صفحة 4 من 12 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 179
    الصورة الرمزية ضياء شلش
    ضياء شلش غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: وجدتها .. وجدتها

شكرا ليك على الموضوع .

أنا على قد ما فهمت من الطريقه في كذا ملحوظه
    لو في اتجاه صاعد لا يمكن تكسب الا لو الاتجاه كمل بدون أي تصحيح .
    يعني مثلا انت اشتريت وكسبت وبعدها اشتريت بمضاعفه وخسرت هتقفل العمليتين بإجمالي خساره عمليه واحده .وتبتدي من أول وجديد
    يعني انت هدفك انك تخسر عدد مرات كتير جدا على أمل يحصل الاتجاه اللي يخليك تكسب بمضاعفه كبيره .
    فحتى لو وصل لمضاعفه 3 أو 4 وصحح بعدها هتقفلهم كلهم بمجمل خساره عمليه واحده .

ده على فكره مستحيل يحصل .

السعر هيصحح وبعدين يكمل يعني احتمال انك توصل لمضاعفه كبيره بدون أي تصحيح تقريبا شبه منعدم . لأنك لو بصيت على متوسط تحرك اليورو دولار مثلا في اليوم حوالي 120 نقطة
    لكن في الاسبوع برضه حوالي 300-400 نقطه وفي الشهر كذلك 500 نقطه كبيره . في الاحوال العاديه .
    سيبك من اخر كام شهر دي عشان دي أوقات مش هتتكرر وتحركات مش هتتكرر .
    فلو خدت بالك من الارقام دي تكتشف انه حتى وهو صاعد بيصحح بال 100 و ال 200 نقطه ويمكن أكتر كمان .

ولو وصلت لمضاعفه 7 هتلاقي ان مكسبها مش مغطي مجمل الخساره اللي حصلت على ما اعتقد .

أنا مش عايز أحبطك بس هقلك على فكره جامده جدا أحسن من كده مدام انت مش فارق معاك الخساره طالما لما تكسب تكسب كتير .

الطريقه دي قديمه بس مش كتير بيستخدمها . هي مفيهاش أي مضاعفات خالص ودي الميزه اللي فيها .

هنقول احنا هنبتدي متاجره بشكل عشوائي ( من المفترض اننا نحلل برضه ) ونختار نقطة نسميها نقطة المنتصف بحيث السعر لو اتحرك 200 نقطة فوقها أو تحتها نكسب .

هنحط أوامر بيع تحت النقطة بفرق مسافات معين وليكن مثلا 10 نقاط بس وشرا فوق نقطة الصر برضه ب 10 نقاط فرق بين كل اوردر والتاني .

الفكره هنا ان كل أوردر وقف خسارته 10 نقط فقط .
    يعني لو السعر مثلا نزل 10 نقط وفعل أمر البيع وبعدين طلع تخسر 10 نقط بس وتقوم حاطط الاوردر تاني .

يعني طول ما الاسعار معرضه انت بتخسر بس من غير أي مضاعفه ولكن
    وهنا بقى يجي المكسب الكبير اللي يغطي كل الخساره دي
    لو السعر اتحرك مثلا 150 نقطه بس فوق أو تحت .

مكسبك عباره عن عدد الاوامر في ال 150 نقطه دول اللي همه 15 أوردر .
    وال 15 أوردر دول مكسبهم مش 15 مضروبه في 10
    مكسبهم 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15 = 120 مضروبين في 10 !!!
    يعني 1200 نقطه !!
    لأن أول أوردر بيع كسبان لوحده 150 نقطه والتاني 140 وهكذذ !

يعني لو خسرت في التعريضه 50 مره تبقى خسارتك 50 مضروبه في 10 خساره 500 نقطه .
    ولو اتحرك 150 نقطه فوق أو تحت مكسبك 1200 نقطه !! .

لو اتحرك السعر بقى 200 نقطه , يعني يدوبك 50 نقطه زياده عن ال 150 مكسبك 2100 نقطة !!!
    طبعا لو اتحرك السعر 500 نقطه انت بتتكلم في مكاسب خرافيه .

الطريقه دي أنا بدعبس فيها وبقلبها يمين وشمال عشان أجيب ايه احسن عدد .
    بس مضمونه ومجربه من قديم الازل
    اسمها اسلوب هرمي .
    بتقفل الخساره وتسيب المكسب يمشي .

قلبها في دماغك هتلاقيها أحسن ما تضاعف .

الصورة الرمزية remio
    remio غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forext-succes مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

شكراا لصاحب الموضوع بطرح الطريقة

لكن في هدا الشارت ارى انه يضاعف العمليات الخاسرة فقط
    و ما فهمته من الشرح اننا نضاعف العمليات الرابحة

هل هدا صحيح
    لا طبعاً أخي العزيز.

لاحظ أن ال Sell وال Buy مكتوبان بلونين مختلفين.
    الأخضر يمثل عملية 1 المضاعفات الملائمة للترند بطريقة سوبابلكس ولكن للصفقات الرابحة فقط.

الأصفر يمثل عملية 2 المضاعفات الملائمة للتذبذب أي بيع-بيع-بيع ..الخ أو شراء-شراء-شراء ..الخ ولكن للصفقات الرابحة فقط .
    وعندما يتحقق البيع مثلاً ندخل مجدداً بصفقة شراء لأن العملية 1 تكون بيع .
    وبذلك نتجنب وجود عمليتي شراء أو عمليتي بيع في نفس الوقت ونترك المجال مفتوح للربح من التذبذب إن حصل أو من الترند إن حصل.

سأحاول لاحقاً وضع شارت أكثر وضوحاً.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heidar elselehdar مشاهدة المشاركة
    اخى العزيز اولا عندى لك اقتراح و هو كالاتى
    اذا نجحت الصفقة الاولى تضع الصفقة الثانية بدون مضاعفة فاذا نجحت الصفقة الثانية تضع الصفقة الثالثة بمضاعفة و تستمر بعد ذلك فى مضاعفاتك بصورة عادية و السبب فى عدم مضاعفة الصفقة الثانية انك فى هذه الحالة اذا ما خسرت الصفقة الصفقة الثانية او الثالثة او ما بعد ذلك فانك لن تخسر شئ لان ما سوف تخسره هو ربح الصفقة الاولى ارجو ان اكون قد وضحت الفكرة
    فكرة بدء المضاعفات من العملية الثانية جيدة فعلاً .
    ممكن أن نجعل المسافة بين اللمضاعفات 50 أو حتى 30 نقطة وبذلك إذا استخدمنا المضاعفات من العملية الثانية فسنكون في أمان أمام احتمالين :

إما أن نربح ربحاً كبيراً أو ألا نخسر شيء.
    آخر تعديل بواسطة remio ، 06-08-2010 الساعة 10:50 PM

الصورة الرمزية yousiif
    yousiif غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

04 رد: وجدتها .. وجدتها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضياء شلش مشاهدة المشاركة
    شكرا ليك على الموضوع .

أنا على قد ما فهمت من الطريقه في كذا ملحوظه
    لو في اتجاه صاعد لا يمكن تكسب الا لو الاتجاه كمل بدون أي تصحيح .
    يعني مثلا انت اشتريت وكسبت وبعدها اشتريت بمضاعفه وخسرت هتقفل العمليتين بإجمالي خساره عمليه واحده .وتبتدي من أول وجديد
    يعني انت هدفك انك تخسر عدد مرات كتير جدا على أمل يحصل الاتجاه اللي يخليك تكسب بمضاعفه كبيره .
    فحتى لو وصل لمضاعفه 3 أو 4 وصحح بعدها هتقفلهم كلهم بمجمل خساره عمليه واحده .

ده على فكره مستحيل يحصل .

.
    أرجو أن لا يحاول البعض الغاء الفكرة والذهاب لاستراتيجية أخرى تماماً .. فيمكن صناعة اكسبيرت لأي فكرة جديدة بشكل منفصل .. والله الموفق

عموماً شكراً لك أخي .. ولكني يجب أن أوضح النقاط التالية:

- أولاً 100 نقطة كانت كمثال فقط .. يعني ممكن نستخدم 20 دولار ومسافة 50 نقطة أو 40 دولار ومسافة 25 نقطة مثلاً .. أو ايجاد قيم ومسافات مثالية أخرى .. وهذا كله سيتم تجربته لاحقاً في الاكسبيرت

- ثانياً زوج اليورو دولار ليس بالضرورة الزوج المثالي

- ثالثاً المضاعفات ليست في اتجاه واحد فقط .. هناك مضاعفات ايضا في حالة التذبذب لمضاعفة الفرصة

أرجو أن أكون قد أوضحت الفكرة أكثر .. وشكراً للأخ روميو على التوضيح

الصورة الرمزية Elmahi Fx
    Elmahi Fx غير متواجد حالياً عضو نشيط

شكرااااا لك على التوضيح
    الان يلزمنا فقط الاكسبيرت للتجربة

و التجربة خير برهان

اضن انه من شروط عمل الاكسبيرت ان تفتح موضوع او ورشة خاصة بالاستراتيجية و متابعتها لكي يتم صنع اكسبيرت لشروط الدخول و الخروج الاساسية و الله اعلم

تحياتي

الصورة الرمزية بوسالم الاماراتي
    بوسالم الاماراتي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقد الفكرة صالحة للتطبيق على الذهب ..... ايش رايكم ؟؟؟؟

الصورة الرمزية ضياء شلش

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousiif مشاهدة المشاركة
    أرجو أن لا يحاول البعض الغاء الفكرة والذهاب لاستراتيجية أخرى تماماً .. فيمكن صناعة اكسبيرت لأي فكرة جديدة بشكل منفصل .. والله الموفق

عموماً شكراً لك أخي .. ولكني يجب أن أوضح النقاط التالية:

- أولاً 100 نقطة كانت كمثال فقط .. يعني ممكن نستخدم 20 دولار ومسافة 50 نقطة أو 40 دولار ومسافة 25 نقطة مثلاً .. أو ايجاد قيم ومسافات مثالية أخرى .. وهذا كله سيتم تجربته لاحقاً في الاكسبيرت

- ثانياً زوج اليورو دولار ليس بالضرورة الزوج المثالي

- ثالثاً المضاعفات ليست في اتجاه واحد فقط .. هناك مضاعفات ايضا في حالة التذبذب لمضاعفة الفرصة

أرجو أن أكون قد أوضحت الفكرة أكثر .. وشكراً للأخ روميو على التوضيح

أنا اسف .
    مش قصدي أبدا ألغي فكره أو أي شيء لا سمح الله . كنت بس بشارك عادي برأي ومداخله قد تفيد ومش هتضر .

عامة أتمنى ليك كل التوفيق وإن شاء الله كسبان .

الصورة الرمزية 4X Trader
    4X Trader غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلام وشرح حلو ... فهمت الطريقة

نحن ضربنا مثالا 100 نقطة .. فلوكان العمل على 20 او 30 نقطة ووصلنا للمضاعفة الخامسة أو الرابعة فإن ما سنربحه سيأكله السبريد على كل الأوامر المضاعفة

لأن العمل على 100 نقطة سينفذ مضاعفة واحد او ثنتين في اليوم الواحد

الطريقة تبدو مربحة ومشوقة على فرق نقاط كبير ... اتمنى مشاركة اخينا مستر دولار وبرمجة إكسبيرت لهذه الإستراتيجية

الصورة الرمزية remio
    remio غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فيما يلي شارتان لصفقتبن رابحتين من المضاعفة السابعة
    الشارت الأول لصفقة رابحة في سوق متذبذب
    الشارت الثاني لصفقة رابحة في سوق ترند

طبعاً يمكننا أخذ الربح قبل المضاعفة السابعة وبذلك تكون الفرص أكثر توفراً في السوق.

وأكرر أننا في مضاعفات التذبذب YELLOW = ONE DIRECTION MARTINGAL FOR RANGING MARKET وعندما يتحقق البيع مثلاً ندخل مجدداً بصفقة شراء لأن مضاعفات الترند SUPAPLEX تكون بيع. والعكس إذا تحققت صفقة شراء.
    بذلك نتجنب وجود عمليتي شراء أو عمليتي بيع في نفس الوقت ونترك المجال مفتوح للربح من التذبذب إن حصل أو من الترند إن حصل.

إذا كان للأخ yousiif أو لبقية الأخوة أي سؤال أو تعليق فعلى الرحب والسعى.

حالة سوق متذبذب

حالة سوق ترند
    آخر تعديل بواسطة remio ، 07-08-2010 الساعة 12:38 AM

الصورة الرمزية heidar elselehdar
    heidar elselehdar غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عندى اقتراح اخر قد يخدم الفكرة
    هو ان تضع امر شراء مثلا و الوقف يكون 20 نقطة اما الهدف فيكون 80 نقطة وهذا ايضا على سبيل المثال فاذا تحقق الهدف نضع امر بيع قيمته اربع اضعاف امر الشراء الشراء بنفس الهدف 80 و نفس الوقف 20 نقطة فاذا ضرب الوقف نخسر ما ربحناه من الصفقة الاولى اما اذا تحقق الهدف يكون اجمالى الربح فى مثالنا هذا 400 دولار بافتراض ان العقد الاول كان دولار للنقطة اما اذا فشلت الصفقة الاولى يكون اجمالى الخسارة 20 دولار فقط اى اننا اذا خسرنا 20 صفقة متتالية فى المحاولة الاولى و ربحنا صفقة واحدة تعوض كل الخسائر اما فى حالة ربح الصفقة الاولى و خسارة الصفقة الثانية لا يكون هناك ربح او خسارة كما وضحت فى البداية
    انا اطرح هذه الفكرة حتى اذا اعجبتكم تضعوها فى الاعتبار اثناء عمل الاكسبرت
    و لكم كل الود

الصورة الرمزية ضياء شلش

افتراضي رؤية في الفكره

مداخله أرجو اننك تصححني فيها لو أنا غلطان .

حسبة بسيطة .
    على افتراض ان السوق ماشي بشكل طبيعي في عالم مثالي وان احتمالات مكسبك وخسارتك في أي عمليه 50% نظرا للدخول العشواءي .

يعني من 1000 عمليه تكسب 500 و تنتقل للمضاعفه التانيه و تخسر 500
    وكل 250 من المستوى الثاني تكسبهم و 250 تخسرهم .
    و 125 من المستوى الثالث تكسبهم و 125 تخسرهم .

وهكذا . ( مع العلم ان السبريد هيخليها نسبة 51 خساره و 49 مكسب تقريبا ولكن كما قلت هنفترض مفيش سبريد)

النتيجه النهائيه عند مكسبك في المضاعفه الثالثه هي مكسب 125 عمليه من 1000 عمليه وخساره 875 عمليه .
    بافتراض أي عدد نقاط أو أي رقم مكسب وليكن مثلا 10 دولار في الخسارهستجد أننك تخسر 8750 دولار . (10 دولار مضروبه في 875)
    والمضاعفه الثالثه الرابحة يكون ربحها 10+20+40 = 70
    اذن مكسبك سيكون 70 مضروبه في 125 ستكون النتيجه أيضا 8750 مكسب
    وبالتالي لا يوجد ربح .

وعند حسابك للخروج من أي مضاعفه أخرى ستجد ان المحصله النهائية سواء وصلت لمضاعفه 10 ستكون نفس النتيجه .

هذه النتيجه ستحصل عليها فقط في عالم مثالي وبدون حساب السبريد ولكن في الواقع ستكون النتيجه النهائية في غير مصلحتك في العالم الحقيقي . سواء استخدمت الذبذبه أو محاولة اللحاق باتجاه.

افتراضي رد: رؤية في الفكره

مداخله أرجو اننك تصححني فيها لو أنا غلطان .

حسبة بسيطة .
    على افتراض ان السوق ماشي بشكل طبيعي في عالم مثالي وان احتمالات مكسبك وخسارتك في أي عمليه 50% نظرا للدخول العشواءي .

يعني من 1000 عمليه تكسب 500 و تنتقل للمضاعفه التانيه و تخسر 500
    وكل 250 من المستوى الثاني تكسبهم و 250 تخسرهم .
    و 125 من المستوى الثالث تكسبهم و 125 تخسرهم .

وهكذا . ( مع العلم ان السبريد هيخليها نسبة 51 خساره و 49 مكسب تقريبا ولكن كما قلت هنفترض مفيش سبريد)

النتيجه النهائيه عند مكسبك في المضاعفه الثالثه هي مكسب 125 عمليه من 1000 عمليه وخساره 875 عمليه .
    بافتراض أي عدد نقاط أو أي رقم مكسب وليكن مثلا 10 دولار في الخسارهستجد أننك تخسر 8750 دولار . (10 دولار مضروبه في 875)
    والمضاعفه الثالثه الرابحة يكون ربحها 10+20+40 = 70
    اذن مكسبك سيكون 70 مضروبه في 125 ستكون النتيجه أيضا 8750 مكسب
    وبالتالي لا يوجد ربح .

وعند حسابك للخروج من أي مضاعفه أخرى ستجد ان المحصله النهائية سواء وصلت لمضاعفه 10 ستكون نفس النتيجه .

هذه النتيجه ستحصل عليها فقط في عالم مثالي وبدون حساب السبريد ولكن في الواقع ستكون النتيجه النهائية في غير مصلحتك في العالم الحقيقي . سواء استخدمت الذبذبه أو محاولة اللحاق باتجاه.
    اسمحلى ان اقوم بالرد على مشاركتك يا اخى
    اولا انا اتفق معك فى هذه الحسبة تماما فهى صحيحة بنسبة مائة فى المائة و لكن فيه نقطة مهمة فى صالح الفكرة المطروحة و هى ان الاخ لا يتحدث عن المضاعفة الثالثة و انما يتحدث عن المضاعفة السابعة او الثامنة وهذا طبعا لا يغير من الحسبة فى شيء كل الحكاية سوف يكون الربح عالى جدا و الخسارة ايضا عالية جدا و هنا قد يكون سر نجاح الفكرة لانه ليس من المتوقع ان تتحقق كل الصفقات الخاسرة فى الاول ثم تاتى الصفقة المنشودة فى النهاية و لكن قد تاتى هذه الصفقة فى المنتصف مثلا و فى هذه الحالة سوف تبداء الحسبة من جديد و نكون قد خرجنا بفارق الربح من الخسارة { انا حاسس انى مش عارف اشرح نفسى بصورة واضحة بس ارجو ان تكون فاهمنى } اما النقطة الثانية اننا لا يجب ان نتعامل مع السوق بصورة عشوائية تماما كما ذكرت فى مشاركتك و انما المفروض ان نحاول ان نحدد اماكن المضاعفة طبقا لحركة الزوج الذى نريد ان نتعامل معه فمثلا اذا كانت طبيعة حركة هذا الزوج هو التذبذب الشديد مثل الين دولار ففى هذه الحالة نحاول ان نضع المضاعفات على مسافة قريبة و تكون الصفقات شراء بيع شراء بيع وهكذا
    بمعنى اخر ان نحاول ان نجعل الاحتمالات فى صالحنا و لا نتركها عشوائية لان كما ذكرت فى مشاركتك سوف تكون النتيجة متعادلة بعد خصم الاسبرد من الحساب اى ان المحصلة النهائية من اى طريقة عشوائية هى خسارة الاسبريد
    باختصار انا اتفق معك تماما من ناحية الحساب ولكنى اعتقد ان الفكرة تستحق التفكير فيها علنا نجد وسيلة لجعل الاحتمالات فى صالحنا فتكون محصلة على المدى البعيد فى صالحنا
    فميزة الفكرة التى تفضل الاخ بطرحها انها تسمح لك بعمل صفقات كثيرة خاسرة دون ان تؤثر على الحساب بصورة قاصية و عند نجاح صفقة واحدة تعوض صفقات كثيرة خاسرة بعكس طرق المضاعفات العادية التى تحقق صفقات كثيرة رابحة و اذا جاءت صفقة واحدة خاسرة فانها تاتى على الحساب بالكامل
    اسف على الاطالة ولكنى اعجبتنى طريقتك فى التفكير فاردت ان اتناقش معك حتى نتبادل الاراء

الصورة الرمزية ضياء شلش

اسمحلى ان اقوم بالرد على مشاركتك يا اخى
    اولا انا اتفق معك فى هذه الحسبة تماما فهى صحيحة بنسبة مائة فى المائة و لكن فيه نقطة مهمة فى صالح الفكرة المطروحة و هى ان الاخ لا يتحدث عن المضاعفة الثالثة و انما يتحدث عن المضاعفة السابعة او الثامنة وهذا طبعا لا يغير من الحسبة فى شيء كل الحكاية سوف يكون الربح عالى جدا و الخسارة ايضا عالية جدا و هنا قد يكون سر نجاح الفكرة لانه ليس من المتوقع ان تتحقق كل الصفقات الخاسرة فى الاول ثم تاتى الصفقة المنشودة فى النهاية و لكن قد تاتى هذه الصفقة فى المنتصف مثلا و فى هذه الحالة سوف تبداء الحسبة من جديد و نكون قد خرجنا بفارق الربح من الخسارة { انا حاسس انى مش عارف اشرح نفسى بصورة واضحة بس ارجو ان تكون فاهمنى } اما النقطة الثانية اننا لا يجب ان نتعامل مع السوق بصورة عشوائية تماما كما ذكرت فى مشاركتك و انما المفروض ان نحاول ان نحدد اماكن المضاعفة طبقا لحركة الزوج الذى نريد ان نتعامل معه فمثلا اذا كانت طبيعة حركة هذا الزوج هو التذبذب الشديد مثل الين دولار ففى هذه الحالة نحاول ان نضع المضاعفات على مسافة قريبة و تكون الصفقات شراء بيع شراء بيع وهكذا
    بمعنى اخر ان نحاول ان نجعل الاحتمالات فى صالحنا و لا نتركها عشوائية لان كما ذكرت فى مشاركتك سوف تكون النتيجة متعادلة بعد خصم الاسبرد من الحساب اى ان المحصلة النهائية من اى طريقة عشوائية هى خسارة الاسبريد
    باختصار انا اتفق معك تماما من ناحية الحساب ولكنى اعتقد ان الفكرة تستحق التفكير فيها علنا نجد وسيلة لجعل الاحتمالات فى صالحنا فتكون محصلة على المدى البعيد فى صالحنا
    فميزة الفكرة التى تفضل الاخ بطرحها انها تسمح لك بعمل صفقات كثيرة خاسرة دون ان تؤثر على الحساب بصورة قاصية و عند نجاح صفقة واحدة تعوض صفقات كثيرة خاسرة بعكس طرق المضاعفات العادية التى تحقق صفقات كثيرة رابحة و اذا جاءت صفقة واحدة خاسرة فانها تاتى على الحساب بالكامل
    اسف على الاطالة ولكنى اعجبتنى طريقتك فى التفكير فاردت ان اتناقش معك حتى نتبادل الاراء
    حتى لو وصل لمضاعفه 7 أو حتى 20 الحساب ممكن يصفر خساره قبل ما يوصلها ولو وصلها برضو المحصله على المدى البعيد مازالت خساره .

والدليل سهل جدا جرب تشتغل باكسبرت مضاعفات واوقفه عند أي رقم مضاعفه انت تختاره وهتجد أنه يفشل وهيخسرك على المدى الطويل بدون مارجن كول .

أصلي بجيبلك من الاخر والله . أنا جربت كل اللي بيتقال . الحل الوحيد هو عمل نظام بيكسب لأن أي اسلوب المضاعفه باختصار هو ترحيل الخساره للمتاجره اللي بعدها على أمل ان مكسبها يعوض كل الخسارات المحققه .

خلي بالك انا بالحسبة دي وصلته لمضاعفه 3 , 125 مره في 1000 تريده
    لو مضاعفه 4 هتبقى 62 مره مكسب يعني 150 دولار في المره يعني 9300 دولار مكسب و خساره 942 مره مضروبه في 10 يبقى 9420 خساره .
    ومهما تعلى في المضاعفات النتيجه هي هي .

خلي بالك انك تعمل 1000 تريده هتاخد منك أكتر من سنه متاجره على حساب 30 نقطة مثلا . بافتراض اننك مشغله 24 ساعه في كل الجلسات .
    بينما المضاعفه ال 7 كبيرك تشوفها 10 مرات في السنه ان مكانش اقل .

أنا مش عايز أحبطه أو أدايق حد أنا بس بوفر وقت وبحاول أدخلكو في التفكير بالاتجاه الاصح . وده في الاول والاخر مجرد رأي . بالتأكيد غير ملزم لأي حد .

ومش هقولك غير جربها عملي شهرين ورا بعض واحكم انت .

والله انا هفرح لو في حد وصل لطريقه تكسبك من غير تحيل ووجع قلب . محدش يكره أبدا المكسب بس أنا شايف ان الطريقه دي ماشيه في الاتجاه الخاطيء .

الصورة الرمزية yousiif
    yousiif غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

04 رد: وجدتها .. وجدتها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remio مشاهدة المشاركة
    فيما يلي شارتان لصفقتبن رابحتين من المضاعفة السابعة
    الشارت الأول لصفقة رابحة في سوق متذبذب
    الشارت الثاني لصفقة رابحة في سوق ترند

طبعاً يمكننا أخذ الربح قبل المضاعفة السابعة وبذلك تكون الفرص أكثر توفراً في السوق.

وأكرر أننا في مضاعفات التذبذب YELLOW = ONE DIRECTION MARTINGAL FOR RANGING MARKET وعندما يتحقق البيع مثلاً ندخل مجدداً بصفقة شراء لأن مضاعفات الترند SUPAPLEX تكون بيع. والعكس إذا تحققت صفقة شراء.
    بذلك نتجنب وجود عمليتي شراء أو عمليتي بيع في نفس الوقت ونترك المجال مفتوح للربح من التذبذب إن حصل أو من الترند إن حصل.

إذا كان للأخ yousiif أو لبقية الأخوة أي سؤال أو تعليق فعلى الرحب والسعى.

حالة سوق متذبذب

حالة سوق ترند
    توضيح رائع .. سلمت يمناك يا روميو

حتى لو وصل لمضاعفه 7 أو حتى 20 الحساب ممكن يصفر خساره قبل ما يوصلها ولو وصلها برضو المحصله على المدى البعيد مازالت خساره .

والدليل سهل جدا جرب تشتغل باكسبرت مضاعفات واوقفه عند أي رقم مضاعفه انت تختاره وهتجد أنه يفشل وهيخسرك على المدى الطويل بدون مارجن كول .

أصلي بجيبلك من الاخر والله . أنا جربت كل اللي بيتقال . الحل الوحيد هو عمل نظام بيكسب لأن أي اسلوب المضاعفه باختصار هو ترحيل الخساره للمتاجره اللي بعدها على أمل ان مكسبها يعوض كل الخسارات المحققه .

خلي بالك انا بالحسبة دي وصلته لمضاعفه 3 , 125 مره في 1000 تريده
    لو مضاعفه 4 هتبقى 62 مره مكسب يعني 150 دولار في المره يعني 9300 دولار مكسب و خساره 942 مره مضروبه في 10 يبقى 9420 خساره .
    ومهما تعلى في المضاعفات النتيجه هي هي .

خلي بالك انك تعمل 1000 تريده هتاخد منك أكتر من سنه متاجره على حساب 30 نقطة مثلا . بافتراض اننك مشغله 24 ساعه في كل الجلسات .
    بينما المضاعفه ال 7 كبيرك تشوفها 10 مرات في السنه ان مكانش اقل .

أنا مش عايز أحبطه أو أدايق حد أنا بس بوفر وقت وبحاول أدخلكو في التفكير بالاتجاه الاصح . وده في الاول والاخر مجرد رأي . بالتأكيد غير ملزم لأي حد .

ومش هقولك غير جربها عملي شهرين ورا بعض واحكم انت .

والله انا هفرح لو في حد وصل لطريقه تكسبك من غير تحيل ووجع قلب . محدش يكره أبدا المكسب بس أنا شايف ان الطريقه دي ماشيه في الاتجاه الخاطيء .
    للاسف الشديد انا اوفقك الرأى بنسبة كبيرة و انا كمان جربت كل طرق المضاعفات المعروفة و الغير معروفة و المعقولة و الغير معقولة و كنت دائما اصل لنفس النتيجة بس لسة مقتنع ان هناك طريقة مربحة لم نصل اليها بعد او على الاقل اللى وصل لها لم يفصح عنها
    كان فيه موضوع للاخ سمير صيام اسمه المرونة و المضاعفات الموضوع ده كان فيه فكرة جيدة جدا و هى عدم تثبيت قاعدة جامدة و تطبيقها على طول الخط لانك لو ثبت القاعدة فان قانون الاحتمالات سوف يفرض نفسه فى النهاية ونصل للنتيجة الحتمية و هى خسارة فرق الاسبريد وهذا اذا فرضنا ان الحساب سوف يتحمل المضاعفات و لن ينهار فى السكة فى يوم نحس تصل فيه الى المضاعفة العاشرة او اكثر
    و انا حاليا اجرب طريقة و هى عبارة عن خلط بين التحليل الفنى و المضاعفات يعنى فى الاول احاول ان اتوقع اتجاه العملة و ادخل على هذا الاساس سواء بيع او شراء و اذا عكس معى السعر ابداء فى المضاعفات ولكن بدون قواعد ثابتة يعنى لا اضاعف بعد عدد ثابت من النقاط و لا اضاعف بنسب ثابتة و انما احاول ان احدد خطوط الدعم و اضاعف عندها اذا كنت داخل شراء او خطوط المقاومة اذا كنت داخل بيع و احدد قيمة العقد حسب مكان دخولى و بعدى عن الصفقة السابقة و توقعى للهدف انا بجرب هذه الطريقة من يوم 8 يوليو يعنى بقالى حوالى شهر كامل و النتيجة 2467
    دولار ربح من اصل حساب قيمته 10000 دولار { تجريبي طبعا } بس المشكلة فى نسبة المخاطرة انت عارف ان المضاعفات ممكن تقضى على اي حساب
    علشان كدة عجبانى فكرة المضاعفة فى حالة الربح و عدم المضاعفة فى حالة الخسارة و بقول انها تستحق الدراسة و التفكير

الصورة الرمزية ضياء شلش

للاسف الشديد انا اوفقك الرأى بنسبة كبيرة و انا كمان جربت كل طرق المضاعفات المعروفة و الغير معروفة و المعقولة و الغير معقولة و كنت دائما اصل لنفس النتيجة بس لسة مقتنع ان هناك طريقة مربحة لم نصل اليها بعد او على الاقل اللى وصل لها لم يفصح عنها
    كان فيه موضوع للاخ سمير صيام اسمه المرونة و المضاعفات الموضوع ده كان فيه فكرة جيدة جدا و هى عدم تثبيت قاعدة جامدة و تطبيقها على طول الخط لانك لو ثبت القاعدة فان قانون الاحتمالات سوف يفرض نفسه فى النهاية ونصل للنتيجة الحتمية و هى خسارة فرق الاسبريد وهذا اذا فرضنا ان الحساب سوف يتحمل المضاعفات و لن ينهار فى السكة فى يوم نحس تصل فيه الى المضاعفة العاشرة او اكثر
    و انا حاليا اجرب طريقة و هى عبارة عن خلط بين التحليل الفنى و المضاعفات يعنى فى الاول احاول ان اتوقع اتجاه العملة و ادخل على هذا الاساس سواء بيع او شراء و اذا عكس معى السعر ابداء فى المضاعفات ولكن بدون قواعد ثابتة يعنى لا اضاعف بعد عدد ثابت من النقاط و لا اضاعف بنسب ثابتة و انما احاول ان احدد خطوط الدعم و اضاعف عندها اذا كنت داخل شراء او خطوط المقاومة اذا كنت داخل بيع و احدد قيمة العقد حسب مكان دخولى و بعدى عن الصفقة السابقة و توقعى للهدف انا بجرب هذه الطريقة من يوم 8 يوليو يعنى بقالى حوالى شهر كامل و النتيجة 2467
    دولار ربح من اصل حساب قيمته 10000 دولار { تجريبي طبعا } بس المشكلة فى نسبة المخاطرة انت عارف ان المضاعفات ممكن تقضى على اي حساب
    علشان كدة عجبانى فكرة المضاعفة فى حالة الربح و عدم المضاعفة فى حالة الخسارة و بقول انها تستحق الدراسة و التفكير
    ارجع للمشاركه دي https://forum.arabictrader.com/t1017...ml#post1796696

وفكر كده فيها هتلاقيها نفس الفكره تقفل الخساره القليله وتسيب المكسب يمشي .
    دي زي ما بيقولو as good as it gets .
    مع الاسف مفيش طريقه تانيه .

صفحة 4 من 12 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة