صفحة 64 من 78 الأولىالأولى ... 14545859606162636465666768697074 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 946 إلى 960 من 1170
    الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

هندخل التاريخ ده في المربع وبعدين نبدأ البحث في التواريخ اللي على الكروسات مرة بأيام التداول Trading Days ومرة بالأيام العادية Calndar Days
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة SQ9 Trading days.png‏   SQ9 Calendar Days.png‏  

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب احيى استاذى دكتور محمد على تواجده الكبير وعلمه الغزير...والله لك وحشة يا دكتور..انا مش مصدق نفسى انى بكتب فى موضوع لحضرتك

نشوف على الشارت هنلاقي انه تكونت قمة يوم 20/06/2010

نطرح التاريخين من بعض كدة 20-7= 13 يوم

نروح على مربع التسعة العادي هنلاقي الرقم 13 بيقع فعلا على خط من خطوط الكروس .

بس على نفس خط الكروس فيه الرقم 3 يبقى لازم فيه حاجة تكون عند اليوم التالت نشوف الشارت تاني هنلاقي انه يوم 11 اللي هو اليوم الرابع كان يوم هابط يعني حصل فيه نزول والفرق هو اربعة ايام يعني بزيادة يوم ، يعني كدة ممكن يكون الكروس ده فعلا هو الفعال .

ندور كمان

بس المرة دي هنروح لمربع التسعة والتاريخ عليه ما احنا بدأنا نحدد ونعرف الكروس الفعال .

هنلاقي على خطوط الكروس التواريخ التالية :

10/06 ولقينا انه تغير الاتجاه ولو مؤقتا يوم 11 بفارق يوم يعني

التاريخ اللي بعد كدة كان 24 على حسب خط الكروس ، نروح للشارت تاني ونشوف فيه حاجة حصلت هنلاقي انه اليوم اللي قبلها كان عامل قاع بفارق يوم كمان .

التاريخ اللي بعده من المربع هو 20/07 نروح هناك ، الله ده عمل هناك قمة في نفس اليوم

نروح للتاريخ اللي بعده هنلاقي انه 20/08 ونرجع للشارت هنلاقي انه عمل قاع بس بتاريخ 24/08 بفارق 4 ايام ، ما عادتش مشكلة لاننا لقينا نقطتين من الاول مظبوطين ضمن الشروط ، بس كل ما نتقدم بتقل الدقة شوية

نمشي للأمام التاريخ اللي بعده 12/10 ، ممتاز عمل هناك بالظبط قمة ، يبقى كدة معنى الكلام ان المحور ده او خط الكروس ده هو الخط الفعال لتوقع التواريخ .

بس فيه نقطة ما خليناش بالنا منها وهي ان التواريخ دي من المربع كأيام تداول .

طيب نخليها ايام عادية ونشوف ايه اللي هيحصل .

هنلاقي ظهر على خط الكروس التواريخ التالية :

10/06
    وعرفنا انه نزل في اليوم التالي له

20/06

عمل قمة

08/07

تاني يوم عمل قمة ونزل

03/08

عمل قمة صغيرة ونزل بعدها

06/09

عمل قمة صغيرة ونزل بعدها

18/10

يوم 19 نزل وتاني يوم طلع

يبقى كدة أعتقد ان الطريقة صحيحة وقوية للتوقع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim yahia مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احب احيى استاذى دكتور محمد على تواجده الكبير وعلمه الغزير...والله لك وحشة يا دكتور..انا مش مصدق نفسى انى بكتب فى موضوع لحضرتك
    أهلا أهلا بالدكتور كريم

الدكتور كريم صيدلي من زملائي و من نفس الكلية ، تعرفنا على بعضنا في احد منتديات الصيادلة ، وبالصدفة طلعنا فوركساوية زي بعض ، ووعدته يوما بأني سأعلمه طرق جان ، لكن نظرا لانشغاله بالامتحانات لم ارد ان ازعجه ، ولم اخبره عن موضوعي لكن يبدو ان الصدفة قد جمعتنا ثانية .

الصورة الرمزية karim yahia
    karim yahia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا يا دكتور محمد على الترحيب الجامد ده...حضرتك عارف حبى ليك كويس ولمواضيعك سواء اللى كانت على المنتدى الصيدلانى او اى موضوع

ومش محتاج اقول ان الدكتور محمد كان ومازال خير ناصح واخ أكبر وكتير وقف جنبى فى ايام المحن ونصائحه انا كاتبها عندى وبرجع لها من وقت للاخر استزيد منها ومن خبرته

بالتوفيق يا دكتور محمد ويارب تكون وجدت ضالتك

الصورة الرمزية التل
    التل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما شاء الله تبارك الله حكيمنا المميز المخضرم الرائع

ياخي والله كل الصفات والشكر وققولك إيه بس !!

تسلم إيدك أوي أوي أوي والطريقه واضحه ورائعه زي عين الشمس

كفيت ووفيت حكيمنا الغالي

يعني الخلاصه حكايه التاريخ ليس لها أي علاقه كمان بالإقترانات

ولا ينفع معاها غير ضلع كروس واحد فقط ؟؟

صح كلامي

الصورة الرمزية التل

وهذا أروع مثال على اليورو

وكله تمام
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة التاريخ.png‏   شارت.gif‏  

ما دام القاع الماضي ده لم يتم كسره يبقى شغال ، مش كدة ؟؟؟؟

طيب عاوزين نجيب تواريخ قريبة مننا ونتأكد لسة شغال والا لا ، نكبر المربع ونمشي مع نفس الكروس هنلاقي اقرب حاجة لينا كانت تاريخ 13/09 و 12/12 للعام الماضي

نشوف ايه اللي حصل ...

يوم 12/09 عمل قاع وطلع بعديه .

ويوم 14/12 عمل قاع صغير وطلع ، ولما نشوف الكروس بيدينا التاريخ الجاي يوم 19/03 ان شاء الله بس ده على حساب الايام العادية .

نشوف ايام التداول بتقول ايه ؟؟

على حساب ايام التداول المتوقع هيكون يوم 15/03

وآخر توقع كان يوم 22/11 نشوف فيه حاجة عنده كدة ؟؟؟

هنلاقي يوم 22 طلع لمس قمة ونزل بعديها

الله ، ده باينه الكلام بجد يا اخوانا

الصورة الرمزية مخاوي الجن
    مخاوي الجن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يادكتور ابي رايك الله يكرمك ويعز قدرك هل تتوقع اليورو رح يوصل لمنطقه 134 بالايام القادمه

ام سيهبط

عشان ها الشي مصيري بالنسبه لي

ارجو الاجابه والله يجزاك الجنه ياغالي

[QUOTE=التل;2335362

يعني الخلاصه حكايه التاريخ ليس لها أي علاقه كمان بالإقترانات

ولا ينفع معاها غير ضلع كروس واحد فقط ؟؟

صح كلامي[/QUOTE]

شوف يا سيدي الفاضل

كما قلت كثيرا الموضوع كله مربوط ببعضه ، ولازم يتاخد على بعضه ، تعال نفهم اكتر ، دلوقت ساعدنا المربع بفضل الله وبنقدر نتوقع يوم الانعكاس ، بس مدى الدقة ممكن ياخد يومين قبله وبعده ، إزاي بقى تنشن صح وتضرب ضربة المعلم على التوقيت بالظبط ده هتعرفه بالاقترانات ودورة القمر ومؤشرات الميتا ، يعني خلاصة الكلام عندنا أدوات دقة قياسها واسعة شوية بس بتحصرنا في منطقة معينة ثم استخدم اداة اكثر دقة تصغر لي المجال لغاية ما اجيب بالمربع حدود السعر اللي ممكن يتحرك فيها لدرجة اني هأوصل لدقة بالدقيقة او 4 دقائق لأطلق فيها الطلقة فأصيب الهدف .

وبعدين نرجع مع بعض كدة هنلاقي ان كل قمة صغيرة او كبيرة او ارتداد في اي جهة يا حاكمه خطوط السعر على الكروسات يا خطوط الاقترانات يا المقاومات الكوكبية ، يبقى كل ده لازم يكون مفهوم على بعضه ، كلما تمرست هتكتسب خبرة ، لكن ان كنت تبحث عن حل سحري فهذا هو ما عندي والله اعلم .

الصورة الرمزية التل

دكتورنا

يكفي عطائك وكرمك وووقتك الثمين يلي تكتب وتجتهد وتحاول توصل المعلومه لنا

هذا صدقني هو سحر القلوب الحقيقي يلي تكسب فيه الناس وتكسب الدعاء الصادق النابع من القلب تجاهك

طيب الشارت يلي نزلته أنا صحيح ؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مخاوي الجن مشاهدة المشاركة
    يادكتور ابي رايك الله يكرمك ويعز قدرك هل تتوقع اليورو رح يوصل لمنطقه 134 بالايام القادمه

ام سيهبط

عشان ها الشي مصيري بالنسبه لي

ارجو الاجابه والله يجزاك الجنه ياغالي
    أهلا بك أخي الكريم

لو قلت لك سيهبط ماذا انت فاعل ؟؟؟؟ ولو قلت سيصعد فماذا انت فاعل ؟؟؟؟

في مثل هذه الحالات بتشوف آراء الناس ككل ، بعضهم يجيد الفلك وطرق جان وبعضهم يجيد الفني وكل له حيله ، بالنسبة لنا في هذا الموضوع فقد وضعت الحدود لليورو كالتالي انه ان افلح في كسر ال 1300 واغلق تحتها يومين بخمسين نقطة فإن شاء الله سيواصل الهبوط وعندنا لغاية 1270 او 1260 والرقم كتبته بدقة اكثر في مشاركة قبل كذك ، وان كسر حاجز ال 1330 واغلق فوقها لمدة يومين بخمسين نقطة فسوف يواصل الصعود وعندنا لغاية 1360

عاوزها فني انا حطيت من كام يوم رسمة لليورو بطريقة كسر الترند انه هينزل ان شاء الله

عاوزها بالخبرة ؟؟؟ اليورو لما بياخد اتجاه بيفضل فيه لما يشبع منه ، تعرف حضرتك انه من بداية الموضوع وانا وكثير من الزملاء متوقعين النزول ، وطلع عينينا وفعلا هو بدأ ياخد اتجاه النزول ولكن ننتظر التأكيد بالغلاق تحت 1300 كما قلت ان شاء الله .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التل مشاهدة المشاركة

طيب الشارت يلي نزلته أنا صحيح ؟؟
    بصراحة اعجبتني حيلتك هذه ، لأنك عاوز تسألني بشكل مباشر وتقول : ينفع نقيس من قمة ظاهرة قريبة مش بعيدة جدا زي بتاعتك دي ، لانه بالطريقة التي ذكرتها انا من قبل بنقيس من قمة او قاع لم يكسر فحضرتك سبت القمة اللي اعلى منها وبدأت القياس من القمة التي أقل منها .

فأنا هأجاوبك بوضوح انك ممكن تختار اي مكان تقيس منه بس بشرط تطبق عليه قواعد القياس لو لقيتها منطبقة توكل على الله وعملية تطبيق الشروط على القمة او القاع الذي نقيس منه نطلق عليها ما يسمى بال Validation إذا انطبقت نقول : Valid وإذا لم تنطبق بنقول انها Invalid

علشان لو استخدمت الكلمات دي تكون فاهمين معانيها .

وطبعا شارتك بيتكلم لوحده مش محتاج تعليق مني

الصورة الرمزية التل

طيب حكيمنا طالما أنك متابع معانا الله يعطيك العافيه ويغنيك يارب

لان خطوط الكروس أحترمت كل الإنعاكسات يلي صارت في الشارت السابق

نستنتج أنه بتاريخ 22/2 ويكون يوم أربعاء رح يكون يوم إنعكاس السعر !!

طيب بالمناسبه هل يكون في أي إقترانات في هذا اليوم ؟؟

حتى لا أعود للصفحات السابقه عندي جدول إقترانات القمر المهمه ولكن بدون توقيت الساعات !

كيف أحصل على التوقيت بالضبط ""

دكتور إتحملني معلشي وممكن ردودك علي تفيد الأخوان المتابعين فنصيب عصفورين بحجر واحد ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التل مشاهدة المشاركة
    طيب حكيمنا طالما أنك متابع معانا الله يعطيك العافيه ويغنيك يارب

لان خطوط الكروس أحترمت كل الإنعاكسات يلي صارت في الشارت السابق

نستنتج أنه بتاريخ 22/2 ويكون يوم أربعاء رح يكون يوم إنعكاس السعر !!

طيب بالمناسبه هل يكون في أي إقترانات في هذا اليوم ؟؟

حتى لا أعود للصفحات السابقه عندي جدول إقترانات القمر المهمه ولكن بدون توقيت الساعات !

كيف أحصل على التوقيت بالضبط ""

دكتور إتحملني معلشي وممكن ردودك علي تفيد الأخوان المتابعين فنصيب عصفورين بحجر واحد ..
    عادي اتفضل اسأل كما تحب وهنتحملك انت اكتر لانك اكتر واحد شغال وبتجتهد واللي بيجتهد نعينه ان شاء الله

أولا لازم تحسب بأيام التداول وتسب بالايام العادية وتعلم مكانهم على الشارت وتعمل حسابك على يومين قبل وبعد كمان ، كدة هتكون حصرت نفسك في منطقة معينة ، ونشوف احنا فين دلوقت من دورة القمر وعندك مؤشر الميتاتريدر شوف الخطوط ماشية ازاي ولما تقترب من المواعيد حط اوردراتك بالاستراتيجية التي ذكرناها ، كدة مش هيفلت منك التحرك بالمرة لانك ناصب له فخ ومحاصره من كل مكان .

بالنسبة لمواعيد الاقترانات فأخونا وزميلنا الفاضل السديري كان حط لنا موقع مكتوب فيه المواعيد مباشرة . طلعه انت بقى من المشاركات يمكن في السكة وانت بتبحث عنه عينك تقع على معلومة تكون قرأتها ولم تفهمها فتفهمها ، ونكون ضربنا عصفورين بحجر واحد .

صفحة 64 من 78 الأولىالأولى ... 14545859606162636465666768697074 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17