صفحة 27 من 33 الأولىالأولى ... 1721222324252627282930313233 الأخيرةالأخيرة
النتائج 391 إلى 405 من 486
    الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

افتراضي رد:{ تعليمي } "°o.O ورشة تعلم التحليل الكلاسيكي خطوة بخطوة O.o°"

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.slaama مشاهدة المشاركة
    تحياتي لحضرتك يا أستاذه رانيا
    عندي استفسار من استفساراتى المملة بمناسبة انتهاء عيد الفطر (:
    استفساري بخصوص انى سمعت بأحد المواقع ان خط الترند يجب ان يكون ابن لاب وجد بمعنى انه لا يمكن رسم ترند داخلى يقترب من السعر الا اذا كان متفرعا من ترند ومنه من ترند اخر ، هذا فى الاتجاه الصاعد والهابط ، ويستثنى من هذا فقط الحركة الجانبية ، لكن انا بلاحظ فى كثير من الدروس انه بيتم رسم خطوط اتجاه مستقلة عن الترند العام بمعنى ان لو خط الترند صاعد على الاربع ساعات ممكن ارسم خط ترند اخر صاعد داخلى على الاربع ساعات يقترب من السعر من دون شرط التقييد بالترند الاول
    عاوز اعرف ايهما اقرب للصواب يا استاذتنا ، وكان نفسى ارفع صور للتوضيح لكن عدد مشاركاتى لا تسمح لى بذلك بعد .
    اكرر تحياتي لحضرتك استاذه رانيا
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أهلا وسهلا أستاذ أحمد

بالعكس ولايهمك أبدا من الأسئلة يسعدني دائما المناقشة والرد على الإستفسار لأني أستفيد منها أيضا

بخصوص رفع الصور لا علاقه له بعدد المشاركات ولمعرفة الطريقة رجاء مراجعة هذا الموضوع

https://forum.arabictrader.com/t107561.html

بخصوص خط الإتجاه حسب مافهمت الإستفسار بخصوص رسم خط إتجاه جديد يحتوي الحركة السعرية القريبة يجب أن يبدأ ايضا من نفس القاع الأول الذي بدأ منه الرسم ؟

إذا كان فهمي صحيح , لا يشترط أن تلتزم بالقاع الأول الذي بدأ منه رسم خط الإتجاه الأساسي لأن الهدف من الرسم الجديد هو إحتواء الحركة السعرية القريبة ونهتم بهذه النقطة عندما يبتعد السعر بصورة كبيرة عن الترند الأساسي الذي تم الرسم منه ويصبح أبعد من أن يتم الإستفادة منه كدعم متحرك أدنى السعر بالإتجاه الصاعد مثلا لذا يتم الرسم على الحركة القريبة من أنسب قاع
    مثال
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	8-24-2012 1-07-55 AM.png
المشاهدات:	38
الحجـــم:	10.0 كيلوبايت
الرقم:	335205

أتمنى أكون وفقت في الإيضاح

تحياتي وتقديري
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية Ahmed.slaama
    Ahmed.slaama غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا جزيلا لحضرتك استاذه رانيا على الافادة الجميلة ، انا عندي مشكلة تانى فى تحديد القمم والقيعان بشكل يدوى انا بكون فى حيرة بين ذيل شمعة الدعم مثلا وجسمها ، لانى بلاقى الذيل مثلا يمثل دعم او مقاومة سابقة وفى نفس الوقت بلاقى ان لو عملت خط الدعم على الجسم بيلامس برضو دعم او مقاومة سابقة ، وده بيفرق معايا فى عدد من النقاط بتلخبط فيها هى الشمعة فتحت فوق الدعم فاشترى ولا تحت مقاومة فابيع ، هل اقدر احل المشكلة دى ازاى
    اكرر تحياتي وتقديرى الشديد لحضرتك استاذتنا الفاضلة

انا طريقتى فى تحديد نقاط الدعم والمقاومة على الزوج مختصرة جدا يا استاذه رانيا وهى انى بعمل على فريم الساعة ، وبدل ما بدخل احدد نقاط الدعم والمقاومة على اليومى ثم الاربع ساعات ثم الساعة ( وكمان بلاقى نفسى محتاج لاعادة ضبط نقاط الدعم والمقاومة لليومى والاربع ساعات علي فريم الساعة ) انى بدخل مباشرة على فريم الساعة واصغر الزووووووووووووووم لاقصى درجة وابدأ بتحديد نقاط الدعم والمقاومة ومن ثم بلاقيها اتحددت اتوماتيك على فريم اليومى والاربع ساعات لكن اظل فى مشكلتى الشاكلة هل اعتمد ظل الشمعة ولا اغلاقها او افتتاحها لان بين بين ظل الشمعة وافتتاحها عدد من النقاط ممكن الشمعة تفتح تحت خط الدعم وانا افتكر انها فتحت فوقه او العكس
    اكرر تحياتي يا فندم

شكرا جزيلا لحضرتك استاذه رانيا على الافادة الجميلة ، انا عندي مشكلة تانى فى تحديد القمم والقيعان بشكل يدوى انا بكون فى حيرة بين ذيل شمعة الدعم مثلا وجسمها ، لانى بلاقى الذيل مثلا يمثل دعم او مقاومة سابقة وفى نفس الوقت بلاقى ان لو عملت خط الدعم على الجسم بيلامس برضو دعم او مقاومة سابقة ، وده بيفرق معايا فى عدد من النقاط بتلخبط فيها هى الشمعة فتحت فوق الدعم فاشترى ولا تحت مقاومة فابيع ، هل اقدر احل المشكلة دى ازاى
    اكرر تحياتي وتقديرى الشديد لحضرتك استاذتنا الفاضلة
    انا طريقتى فى تحديد نقاط الدعم والمقاومة على الزوج مختصرة جدا يا استاذه رانيا وهى انى بعمل على فريم الساعة ، وبدل ما بدخل احدد نقاط الدعم والمقاومة على اليومى ثم الاربع ساعات ثم الساعة ( وكمان بلاقى نفسى محتاج لاعادة ضبط نقاط الدعم والمقاومة لليومى والاربع ساعات علي فريم الساعة ) انى بدخل مباشرة على فريم الساعة واصغر الزووووووووووووووم لاقصى درجة وابدأ بتحديد نقاط الدعم والمقاومة ومن ثم بلاقيها اتحددت اتوماتيك على فريم اليومى والاربع ساعات لكن اظل فى مشكلتى الشاكلة هل اعتمد ظل الشمعة ولا اغلاقها او افتتاحها لان بين بين ظل الشمعة وافتتاحها عدد من النقاط ممكن الشمعة تفتح تحت خط الدعم وانا افتكر انها فتحت فوقه او العكس
    اكرر تحياتي يا فندم

أهلا وسهلا أستاذ أحمد

بخصوص تصغير الزوم تمام جدا طريقة صحيحة ولايوجد بها أى مشكلة
    إذا تراها أفضل وتناسبك أكثر

الرسم ننتقل الى نقطة أكثر إحترافية عند الرسم يهتم المحلل بأكثر مستوى حدث عنده سلوك سعري مثال شمعة هبطت أسفله ولكن فشلت في الإغلاق وارتدت لأعلى وتركت ذيل فقط بينما نفس المستوى شمعة أخرى هبطت وإرتدت منه بذيل طويل في هذه الحالة لايوجد مشكلة ان يتم إعتماده كمستوى دعم على الرغم من إعتماد جسم الشمعة الأولى

مثال عملي:

الاســـم:	8-26-2012 3-26-03 AM.png
المشاهدات:	36
الحجـــم:	11.7 كيلوبايت
الرقم:	335456
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا وجدي مشاهدة المشاركة

أهلا وسهلا أستاذ أحمد

بخصوص تصغير الزوم تمام جدا طريقة صحيحة ولايوجد بها أى مشكلة
    إذا تراها أفضل وتناسبك أكثر

الرسم ننتقل الى نقطة أكثر إحترافية عند الرسم يهتم المحلل بأكثر مستوى حدث عنده سلوك سعري مثال شمعة هبطت أسفله ولكن فشلت في الإغلاق وارتدت لأعلى وتركت ذيل فقط بينما نفس المستوى شمعة أخرى هبطت وإرتدت منه بذيل طويل في هذه الحالة لايوجد مشكلة ان يتم إعتماده كمستوى دعم على الرغم من إعتماد جسم الشمعة الأولى

مثال عملي:

الاســـم:	8-26-2012 3-26-03 AM.png
المشاهدات:	36
الحجـــم:	11.7 كيلوبايت
الرقم:	335456
    شكرا جزيلا لحضرتك استاذه رانيا على الملاحظة الهامة جدا ، وانا بحاول ادرب نفسى عليها كويس والله المستعان
    اكرر تحياتي لحضرتك يا فندم

شكرا جزيلا لحضرتك استاذه رانيا على الملاحظة الهامة جدا ، وانا بحاول ادرب نفسى عليها كويس والله المستعان
    اكرر تحياتي لحضرتك يا فندم
    شكرا جزيلا لحضرتك أستاذ أحمد ,

مع التدريب ان شاء الله يكون كل شىء أيسر وأفضل وسوف تلاحظ بنفسك المناطق التي يتأثر بها السعر أكثر من غيرها

تحياتي وتقديري

توقيع العضو

تحياتي لحضرتك يا استاذه رانيا
    انا قربت اتجتنن من كثرة ادوات التحليل ، ومشكلتى انى عامل زى النحلة فى المنتديات ، فى اخوة فضلاء بيقولوا مينفعش تتاجر الا لما تدمج المؤشرات الفنية مع الفيبوناتشى والشموع ومستويات الدعم والمقاومة ، وتتاجر مع الحاجات دى كلها ، اجى اشوف الشموع ومستوى الدعم الاقى المؤشر يعاكسنى ، واوقات ارسم فيبوناتشى بطريقة صحيحة الاقيه فارق نقاط عن مستوياتى فى الدعم والمقاومة وفى الاخر بتلخبط وبقفل الشارت وبمشى ، انا استقريت على اللى حضرتك قلتى عليه وهو دمج بعض نماذج الشموع مع مستويات الدعم والمقاومة القوية ولقيت ان فعلا الطريقة دى سهلة وبسيطة واساسية ، لكن حضرتك لم تنوهى على خط الترند لو لقيته ماشى بين مستوى دعم ومقاومة والسعر هيمر عليه اعمل ايه فى الحالة دى ، انا من ملاحظتى على الشارت لقيته احيان يخترقه لاقرب مستوى دعم واحيانا يرتد من عنده

دى حاجة ، الحاجة التانية انى استقريت بس على العمل بخطوط الترند والقنوات السعرية البسيطة ومستويات الدعم والمقاومة ونماذج الشموع اليابانية وحبة تحليل اخبارى علشان اشوف العملة اخبار صحتها ايه
    انا عاوز اخد من حضرتك كلمة نهائية انى استقر على الادوات دى بس بس واركز فيهم وابطل اتطرق بنظرى لاى حاجة تانى لا فيبوناتشى ولا مؤشرات ولا نماذج رأس وكتفين (ولا قط وكلبتين) ، خصوصا ان غاية تفكيرى مش اكتر من 100 نقطة اسبوعيا وبس ده يبقى كتير كمان
    بس ياتري ده ممكن بالاكتفاء بالادوات دى بس
    اكرر تحياتى لحضرتك استاذتنا من صعيد مصر وبعتذر عن الاطالة

تحياتي لحضرتك يا استاذه رانيا
    انا قربت اتجتنن من كثرة ادوات التحليل ، ومشكلتى انى عامل زى النحلة فى المنتديات ، فى اخوة فضلاء بيقولوا مينفعش تتاجر الا لما تدمج المؤشرات الفنية مع الفيبوناتشى والشموع ومستويات الدعم والمقاومة ، وتتاجر مع الحاجات دى كلها ، اجى اشوف الشموع ومستوى الدعم الاقى المؤشر يعاكسنى ، واوقات ارسم فيبوناتشى بطريقة صحيحة الاقيه فارق نقاط عن مستوياتى فى الدعم والمقاومة وفى الاخر بتلخبط وبقفل الشارت وبمشى ، انا استقريت على اللى حضرتك قلتى عليه وهو دمج بعض نماذج الشموع مع مستويات الدعم والمقاومة القوية ولقيت ان فعلا الطريقة دى سهلة وبسيطة واساسية ، لكن حضرتك لم تنوهى على خط الترند لو لقيته ماشى بين مستوى دعم ومقاومة والسعر هيمر عليه اعمل ايه فى الحالة دى ، انا من ملاحظتى على الشارت لقيته احيان يخترقه لاقرب مستوى دعم واحيانا يرتد من عنده

أهلا وسهلا أستاذ أحمد

- أمر طبيعي بالبداية كثرة التنقل والإستكشاف لجمع المعلومات ومن سلبيات هذه الخطوة حدوث حالة من التشتت وتضارب المعلومات, بشكل خاص مع عدم إمكانية تطبيق جميع الأدوات التي يتم دراستها على الشارت دفعة واحدة ونصيحة مني
    كلما كان الشارت أبسط وأقل إزدحاما كلما كان أفضل
    Keep it simple
    تخيل أنك طبيب والشارت أمامك مثل مريض أتى للتشخيص هل يمكن أن تقوم بتطبيق كل ماتعلمته بكلية الطب عليه وتصف له جميع الأدوية ؟
    بالتأكيد لأ كذلك الشارت لكن مع الفارق أنك من سيحدد بالنهاية الأدوات الأفضل عن غيرها ..
    وتبدأ بتطبيقها ,
    بالنسبة لخطوط الإتجاه لم يتم التطرق لها لضيق وقت المحاضرة وكان الهدف ان أتناول أداة واحدة أساسية بشكل متكامل وليس فقط مقدمة عنها, بالمشاركة رقم إثنين من هذا الموضوع يوجد أرشيف خاص بالدروس التعليمية سوف تجد فيها شرح واف إن شاء الله عن خطوط الإتجاه
    تسجيل الملاحظات من الشارت وإستثمارها بالمتاجرة أمر ممتاز جدا أنصحك دائما به وسوف تتعلم منه أمور كثيرة قد لا تجدها بنفس الوضوح بالكتب مثلما تكتشفها بنفسك
    توقيع العضو

دى حاجة ، الحاجة التانية انى استقريت بس على العمل بخطوط الترند والقنوات السعرية البسيطة ومستويات الدعم والمقاومة ونماذج الشموع اليابانية وحبة تحليل اخبارى علشان اشوف العملة اخبار صحتها ايه
    انا عاوز اخد من حضرتك كلمة نهائية انى استقر على الادوات دى بس بس واركز فيهم وابطل اتطرق بنظرى لاى حاجة تانى لا فيبوناتشى ولا مؤشرات ولا نماذج رأس وكتفين (ولا قط وكلبتين) ، خصوصا ان غاية تفكيرى مش اكتر من 100 نقطة اسبوعيا وبس ده يبقى كتير كمان
    بس ياتري ده ممكن بالاكتفاء بالادوات دى بس
    اكرر تحياتى لحضرتك استاذتنا من صعيد مصر وبعتذر عن الاطالة
    ممتاز جدا أن تصنع من الأدوات توليفة مناسبة وقابلة للتطبيق بشكل عملي وناجح على الشارت ويمكنك الإكتفاء بهذه الأدوات فقط بدون أى مشكلة لأن ماتفضلت بإختياره من أدوات ممتاز وقوي جدا وكلما طبقته أكثر وسجلت ملاحظاتك سوف تستفيد أكثر وأكثر صدقني لي أصدقاء يعملون فقط بالدعم والمقاومة والشموع ولهم سنوات على هذه الطريقة ,

ومن ناحية أخرى لنفسك لا تكتفي او تتوقف عن التعلم والإستفادة بإضافة جديد الى خبراتك لتطوير نفسك كمحلل ومتاجر, بمعنى أن تقرأ وتتبحر أكثر في المدرسة التي قمت بإختيارها وهى مدرسة دراسة الحركة السعرية (البرايس أكشن) ومايعرف أيضا بالتحليل الكلاسيكي ومن أبرز أدواتها أيضا نماذج الشارت مثل الدبل توب / بوتوم , الرأس والكتفين صدقا سوف تفيدك إذا اضفتها الى معلوماتك وأنصحك بقراءة هذا الكتاب يشرحها بشكل مبسط وعلمي :

https://forum.arabictrader.com/t90819.html..

واذا لديك اى سؤال بخصوص النماذج او ترغب في المناقشة عند التطبيق لاتتردد بإضافتها هنا أيضا

تحياتي وتقديري
    آخر تعديل بواسطة رانيا وجدي ، 28-08-2012 الساعة 07:40 AM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ahmedphen0m
    ahmedphen0m غير متواجد حالياً أفضل ورشة عمل مضاعفات 2012

اجابات احترافية يا استاذة رانيا

شكرا ليكي

الصورة الرمزية شريف المصرى
    شريف المصرى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ايه التوقعات لليورو دولار يا جماعه

تحياتي ليكى يا استاذه رنيا
    سعيد جدا جدا جدا برد حضرتك ، هحاول ان شاء الله اضم بعض النماذج لادواتى بس قدام شوية ، انا حاليا عاكف على محاضرتى حضرتك فى الخيمة الرمضانية ، وبحاول اطبق استراتيجية حضرتك على نموذجى الشهاب والمطرقة عند مستويات الدعم والمقاومة القوية علي اليومى ، بس عندي حبة استفسارات اتمنى من سيادتك ابداء الرأى فيها
    بالنسبة لتكون شمعة الشهاب مثلا فى نهاية اتجاه صاعد على فريم اليومى ، هل معنى ذلك انى ادخل مع بداية اليوم الجديد الساعة 12 بتوقيت مصر ومش انتظر بورصة لندن ؟
    دى حاجة ، الحاجة التانية بالنسبة للهدف هل مثلا يكون 30 نقطة فقط على استوب 30 نقطة ؟
    اكرر تحياتي لحضرتك استاذه رانيا ، مع خالص تقديري واحترامي

تحياتي ليكى يا استاذه رنيا
    سعيد جدا جدا جدا برد حضرتك ، هحاول ان شاء الله اضم بعض النماذج لادواتى بس قدام شوية ، انا حاليا عاكف على محاضرتى حضرتك فى الخيمة الرمضانية ، وبحاول اطبق استراتيجية حضرتك على نموذجى الشهاب والمطرقة عند مستويات الدعم والمقاومة القوية علي اليومى ، بس عندي حبة استفسارات اتمنى من سيادتك ابداء الرأى فيها
    بالنسبة لتكون شمعة الشهاب مثلا فى نهاية اتجاه صاعد على فريم اليومى ، هل معنى ذلك انى ادخل مع بداية اليوم الجديد الساعة 12 بتوقيت مصر ومش انتظر بورصة لندن ؟
    دى حاجة ، الحاجة التانية بالنسبة للهدف هل مثلا يكون 30 نقطة فقط على استوب 30 نقطة ؟
    اكرر تحياتي لحضرتك استاذه رانيا ، مع خالص تقديري واحترامي
    ياأهلا بك أستاذ أحمد

لا داعي لإنتظار لندن يتم الدخول مع إفتتاح شمعة اليوم الجديد ويمكن أيضا لتقليل الستوب إنتظار بعض التصحيح لمسافة 30-50 % من حجم الشمعة ويتم الدخول منه مثال اذا حجم الشمعة (الهاى - اللو)=100 نقطة ننتظر تصحيح لأعلى بحدود 30-50 وندخل ان شاء الله , الهدف لايقل عن ضعف الوقف ويمكن رفعه الى ثلاث أضعاف ان شاء الله بمطاردة الربح للصفقة وعند سير السعر بصالح الصفقة لمسافة 50 نقطة يتم نقل الوقف الى نقطة الدخول ومطارد الربح ,

وقف الخسارة يكون أعلى هاى الشمعة ب10 نقاط أو اذا كان هناك مستوى مقاومة قريب من الظل العلوي لها يتم وضع الستوب أعلاه , بشكل عام اذا استخدمت الإطار اليومي الهدف الأول لا يقل عن 70-100 نقطة ان شاء الله والثاني يكون أقرب مستوى دعم تالي أمامك نطارد الربح اليه ومفترض ان يكون الوقف بحدود 50-70 نقطة ان شاء الله,

تحياتي وتقديري
    آخر تعديل بواسطة رانيا وجدي ، 29-08-2012 الساعة 07:38 AM
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedphen0m مشاهدة المشاركة
    اجابات احترافية يا استاذة رانيا

شكرا ليكي
    شكرا جزيلا د. أحمد للمتابعة بارك الله فيك

شرفني مرورك وردك وان شاء الله دائما نكون عند حسن الظن

تحياتي وتقديري