتمد عليها في تحليلنا
    ارجو التصحيح من الاخ محمد ادا كان موجود

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 18-02-2012 05-36-23 م.gif‏  

اضفت الايام
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة moon.gif‏  

الصورة الرمزية التل
    التل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

حياك الله أخي وما قصرت

وأرى بدايتك رائعه وجميله

أكمل أخي وسنكمل معك إن شاء الله في الأيام القادمه ..

السلام عليكم
    شكرا اخي الفاضل تل ويله ورينا همتك لانك تعتبر انت اكتر واحد متابع وفاهم الطريقة وارجو انك فاهم طريقة القنوات فارجو منك ارفاق مثال لاني مازلت مش مستوعب الرسم كيف يحصل
    وهدا شارب مبين اهم المناطق للدعوم والمقاومات ماخودة من مربع التسع هليو سنتريك وجيوسنترك سعري بنوعيه الاثنين
    فارجو ان تكون تقريبة وسننتظر يوم الاثنين كيف سيتعامل معها السعر

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur20.gif‏  

محاولة التحليل بطريقة الهليو
    السعر على الاسبوعي صاعد
    الديلي تصحيح لفوق
    الاربع ساعات صاعد لكن فيه تصحيح
    النتيجة السعر في حالة صعود وفيه احتما ان تكون شمعة هدا الاسبوع صاعدة
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة هليو20.gif‏   هليوديلي.gif‏   هليو4س.gif‏  

الانعكاسات السعرية التقريبة تطبيق بادخال قمة زمنية
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة mov.gif‏  

الصورة الرمزية simba2000
    simba2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

بسم الله ماشاء الله ولا قوه الا بالله

الله يبارك لك يا دكتور فى نفسك ومالك وعلمك وفى كل شئ يخصك فى الدنيا والأخره (على فكره الفجر يأذن الأن) ،ويجعله الله فى ميزان حسناتك
    ياريت تكمل معانا ولا تحرمنا من علمك ، ووقاك الله شر الحسد
    وتذكر "خير الناس أنفعهم للناس" ، "وما عند الله خير وأبقى"

شكرا مقدما

الصورة الرمزية التل
    التل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الله يعطيك العافيه أخي allmouafa9 وأنا آسف فأنا مسافر حاليا

وعندما أعود سأبدأ بشرح برنامج الجانزيلا بالتفصيل تماما كما تعلمناه ""

ولكن مشاركاتك رائعه جدا جدا والشارتات تتكلم لوحدها !!

بارك الله فيك على إثراء الموضوع ونكرر شكرنا العميق للدكتور محمد مره أخرى ...

الصورة الرمزية mamo10
    mamo10 غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctortablet مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا بالزميل الفاضل

الحقيقة انا مش مفترض حصول هجوم لانه المنطقي انه يحصل ، وقد تعرضت له في اماكن كثيرة في غير هذا المنتدى ، ولا اخفي عليك اني استفيد من المهاجمين ، لان الذهب بيصقل بالنار ، هي يمكن رؤية فلسفية بعض الشيء بس الناس مختلفة في تفكيرها ، ومعنى كلام حضرتك ان معيار القبول والرفض هو الربح والخسارة فقط .

انا عادي جدا زيي زي اي متداول باربح واخسر ، وفكرت اكثر من مرة في ترك هذا المجال كله ، ممكن اكون بارع جدا في التدريس والتقنين والبحث وفاشل جدا في التطبيق ، فربنا تبارك وتعالى دبر لكل انسان دورا يلعبه ومنحه امكانيات تهيئه للقيام بدور هو مسخر لتأديته .

ايضا في حديثي عن المهاجمين لا ادعي انني لا أتأثر ، فقد كنت استاء كثيرا لما الاقي واحد فاتح موضوع جميل ومتميز ويدخل واحد يهد له كل شغله وتعبه ويخرج صاحب الموضوع بلا رجعة

فتوقعاتي هي ان المهاجمين هيظهروا هيظهروا بس لسة يمكن الوقت ما بلغش مرحلة التربيع ، واوعد حضرتك انهم هيظهروا ولو ما ظهروش يبقى اكيد فيه حاجة غلط وطبعا دي وجهة نظر ليس اكثر
    فاكر كلامك دة يا دكتور ازاى تسيب موضوعك كدة بسرعة مع اول شخص هاجمك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamo10 مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم الدكتور ماساب الموضوع وحيرجع لكن ساب لينا اكثير طرق لازم نطبقها فارجو من الاخوة التفاعل وتنزيل محاولااتهم حتى نعطي باور للدكتور ويتابع ومايروح الموضوع على الفاضي ابجد الموضوع فيه الخير الكثير لو يحسن استعماله الان ماعلينا الا التطبيق وارجو من الدكتور المرور كل ماسمحت ليه الفرصة

الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamo10 مشاهدة المشاركة
    هو الحقيقة يا أخي العزيز أن أحدا لم يهاجمني بالمرة ، وربما ظهر في كلامي ومشاركاتي الأخيرة تلميحات بأني سأنشغل والسبب بسيط للغاية وهو إني بدأت كتابة هذا الموضوع و أنا في إجازتي السنوية ولذلك كان واضحا متابعتي اللصيقة للموضوع أما الآن فقد عدت للعمل ، وانا من النوع اللي ما أحبش أصد حد فعاوزكم تتعودوا اني مش موجود ، لان وجودي المستمر بيخلي الناس تعتمد علي بصورة أساسية ، وكان من الطبيعي اني أحاول أديكم الأمل بأني اعرض صورة للعمل على حساب تجريبي وشيء عادي جدا اني أتلقى بعض المناقشات في خصوص هذا الأمر وهو ليس هجوما بل مجرد مناقشات ودية بين الإخوة ليس أكثر ولا أقل وهذا لا يدعوني أبدا لترك الموضوع ، أضف إلى ذلك شيئا مهما وهو اني شغال على الحساب التجريبي وبسبب شرط ال الدرو داون خسرت مبلغ كبير بينما انا متعود ادخل بصفقات كبيرة وما باخافش من المارجن كول ، فالصفقة اللي كنت فاتحها اقفلت بخسارة دون ان تنضج ، فأصابني ضيق ، لكن بفضل الله عوضت الخسارة وجبت مكسب ولسة شغال على الحساب التجريبي مش علشان المسابقة لاني كدة عديت الدرو داون المحدد لكن بأكمل علشان أشجعكم على رؤية نتائج ولو تجريبية ، لانه ببساطة أي واحد بيشتغل بطريقة بيعرض بيان عنها على التجريبي وفيه ناس كتير نفسها تشوف بتوع جان دول نصابين والا نظامهم ايه وانا كمان عاوز اعرف معاهم .

وكذلك عدم تواجدي بشكل مستمر بدأ يخلي الناس تطلع أفكار وتطبق ويضعوا مؤشرات إضافية فعقلي ليس أفضل من عقلكم بأي حال من الاحوال وانا اتعلم منكم كذلك ، فاللي هيكمل ويجرب ويطبق هو المستفيد واللي كان معتمد علي هيمشي ويدور على حاجة تانية وانا ما ينفعش اتداول عن الناس لازم كل واحد يشتغل بنفسه ، هأكتب لحضراتكم حاجة بسيطة بعد المشاركة دي ممكن تخليكم تقتربوا من الموضوع أكتر .

ولا أنسى أن أشكر كل المتابعين والزملاء الافاضل الذين أثنوا على ما قدمت ، ولعلها تكون إشارة القبول من الله ، وانا معكم ولكن بين حين و آخر ان شاء الله

الموضوع كبير ، والناس شكلها تايهة ، والبرامج كتير والناس حاسين بنوع من البلبلة ، بس فين الخلاصة اللي تخليكم تعرفوا تلموا الموضوع وتفهموه بشكل ممتاز للغاية .

كل واحد داخل بيدور على حاجات معينة عاوز يعرفها وهي يدخل امتة وعند اي سعر ويبيع والا يشتري ويحط الهدف كام والستوب كام وامتة يعكس اتجاه صفقاته ودي الاسئلة اللي لو عرفناها يبقى خلاص انتهى الموضوع .

لكن اللي بيتابع متخيل انه من خلال الفلك هيحدد بدقة موعد الانعكاس بس لما بيطبق فعليا بيلاقيها مرة عكست فعلا الاتجاه ومرة مجرد عملت يوم هابط في وسط ايام كتير صاعدة او العكس ، وحتى لما تكلمنا عن مواعيد الانعكاس اديناها مسافة يومين قبل وبعد ده كد دخلنا في اسبوع وفيه ناس حساباتها ما تستحملش الكلام ده فياترى نحل الموضوع ده ازاي ؟؟؟

بالنسبة للسعر عندنا مقاومات فلكية وغيره وخطوط دعم ومقاومة والزمن ما كانش عندنا اي معلومات عنه لكن عرفنا الفلك والاقترانات وغيره ، علشان نعمل توليفة من كل ده نستفيد منها لابد نفهم ان الفلك سواء باقترانات او بأحداث بيعطينا فقط تنبيه ، ولكن علشان يحصل تغير أو لا السعر هو اللي بيحكم يعني مثلا بنلاقي اقتران المفروض يحصل عنده انعكاس لكن نجد انه السعر ارتفع مثلا لقدر معين وبعدين حصل الانعكاس ، يبقى الحل هو اننا نستخدم الفلك في تحديد المواعيد واللي هيؤكد لنا الدخول او لا هو السعر نفسه وعندنا عليه مؤشرات .

تبقى نقطة مهمة وهي كيفية التوفيق بين الاحداث الفلكية والاقترانات وبين المؤشرات ، يعني مثلا لو هأشتغل باقترانات جيو يبقى استخدم معاها المؤشر على شارت الساعة ولو عندي اقتران هليو يبقى استخدم المؤشر على شارت اليومي ، يبقى الأساس هو اننا نتعلم استراتيجية الدخول والاستراتيجية اللي كتبناها واللي ما حدش اهتم بيها بينما الحل الفعلي والحقيقي فيها ، لانها هتقول لي ادخل او انتظر ، والفلك فقط بيعطيني علامة للانتباه ، ولو فرضنا انه فيه حدث فلكي او اقتران بيحصل ما عندناش علم بيه نتيجة لعدم الخبرة او التخصص في البرامج الفلكية ، فعلى الاقل الاستراتيجية متكاملة ولها ستوبات وغيره هتخليني في وضع آمن نوعا ما ولو خسرت فتكون خسارتي محدود اعرف اعوضها في صفقة تانية

عندي سؤال لحضراتكم

ارتفع سعر الذهب اليوم ووصل تقريبا ل 1755 يا ترى ايه هو التفسير الفلكي لكدة ، وهل سيستمر في الارتفاع ام لا ؟؟ ام ان ما حدث اليوم ممكن نعتبره بلو اوف

صفحة 68 من 78 الأولىالأولى ... 185862636465666768697071727374 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17