صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 59
    الصورة الرمزية coolhero
    coolhero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

14 دعوه للنقاش تدريب الاكسبيرت لوضع عقل بشرى بداخله واعصاب آلية

الاخوة الكرام
    ما سأطرحه هنا لا ادرى ان كان دعوه للنقاش ام هو تفكير منى بصوت عالى
    الحمد لله اعمل بالفوركس منذ اكثر من خمس اعوام زقت المر فى اول عامين وتجرعت طعم الخسارة لمده عامين كاملين والحمد لله من بعدها اتخذت طريقا للربح اى نعم هو ربح قليل فأنا لست بطماع اوى والحمد لله استرديت كل مالى ولى رصيد الان هو من صافى ربحى والحمد لله
    نخش فى الموضوع
    انا دائما ابحث عن استراتيجيات او اقوم بدمج عده مؤشرات لعمل استراتيجيات والناجحه منهم اعمل عليها حتى يتغير نظام السوق وتبداء هذه الاستراتيجيه فى الخساره ثم اركنها على جنب والعمل على استراتيجيه اخرى تكون رابحه وهكذا عندما تبداء فى الخساره اركنها هى الاخرى مع سابقتها على جنب حتى صار لى اكثر من خمس استراتيجيات اعمل عليها واحده على الحقيقى والباقى على ديمو حتى تبداء الرابحه فى الخساره المتكررة فأنظر الى باقى الاستراتيجيات ايهم رابحه فى هذه الظروف واغير نظام عملى الحقيقى عليها وهكذا اعمل منذ اكثر من عام على تغير نظامى فى المتاجرة مع السوق بما يتناسب مع ظروف كل وقت
    واجد بعد فتره ان الاستراتيجيه اللى كنت ركنتها على جنب هى الرابحه الان فأعمل عليها وهكذا ارجو ان تكون هذه النقطه واضحة
    منذ شهرين خطرت لى فكره ان ادمج هذه الاستراتيجيات مع بعض لعمل استراتيجيه واحده تكون قادره على التفاعل مع اى نظام للسوق
    اسمع منكم الكثير يقول ان هذا جيد وسهل ومضمون ولكنى اجدها صعبة جدا
    وليست الصعوبه فى دمجهم ولكن الصعوبه فى كيفيه المتاجره عليهم لأنه سيكون العمليه من استراتيجيه والفلتر لها هو استراتيجيه اخرى كامله ويتم تأكيد الاشاره من استراتيجيه ثالثه او رابعه وخامسه
    كلام كبير وتحسوا انه ملخبط وعامل زى السمك لبن تمر هندى
    ولكنه الواقع فى راسى مع خبرتى التى ادعى انها ليست قليله
    من منكم له خبره وهم كثيرون فى هذا المنتدى الطيب اطلب منهم وضع افضل المؤشرات التى مرت عليك فى حياتك امام عينك هل تجد كل المؤشرات اشارتها واحده وفى نفس الوقت بالطبع لا
    هل ترى ان كل المؤشرات اشارتها دائما اغلبها رابحه بالطبع لا فالمؤشر الجيد له وقت يصبح فيه رفيق المارجن
    هل عملت قبلا على استراتيجيه وكانت جيده ولكنك وجدت بعد فتره انها اصبحت خاسره بكل المقاييس
    هل وهل وهل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اذا ما رايكم فى محاوله دمج استراتيجياتى مع بعضها وكذلك الاكسبيرتات المبنيه عليها مع بعضها وعمل اكسبيرت او استراتيجيه عامه بها كل هذه الاستراتيجيات وتدريب الاكسبيرت الجديد على العمل على كل الاستراتيجيات والمقارنه بينهم والدخول على العمليه حسب ما هو مدرب عليه للعمل بضمان الله ثم العقل البشرى مع وجود الاكسبيرت آلى ليس له قلب ولا مشاعر يخاف منها او يتردد من اجلها
    وعلى هذا نبداء بأذن الله
    بعد ما ارى تفاعلكم معى فى النقاش بطرح افكارى منذ شهرين
    سأضع اول افكارى للمناقشه
    رجاء رجاء خاص للجميع
    خلو الموضوع يخلو من المجاملات او المهاترات
    همسة لأى مبتداء فى الفوركس لا تأخد اى فكره من هنا وتطبقها على حساب حقيقى دى افكار فقط
    افكار للمناقشه
    وعند التوصل لشئ جميل استطيع انا اعتماده على حسابى الحقيقى سأفتح موضوع مستقل لوضعه لباقى الاخوه
    وتقبلوا تحياتى وودى

الصورة الرمزية coolhero

14 رد: دعوه للنقاش تدريب الاكسبيرت لوضع عقل بشرى بداخله واعصاب آلية

ملحوظه بعد مراجعه مشاركتى السابقه ولأنى مع كثرة تواجدى بالمنتديات اعرف ان هناك اشخاص لا تقراء الكلام بتمعن ولهذا وجب التنبيه والتوضيح
    لم اطلب او ارغب فى ان يضع احدكم مؤشرات من عنده
    او يخبرنا عن استراتيجيات ناجحه
    او حد يقول هات اللى عندك كله مره واحده واحنا نفكر معاك
    تقبلوا تحياتى وتقديرى للجميع

الصورة الرمزية amazing
    amazing غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: دعوه للنقاش تدريب الاكسبيرت لوضع عقل بشرى بداخله واعصاب آلية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coolhero مشاهدة المشاركة
    ملحوظه بعد مراجعه مشاركتى السابقه ولأنى مع كثرة تواجدى بالمنتديات اعرف ان هناك اشخاص لا تقراء الكلام بتمعن ولهذا وجب التنبيه والتوضيح
    لم اطلب او ارغب فى ان يضع احدكم مؤشرات من عنده
    او يخبرنا عن استراتيجيات ناجحه
    او حد يقول هات اللى عندك كله مره واحده واحنا نفكر معاك
    تقبلوا تحياتى وتقديرى للجميع
    اخي العزيز جزاك الله خير لفتح دا الموضوع للنقاش
    اود ان اسئل معظم الخسائر ترجع الى عدم معرفة توقيت المناسب لاستخدام الموشرات فلا نعرف متى تصبح الاستراتيجيه فاشله و متى لابد نغيرها؟ فهنا دائما يسبقنا الزمان فمتى استطعنا نسبق الزمان و نعرف الوقت المناسب لابدال الاستراتيجيه و استخدام استراتيجيه اخرى مكانها فنقول نحن ناجحين
    المشكله الاخرى عدم عمل ابتيمايز للاستراتيجيات يعني قبل استخدام الاستراتيجيه لابد نعمل لها بكتيست و ابتيمايز حتى نعرف هي مفيده اكثر في الترندات او التذبذبات او ......
    الموشر الذي 70% من اشاراته صادقه يصلح للعمل و الموشرات معظمها اشاراتها كاذبه
    و شكرا

الصورة الرمزية coolhero

ايه اللى بيحصل انا عملت مشاركه امبارح للأخ الفاضل amazing
    دخلت دلوقتى ملقتهاش
    على العموم هعيد كتابتها مره اخرى

الصورة الرمزية coolhero

الاخ الكريم amazing
    لقد رديت على مشاركتك ليله امس وعند اعتمادها الجهاز هنج واعتقدت انها تكون حفظت ولكنى لم اجدها اليوم هذا على ما اظن
    المهم لنعيد ما كتبه انا ليله امس
    حيث اننى ذكرت لك انى لم اكن اتخيل احد سيدخل ويناقش مثل الامور التى اسرتها انت فى بدايه الموضوع مما اسعدنى جدا
    وسأجيب عن استفساراتك
    لقد سالت انت ما هو الوقت المناسب لمعرفه ان الاستراتيجيه اصبحت خاسره
    وسأجيب عليك عندما تعطينى ملفات الارشيف لدى ان الاستراتيجيه دخلت فى مرحله الخساره الغير مرغوبه
    هتقولى واجيب منين ملفات الارشيف دى
    هقولك لما ارد عليك فى موضوع الباك تيست
    ثانى نقطه
    انت بتقول ان الزمان دائما يسبقنا يبقى هنعرف ازاى ان اللى جاى هو اللى وحش
    هقولك ان الزمان زى ما هو بيسبقنا ومنعرفش ايه اللى ممكن يحصل فيه هو كمان الزمان اللى بيخبرنا ايه اللى حصل فى الماضى وايه اللى بيحصل فى الحاضر يبقى احنا نقدر نحيد الزمن
    هتقولى ازاى نحيد الزمان
    هقولك دى كمان نقطه هجواب عنها لما ارد على موضوع الباك تيست
    هكتب مشاركه تانيه دلوقتى خوفا من ان يكون طول المشاركه هو اللى بيخلى المنتدى يتقل معايا
    يتبع

الصورة الرمزية coolhero

نيجى بأه لأهم نقطه انت ذكرتها موضوع الباك تيست اللى لازم يتعمل لأى استراتيجيه علشان تقدر تحكم على نجاحها او فشلها
    وهو دا الاساس اللى انا ماشى عليه
    وهو دا الاساس فى كيفيه عمل وحفظ ملف الارشيف لأى استراتيجيه بشتغل عليها
    ازاى هقولك ازاى
    انا يا سيدى الفاضل لما اعمل استراتيجيه بعمل باك تست لأطول فتره ممكنه وابداء فى عمل كشف احصائى لكل العمليات الللى تمت فى هذه الفتره بحيث يكون عندى
    متوسط لعدد العمليات الرابحه المتتاليه فى الفتره الرابحه
    وكذلك فى الفتره الخاسره
    متوسط عدد العمليات الخاسره وعددها فى الفتره الناجحه وكذلك فى الفتره الخاسره
    متوسط عدد نقاط الربح فى العمليات الرابحه اللى منه بقدر احدد التاك بروفت المناسب لهذه الاستراتيجيه فى اغلب العمليات
    متوسط عدد نقاط العمليات الخاسره علشان اقدر احدد مقدار الاستوب لوز اللى انا همشى عليه اثناء استخدامى لهذه الاستراتيجيه
    افضل الفريمات المستخدمه
    ودا طبعا بعد عمل باك تيست لكل الفريمات ودراستها احصائيا دراسه مستفيضه
    افضل العملات المستخدمه ودا طبعا بعد دراسه كل العملات اللى بشتغل عليها
    واى معلومه ارى انها اضافه للأرشيف دا انا بضيفها
    بحيث انى طول منا بشتغل بهذه الاستراتيجيه على الحساب الحقيقى ببقى مشغل استراتيجيات تانيه على حسابات تجريبيه وبعمل تحديث لكل ارشيف استراتيجيه على حده لحد ما الاستراتيجيه اللى انا شغال عليها توصل احصائيا لعدد مرات الخساره اللى انا محددها مسبقا انها تكون دخلت فى مرحله الفشل اوقف العمل بها وانتقل للعمل على استراتيجيه تانيه من الاستراتيجيات اللى انا كنت مشغلها على الحسابات التجريبيه ومديانى اشارات قويه انها فتره النجاح اغير العمل عليها وهكذا دا حالى فى العمل على عده استراتيجيات وكيفيه التغير بينهم وامتى اللى فى العاده مش بيحصل قبل 3 او 4 شهور من البدء فى استخدامها وبكده اكون جاوبتك على مناقشتك وادعو الله انى اكون وفقت فى الشرح واى شئ خفى عليك فيها اسال وانا تحت امرك

الصورة الرمزية coolhero

نسيت حاجه واحده ارد على كلامك فيها وهى ان المؤشرات معظمها كاذبه وانا مش هجادلك كتير فى الموضوع دا بل اتفق معاك
    ولكن لو انت اعتمدت على مؤشر اشارته ثابته وتكون عارف هوة منبى على ايه ومقتنع بيه ومراقبه مده كبيره وتقدر تخلطه فى استراتيجيه كويسه وتعمل له اهم حاجه نظام اداره راس المال هتلاقى مؤشرات كتير جيده وانا عندى منهم كتير وهنعرض هذه المؤشرات هنا تباعا للمناقشه ومحاوله الدمج بينهم فى استراتيجيه واحده
    والله الموفق

الصورة الرمزية coolhero

يبدو ان الاغلبيه العظمى من الاعضاء لا تحب النقاش
    فلم يتشارك اى اخ غير الاخ amazing
    وعند بدايه طرحى للمؤشرات اعتزر من انى اسوف ارسلها له على الخاص ونتناقش فيها على العام ومن يدخل بعد ذلك ويتناقش ابقى ارسلها له على الخاص هو الاخر او اعمل مواضيع منفصله اشوف فيها اللى انا عاوزه من غير شرح ولا مناقشه طالما الجميع اصبح خبير
    انا كان ودى انى افيد واستفيد ولكنى سأنتظر قليلا من الوقت لعل وعسى

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

نيجى بأه لأهم نقطه انت ذكرتها موضوع الباك تيست اللى لازم يتعمل لأى استراتيجيه علشان تقدر تحكم على نجاحها او فشلها
    وهو دا الاساس اللى انا ماشى عليه
    وهو دا الاساس فى كيفيه عمل وحفظ ملف الارشيف لأى استراتيجيه بشتغل عليها
    ازاى هقولك ازاى
    انا يا سيدى الفاضل لما اعمل استراتيجيه بعمل باك تست لأطول فتره ممكنه وابداء فى عمل كشف احصائى لكل العمليات الللى تمت فى هذه الفتره بحيث يكون عندى
    متوسط لعدد العمليات الرابحه المتتاليه فى الفتره الرابحه
    وكذلك فى الفتره الخاسره
    متوسط عدد العمليات الخاسره وعددها فى الفتره الناجحه وكذلك فى الفتره الخاسره
    متوسط عدد نقاط الربح فى العمليات الرابحه اللى منه بقدر احدد التاك بروفت المناسب لهذه الاستراتيجيه فى اغلب العمليات
    متوسط عدد نقاط العمليات الخاسره علشان اقدر احدد مقدار الاستوب لوز اللى انا همشى عليه اثناء استخدامى لهذه الاستراتيجيه
    افضل الفريمات المستخدمه
    ودا طبعا بعد عمل باك تيست لكل الفريمات ودراستها احصائيا دراسه مستفيضه
    افضل العملات المستخدمه ودا طبعا بعد دراسه كل العملات اللى بشتغل عليها
    واى معلومه ارى انها اضافه للأرشيف دا انا بضيفها
    بحيث انى طول منا بشتغل بهذه الاستراتيجيه على الحساب الحقيقى ببقى مشغل استراتيجيات تانيه على حسابات تجريبيه وبعمل تحديث لكل ارشيف استراتيجيه على حده لحد ما الاستراتيجيه اللى انا شغال عليها توصل احصائيا لعدد مرات الخساره اللى انا محددها مسبقا انها تكون دخلت فى مرحله الفشل اوقف العمل بها وانتقل للعمل على استراتيجيه تانيه من الاستراتيجيات اللى انا كنت مشغلها على الحسابات التجريبيه ومديانى اشارات قويه انها فتره النجاح اغير العمل عليها وهكذا دا حالى فى العمل على عده استراتيجيات وكيفيه التغير بينهم وامتى اللى فى العاده مش بيحصل قبل 3 او 4 شهور من البدء فى استخدامها وبكده اكون جاوبتك على مناقشتك وادعو الله انى اكون وفقت فى الشرح واى شئ خفى عليك فيها اسال وانا تحت امرك
    حقيقة لقد أثرت نقطة هامة جدا في هذه المشاركة وهي مسألة الهدف والأستوب لوز
    وأغلب ما يضر الإستراتيجية أو الإكسبرت هو الإعتماد على هدف وستوب لوز ثابتين وكما نعلم جميعا أن حركة الأزواج تختلف من عملة إلى أخرى وفي نفس الوقت حركة الزوج الواحد تختلف من وقت لآخر
    فكرة عمل دراسة للإستراتيجية وتحديد الهدف والأستوب بناء على البيانات التاريخية وحركة السوق للفترات السابقه جيده جدا . لكن في رأيي هناك أيضا طرق أخرى جيده جدا لتحديد الهدف والأستوب لوز وهو إستخدام مؤشرات قياس متوسط الحركة اليومية للعملات بحيث يكون الأستوب لوز والهدف جزء من هذه الحركه - لكن في هذه الحالة أحيانا قد يصبح الأستوب كبير إلى حد ما أو الهدف كبير بحيث يرتد السعر قبل تحقق الهدف لذلك أفضل حل هو إستخدام عدة عوامل لتحديد الهدف والأستوب
    وفي نفس الوقت يكون هناك شروط تقلل الخسائر بأقصى قدر ممكن بحيث إذا توقعنا أن إرتداد السعر في الصفقه المفتوحه سيزيد ولن تقل الخسائر فالأفضل الحد منها
    وهذا ما أشرت له في إحدى المواضيع أرجو أن تطلع عليه وتخبرنا برأيك

https://forum.arabictrader.com/t93606.html
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية coolhero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.dollar مشاهدة المشاركة
    حقيقة لقد أثرت نقطة هامة جدا في هذه المشاركة وهي مسألة الهدف والأستوب لوز
    وأغلب ما يضر الإستراتيجية أو الإكسبرت هو الإعتماد على هدف وستوب لوز ثابتين وكما نعلم جميعا أن حركة الأزواج تختلف من عملة إلى أخرى وفي نفس الوقت حركة الزوج الواحد تختلف من وقت لآخر
    فكرة عمل دراسة للإستراتيجية وتحديد الهدف والأستوب بناء على البيانات التاريخية وحركة السوق للفترات السابقه جيده جدا . لكن في رأيي هناك أيضا طرق أخرى جيده جدا لتحديد الهدف والأستوب لوز وهو إستخدام مؤشرات قياس متوسط الحركة اليومية للعملات بحيث يكون الأستوب لوز والهدف جزء من هذه الحركه - لكن في هذه الحالة أحيانا قد يصبح الأستوب كبير إلى حد ما أو الهدف كبير بحيث يرتد السعر قبل تحقق الهدف لذلك أفضل حل هو إستخدام عدة عوامل لتحديد الهدف والأستوب
    وفي نفس الوقت يكون هناك شروط تقلل الخسائر بأقصى قدر ممكن بحيث إذا توقعنا أن إرتداد السعر في الصفقه المفتوحه سيزيد ولن تقل الخسائر فالأفضل الحد منها
    وهذا ما أشرت له في إحدى المواضيع أرجو أن تطلع عليه وتخبرنا برأيك

https://forum.arabictrader.com/t93606.html
    الاخ الكريم MR.dollar
    شرفنى حضورك صالون المناقشة مما سيذيدنى اصرار على الاستمرار فيها
    ولأكمال المناقشة
    ان استخدام مؤشرات قياس متوسط الحركه اليومية وبرغم انه ممكن يعطى هدف او استوب كبير جدا دا تقريبا شبه اللى بستخدمه
    ازاى طب تعالى نفكر شويه هو مش يعتبر البيانات التاريخيه لكل العمليات الماضيه الرابحه او الخاسره واخذ متوسط لهم بيكون عندنا قياس متوسط الحركه اليوميه صعودا وهبوطا طوال المده اللى معمول عليها الباك تيست
    وبكده اكون ماشى كل يوم على متوسط حركه العمله لزمن اكبر من الزمن اللى بيقسه المؤشر لقياس متوسط الحركه
    بالنسبه لشروط تقليل الخسائر دى محتاجه منى تفكير عميق ولكن
    مبدايا اقولك بالتفصيل انا اازى بحسب من البيانات التاريخيه واحدد الاستوب لوز
    اثناء عمل الاحصاء للبيانات التاريخيه بشوف كل عمليه لو مشيت طوالى فى اتجاه الربح كان بها اما لو عملت ارتداد شويه وبعد كده عدلت مسارها واتجهت للربح انا بشوف عدد النقاط الارتداد دول كام نقطه ومع التجميع والاحصاء بقدر احدد انى ممكن اسيب العمليه خاسره كام نقطه لأنها ممكن ترجع وتكسب لكن لو طولت اكتر من كده بكون محدد لها الاستوب انه يغلقها واقلل الخسائر وانا محافظ على العمليه انى مش اقفلها على خساره وهى ممكن تعوض تانى
    الحكايه كلها احصاء وبيانات وبتتحدث كل يوم والارقام بتتغير
    وعامل زى اللى ماشى على قوانين علشان احيد العامل النفسى واكون دائما فى حاله تصالح مع نفسى وفى رضاء تام عن متاجرتى
    وبالنسبه للموضوع اللى اشرت عليه فى مشاركتك قرأته دلوقتى على عجل وهعيد قرأته تانى لو نمت وصحيت بأمر الله الساعه 7 لأن الساعه دلوقتى بقت 3 فجرا
    ولكن من قرأتى السريعه للموضوع اعجبنى الاخ جرير فى طريقه تفكيرة فهو قريب من تفكيرى
    لأنى فى الغالب بحدد قيمه اللوت بناء على قوه وبيانات الاستراتيجيه
    ولكن لى مداخله واحده هقولها دلوقتى لحد ما اقرأ الموضوع تانى بتمعن
    لو واحد حسابه 1000 دولار وسمحت له الظروف انه يشتغل على استراتيجيه صفقاتها قليله يشتغل على عمله واحده ولا يدور على عملتين يشتغل عليهم ولا الاحسن انه يزود حجم اللوت
    رأى انا المتواضع انى ببص على الاستراتيجيه كلها على انها كيان واحد المؤشرات والفريم والعمله المستخدمه والاعدادات للصفقات
    طيب الاحسن انى اشتغل على عمله واحده برصيد 1000 دولار ولا على عملتين كل واحده منهم تحجز من رأس المال 500 دولار لوحدها وادخل فى كل عمليه بـ واحد لوت
    طيب انا لو اشارتى غلط هتبقى غلط فى الاتنين لأن العملات كلها بتدور فى اطار واحد حتى العملات اللى بتمشى عكس بعض فى النهايه لو الواحد قلب الشارت هيلاقى الاطار الواحد اللى كل العملات بتدور جواه
    ساعتها هيحصل ايه هيحصل انى هكون خسرت عمليتين بـ 2 لوت
    طيب ما اريح نفسى واشتغل على عمله واحده بـ2 لوت
    انا عارف ان النقطه دى ممكن يتخلف معايا فيها الكثيرين ومنهم اللى هيقول الواحد ميحطش البيض كله فى سله واحده ولكن مع شويه تفكير نفس المؤشرات ونفس الاستراتيجيه نفس الاشارات على عملتين بـ 2لوت تساوى فى نتيجتها آخر الشهر عمله واحده بـ 2 لوت
    وكمان بستفاد استفاده تانيه من عملى على عمله واحده وهى انى براقب شارت واحد وبفتح عمليه واحده واقفل عمليه واحده بدل ما اشتغل على شارتين وافتح عمليتين واقفل اتنين وانهار اكتر
    وللحديث بقيه
    تقبل احترامى وشكرى لوقتك الغالى وتشريفك دعوتى للمناقشة

الصورة الرمزية amazing
    amazing غير متواجد حالياً عضو نشيط

بارك الله فيكم و خاصة صاحب الموضوع الكلام جميل و خاصة تعيين الهدف و الاستوب حسب البيانات التاريخيه و لكن المفضل كلام مستر دولار في اتخاذ عدة عوامل لتعيينهما
    و شكرا

الصورة الرمزية coolhero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amazing مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيكم و خاصة صاحب الموضوع الكلام جميل و خاصة تعيين الهدف و الاستوب حسب البيانات التاريخيه و لكن المفضل كلام مستر دولار في اتخاذ عدة عوامل لتعيينهما
    و شكرا
    لم يختلف كلامى عن كلام مستر دولار كثيرا ولكنى اظن انى لا اتخذ عده عوامل لتعين الهدف والاستوب ولكنى احددهم بناء على كل العوامل وليس بعضها
    كل العوامل التى تحدد لى حركه العمله واهدافها وخطوتها بناء على البيانات التاريخه التى فى النهايه تبين نفسيه المتعاملين على هذه العمله وقه اقتصاد بلدها وتأثير الاخبار عليها وكله
    طيب هنقول ازاى الكلام دا
    خد المؤشر دا عندك وهو مؤشر معروف واعمل عليه بيانات تاريخيه على اليورو دولار شارت الساعه لأطول فتره ممكنه عندك اشارة الدخول من الخط السريع فقط عند تغير لونه وانتهاء الشمعه خد عمليه من الاشارة للأشاره وبعد ما تعمل عندك الملف التاريخى هنتناقش فيه واعرفك هنعمل ايه فى العمليات وطريقه ادارة راس المال والهدف والاستوب وبعد كده هنرجع نعمل باك تيست تانى على الشروط اللى هنتفق عليها وهتشوف نتيجه مزهله برغم اننا هنشوفه لوحده من غير مؤشرات معاه مؤقتا ومتقولش انها صعبه انا سهلتها عليك بأختيار العمله والشارت باقى انك تعمل الملف عندك وصدقنى فيها الخير الكثير وكمان لما تشوف باقى المؤشرات هتعرف ان تعبك مش هيروح على الفاضى
    تقبل تحياتى
    ملحوظه دا آخر مؤشر سأضعه على العام اللى جاى على الخاص للمشاركين فقط فى المناقشه
    MR.dollar & amazing
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

الصورة الرمزية coolhero

انا هاخد مؤشر تانى غير اللى انت واخده واوريك الفرق بين الباك تيست العادى والباك تيست بعد تظبيط الاعدادات ومقصدش هنا اعدادات المؤشر لا المؤشر اعدادته ثابته فى كلا الاختبارين
    فاصل ونواصل

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

الاخ الكريم MR.dollar
    شرفنى حضورك صالون المناقشة مما سيذيدنى اصرار على الاستمرار فيها
    ولأكمال المناقشة
    ان استخدام مؤشرات قياس متوسط الحركه اليومية وبرغم انه ممكن يعطى هدف او استوب كبير جدا دا تقريبا شبه اللى بستخدمه
    ازاى طب تعالى نفكر شويه هو مش يعتبر البيانات التاريخيه لكل العمليات الماضيه الرابحه او الخاسره واخذ متوسط لهم بيكون عندنا قياس متوسط الحركه اليوميه صعودا وهبوطا طوال المده اللى معمول عليها الباك تيست
    وبكده اكون ماشى كل يوم على متوسط حركه العمله لزمن اكبر من الزمن اللى بيقسه المؤشر لقياس متوسط الحركه
    بالنسبه لشروط تقليل الخسائر دى محتاجه منى تفكير عميق ولكن
    مبدايا اقولك بالتفصيل انا اازى بحسب من البيانات التاريخيه واحدد الاستوب لوز
    اثناء عمل الاحصاء للبيانات التاريخيه بشوف كل عمليه لو مشيت طوالى فى اتجاه الربح كان بها اما لو عملت ارتداد شويه وبعد كده عدلت مسارها واتجهت للربح انا بشوف عدد النقاط الارتداد دول كام نقطه ومع التجميع والاحصاء بقدر احدد انى ممكن اسيب العمليه خاسره كام نقطه لأنها ممكن ترجع وتكسب لكن لو طولت اكتر من كده بكون محدد لها الاستوب انه يغلقها واقلل الخسائر وانا محافظ على العمليه انى مش اقفلها على خساره وهى ممكن تعوض تانى
    الحكايه كلها احصاء وبيانات وبتتحدث كل يوم والارقام بتتغير
    وعامل زى اللى ماشى على قوانين علشان احيد العامل النفسى واكون دائما فى حاله تصالح مع نفسى وفى رضاء تام عن متاجرتى
    وبالنسبه للموضوع اللى اشرت عليه فى مشاركتك قرأته دلوقتى على عجل وهعيد قرأته تانى لو نمت وصحيت بأمر الله الساعه 7 لأن الساعه دلوقتى بقت 3 فجرا
    ولكن من قرأتى السريعه للموضوع اعجبنى الاخ جرير فى طريقه تفكيرة فهو قريب من تفكيرى
    لأنى فى الغالب بحدد قيمه اللوت بناء على قوه وبيانات الاستراتيجيه
    ولكن لى مداخله واحده هقولها دلوقتى لحد ما اقرأ الموضوع تانى بتمعن
    لو واحد حسابه 1000 دولار وسمحت له الظروف انه يشتغل على استراتيجيه صفقاتها قليله يشتغل على عمله واحده ولا يدور على عملتين يشتغل عليهم ولا الاحسن انه يزود حجم اللوت
    رأى انا المتواضع انى ببص على الاستراتيجيه كلها على انها كيان واحد المؤشرات والفريم والعمله المستخدمه والاعدادات للصفقات
    طيب الاحسن انى اشتغل على عمله واحده برصيد 1000 دولار ولا على عملتين كل واحده منهم تحجز من رأس المال 500 دولار لوحدها وادخل فى كل عمليه بـ واحد لوت
    طيب انا لو اشارتى غلط هتبقى غلط فى الاتنين لأن العملات كلها بتدور فى اطار واحد حتى العملات اللى بتمشى عكس بعض فى النهايه لو الواحد قلب الشارت هيلاقى الاطار الواحد اللى كل العملات بتدور جواه
    ساعتها هيحصل ايه هيحصل انى هكون خسرت عمليتين بـ 2 لوت
    طيب ما اريح نفسى واشتغل على عمله واحده بـ2 لوت
    انا عارف ان النقطه دى ممكن يتخلف معايا فيها الكثيرين ومنهم اللى هيقول الواحد ميحطش البيض كله فى سله واحده ولكن مع شويه تفكير نفس المؤشرات ونفس الاستراتيجيه نفس الاشارات على عملتين بـ 2لوت تساوى فى نتيجتها آخر الشهر عمله واحده بـ 2 لوت
    وكمان بستفاد استفاده تانيه من عملى على عمله واحده وهى انى براقب شارت واحد وبفتح عمليه واحده واقفل عمليه واحده بدل ما اشتغل على شارتين وافتح عمليتين واقفل اتنين وانهار اكتر
    وللحديث بقيه
    تقبل احترامى وشكرى لوقتك الغالى وتشريفك دعوتى للمناقشة
    نعم كلامك صحيح وتحديد الهدف والأستوب بهذه الطريقه مفيد جدا لكن أيضا يبقى أننا سنلاحظ أن هناك صفقات خاسره ونثق أنها لن ترتد وستستمر في الخساره لكن رغم ذلك سننتظر الأستوب لوز لأننا وضعنا قواعد ثابته لتحديد الهدف والأستوب
    وهذا ما أردت تغييره وايضا تحديد الهدف فعلى سبيل المثال قد تحدث إنفجارات سعرية شديده ورغم ذلك نكتفي بهدف 20 أو 30 نقطة لأنها الهدف المحدد في الأستوب فلم لا نستغل هذا الإنفجار لتحديد ما هو أكثر من ذلك
    على سبيل المثال لا نخرج من الصفقه ما دامت حققت أكثر من 30 نقطة وما زال مؤشر الإستوكاستيك لم يعطي تشبع فهذا دليل على أن السعر ما زال أمامه بعض الطريق
    ونفس الشيء العكس لماذا لا أخرى من الصفقه على هدف صغير في حال وجدت تشبع شديد وتنبأ بالإنعكاس بدلا من أن أنتظر الهدف الكبير ويرتد السعر ويضرب الأستوب لوز
    طبعا أنا ذكرت مؤشر الأستوكاستيك فقط كمثال لكن هناك طريق كثيره يمكن إستخدام الدعوم والمقاومات لتحديد الهدف والأستوب أو مؤشرات البيفوت
    مؤشر البولينجر باند عندما يعطيني إيحاء بإنفجار سعري فيمكن أن نجعل الهدف أكبر في هذه الحاله

الفكره في عدم الإعتماد على قوانين ثابته فبرغم أنك ذكرت أنك لا تعتمد على هدف وستوب ثابتين وإنما يتم تحديدهم بعد عدة دراسات لكن ذلك لا ينفي أنك في النهاية إعتمدت على هدف وستوب ثابتين
    وكان من الممكن أن أتجب خسارة صفقه كانت رابحه بعض النقاط البسيطه في البدايه أو أن أخرج من صفقه خاسره في بدايتها
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية coolhero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.dollar مشاهدة المشاركة
    نعم كلامك صحيح وتحديد الهدف والأستوب بهذه الطريقه مفيد جدا لكن أيضا يبقى أننا سنلاحظ أن هناك صفقات خاسره ونثق أنها لن ترتد وستستمر في الخساره لكن رغم ذلك سننتظر الأستوب لوز لأننا وضعنا قواعد ثابته لتحديد الهدف والأستوب
    وهذا ما أردت تغييره وايضا تحديد الهدف فعلى سبيل المثال قد تحدث إنفجارات سعرية شديده ورغم ذلك نكتفي بهدف 20 أو 30 نقطة لأنها الهدف المحدد في الأستوب فلم لا نستغل هذا الإنفجار لتحديد ما هو أكثر من ذلك
    على سبيل المثال لا نخرج من الصفقه ما دامت حققت أكثر من 30 نقطة وما زال مؤشر الإستوكاستيك لم يعطي تشبع فهذا دليل على أن السعر ما زال أمامه بعض الطريق
    ونفس الشيء العكس لماذا لا أخرى من الصفقه على هدف صغير في حال وجدت تشبع شديد وتنبأ بالإنعكاس بدلا من أن أنتظر الهدف الكبير ويرتد السعر ويضرب الأستوب لوز
    طبعا أنا ذكرت مؤشر الأستوكاستيك فقط كمثال لكن هناك طريق كثيره يمكن إستخدام الدعوم والمقاومات لتحديد الهدف والأستوب أو مؤشرات البيفوت
    مؤشر البولينجر باند عندما يعطيني إيحاء بإنفجار سعري فيمكن أن نجعل الهدف أكبر في هذه الحاله

الفكره في عدم الإعتماد على قوانين ثابته فبرغم أنك ذكرت أنك لا تعتمد على هدف وستوب ثابتين وإنما يتم تحديدهم بعد عدة دراسات لكن ذلك لا ينفي أنك في النهاية إعتمدت على هدف وستوب ثابتين
    وكان من الممكن أن أتجب خسارة صفقه كانت رابحه بعض النقاط البسيطه في البدايه أو أن أخرج من صفقه خاسره في بدايتها
    طيب عاوز افهم معلومه منك
    هو مش ممكن مثلا ان مؤشر الاساتوك يعطى تشبع شراء يعنى احنا نقول انه خلاص وهينزل مدى بيع ومع ذلك يفضل يطلع اكتر من 200 نقطه وهو برضه مدى التشبع
    ومش ممكن برضه من غير ما يدى اشاره تشبع يعكس السعر الاتجاه
    وبرضه مؤشر الاساتوك مثال
    انا موافقك فى كل كلامك ولكن عند الاعتماد على اى منبه للخروج من الصفقه هو بالتالى تقيد من جه المضارب بقانون يضعه لنفسه وعلى هذا لا يوجد اختلاف بين الطريقتين الا من ناحيه استخدام التطبيق
    وقد اكون غير متفهم لقصدك ولكن الايام القادمه ستدخلنا فى الترتيبات وسنرى وقتها افضل الطرق للخروج من الصفقات الرابحه او الخاسره ونجرب ونطبق وهو دا القصد من المناقشه الحيه مع الاعضاء والتفكير فى جو جماعى مع الاخوه الافاضل
    تقبل ودى واحترامى

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17