صفحة 69 من 78 الأولىالأولى ... 195963646566676869707172737475 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,021 إلى 1,035 من 1170
    الصورة الرمزية brain2jene
    brain2jene غير متواجد حالياً عضو نشيط

حمدا لله على سلامتك دكتورنا ،، والله ليك وحشة ،،، اعتقد ان الذهب يعمل الان المصيدة وهي البلو اوف وذلك لان الليلة سنكون على موعد مع ولادة قمر جديد وهذا الصعود ما هو الا لأخذ العزم المطلوب لكسر 1700 القوية...والله تعالى اعلم
    لدي سؤال عن الفترة المقبلة والتي ستكون نارية اصلية ، فهل ننتظر الترند الهابط لحد تقريبا نصف اذار...شخصيا هذا ما اتوقعه بشدة ان شاء الله
    تحياتي

الصورة الرمزية mahdy1
    mahdy1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

والله يا دكتور الموضوع احنا مـتأكدين انه ممتاز
    بس انا متأكد انه صعب جداً
    انا حاولت اول خطوات التطبيق وهو تحويل الشارت الى صيغة الميتاستوك وفتحتة ببرنامج Gannalyst Professional ولكنى فشلت واحبطت
    بصراحة يا دكتور احنا اتعودنا على الدلع .. يعنى شرح بالصور او فيديو
    بس بصراحة الموضوع صعب .. وربنا يكرمك ويجازيك خير
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain2jene مشاهدة المشاركة
    حمدا لله على سلامتك دكتورنا ،، والله ليك وحشة ،،، اعتقد ان الذهب يعمل الان المصيدة وهي البلو اوف وذلك لان الليلة سنكون على موعد مع ولادة قمر جديد وهذا الصعود ما هو الا لأخذ العزم المطلوب لكسر 1700 القوية...والله تعالى اعلم
    لدي سؤال عن الفترة المقبلة والتي ستكون نارية اصلية ، فهل ننتظر الترند الهابط لحد تقريبا نصف اذار...شخصيا هذا ما اتوقعه بشدة ان شاء الله
    تحياتي
    ماشاء الله فعلا تحليلك رائع وممتاز جدا ، وبعدين الذهب دلوقت عمل Double Top وجان قال لا تشتري في هذه الوضعية ، لو الذهب نزل وطلع توقعنا صح ان اليوم كان بلو اوف فهننصب له الفخ عند لو النهاردة ونضع له امر بيع ، ممكن يرتد ارتدادات خفيفة منها لكن احنا عاوزينه يجيب لو النهاردة ، لو عملها فهذا يسمى بال Two Day Reversal Down

وده يكون إشارة تأكيدية للهبوط

أما لو استمر في الطلوع وكسر القمة السابقة واغلق فوقها فسوف يستمر في الصعود

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdy1 مشاهدة المشاركة
    والله يا دكتور الموضوع احنا مـتأكدين انه ممتاز
    بس انا متأكد انه صعب جداً
    انا حاولت اول خطوات التطبيق وهو تحويل الشارت الى صيغة الميتاستوك وفتحتة ببرنامج Gannalyst Professional ولكنى فشلت واحبطت
    بصراحة يا دكتور احنا اتعودنا على الدلع .. يعنى شرح بالصور او فيديو
    بس بصراحة الموضوع صعب .. وربنا يكرمك ويجازيك خير
    هههههههههههههههههههههههههههههههه

أكيد طبعا اللي يلاقي جد يدلعه وما يدلعش يبقى غلطان ولكن تذكر ان السوق ما بيرحمش

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamo10 مشاهدة المشاركة
    يا دكتورنا ممكن شرح كيفية ايجاد جدول جان الهرمى و هل ممكن عمل جدول جان الهرمى على نطاق اقل من هذا لانى لاحظت فية انة يتكون من ارقام 3 و 16 و 16 و 16 و 1
    ان شاء الله نلبي كل الطلبات ولكن ليس بنفس السرعة التي اعتدناها في اول الموضوع ، ان شاء الله كل يوم هأشرح حاجة وأحاول استمر في المتابعة

الصورة الرمزية Traderx1
    Traderx1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم كيف حالك دكتور انتهيت من عمل التلخيص للموضوع و تكون من 23 صفحة عبارة عن كل المعلومات اللي كتبتها من اول حرف لكن كيف ابعتلك نسخة لاعتمادها من اي نقص ان وجد قبل وضعها للاعضاء؟

نشوف الصورة دي لخط زجزاج جان على الذهب
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gold double top.gif‏  

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Traderx1 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم كيف حالك دكتور انتهيت من عمل التلخيص للموضوع و تكون من 23 صفحة عبارة عن كل المعلومات اللي كتبتها من اول حرف لكن كيف ابعتلك نسخة لاعتمادها من اي نقص ان وجد قبل وضعها للاعضاء؟
    ما شاء الله

لو ممكن حضرتك ترفعها على ال 4shared وتتبعتلي اللينك وسأقوم ان شاء الله بتنقيحها والزيادة عليها في بعض النقاط التي لم أذكرها في الموضوع لنجعل لها مذاقا مختلفا

الصورة الرمزية brain2jene
    brain2jene غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctortablet مشاهدة المشاركة

ماشاء الله فعلا تحليلك رائع وممتاز جدا ، وبعدين الذهب دلوقت عمل Double Top وجان قال لا تشتري في هذه الوضعية ، لو الذهب نزل وطلع توقعنا صح ان اليوم كان بلو اوف فهننصب له الفخ عند لو النهاردة ونضع له امر بيع ، ممكن يرتد ارتدادات خفيفة منها لكن احنا عاوزينه يجيب لو النهاردة ، لو عملها فهذا يسمى بال Two Day Reversal Down

وده يكون إشارة تأكيدية للهبوط

أما لو استمر في الطلوع وكسر القمة السابقة واغلق فوقها فسوف يستمر في الصعود
    شكرا جزيلا سيدي الفاضل على الاجابة الوافية ،، لكنك لم تجبني عن الشق الاخر من السؤال وهي فترة الاصلي الناري التي نحن فيها الان...وخذ وقتك في الاجابة اعلم انك مشغول...
    تحياتي العطرة

الصورة الرمزية mahdy1
    mahdy1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

هههههههههههههههههههههههههههههههه

أكيد طبعا اللي يلاقي جد يدلعه وما يدلعش يبقى غلطان ولكن تذكر ان السوق ما بيرحمش
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brain2jene مشاهدة المشاركة
    لكنك لم تجبني عن الشق الاخر من السؤال وهي فترة الاصلي الناري التي نحن فيها الان..
    هذا الشق تخصص زميلي الفاضل عمرو وهو يجيبك إن شاء الله

إذا أيها السادة الأفاضل

أرى أن الجانزيلا يقف عائقا أمام الكثيرين لمتابعة التنفيذ والتطبيق و أصبح استعماله هو المشكلة الكبرى .

لماذا لا يستطيع الكثيرون تعلمه على الرغم من بساطة إعداداته وخياراته والتي ذكرنا معظمها ؟؟؟؟

السبب بسيط للغاية وهو أن أي مستخدم للبرنامج يقوم بتغيير الإعدادات لكن لا يحس ولا يدرك التغير الذي يحدث في البرنامج ولا يستطيع تكوين فكرة متكاملة وجيدة عن كل خيار من خيارات البرنامج مع تغيير شيء فيها والسبب بسيط وهو أن البرنامج يظهر صورة كبيرة وعادة التغيرات تظهر في أطراف الدائرة ولذلك سنقوم بتصغير حجم الدائرة و تصغير عدد لفات المربع إلى حيث يمكننا مشاهدة ما يحدث في البرنامج مع كل تغيير في إعداداته ، فنذهب إلى قائمة ال Layout ونختار منها ال Size فنجعله 3 ، بهذا سيصغر حجم المربع كثيرا ، وفي أعلى برنامج الجانزيلا من ناحية اليمين توجد علامتان للتكبير والتصغير ، نقوم بالتصغير للدرجة التي يمكننا فيها مشاهدة الدائرة كاملة .

بعد ذلك نحضر ورقة وقلما ونكتب كل خيارات الجانزيلا ثم نبدأ في تغيير كل خيار واحدا تلو الآخر ونتابع ما يحدث وهذه ان شاء الله أقصر طريقة لتعلم البرنامج ، بعد ان نفهم ما يحدث مع كل تغيير ونفهم كيفية عمل المربع يمكننا العمل عليه بعد ذلك بكفاءة تامة إن شاء الله تعالى

الصورة الرمزية allmouafa9
    allmouafa9 غير متواجد حالياً عضو نشيط

الموضوع كبير ، والناس شكلها تايهة ، والبرامج كتير والناس حاسين بنوع من البلبلة ، بس فين الخلاصة اللي تخليكم تعرفوا تلموا الموضوع وتفهموه بشكل ممتاز للغاية .

كل واحد داخل بيدور على حاجات معينة عاوز يعرفها وهي يدخل امتة وعند اي سعر ويبيع والا يشتري ويحط الهدف كام والستوب كام وامتة يعكس اتجاه صفقاته ودي الاسئلة اللي لو عرفناها يبقى خلاص انتهى الموضوع .

لكن اللي بيتابع متخيل انه من خلال الفلك هيحدد بدقة موعد الانعكاس بس لما بيطبق فعليا بيلاقيها مرة عكست فعلا الاتجاه ومرة مجرد عملت يوم هابط في وسط ايام كتير صاعدة او العكس ، وحتى لما تكلمنا عن مواعيد الانعكاس اديناها مسافة يومين قبل وبعد ده كد دخلنا في اسبوع وفيه ناس حساباتها ما تستحملش الكلام ده فياترى نحل الموضوع ده ازاي ؟؟؟

بالنسبة للسعر عندنا مقاومات فلكية وغيره وخطوط دعم ومقاومة والزمن ما كانش عندنا اي معلومات عنه لكن عرفنا الفلك والاقترانات وغيره ، علشان نعمل توليفة من كل ده نستفيد منها لابد نفهم ان الفلك سواء باقترانات او بأحداث بيعطينا فقط تنبيه ، ولكن علشان يحصل تغير أو لا السعر هو اللي بيحكم يعني مثلا بنلاقي اقتران المفروض يحصل عنده انعكاس لكن نجد انه السعر ارتفع مثلا لقدر معين وبعدين حصل الانعكاس ، يبقى الحل هو اننا نستخدم الفلك في تحديد المواعيد واللي هيؤكد لنا الدخول او لا هو السعر نفسه وعندنا عليه مؤشرات .

تبقى نقطة مهمة وهي كيفية التوفيق بين الاحداث الفلكية والاقترانات وبين المؤشرات ، يعني مثلا لو هأشتغل باقترانات جيو يبقى استخدم معاها المؤشر على شارت الساعة ولو عندي اقتران هليو يبقى استخدم المؤشر على شارت اليومي ، يبقى الأساس هو اننا نتعلم استراتيجية الدخول والاستراتيجية اللي كتبناها واللي ما حدش اهتم بيها بينما الحل الفعلي والحقيقي فيها ، لانها هتقول لي ادخل او انتظر ، والفلك فقط بيعطيني علامة للانتباه ، ولو فرضنا انه فيه حدث فلكي او اقتران بيحصل ما عندناش علم بيه نتيجة لعدم الخبرة او التخصص في البرامج الفلكية ، فعلى الاقل الاستراتيجية متكاملة ولها ستوبات وغيره هتخليني في وضع آمن نوعا ما ولو خسرت فتكون خسارتي محدود اعرف اعوضها في صفقة تانية
    اخي محمد السلام عليكم ارجو منك اخي اعادة شرح رسم القنوات على شارت وحبة حبة حتى استوعبها فالشرح فيها ناقص شوية يعني محاولة ان ترسم لينا القنوات واحنا نتبع طريقة الرسم
    ماتنسى الله يكرمك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allmouafa9 مشاهدة المشاركة
    اخي محمد السلام عليكم ارجو منك اخي اعادة شرح رسم القنوات على شارت وحبة حبة حتى استوعبها فالشرح فيها ناقص شوية يعني محاولة ان ترسم لينا القنوات واحنا نتبع طريقة الرسم
    ماتنسى الله يكرمك
    بإذن الله تعالى

الصورة الرمزية allmouafa9
    allmouafa9 غير متواجد حالياً عضو نشيط

إزاي ممكن احول القنوات دي لبوكس متحرك ؟؟؟؟؟

نرجع نشوف الكلام اللي كتبته عن البوكس هنلاقي انه جان حدد اماكن معينة فعالة فيه جدا ، يبقى الحل اني ارسم قناة Regreesion من كل تاريخ حدده جان وتكونت عنده قمة او قاع فعلي واسحبها لغاية يومنا هذا ، وبالتالي هتتظبط اتوماتيك مع تغيرات السعر وهتعمل كدة بوكس متحرك آلي التظبيط .

طيب من الملاحظة الاولى التي لاحظتها انه عند التقاطعات في مقابل السعر بيحصل انعكاس ، وجدت ايضا نفس الملاحظة عند تقاطع خطوط الزمن بيحصل انعكاس .

باختصار بدل ما اعمل قناة استراتيجية خبرتي من يومين او تلاتة زي ما زملاءنا بيعملوا هنعملها بس من تواريخ جان والبوكس ، وممكن تطبقوها على مستوى اليوم كمان بس تعملوها ثابتة مش متحركة ، يعني لو جيت على فترة السعر كان صاعد فيها ورسمت القناة ثم رسمت على فترة اخرى نازل فيها وهكذا ورسمت القناة بحيث انها تكون على هيئة خطوط ممتدة فقط وليست مظللة اماكن التقاطعات هيحصل فيها انعكاس .

أرجو ان ربنا يتقبل لأن هذا من الأشياء التي هي من خير ما عندي و من أفضل ما كشفه الله لي .
    اخي هذا الذي أقصده شرح برسمة على شارت ولنأخذ اليورو او اي عملة تريدها
    فضلا لا امرا اخي

صفحة 69 من 78 الأولىالأولى ... 195963646566676869707172737475 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17