صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 54
    الصورة الرمزية zelenko
    zelenko غير متواجد حالياً عضو نشيط

بالنسبة لفلتر الوقت

لو نا مثلا عملت ستارت من 0 و الاند من 20 مثلا يعني بتوقيتنا من بداية اليوم و حتي 8 مساءا

فهل هذا الفلتر بالنسبة لدخول الصفقة الاولي فقط و لا بالنسبة للمضاعفات كمان

لو هو لدخول الصفقة الاولي بس بعد كدة ما يخشش صفقات بس لو كان بدافي واحدة يكملها يبقي كدة تمام قوي

اما لو بيتوقف تماما في الساعة 8 مثلا تبقي كارثة لو هو كان بدأ خلاص في فتح الصفقات

مستني رد حضرتك

الصورة الرمزية zelenko

معلش كمان استفسار و طلب

الاستفسار : لو انا عملت متغير الرينج بيرسينت مثلا 160 يعني معناها الدخول بعد 160 % من الرينج المتوسط و لنفرض مثلا ان 160% دي هتكون عند سعر مثلا 1.6555 فهل الاكسبيرت هيخش لما السعر يوصل 1.655 في نفس اليوم و لا ممكن يخش بعدها بيوم او يومين لما العملة توصل للسعر ده ؟؟؟ لو لنفس اليوم يبقي تمام اما لوممكن بعدها بيومين تبقي كارثة

الطلب :: بالنسبة لمتغير((( رينج بيرسنت بتاع التيك بروفيت و الستوب لوس و حدود الصندوق )) : طبعا هو بيتحدد كنسبة من الرينج اليومي انا بقي عايز اوبشن اني يا اما اخليه نسبة من الرينج اليومي

او نسبة من الرينج اللي انا هاخش بعده اللي هو بتاع المتغير الاول اللي انا بخش من عنده اللي ممكن اخليه 100% او 70 % او 160 % و هكذا

و اسف علي الاطالة

الصورة الرمزية zelenko

سؤال اخير لما اجي اعمل باك تست اعرف ازاي الرافعة المستخدمة كام 1 :200 ولا 1:400 و لا 1:100 ؟؟؟؟؟؟

الصورة الرمزية zelenko

استفسار : اثناء ما انا بعمل باك تست مرة بعد ما عملت التست بصيت في الجورنال لقيت رسالة بتقول : order send erro 134

و مرة تانية غيرت الاعدادات ببص لقيته مافتحش و لا صفقة قمت بصيت في الجورنال لقيت رسالة متكررة كير قوي بتقول ::
    test generator: unmatched data error ( volume limit 454 at 2011.06.01 20:00 exceeded)

و متكررة كتير قوي

ممكن حضرتك توضحلي ؟؟

و فيه طلبين كمان بس مش دلوقتي

الاول ممكن تضربني بسببه
    و الثاني اكيد هتضربني بسببه هاهاهاهاهاهاهااه

الصورة الرمزية Qamar14
    Qamar14 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qamar14 مشاهدة المشاركة
    نفس الطلب
    مع الشكر
    هادي باك تست
    ربح 113 %
    خلال 9 أشهر فقط

يعني صار الـ10 آلاف 21 ألف
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة zelenko1.PNG‏   zelenko2.PNG‏  

الصورة الرمزية zelenko

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

الصورة الرمزية zelenko

لو سمحت يا استاذ اسامة لو حضرتك فاضي تبص علي الاسئلة بتاعتي

الصورة الرمزية ana sayed
    ana sayed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا ريت تشرحلنا ازاى تعمل القنوات كاكسيبرت

الصورة الرمزية Golden_Machine
    Golden_Machine غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qamar14 مشاهدة المشاركة
    هادي باك تست
    ربح 113 %
    خلال 9 أشهر فقط

يعني صار الـ10 آلاف 21 ألف
    على اي فريم
    وايش الاعدادات
    ما ضبطت معي

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zelenko مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير اخي الكريم

انا اسف بس ممكن لو فيها تعب لحضرتك ليا بعض التعديلات
    1 - الغاء كلا من : use time filter و end hour و start hour

2- بص يا سيدي افتح المشاركة دي و راجع كلامي علشان تفهم قصدي

https://forum.arabictrader.com/t128543.html#post2163555
    3- نيجي بقي للمهم : بص يا سيدي ((( اول حاجة ))
    بالنسبة للخيار range percent هو ده اللي انا عايزه في المشاركة اللي فاتت رقم 3 و لكن لي سؤال و طلب السؤال هل ينفع اكتب القيمة سالب زي ما انا طلبت في رقم 3
    و سؤال كمان كيف تم حساب الرينج اليومي اصلا ؟؟؟ اذا كان حسبه علي اساس مؤشر ال atr بأعدادات 14
    يبقي تمام و نيجي بقي للطلب : عايز ازود خاصية تمكنني من تغيير قيمة ال atr التي يتم علي اساسها حساب الرينج

4 - (( تاني حاجة )) بالنسبة لطلبي رقم 1 في المشاركة بخصوص تحديد ادارة رأس المال

حضرتك حطيت خانة (( لوت )) و خانة ((استعمال ادارة رأس المال ))و خانة ((ريسك بيرسنت )))

ازاي استعمل بقي ال 3 متغيرات دول للحصول علي طلبي ؟؟؟

انا كان طلبي خانة واحدة اكتب فيها نسبة الدخول لنسبة رأس المال و طبعا لما رأس المال هيزيد لوت الدخول هيزيد فأذا كان ال 3 متغيرات دول ممكن يحققوا نفس الهدف ارجو ان حضرتك تفهمني ازاي ؟؟

5- (( ثالث حاجة )) بالنسبة لمتغير Range_Percent_TP_SL

تمام و زي الفل بس برضه هو مش التيك بروفيت و الستوب بس دا كمان المسافة بين حدين الصندوق صح و لا ايه ؟؟؟؟

6- (( رابع حاجة ))) بالنسبة لاستخدام المضاعفات لو انا عملتها 1 معني كدة انه هيخش بنفس اللوت

يعني اول صفقة دخلها بيع جابت الستوب عند حد الصندوق العلوي يقوم يقفلها و يخش شراء بلوت واحد برضه لو انا كنت عامل متغير multiblier رقم 1 و لو كنت عامله 2 يخش الصفقات بلوتات 1 2 4 8 ؟؟؟؟

7 - (( خامس حاجة )) و دي اخر حاجة معلش صدعتك بالنسبة للملاحظة رقم 1 في المشاركة السابقة عملت حسابها ؟؟؟؟

و جزاك الله كل خير علي تعبك

و للأمانة يا جماعة الراجل ده انا صدعته رسايل خاصة فشكرا له علي تعبه و تحمله لنا
    بالنسبة للجزء الأول فبمجرد أن تجعل UseTimeFilter=false فسوف يتم تعطيل الفلتر والأفضل عدم حذفه في حال أراد أحد الأعضاء التغيير في الإعدادات
    والرينج اليومي يتم حسابة بناء على مؤشر atr لفريم اليومي
    أضفت المتغير ATR_Period يمكنك تغيير إعدادات مؤشر atr

في حال أردت إستخدام خاصية إدارة رأس المال في هذه الحاله إجعل UseMoneyManagement=true
    ثم قم بتحديد قيمة RiskPercent حسب حجم المخاطره التي تريد تحديدها
    أما إذا أردت إستخدام حجم لوت ثابت ولا تريد إستخدام خاصية إدارة رأس المال إجعل UseMoneyManagement=false
    ثم قم بتحديد حجم اللوت يدويا من المتغير Lots
    بالنسبة للمتغير Range_Percent_TP_SL فهو خاص فقط بالهدف والأستوب لوز
    أما تحديد الرينج للدخول في الصفقه فهو بناء على المتغير RangePercent
    بالنسبة للمضاعفات فنعم سوف يعمل كما شرحت

الإكسبرت في المرفقات مع الإضافات الجديده
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة
    آخر تعديل بواسطة MR.dollar ، 06-10-2011 الساعة 07:14 PM
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية MR.dollar

بالنسبة لفلتر الوقت

لو نا مثلا عملت ستارت من 0 و الاند من 20 مثلا يعني بتوقيتنا من بداية اليوم و حتي 8 مساءا

فهل هذا الفلتر بالنسبة لدخول الصفقة الاولي فقط و لا بالنسبة للمضاعفات كمان

لو هو لدخول الصفقة الاولي بس بعد كدة ما يخشش صفقات بس لو كان بدافي واحدة يكملها يبقي كدة تمام قوي

اما لو بيتوقف تماما في الساعة 8 مثلا تبقي كارثة لو هو كان بدأ خلاص في فتح الصفقات

مستني رد حضرتك
    سيتوقف الإكسرت بعد إنتهاء المضاعفات تماما وإغلاق الصفقات المفتوحه في الأصل

معلش كمان استفسار و طلب

الاستفسار : لو انا عملت متغير الرينج بيرسينت مثلا 160 يعني معناها الدخول بعد 160 % من الرينج المتوسط و لنفرض مثلا ان 160% دي هتكون عند سعر مثلا 1.6555 فهل الاكسبيرت هيخش لما السعر يوصل 1.655 في نفس اليوم و لا ممكن يخش بعدها بيوم او يومين لما العملة توصل للسعر ده ؟؟؟ لو لنفس اليوم يبقي تمام اما لوممكن بعدها بيومين تبقي كارثة

الطلب :: بالنسبة لمتغير((( رينج بيرسنت بتاع التيك بروفيت و الستوب لوس و حدود الصندوق )) : طبعا هو بيتحدد كنسبة من الرينج اليومي انا بقي عايز اوبشن اني يا اما اخليه نسبة من الرينج اليومي

او نسبة من الرينج اللي انا هاخش بعده اللي هو بتاع المتغير الاول اللي انا بخش من عنده اللي ممكن اخليه 100% او 70 % او 160 % و هكذا

و اسف علي الاطالة
    مع بداية كل يوم جديد يبدأ في حساب الرينج وتحرك السعر من جديد بالتالي لن تحدث المشكله التي ذكرتها
    بالنسبة للطلب ممكن توضح بمثال أو على الشارت قصدك
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية MR.dollar

استفسار : اثناء ما انا بعمل باك تست مرة بعد ما عملت التست بصيت في الجورنال لقيت رسالة بتقول : order send erro 134

و مرة تانية غيرت الاعدادات ببص لقيته مافتحش و لا صفقة قمت بصيت في الجورنال لقيت رسالة متكررة كير قوي بتقول ::
    test generator: unmatched data error ( volume limit 454 at 2011.06.01 20:00 exceeded)

و متكررة كتير قوي

ممكن حضرتك توضحلي ؟؟

و فيه طلبين كمان بس مش دلوقتي

الاول ممكن تضربني بسببه
    و الثاني اكيد هتضربني بسببه هاهاهاهاهاهاهااه
    الخطأ رقم 134 هذا يعني عدم وجود رصيد كافي لفتح الصفقه
    بالنسبة للخطأ الثاني فهو ليس له علاقة بالإكسبرت ولن يؤثر على عمله لكن فقط أن البيانات التاريخية لديك ليست دقيقه وبهذا بعض الأخطاء
    توقيع العضو

الصورة الرمزية مبدع فوركس
    مبدع فوركس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

منتظرين افضل اعدادات بأذن الله اخ zelenko

المؤشرات مرفقة في اول مشاركة

بسم الله ابدأ

سوف اتكلم الان عن الاكسبيرت الاول و هو اكسبيرت استراتيجية الرينج بالاعدادت الجديدة

و سف تجد المؤشر الذي يضع خطين من فوق و تحت لحدود الرينج اليومي سواء العمله نزلت او طلعت

بص يا سيدي الفكرة الجديدة كالاتي

هنتكلم علي الكيبل مثلا :

فلنفرض انه رينجه النهاردة 150 نقطة يبقي لو مشي لفوق 150 نقطة هنخش بيع بهدف ثلث الرينج يعني 50 نقطة و لو مشي لتحت 150 نقطة هنخش شراء و الهدف ثلث الرينج

حاجة من اثنين يا اما ينزل و يجيب الهدف او يعكس 50 نقطة لو عكس 50 نقطة اللي هو ثلث الرينج يقوم الاكسبيرت بغلق الصفقة علي خسارة و فتح صفقة معاكسة بضعف اللوت و بهدف 50 نقطة برضه

يعني مثلا :: الكيبل طلع 150 نقطة لفوق قمنا دخلنا بيع بواحد لوت مثلا بهدف 50 نقطة لو نزل و جابهم خلاص يستني الاكسبيرت لما تتحقق الشروط في يوم تاني و يخش
    اما لو طلع الكيبل كمان 50 نقطة ( يعني اجمالي الطلوع هيبقي 200 ) الاكسبيرت يقفل صفقة البيع علي خسارة 50 و يفتح صفقة شراء ب 2 لوت و هدفه 50 نقطة
    يا اما يطلع كمان 50 و نقفل علي مكسب يا اما ينزل تاني في الحالة دي يقفل ال 2 لوت شراء علي خسارة 50 و يفتح بيع ب 4 لوت و الهدف 50 برضه و هكذا

الفكرة انا احنا حاصرنا العملة بعد ما مشيت الرينج اليومي بين خطين افقيين الفرق بينهم نسبة احددها من الرينج اليومي و عند لمس السعر لكل خط من الخطوط اقوم بفتح امر معاكس لما سبقه و بضعف اللوت
    و اغلق السابق علي خسارة
    ارجو ان تكون الفكرة وصلت

نأتي الان لمتغيرات الاكسبيرت

1- ادارة رأس المال :: اريد من الاكسبيرت ان يحسب اللوت المبدأي بتاع اول صفقة حسب ادارة رأس المال يعني مثلا انا حسابي 2000 دولار و اريد ان ادخل النقطة بدولار هنا انا استعملت ادارة رأس مال 1 :2000 او مثلا حسابي 1000 دولار و اريد ان ادخل النقطة ب 2 دولار انا هنا استعملت ادارة رأس مال 1:500 ارجو ان حضرتك تكون فهمت قصدي ويعني مثلا لو كتبنا في الخانة 1000 يبقي معناها ادارة 1: 1000 زي ما انا شرحت لحضرتك و لو كتبت 10000 يبقي 1: 10000 و هكذا

2- الهدف :: الهدف سيكون هو وقف الخسارة و سيكون هو الفرق بين خطين الحصار و سيكون نسبة من الرينج اليومي يعني مثلا الرينج اليومي 120 و انا كتبت في الخانة 50 (( يعني 50 % ))
    يبقي الستوب و الهدف و الفرق بين خطين الحصار 60 نقطة و هكذا

3- وقت الدخول :: احنا قلنا الدخول بعد ما العملة تمشي الرينج اليومي لا مش بالضبط كدة و هو ده المتغير التالت و ده هيكون نسبة من الرينج برضه ازاي ؟؟؟ اقولكم : لو الرينج اليومي كان 100 مثلا و انا كتبت في الخانة دي 20 فأن الاكسبيرت سوف يبدا عمله عندما تمشي العملة في اي اتجاه 80 نقطة فقط و ليس كل الرينج اللي هو 100 نقطة اي اني اريد الدخول قبل وصول الرينج ب 20% و ايضا اذا كتبت -20 (( بالسالب )) يبقي هيخش بعد ما العملة تمشي 120 نقطة يعني بعد ما تمشي الرينج و زيادة عليه 20% اما لو كتبت صفر يبقي بعد الرينج

و الدخول هيحصل بمجرد ما العملة تمشي النسبة المحددة يعني مش هانستنا اغلاق شمعة ولا اي حاجة مجرد ما الفرق بين (((هاي و لو))) اليوم يوصل للنسبة اللي انا محددها يتم الدخول فورا

ملحوظات ::

1- خلي بالك انه كل ما هتزيد الانعكاسات السبريد هياكل من الربح علشان كدة عايزك تظبط التيك بروفيت للصفقة اللي هتكسب في الاخر بحيث انها تغطي خسائر الصفقات السابقة و تكسب زيادة عليهم الهدف المحدد كاملا اللي هو نسبة من الرينج اليومي

2- ياريت الاكسبيرت يخش الصفقة في ساعتها سواء الاولي او الصفقات اللي بعد كدة لو حصل انعكاسات و ما يخشش بيندنج اوردر

3- الاكسبيرت ما يخشش صفقات جديدة الا لما يخلص كل الصفقات القديمة لو كان حصل فيها انعكاسات و طولت و قعدت كذا يوم يعني مثلا دخلنا ب 1 لوت و عكس فدخلنا ب 2 فعكس فدخلنا ب 4 و كان اليوم خلص و دخلنا يوم جديد و ال 4 لوت عكسوا فدخلنا 8 لوت و في نفس الوقت تحققت الشروط في اليوم الجديد هنا بقي ما يخشش لأن معاه لسة بواقي صفقة قديمة اللي هما ال 8لوت
    و ان كان حدوث هذا مستحيل تقريبا لأنه لو عمل رينج في يوم جديد اكيد هيكون خرج من خطين الحصار و حقق المكسب بتاع الصفقات القديمة

و حضرتك لو عايز تفهم استراتيجية الرينج الاصلية هتلاقي في التوقيع بتاعي ملخص ليها و هو سهل جدا علي فكرة

و الاكسبيرت بهذه الطريقة سوف يعمل علي جميع العملات و ايضا يجب العمل علي منصات توقيتها مثل توقيت التريد او انستا او ويندسور اي منصة توقيتها مختلف سوف تعطي نتائج مختلفة تماما
    كما ايضا يجب ان تكون الشركة رافعتها المالية لا تقل عن 1:400 و لو اكثر يكون افضل

رجاء اخير يا ريت لو حضرتك تدلنا علي موضوع او طريقة لعمل الباك تيست بمودلنج كواليتي مش اقل من 95% و ازاي نجيب البيانات التاريخية الدقيقة علشان نظبط الاكسبيرت احلي تظبيط

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    لو على الباك تست بقدر اعمل 99%

الاكسبيرت بحاجة ربط مؤشر فيبوناتشي للدكتور جمال
    لأن النتائج ليست جيدة كفاية

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17