صفحة 41 من 78 الأولىالأولى ... 313536373839404142434445464751 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 601 إلى 615 من 1170
    الصورة الرمزية doctortablet
    doctortablet غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التل مشاهدة المشاركة
    والله يا حكيمنا ردودك بالصميم !!

وما شاء الله عليك ( بتاع كله )

زادك الله من علمه وثبت خطاك

بس ما قلتلي بالنسبه للجانزيلا ...

لم نعرف أسراره بعد !!

كيف نربطه بالأشكال الهندسيه والأبراج .. و .. و ؟؟

أعرف أثقلنا عليك ولكن عشمنا فيك كبير

وصدقني علمنا الفوركس الصبر وطوله البال

ومعاك متابعين ..

وموضوعك على الجهاز 24/7

وآسف على تطفلي وإزعاجك المستمر ...
    أولا انا اعتقد ان حضرتك سوري من خلال معرفتي بلهجة السوريين .
    ثانيا أنا لا أدري لماذا تبالغون في الاعتذار وتصفون انفسكم بالمتطفلين او ما شابه ، فحضرتك وكل قاريء لكم الحق في السؤال والمعارضة والاستفسار ، فلابد ان نسأل انفسنا لماذا نفتح هذه المواضيع النقاشية ، هل هو استعراض مثلا ، ما هو ما حدش يعرفني اصلا علشان افرد عضلاتي عليه ، علشان اوهم نفسي اني عبقري وما حصلتش ما انا هاتكشف بعد شوية لو كنت عايش في الوهم وعاوز الناس تعيش فيه معايا .

الموضوع هنا لتبادل الخبرات ولنتعلم من بعضنا البعض ، ثم ينصرف كل منا الى حال سبيله فإن وجد من غيره خيرا دعا له وان وجد سوءا عفا عنه واستغفر له .

هناك سر خطير جدا لمن يريدون كسب الاموال لا يدركه الكثيرون ، وهو انهم سألوا اغنى اغياء العالم ودرسوا حياتهم وشخصياتهم فوجدوا شيئا غريبا للغاية ، وهو انهم جميعا لم تكن النقود تعني لهم قيمة في ذاتها ، بل كانت لهم طموحات اعلى واسمى .

من منطلق معتقداتنا الاسلامية لدينا سر نقوله لو فهمناه سيوسع الله لنا وعلينا ، وهو أنه في كل يوم نصبح فيه ينادي ملكان اللهم اعط منفقا خلفا واعط ممسكا تلفا .

ان اردت مالا فأنفق ولكن فيما يرضي الله ، وطوبى لمن جرت أرزاق الناس على يديه .

ضربت المثل في يوم من الايام وقلت لو انك اب وعندك اطفال وتعطي كل واحد منهم مصروفا فوجدت احدهم يكنزه وواحدا يصرفه في الفاضي وثالثا يعطي اخوانه فمن سيعجبك ، المنطق بيقول انه اللي بيدي اخوانه ، لانك عاوز ولادك ايد واحدة ، ولما تيجي تديهم تاني هتزود ابنك اللي بيدي لاخواته واللي بيكنز بتقوله كفاية عليك ما انت ما بتديش غيرك واللي بيصرف في الفاضي ممكن تمنع عنه .

هذا ولله المثل الاعلى ، من جرت ارزاق الناس علي يديه يزيده الله من الرزق ، فإن أردت ان يزيد رزقك فاستجلب ارزاق غيرك على يديك .

الشيء الذي اضحكني انني ذكرت هذا المثال امام شخص فكان رده ظريف ، فقال اللي بيعطي اخوانه ما باعطيه ، ليش يا عمي قال : لانه مغفل بيعطي اخوانه من فلوسه .

حينها قلت له هذه هي المعادلة الارضية وعمرك ما هتنجح لا في تجارة ولا غيرها لانك تستجلب الرزق لك فقط فيكفيك منه القليل ولن تجد فائضا لانك لا تنوى اعطاء غيرك .

يقول ربنا في الحديث القدسي : وعزتي وجلالي لأرزقن من لا حيلة له حتى يتعجب أصحاب الحيل

و أنتم قد آتاكم الله حيلة لاكتساب الرزق فلماذا لا تسخرونها ويتحقق قول ربنا في حديثه القدسي ، فمنا العاجز ومنا المريض ومنا المحتاج ولا حيلة لهم ، فيأتيهم الرزق على ايديكم ، بمعنى آخر هؤلاء العاجزين عن اكتساب الارزاق سيأتيهم رزقهم سواءا بك او بغيرك ، يبقى الافضل اننا نكون مستعملين من الله على كسب هؤلاء لارزاقهم ، من تتمكن هذه الفكرة من عقله وقلبه فليبشر بخير كثير ، ومن كان همه نفسه فلن ينال من الرزق الا ما يكفيه فقط .

الصورة الرمزية mamo10
    mamo10 غير متواجد حالياً موقوف

بصراحة انا فى نفسى سؤال وانا اسف انى بطرحة عليك لكن محيرنى جدآ وانا اقسم بالله ما بحسد حد و يعلم ربى ذلك
    حضرتك والدكتور حمادة ما شاء الله فى الفوركس لماذا تعمل يا اخى وتتغرب و الدكتور حمادة ايضآ فى معملة
    هل الفوركس لا ينفع عمل ثابت
    آخر تعديل بواسطة mamo10 ، 11-02-2012 الساعة 08:53 PM

الصورة الرمزية التل
    التل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamo10 مشاهدة المشاركة
    بصراحة انا فى نفسى سؤال وانا اسف انى بطرحة عليك لكن محيرنى جدآ وانا اقسم بالله ما بحسد حد و يعلم ربى ذلك
    حضرتك والدكتور حمادة ما شاء الله فى الفوركس لماذا تعمل يا اخى وتتغرب و الدكتور حمادة ايضآ فى معملة
    سأجيب عن الدكتور بعد إذنه

لا متعه في الحياة بدون عمل !!

وكما أسلف الدكتور بالمشاركه السابقه

العطاء وإسعاد الآخرين لهما ثواب الدنيا والأخره

وعلى ابسط مستوى وهو عائله الفرد نفسه

إسعاد الزوجه والاولاد والأهل ومن ثم الأخوان والأصدقاء وهكذا

والمال وسيله وأصبح في هذا العصر الحديث من أهمها على الإطلاق للأسف !!

والناس وسائل لبعضها بعضأ ...

ويكفيك كما قال حكيمنا

خذ بالأسباب وستجد الجواب بنفسك ؟؟

الصورة الرمزية mamo10
    mamo10 غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التل مشاهدة المشاركة
    سأجيب عن الدكتور بعد إذنه

لا متعه في الحياة بدون عمل !!

وكما أسلف الدكتور بالمشاركه السابقه

العطاء وإسعاد الآخرين لهما ثواب الدنيا والأخره

وعلى ابسط مستوى وهو عائله الفرد نفسه

إسعاد الزوجه والاولاد والأهل ومن ثم الأخوان والأصدقاء وهكذا

والمال وسيله وأصبح في هذا العصر الحديث من أهمها على الإطلاق للأسف !!

والناس وسائل لبعضها بعضأ ...

ويكفيك كما قال حكيمنا

خذ بالأسباب وستجد الجواب بنفسك ؟؟
    شكرآ يا اخى على الرد لكن انا قصدى هل الفوركس ممكن ان يكون عمل ثابت ام لا

الحقيقة دعني أشكرك على هذا السؤال القيم والجميل للغاية لأن اجابته فيها سر كمان من الاسرار التي ربما ظللت سنوات طويلة افكر فيها حتى أدركت الحكمة .

بس خليني أحط سؤالك بشكل أكثر فظاعة ، و أنا مش قصدي حضرتك لانه نيتك طيبة ان شاء الله ، لكن بيدور في أذهان المعارضين والذين ينظرون الينا نظرة انكار او استهزاء او ما شابه ، السؤال بيقول : يا اخي ما دمتم فالحين قوي كدة كنتم نفعتم انفسكم وامتهنتم المهنة دي وخلاص ، فالحين بس تصدعونا لو كنتم نفعتم كنتم تنفعوا انقسكم بالأول ، مش هو ده اللي بيدور في أذهان الغالبية ، زي ما لقيت تعليق مرة معناه انه يعني لو ربنا فتح لك السر هتيجي تكتبه في منتدى ؟؟؟

كلها اسئلة منطقية جدا ولكنها تقع ضمن الحسابات والمعادلات الارضية في النظر للأشياء ، طيب عاوزين نشوف التفسير بقى ، أنا ممكن افسر لك وضعي ولكن وضع الدكتور حمادة هو أدرى به .

قصتي يا سيدي بدأت حين تخرجت كصيدلي و كنت أعشق هذه المهنة ، وبدأت أعمل والحمد لله شهد لي اقراني بالتفوق لاني بحب المهنة دي حب لا تكاد تتخيله ، بس كان فيه مشكلة كلنا بنواجهها في عصرنا الحاضر وهي انك لما تتميز هتلاقي مليون واحد همهم حاجة واحدة بس وهي انهم يكسروك ويطحنوك ، وكلنا فاهمين الكلام ده وبنعاني منه .

ماذا كنت لتفعل في مكاني هذا ؟؟؟؟ لم استسلم قرأت وبحثت وطورت نفسي في علوم الصيدلة ، ليست في العلوم التصنيعية فقط بل والعلاجية والاكلينيكية ، قريت في كل الفروع واستمريت في هذا الطريق 12 سنة ، كنت أقرأ في اليوم ما يزيد على الست ساعات متواصلة ، وفي لحظة قلت لنفسي بعد 12 سنة انا تعبت ، عمال اقرا وادرس وابحث ومافيش نتيجة وهاضمين حقي وبيترصدوني ويجهضوا اي محاولة تطويرية لي على مستوى عملي ، واللي اصغر مني واقل كفاءة وخبرة سبقوني في الترقيات ، بكيت واكتأبت ولكن كان عندي دايما امل في ربنا ، لأني ماضيعتش وقتي وعملت اللي عليا ، قلت يارب انا عملت اللي عليا ومافيش نتايج ، اديني من عندك وانصرني بقى .

في يوم واحد قالي على الفوركس قلتله ماليش فيه ، المهم رجلي اتجرت وخسرت اول 100 دولار في خلال 24 ساعة وحطيت غيرهم وهاتك يا خسارة ، ثم بدأت اقرأ واركز اكتشفت حاجة خطيرة جدا وهي ان ال 12 سنة اللي قضيتهم بأقرأ في الصيدلة اتعلمت فيهم حاجات كتير جدا لها تطبيقات فوركسية ، لقيت الحكمة ان ربنا كان بيجهزني لمهمة وانا مش عارف ، سيدنا موسى كان تربية ملوك وفراعنة ومتربي في القصر الفرعوني ، ما الحكمة انه يقتل واحد من بني اسرائيل دون قصد ويطلع طريد ومطلوب ، لانه بيتم تجهيزه لمهمة كبرى ، لازم يعاني ويتبهدل علشان لما تسند اليه المهمة يكون قدها .

هناك كتاب اسمه الحكم العطائية لابن عطاء الله السكندري فيه حكم عظيمة تعرفك اسرار تدبير الله في خلقه وكيف تكون العلاقة مع الله ، وجدت فيه ان الله سخر كلا منا لتأدية مهمة في هذا الكون ، واستخلفه فيها لحكمة وتدبير لا يعلمها الا هو ، قد تتكشف لنا وندركها فيما بعد ، ويقول ابن عطاء الله في ذلك ما معناه ان تنتظر ان يؤذن لك بأن ينقلك الله من استخلاف لآخر ، وليست الامور بأيدينا نحن بل نعمل فقط ولله تدبيره في ملكوته وعلينا فقط العمل ثم التسليم .

هأقول لحضرتك على حاجة بالعامية كدة ، لو جاء واحد من الناس يخطب ابنتك وقلت له ماذا تعمل فقال لك فوركساوي ، في مجتمعاتنا هذه المهنة ليست منتشرة الا لو كان مثلا موظف في شركة سمسرة او ما شابه ، لكن ان يكون تاجر فوركس لسة المجتمع لم يتقبلها ، ما اريد ايصاله لك هو ان لنا مهنتنا التي تم تسخيرنا لعملها وقد فتح الله لنا بابا للرزق لحكمة يعلمها هو أيضا .

ثم دعني اقول لك شيئا آخر ألا وهو ان الناس لو كلها جت واشتغلت في الفوركس مين اللي هيشتغل بقى ؟؟؟

الكل يسيب مهنته لانه عرف ان الناس بتوع الفوركس بيعملوا فلوس كويسة ، يبقى نريح نفسنا من التعليم وغيره ونطلع عيالنا فوركساوية وننتهي ، انا باقول لحضرتك لو كلنا اشتغلنا فوركس وما فيش شغل هنكون قربنا جدا من مرحلة القمار ، لان القمار هو عبارة عن مخاطرة مصطنعة اما الفوركس فهو تجارة تقوم على اقتصاد دول يتحكم فيه العمل ومعدلات الانتاج والبطالة وغيره .

وعفوا لهذه الإطالة والحديث بشكل شخصي عني

الصورة الرمزية عبد الله عمر
    عبد الله عمر غير متواجد حالياً عضو نشيط

شكرآ يا اخى على الرد لكن انا قصدى هل الفوركس ممكن ان يكون عمل ثابت ام لا
    بص يا باشا الموضوع اكبر من كده

انت دلوقتي مش هتدخل مجال الفوركس انت هتدخل مجال اسوااق المال .
    يعني حضرتك تقدر يكون ده عملك الاساسي في بنك مثلاا او اي مؤسسه استثماريه .

اما لو هتفكر في انك تبقى مضارب فقط وده يبقى عملك الاساسي يبقى لازم تكون فعلاا مضارب محترف .
    والكلمه دي فيها معاني كتير جداا .

انت هتفكر في عمليية المضاربه كانهاا مشرووع كبيير جدااا محتاج دراسه وتحليل للنتائج والتخطيط اليومي والاسبوعي والشهري والسنوي .

يعني من الاخر تفكر تفكير واااااسع وكبير للعمليه كلها .

اتمنى تكون فهمت قصدي وقدرت افيدك .
    تحياتي .

إن شاء الله تبارك وتعالى سنسترجع مع بعض الأدوات التي لدينا والتي سنعتمد عليها بشكل رئيسي في التحليل وتحديد أماكن الارتدادات السعرية ومدى قوتها .

الأداة الاولى هي جدول جان الهرمي وهذه نحصل عليها من موقع forex tribe بشكل يومي و سنتعلم ان شاء الله كيف نستخدمها وكيف نبنيها بأنفسنا في حين توقف الموقع عن اصدارها ، وهذه تعطينا شيئين مهمين وهما خطوط الارتدادات الرئيسية و منها سنحدد اماكن الكسر وكيف يتم اعتمادها ولكنها نوها ما قد تكون مفيدة على المدى المتوسط والطويل ولكن لابد من استخدامها أو القاء النظر عليها .

على المدى اليومي فممكن ان نستخدم الحاسبة التي ذكرناها من موقعها او باستخدام الجدول الذي تم تصميم نموذج فعال له .

سنستخدم ايضا برنامج الجانزيلا لتحديد مستويات ومناطق الارتداد المحتملة على مدى قصير او يومي ، و أيضا نحسب التواريخ المتوقع حدوث انعكاسات عندها او منها .

وهي كلها ادوات بسيطة وغير معقدة ان شاء الله ، أما ما بقي من دورات قمرية وفلك وغيره والذي يبدو صعبا بعض الشيء للبعض فهذه سأتابعها والفت نظركم فقط إذا كان هناك شيء ينبغي التنويه له في حينه .

بذلك ان شاء الله سنجعل عملية استخدام هذه الادوات بسيطة للغاية بحيث ان الغالبية ممكن لا تتطرق لمواضيع الفلك او غيره ، بس نخلي بالنا انه هناك علاقة وثيقة جدا بين الفلك ومربعات جان وادواته وقد كتبنا الكثير منها وعنها ، فائدة المربع انه بيدينا ارقام ولكن انتظام هذه الارقام بشكل معين له علاقة بالفلك وهذه سنعرض لها وقت تنفيذها بإذن الله .

المطلوب من حضراتكم التعامل مع هذه الادوات بالطريقة التي سنوضحها واعتقد انه اسبوع واحد فقط من المحاولة والتجريب ممكن يوصل بيه الكثيرون لمرحلة الاتقان ، ولا سهل الا ما سهله الله ، فاللهم سهل لنا كل شيء .

بسم الله الرحمن الرحيم

الأداة الأولى : جدول جان الهرمي

نحصل عليها محدثة بشكل يومي من الموقع التالي :

http://www.forex-tribe.com/Gann-Pyra...e-Analysis.php

ومرفق صورة ليوم 13 سنبدأ العمل عليها وفهمها ، وستبدأ في العمل مباشرة ومن يرد ان يفهم كيف تم بناء القائمة فيمكننا ان نشرح ذلك فيما بعد ان شاء الله ، وعموما الطريقة ايضا مشروحة ومكتوبة في الموقع الأصلي .

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 13022012.PNG‏  

عندنا في جدول جان الهرمي حسب الصورة المرفقة من قبل 11 زوج عملة مكتوبين في اعلى الصورة ، وسنجد ارقاما على اليسار ونبدأ العمل بأن نحدد عملة معينة وسنجد علامة سوداء مقابلها في نفس عمودها هذه العلامة السوداء تحدد اين يقع السعر الحالي.

ونبدأ الآن في تفريغ وقراءة البيانات من الجدول .

الاسترالي :

العلامة السوداء تقع في منطقة لونها ابيض بين رقمين وهما 106 و 108.5

اليوروفرانك :

تقع العلامة السوداء بين الرقمين 118.5 و 121 وفيه عليها سهم لونه ازرق هنفهم معناه ونلاحظ انها على منطقة لونها ابيض

اليوروباوند :

تقع العلامة السوداء في منطقة لونها ابيض بين الرقمين 83.5 و 86

اليوروين :

تقع العلامة السوداء في منطقة لونها ابيض بين الرقمين 101 و 103.5

اليورودولار :

تقع العلامة السوداء في منطقة لونها ابيض بين الرقمين 130 و 133

الباوندين :

تقع العلامة السوداء في منطقة بيضاء بين الرقمين 121 و 124

الباوند :

تقع العلامة السوداء في منطقة لونها ابيض بين الرقمين 157 و 160

النيوزيلندي :

تقع العلامة السوداء في منطقة بيضاء بين الرقمين 81 و 83.5

الكندي :

تقع العلامة السوداء في منطقة بيضاء بين الرقمين 98.5 و 101

الفرنك :

تقع العلامة السوداء في منطقة بيضاء بين الرقمين 91 و 93.5

الين :

تقع العلامة السوداء في منطقة بيضاء بين الرقمين 77 و 79

ايه معنى الارقام دي ؟؟؟؟

ببساطة شديدة هي تحدد لنا مناطق الارتداد التي ينحصر فيها السعر حاليا ، فلو طبقنا ذلك على اليورو سنجده محصورا بين الرقمين 130 و 133

معنى الكلام ده ان منطقة الارتداد القادمة لليورو هي من اعلى 1330 ومن اسفل 1300 ، ولاحظنا فعلا انه ارتد من ال 1330 ، طيب لو كمل نزول هيلاقي منطقة ارتداد تانية عند 1300 ، لو استطاع كسرها وفق الشروط التي حددها الموقع وسنذكرها ان شاء الله فيصبح الطريق امامه ممهدا ليصل الى الرقم التالي اسفلها وهو 127 يعني 1270

وطبعا انا لا استخدم فواصل في عرض السعر .

طيب لنفرض انه حصل العكس وطلع وكسر منطقة ال 1330 وفق الشروط التي حددها الموقع فبذلك سيكون الطريق ممهدا امامه للرقم التالي وهو هنا 136 يعني 1360

يبقى كدة حددنا مناطق الارتداد القريبة والتي اذا ما تم كسرها يمكننا توقع السعر الذي سيتجه نحوه .

الجدول له استخدام اكبر من ده في توقع الحركة لفترة اطول ولكن دون تعقيد سنكتفي بهذه الحدود ونتابع تحركات السعر ضمن هذا النطاق الى ان يتم كسره ثم نحدد اين الحركة القادمة .

نطبق نفس الكلام على كل العملات التي ذكرناها وبكدة يكون عند حضراتكم معرفة بمناطق الارتداد او الكسر التي سننتبه لها .

بس اليوروفرانك عنده سهم ازرق عاوزين نشوف معناه ، هنلاقي معناه مكتوب في الصورة من تحت .

هنلاقي معنى الكلام ده انه تم الكسر للخط ولكن لم يتم تأكيده بعد .

فخط ايه اللي انكسر وازاي يتم تأكيده ؟؟؟؟

هنلاحظ في الشارت انه نزل تحت مستوى ال 121

المكتوب في الصورة انه يتم تأكيد الكسر إذا اغلق السعر في الجلستين التاليتين بأقل من الرقم 121 بخمسين نقطة .

دلوقت كل واحد في حضراتكم يحلل بقية العملات بنفس الطريقة ونروح على شارتاتنا ونحط خط افقي عند كل رقم حدده الجدول من فوق ومن تحت وبكدة عرفنا ان السعر بيتحرك في المجال ده وممكن يرتد منه او يكسره وعرفنا شروط الكسر وتأكيده ، فلو كسر الرقم وتم تأكيده يبقى ندخل بيع او شراء في اتجاه الحركة ونحط ستوب بتاعنا تحت خط الكسر علشان لو رجع ما يبقاش خسرنا كتير .

كلام كويس ، بس بين ال 1300 و ال 1330 مسافة ، والناس عاوزة تشتغل على مستوى يومي فدي بنروح للموقع بتاع مربع جان او نستخدم الجدول بتاع الاكسل علشان نعرف ستوباتنا واهدافنا من هناك .

هنجيب برنامج الجانزيلا وهنحط في مركزه قيمة اقرب قمة و اقرب قاع وهنرسم المربع علشان نتأكد كمان من الارقام اللي هتطلع لنا من موقع مربع جان للتجارة اليومية او ملف الاكسل ، وهنستخدم المربع في الجانزيلا في توقع مناطق الارتداد القريبة بشكل يومي .

هي دي الطريقة بكل بساطة وبدون تعقيد وان شاء الله هنطبق عملي مع بعض ، بس يا ريت كل واحد يعمل جزء ونراجعه مع بعض علشان نفهم وفي نفس الوقت يخف الحمل علي شوية .

هنجرب على آخر يوم تداول من الاسبوع الماضي على اليورو وكان سعر الافتتاح هو 1327

توصيات الموقع كالتالي :

Recommendation:
    Buy at / above: 1332.25 Targets: 1340.71 - 1349.88 - 1359.08 - 1368.31
    Stoploss : 1323.14
    Sell at / below: 1323.14 Targets: 1314.71 - 1305.66 - 1296.64 - 1287.65
    Stoploss : 1332.25

حطيت خطين على الشارت وحطيت خط على اول هدف وسنجد فعلا ان صفقة البيع تفعلت وسار السعر في الاتجاه الصحيح ولكنه لم يصل للهدف ، فليه لم يصل للهدف وليه ارتد قبل الهدف وارتد عند كام ، بس عموما كانت التوصية صحيحة لانه نزل فعلا من بعد المنطقة التي تم تحديدها للبيع .

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur ex.gif‏  

طيب السعر ارتد من كام ؟؟؟؟

من المنصة كانت ادنى قيمة هي 1315

نجيب الجانزيلا ونعمل مربع جان عادي يبدأ من الصفر ونشوف الرقم ده مكانه فين هنلاقيه واقع على خط من خطوط الكروس ونشوف الصورة مع بعض .
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة EUR Ganzilla.png‏  

طيب احنا في اليوم اللي قبلها وصل السعر حسب المنصة الى 1332 نشوفه كمان مكانه فين ونشوف احنا وصلنا فين والصورة هنفهم منها المطلوب .

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة Ganz Euro Both.png‏  

من الجانزيلا هنحط الرقم 1332 وهو القمة التي وصل لها السعر في اليوم اللي قبله ونشوف علاقته مع السعر 1315 اللي حصل منه الارتداد هنجد انه على خط من خطوط الكروس
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1332.png‏  

صفحة 41 من 78 الأولىالأولى ... 313536373839404142434445464751 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17