صفحة 12 من 1608 الأولىالأولى ... 2678910111213141516171822621125121012 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 166 إلى 180 من 24118
    الصورة الرمزية hamadasalam
    hamadasalam غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.m7md_magdy مشاهدة المشاركة
    والله انا ما بقيت فاهم حاجه خالص
    اية بس اللى انت مش فاهمة يا غالى

التطبيق وكيفية التعامل ولا الشرح اللى فى البداية؟

الصورة الرمزية eng.m7md_magdy
    eng.m7md_magdy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة
    اية بس اللى انت مش فاهمة يا غالى

التطبيق وكيفية التعامل ولا الشرح اللى فى البداية؟
    اخر خطوه فهمتها عندما اعطتنا المؤشر وقولت طريقه ضبط اعداداته وبعدها حضرتك قولت كل واحد يرسم المؤشر ويختار الزاويه الافضل التي ردت السعر
    بعضنا رسم علي زاويه 60 والبعض الاخر استخدم 72 والبعض الخر استخدم 90 ومنهم حضرتك
    وبعد ذلك اخترق السعر الزاويه 90 وكلنا راينا ذلك وحضرتك نوهت عن البيع واكمل السعر طريقه هبوطا
    السوال الاول ما هو اعتماد الاختراق هل اغلاق شمعه الساعه اسفل خط الزاويه الافقي ام اغلاق شمعه كامله اسفل الخط ام اغلاق عده شموع
    السوال الثاني هل بكسر السعر خط الزاويه 90 نقوم بتغيير اعدادات المؤشر للزاويه الاعلي منها 120 ام نتركه كما هو
    السوال الثالث عندما وصل السعر لزاويه 180 حضرتك اشتريت وبعدها كسر السعر الزاويه 180 ومستر في الهبوط الي الان ما سبب الشراء
    وما هو تتنيح السعر حضرتك لم تشرح كل هذا والاخوه الذين عندهم علم بالطريقه استدرجوا حضرتك للذهاب الي امور لا يعلمها من يسمع بالطريقه لاول مره في الموضوع

انا كده حاسس اني من متظاهري ميدان العباسيه اللي مش فاهمين اي حاجه وانتم من متظاهري ميدان التحرير اللي فاهمين كل حاجه

الصورة الرمزية السديري
    السديري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الزوج الان فى مرحلة تكوين قاع على فريم الدقيقة ان شاء الله طيب انا ماطلعت من الشراء الان لية؟

الملف المرفق 301214

رجعت تانى على فريم الساعة وراجعت الشكل الهندسى وجدت ان الزوج وصل الى الزاوية 180 والتى من المتوقع ان شاء الله ان تردة لاعلى

الملف المرفق 301215
    مساء الخير

الزوج لم ينجح في ارتداد مستوى 180 فقد كسره واعاده الاختبار واستمره في الهبوط فهو ذاهب الى زاوية 220

بانتظار تفسيرك على هذه الحالة

وأيضا التنيح السعر ماهو ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.m7md_magdy مشاهدة المشاركة

اخر خطوه فهمتها عندما اعطتنا المؤشر وقولت طريقه ضبط اعداداته وبعدها حضرتك قولت كل واحد يرسم المؤشر ويختار الزاويه الافضل التي ردت السعر
    بعضنا رسم علي زاويه 60 والبعض الاخر استخدم 72 والبعض الخر استخدم 90 ومنهم حضرتك
    وبعد ذلك اخترق السعر الزاويه 90 وكلنا راينا ذلك وحضرتك نوهت عن البيع واكمل السعر طريقه هبوطا
    السوال الاول ما هو اعتماد الاختراق هل اغلاق شمعه الساعه اسفل خط الزاويه الافقي ام اغلاق شمعه كامله اسفل الخط ام اغلاق عده شموع
    السوال الثاني هل بكسر السعر خط الزاويه 90 نقوم بتغيير اعدادات المؤشر للزاويه الاعلي منها 120 ام نتركه كما هو
    السوال الثالث عندما وصل السعر لزاويه 180 حضرتك اشتريت وبعدها كسر السعر الزاويه 180 ومستر في الهبوط الي الان ما سبب الشراء
    وما هو تتنيح السعر حضرتك لم تشرح كل هذا والاخوه الذين عندهم علم بالطريقه استدرجوا حضرتك للذهاب الي امور لا يعلمها من يسمع بالطريقه لاول مره في الموضوع

انا كده حاسس اني من متظاهري ميدان العباسيه اللي مش فاهمين اي حاجه وانتم من متظاهري ميدان التحرير اللي فاهمين كل حاجه

ههههههههه

بص يا غالى انا اللى يهمنى فى هذة المرحلة هو تحديد الاتجاة الصحيح والحمد لله استطعنا تحديد الاتجاة الصحيح من بداية الهبوط

تانى حاجة تحديد اوقات الانعكاس واعتقد اننا لم نكملها بعد

ثالث حاجة ودى الاهم هو تحديد الشكل الهندسى الذى يتحرك علية الزوج

واحد اختار الزاوية 60 وانا منهم طيب السعر احترم المستوى الاول ولم يحترم المستوى الثانى يبقى انا كدة غلط وباغير اعدادات المؤشر لكى احصل على

الشكل الصحيح وبردو مافيش اى خسارة لانى ماشى مع الاتجاة

طيب واحد اختار شكل خماسى والزوج احترم اول مستويين ولم يحترم باقى الزاويا وهذة من الحلات النادرة الحدوث ولكن ايضا يجب عمل حسابها

والحمد لله دخلنا فى الوقت المناسب وربحنا وعندما دخلنا عكس الاتجاة دخلنا من نقطة قوية وهى الزاوية 360 ولما عكس علينا السعر خرجنا من منطقة

مناسبة وعند موعد انعكاس

يعنى هذا المثال يعبر عن اسؤا حالات السوق واسؤ حالات الطريقة والحمد لله خرجنا منها بسلام

اما بالنسبة الى موضوع التتنيح دة فبأذن الله سنلاحظة كثيرا وهو لم يكن واضح بالدرجة الكافية فى هذا المثال الحى على الكيبل

ولكنة باذن الله سيتضح كثيرا فيما بعد

يعنى يجى السعر عند المستوى القوى وتتباطأ حركتة قبل الوصول الية

هذا مؤشر انة سينعكس من عندة

فاصبر يا اخى وباذن الله ستتضح الصورة كاملة

الصورة الرمزية Jmeel
    Jmeel غير متواجد حالياً عضو نشيط

دكتور عفوا لي بعض الملاحظات الأولى انك خرجت من البيع للباوند بربح بسيط زي المشاركة 151 وبعدها حصل الأنهيار وفي مشاركة 156 دخلت شراء لكن الزوج واصل الهبوط وملاحظة انك بتعدل القمة او القاع اذا كسر زاية معينة زي ماذكرت في مشاركة 146 وبنفس المشاركة ذكرت ان السعر يستهدف السعر 15638 لكنه هبط بفارق كبير عن السعر الحقيقة مش فاهم هل انا فاهم غلط او انه وقت انهيار السعر بيكون في تصرف آخر ؟؟؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jmeel مشاهدة المشاركة
    ههههههههه

بص يا غالى انا اللى يهمنى فى هذة المرحلة هو تحديد الاتجاة الصحيح والحمد لله استطعنا تحديد الاتجاة الصحيح من بداية الهبوط

تانى حاجة تحديد اوقات الانعكاس واعتقد اننا لم نكملها بعد

ثالث حاجة ودى الاهم هو تحديد الشكل الهندسى الذى يتحرك علية الزوج

واحد اختار الزاوية 60 وانا منهم طيب السعر احترم المستوى الاول ولم يحترم المستوى الثانى يبقى انا كدة غلط وباغير اعدادات المؤشر لكى احصل على

الشكل الصحيح وبردو مافيش اى خسارة لانى ماشى مع الاتجاة

طيب واحد اختار شكل خماسى والزوج احترم اول مستويين ولم يحترم باقى الزاويا وهذة من الحلات النادرة الحدوث ولكن ايضا يجب عمل حسابها

والحمد لله دخلنا فى الوقت المناسب وربحنا وعندما دخلنا عكس الاتجاة دخلنا من نقطة قوية وهى الزاوية 360 ولما عكس علينا السعر خرجنا من منطقة

مناسبة وعند موعد انعكاس

يعنى هذا المثال يعبر عن اسؤا حالات السوق واسؤ حالات الطريقة والحمد لله خرجنا منها بسلام

اما بالنسبة الى موضوع التتنيح دة فبأذن الله سنلاحظة كثيرا وهو لم يكن واضح بالدرجة الكافية فى هذا المثال الحى على الكيبل

ولكنة باذن الله سيتضح كثيرا فيما بعد

يعنى يجى السعر عند المستوى القوى وتتباطأ حركتة قبل الوصول الية

هذا مؤشر انة سينعكس من عندة

فاصبر يا اخى وباذن الله ستتضح الصورة كاملة
    شكرا د/ حماده ومن تقدم الي تقدم ان شاء الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السديري مشاهدة المشاركة
    مساء الخير

الزوج لم ينجح في ارتداد مستوى 180 فقد كسره واعاده الاختبار واستمره في الهبوط فهو ذاهب الى زاوية 220

بانتظار تفسيرك على هذه الحالة

وأيضا التنيح السعر ماهو ؟
    تتنيح السعر واضح جليا على فريم الساعة الذى ارفقناة قبل ذلك للكيبل

انظر لشكل الشموع عند وصولها للزاوية 90 اول مرة وشاهد الشمعة الكاسرة للزاوية 180 هناك فرق شاسع منة تعرف ان كان الزوج سيكسرها ام سيرتد

منها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jmeel مشاهدة المشاركة
    دكتور عفوا لي بعض الملاحظات الأولى انك خرجت من البيع للباوند بربح بسيط زي المشاركة 151 وبعدها حصل الأنهيار وفي مشاركة 156 دخلت شراء لكن الزوج واصل الهبوط وملاحظة انك بتعدل القمة او القاع اذا كسر زاية معينة زي ماذكرت في مشاركة 146 وبنفس المشاركة ذكرت ان السعر يستهدف السعر 15638 لكنه هبط بفارق كبير عن السعر الحقيقة مش فاهم هل انا فاهم غلط او انه وقت انهيار السعر بيكون في تصرف آخر ؟؟؟
    تمام يا غالى نحن نتعامل مع الحركة كمحطات

وخرجنا من البيع بريح بسيط نعم وذكرت اننا سنعاود البيع عندما يختبر الزاوية 144

ولكن السعر لم يعد ليختبر الزاوية 144 لذلك لم ندخل الفرصة التالية وانتظرناة ليقف فى اى محطة لندخل معة ولكنة اكمل حتى الزاوية 360

والتى من الطبيعى ان ندخل من عندها شراء لانتهاء الدورة الاولى الهابطة

ولكن بكسرها طبعا بنخرج من الشراء ونتقبل الخسارة مافية اى مشكلة

هذا الكلام يجب ان يقال لاننا نخاطب اغلب الاخوة جدد على هذة الطريقة

لكن بعد ذلك ان شاء الله وبمتابعة المستويات سنجد ان التعامل معها سيختلف قليلا

فدعنا نقدم امثلة وتطبيقات لايف لكى نتعلم منها افضل من الكتابة النظرية

الصورة الرمزية alabo
    alabo غير متواجد حالياً نجم المتداول العربي - نوفمبر2007

شكرا لك أستاذ حمادة

مع نهاية السنة تكون الحركة غربية

الصورة الرمزية Jmeel
    Jmeel غير متواجد حالياً عضو نشيط

تمام يا غالى نحن نتعامل مع الحركة كمحطات

وخرجنا من البيع بريح بسيط نعم وذكرت اننا سنعاود البيع عندما يختبر الزاوية 144

ولكن السعر لم يعد ليختبر الزاوية 144 لذلك لم ندخل الفرصة التالية وانتظرناة ليقف فى اى محطة لندخل معة ولكنة اكمل حتى الزاوية 360

والتى من الطبيعى ان ندخل من عندها شراء لانتهاء الدورة الاولى الهابطة

ولكن بكسرها طبعا بنخرج من الشراء ونتقبل الخسارة مافية اى مشكلة

هذا الكلام يجب ان يقال لاننا نخاطب اغلب الاخوة جدد على هذة الطريقة

لكن بعد ذلك ان شاء الله وبمتابعة المستويات سنجد ان التعامل معها سيختلف قليلا

فدعنا نقدم امثلة وتطبيقات لايف لكى نتعلم منها افضل من الكتابة النظرية
    تمام يادكتور واعتقد الأمثلة لآيف بتعطينا فهم أكثر للفكرة جزاك الله خير على جهدك الرائع

الصورة الرمزية oiltradeing
    oiltradeing غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    اخواني الاعزاء انا متابع للموضوع و قراءت عن طريقة استخدام مربع التسعه لكن عندي سؤال مهم جدا

عند استخدام مربع التسعه ..الزوايا التي استخرجها منه تختلف كليا عن الزوايا التي في المؤشر؟؟ يعني المؤشر يستعمل طريقة اخرى غير مربع التسعه!

لو كلامي خطا ارجو ان توضحوا لي و الشكر موصول للدكتور و بارك الله فيك و جزاك خير على ما تفعل

الصورة الرمزية alkindy-fx
    alkindy-fx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كذا أنا تهت ... مش فاهم إنتو بتشتغلو زاي

الصورة الرمزية الصنقور
    الصنقور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ورشة أكثر من رائعة لإنسان أكثر من رائع أخ حماده إحنا متابعينك فين ما رحت
    وخطوة بخطوة ولو ذهبت للمريخ
    والشكر موصول للأخ برين كذلك

د/ حماده هل الفواصل الزمنيه هي 22.5 و 45 و 90 و 180 و 360 فقط ام هناك فواصل اخري

الصورة الرمزية الصنقور
    الصنقور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خلدون1 مشاهدة المشاركة
    يا شباب المؤشر لازم تضع سعر القمة او القاع اللى حتحسب من عنده عشان يشتغل شوفو ا الصورة هذي فيها شرح
    كلام 100\ 100 وشرحك وافي واعدادت مظبوطة كده بس يجب الحذر فهذه الأيام نهاية سنه

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17