صفحة 10 من 13 الأولىالأولى ... 45678910111213 الأخيرةالأخيرة
النتائج 136 إلى 150 من 192
    الصورة الرمزية خالدالجن
    خالدالجن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: كتاب لشـرح الايشيموكو .. من اعداد اخوكم في الله

تم تحميل الكتاب ياعم رامى ولا تزعل ياجميل . وجارى التحصيل .مع انه شكله كلاكيع وهيتعبنى بس يالا بدام منك أكيد حاجه جامده . واعتقد ان شاء الله مش هحتاج ارجع ل أى حاجه تانيه مراجه انجلش او خلافه . يكفى كتابك ان شاء الله .. تمام ياقمر؟

الصورة الرمزية brokensoul08
    brokensoul08 غير متواجد حالياً عضو نشيط

Smile رد: كتاب لشـرح الايشيموكو .. من اعداد اخوكم في الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدالجن مشاهدة المشاركة
    تم تحميل الكتاب ياعم رامى ولا تزعل ياجميل . وجارى التحصيل .مع انه شكله كلاكيع وهيتعبنى بس يالا بدام منك أكيد حاجه جامده . واعتقد ان شاء الله مش هحتاج ارجع ل أى حاجه تانيه مراجه انجلش او خلافه . يكفى كتابك ان شاء الله .. تمام ياقمر؟
    برضو مصر انك متحاسبليش عالشاي
    باذن الله كافي جدا ولو في اي حاجة مش واضحة تحت امرك يا باشا مرة و اتنين و تلاتة
    و بعد ماتخلصه حطلي شارتاتك لو تحب نشوفها سوا يمكن تكون حاجة فايتاني او فايتاك

تشرفت بمرورك يا باشا
    حااااااااااااسب

الصورة الرمزية اباعبدالله
    اباعبدالله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ممكن ترفق لنا مؤشرات الاشكيمو

موفق خير

الصورة الرمزية bondokwat
    bondokwat غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    لقد قرأت الكتاب كاملا
    طبعا اذا قلت شكرا فهذا لن يوفيك حقك
    ان شاء الله بداية من الاسبوع القادم سوف ابدأ في تطبيق ما قرأته عمليا
    و لكن اسمحلي في خلال اليومين القادمين سوف ارفق المؤشر الى الشارت و احاول التطبيق و اسألك ما اذا كنت فاهم صح ولا لأ
    ربنا يرزقنا و يهدينا جميعا الى ما يحب و يرضى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اباعبدالله مشاهدة المشاركة
    ممكن ترفق لنا مؤشرات الاشكيمو

موفق خير
    من قائمة Insert
    Indicators ----Oscillators ---Ichimoku Kinko Hyo
    وفقك الله لما يحبه و يرضاه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondokwat مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    لقد قرأت الكتاب كاملا
    طبعا اذا قلت شكرا فهذا لن يوفيك حقك
    ان شاء الله بداية من الاسبوع القادم سوف ابدأ في تطبيق ما قرأته عمليا
    و لكن اسمحلي في خلال اليومين القادمين سوف ارفق المؤشر الى الشارت و احاول التطبيق و اسألك ما اذا كنت فاهم صح ولا لأ
    ربنا يرزقنا و يهدينا جميعا الى ما يحب و يرضى
    و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته
    بارك الله لك في رزقك و ذريتك و عافيتك و اتمنى ان تكون قد استفدت من الكتاب و اضاف الى معلوماتك ولو القليل
    التطبيق هو خطوة جيدة حتى تتقنه تماما باذن الله
    تحت امرك في اي وقت لاي استفسار و اذا كان هناك اي جزء غامض في الشرح فساعيد شرحه لك مرة و اثنين و ثلاثة
    ربنا يكرمك و يحفظك من كل مكروه
    أخوك في الله ..

الصورة الرمزية medinfo
    medinfo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

06 رد: كتاب لشـرح الايشيموكو .. من اعداد اخوكم في الله

السلام عليكم
    كيف اخي الكريم و نعتذر على الغياب كنا نعالج مضوع الخصارة في الكاس
    معليش نخلفها في الدوري انشاء الله

خلنا في الغيمة ترى حتي حواف الغيمة متثل مقومات انت قلت انه فيه طريقة حتي يتم ادماج مؤشرات حتى تستطيع الدخول مبكر رجأء نورنى الله ينور عليك
    همسة : ترى انا قتلك احدلي هايرو الله يذكره بالخير قمت حاسد القريق كله

الصورة الرمزية السديري
    السديري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

جزاك الله الف خير

الصورة الرمزية المسار الآخر
    المسار الآخر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تصدق يا brokensoul08 لو أقابلك أو أشوفك بس , والله أمسك راسك وأحب عليها بقوة , أقسم بالله أنك رجل وتستاهل كل خير ياشيخ ما أدخل موضوع إلا ألقاك سباق لفعل الخير ووضع كل ماهو مفيد للأعضاء حتى لو كان الموضوع ماهو موضوعك ألقاك ماتقصر في وضع الملفات والروابط المهمة للأعضاء .. أشكرك من كل قلب وأتمنى أن ربي يعطيك على نيتك ويرزقك من حيث لا يحتسب.
    أكرر شكري

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medinfo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    كيف اخي الكريم و نعتذر على الغياب كنا نعالج مضوع الخصارة في الكاس
    معليش نخلفها في الدوري انشاء الله

خلنا في الغيمة ترى حتي حواف الغيمة متثل مقومات انت قلت انه فيه طريقة حتي يتم ادماج مؤشرات حتى تستطيع الدخول مبكر رجأء نورنى الله ينور عليك
    همسة : ترى انا قتلك احدلي هايرو الله يذكره بالخير قمت حاسد القريق كله
    اها بس العضو لا يوجد غير قابل للحسد شكله عامل حجاب اسرائيلي
    بص ياباشا هي مجرد فكرة بسيطة انت هتلاقي السعر كسر السحابة تمام ؟
    بعدها هتشوف اقرب سحابة من النوع الفلات قريبة منو ترسم خطوط من طرفها العلوي و السفلي اول مالسعر هيكسر المقاومة دي و هتلاقيه قرب جدا من خطي الكيجون و التنكان هتدخل و باذن الله هتلاقي الاستوب بتاعك بالنسبة للهدف باذن الله شيء لا يذكر ولا يتعدى التلت او الربع

و ممكن طريقة تانية باضافة البولنجر باند ونموذج الدبل توب او الدبل بوتوم مثلا وشوف الارتداد من الطرف مع انحدار الكيجون و تحول السحابة المستقبلية للاتجاه الجديد خاصة لو كان اصلا الاتجاه على فريم الاربع ساعات مثلا صاعد و لكن عالساعة كان هبوط ضعيف تصحيح يعني فتستنى انو يرتد من عند البولنجر و سحابة الساعة المستقبلية تتوافق مع الاربع ساعات و تدي هبوط و اول مايكون النموذج الدبل بوتوم و يكسر خطي الكيجون و التنكان و ينحدروا تدخل بهدف الحد السفلي للسحابة اينعم هتكون صفقة مش قوية لكن باذن الله احتماليتها معقولة جدا لانها متوافقة مع ارتداد و نموذج و اتجاه عام على الفريم الاكبر و تاخد هدفك اسفل السحابة و تقفل كل العقود و تنتظر اشارة قوية من فوق السحابة و هكذا و كل دا فقط باضافة البولنجر باند - و الأفكار كتيييير -
    ربنا يبارك لك في رزقك انسان خلوق و محترم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السديري مشاهدة المشاركة
    جزاك الله الف خير
    و جزاك الله خيرا و حفظك من كل مكروه استاذ السديري
    اكيد جاي تشتري الكمبيوتر و الثمن عجبك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المسار الآخر مشاهدة المشاركة
    تصدق يا brokensoul08 لو أقابلك أو أشوفك بس , والله أمسك راسك وأحب عليها بقوة , أقسم بالله أنك رجل وتستاهل كل خير ياشيخ ما أدخل موضوع إلا ألقاك سباق لفعل الخير ووضع كل ماهو مفيد للأعضاء حتى لو كان الموضوع ماهو موضوعك ألقاك ماتقصر في وضع الملفات والروابط المهمة للأعضاء .. أشكرك من كل قلب وأتمنى أن ربي يعطيك على نيتك ويرزقك من حيث لا يحتسب.
    أكرر شكري
    يا اخي الكريم و الله و الله اخجلتني بكرم اخلاقك و كلامك العطر الذي ينم عن اصلك الطيب الكريم لا يسعني ان اعبر لك عن ما بداخلي لك من شكر و تقدير لهذا الكلام الذي يفوق قدري كثيرا جدا
    فهذا واجبي ليس اكثر ففي بدايتنا وجدنا من يعلمنا ويمهد لنا الطريق بدون مقابل جزاه الله خيرا و بارك له في رزقه و الان هو دورنا ان نساعد الاخرين فهو ليس اي زيادة مني و لكنه واجب و ان لم افعله فلم اكن استحق ان اجد من يساعدني بارك الله لك في رزقك و ذريتك و مالك و اهلك و من تحب و حفظك من كل مكروه و كل الود و التقدير لشخصك الكريم الخلوق و اتمنى ان يعجبك الكتاب و اي استفسار تحت امرك عن اي جزء غير واضح في الشرح و نصيحة اخوية اقرا الكتاب بتمعن باذن الله فيه الخير الكثير

الصورة الرمزية باشان
    باشان غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم اخي الغالي رامي
    اولا كتاب رائع و عمل متقن بارك لله فيك
    عندي سؤال حول الكتاب
    انا لدي لابتوب و بالتالي لا استخدم الموس هل هناك طريقه لمعرفة اخر 26 شمعه بغير الموس و هي التي يقدمها الشيكوسبان
    حتى الان هذا سؤالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باشان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخي الغالي رامي
    اولا كتاب رائع و عمل متقن بارك لله فيك
    عندي سؤال حول الكتاب
    انا لدي لابتوب و بالتالي لا استخدم الموس هل هناك طريقه لمعرفة اخر 26 شمعه بغير الموس و هي التي يقدمها الشيكوسبان
    حتى الان هذا سؤالي
    بسيطة يا باشا
    هترسم خط افقي و خط طولي من الميتا تريدر و بالتالي هينتج لك نفس الشكل الي هينتج لو ضغطت بالماوس

و مع الوقت هتبقا واضحة جدا بمجرد النظر بعينيك
    و عالعموم مدام هو على يسار منحنى السعر بيكون الاتجاه لا زال صعود اما في حالة ان الشيكوسبان على يمين منحنى السعر هيبقا هابط و متنساش الدعوم وا لمقاومات الي بنستخرجها منه و من اطراف السحابات
    و لكن يفضل ان تفعل كما ذكرت في الاول لان في حالات بيكون الاغلاقات قريبة فهتكون صعبة بمجرد النظر و لكن هتكون واضحة بالطريقة دي

ربنا يوفقك و يكرمك يارب و يبارك لك في رزقك اخ عزيز و غالي

الصورة الرمزية خالدالجن

ايه ده ؟؟ لا بجد ايه ده ؟؟؟ ماشاء الله . شرح سلس وسهل جدا .. للامانه المؤشر للوهله الأولى .ومجرد نزوله على الشارت يوحى بالكعبله والوش الكتير . لكن بجد ماشاء الله . الواحد حاسس انه شغال علي المؤشر بقاله سنين ..هاهاهاهاها حصل بينا ارتباط روحى . بقيت حاسس انى انا يابانى ياعم رامى هاها... وزى م الشموع اليبانيه من أقوى الدلائل أكيد مؤشرات الناس دى قويه جدا...

المؤشر اشتغلت عليه ب الباك تست . نتايجه ماشاء الله رهيبه جدا . وارقام اعتقد اقل صفقاته ربنا يزيد ويبارك تتخطى ارباحها ال 200بونط ...
    عيبه الوحيد ... بعد تدريب نوعا . ساعات بالباك تست . هو قله الفرص . او كثره الفرص الضعيفه نوعا .
    . عمله او مفعوله الاقوى على شارت الاربع ساعات .
    لكن ياعم رامى بجد . تستحق كل احترام وتقديرى وانحنى ادامك واقلك انت اهدتنى هديه العمر . وارفعلك القبعه ياسيدى .. وتستاهل الشاى ياعم ... المشاريب كلها عليا ياعم رامى بس متكترش يعنى . مش تلملى الشارع بتاعكو كله وتقلى حاسب هاهاهاها . كفايه انت وواحد كمان يبقو اتنين شاى وخلاص .
    بالتوفيق ياجميل . وابقى عرفنى بقى لينك للورشه بتاعتكو . لأنى ناوى بااذن الله اكسر الدنيا واغير الجنسيه وابقى يابانى . شوكا شوكا . يعنى سلامو عليكو باليبانى هاهاها .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدالجن مشاهدة المشاركة
    ايه ده ؟؟ لا بجد ايه ده ؟؟؟ ماشاء الله . شرح سلس وسهل جدا .. للامانه المؤشر للوهله الأولى .ومجرد نزوله على الشارت يوحى بالكعبله والوش الكتير . لكن بجد ماشاء الله . الواحد حاسس انه شغال علي المؤشر بقاله سنين ..هاهاهاهاها حصل بينا ارتباط روحى . بقيت حاسس انى انا يابانى ياعم رامى هاها... وزى م الشموع اليبانيه من أقوى الدلائل أكيد مؤشرات الناس دى قويه جدا...

المؤشر اشتغلت عليه ب الباك تست . نتايجه ماشاء الله رهيبه جدا . وارقام اعتقد اقل صفقاته ربنا يزيد ويبارك تتخطى ارباحها ال 200بونط ...
    عيبه الوحيد ... بعد تدريب نوعا . ساعات بالباك تست . هو قله الفرص . او كثره الفرص الضعيفه نوعا .
    . عمله او مفعوله الاقوى على شارت الاربع ساعات .
    لكن ياعم رامى بجد . تستحق كل احترام وتقديرى وانحنى ادامك واقلك انت اهدتنى هديه العمر . وارفعلك القبعه ياسيدى .. وتستاهل الشاى ياعم ... المشاريب كلها عليا ياعم رامى بس متكترش يعنى . مش تلملى الشارع بتاعكو كله وتقلى حاسب هاهاهاها . كفايه انت وواحد كمان يبقو اتنين شاى وخلاص .
    بالتوفيق ياجميل . وابقى عرفنى بقى لينك للورشه بتاعتكو . لأنى ناوى بااذن الله اكسر الدنيا واغير الجنسيه وابقى يابانى . شوكا شوكا . يعنى سلامو عليكو باليبانى هاهاها .
    و الله من زوقك و اصلك الطيب بس و اعتذر مرة تانية عن الي حصل مني امبارح

عالعموم انا في كلية تجارة يعني الدفعة 7000 طالب غير صحابي و اصحاب صحابي و القرايب و قرايب القرايب و اصحابي من المنطقة انا بلغتهم و بكرة جايين نشرب الشاي عندك
    و بما اني لماح و بفهمها و هي طايرة اكيد كان قصدك من شوكا شوكا يعني شوكة بالياباني يعني في عزومة غدا عالعموم انا بلغت كل الناس ان في غدا و شاي بكرة عندك

ولو في اي سطر مش هقولك موضوع لو سطر واحد في الكتاب عديت عليه و حسيت انه مش واضح تحت امرك اشرحهولك مرة و اتنين و تلاتة ومليون و باذن الله خلال شهر مع التدريب المستمر عالمؤشر و اتقانه كويس هتقدر تحلل بسرعة جدا و يكونل يك باذن الله صافي ربح شهري جيد مش مهم كل الصفقات كسبانة او لا ولا عدد الكسبانةو الخسرانة المهم صافي النقاط و مش مهم الصفقات الكتير المهم داخل الصفقة و انت باذن الله ضامن ان صافي صفقاتك ربح حتى لو خسرت صفقة او اتنين المهم ان في النهاية تتعوض الخسارة و تخرج بصافي ربح باذن الله تشتغل في ازواج العملات او المعادن او النفط او اي سوق براحتك الايشيموكو مبتفرقش معاه

و ربنا يباركلك في رزقك و يكرمك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mz505 مشاهدة المشاركة
    مجهود راااااائع تشكر عليه و ان شاء الله الاعضاء يستفيدو
    بارك الله فيك و تشرفت بمرورك العطر

الصورة الرمزية خالدالجن

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brokensoul08 مشاهدة المشاركة
    و الله من زوقك و اصلك الطيب بس و اعتذر مرة تانية عن الي حصل مني امبارح

عالعموم انا في كلية تجارة يعني الدفعة 7000 طالب غير صحابي و اصحاب صحابي و القرايب و قرايب القرايب و اصحابي من المنطقة انا بلغتهم و بكرة جايين نشرب الشاي عندك
    و بما اني لماح و بفهمها و هي طايرة اكيد كان قصدك من شوكا شوكا يعني شوكة بالياباني يعني في عزومة غدا عالعموم انا بلغت كل الناس ان في غدا و شاي بكرة عندك

ولو في اي سطر مش هقولك موضوع لو سطر واحد في الكتاب عديت عليه و حسيت انه مش واضح تحت امرك اشرحهولك مرة و اتنين و تلاتة ومليون و باذن الله خلال شهر مع التدريب المستمر عالمؤشر و اتقانه كويس هتقدر تحلل بسرعة جدا و يكونل يك باذن الله صافي ربح شهري جيد مش مهم كل الصفقات كسبانة او لا ولا عدد الكسبانةو الخسرانة المهم صافي النقاط و مش مهم الصفقات الكتير المهم داخل الصفقة و انت باذن الله ضامن ان صافي صفقاتك ربح حتى لو خسرت صفقة او اتنين المهم ان في النهاية تتعوض الخسارة و تخرج بصافي ربح باذن الله تشتغل في ازواج العملات او المعادن او النفط او اي سوق براحتك الايشيموكو مبتفرقش معاه

و ربنا يباركلك في رزقك و يكرمك
    هاهاهاهاهاهاها لا ياعم رامى . بما انك محلاوى . وانا ان شاء الله اذا أحيانا ربنا نازل المحله بكره . ف انا غيرت رأيى . هعزم نفسى انا عندك وشيل بقى يامعلم هاهاهاها هجبلك معايا كفر الشيخ بالكامل ..

صفحة 10 من 13 الأولىالأولى ... 45678910111213 الأخيرةالأخيرة